beantwoord

Risico op boete fraude overwegen of veel geld betalen?

• 15 november 2016
  • 24 reacties
  • 819 Bekeken

• Sprinter
  • 3 reacties
Situatie schets: Oke, dit klinkt wat gek maar ik ben het gewend om een studentenov te hebben. Die is nu afgelopen en ik heb 40% korting in de daluren. Nu loop ik ergens anders stage en moet ik 10 euro met de trein heen, 10 euro met de trein terug. Ik moet helaas altijd in de spits reizen en dit 4 keer per week. Dat komt dus neer op 4x4 = 16 x20 = €320,- ongeveer per maand.
Mijn huisgenootje heeft een week ov, die is nog wel student, en ik overweeg dus momenteel om het risico te nemen dat de conducteur niet naar de foto kijkt of denkt dat ik het wel ben zodat ik niet zo veel kosten hoef te maken en soms die van haar kan gebruiken.

Maar, wat is het risico precies. Ik moet een keuze gaan maken tussen 'living on the edge' of 'living poor' 😉
icon

Beste antwoord door Slidestops 15 november 2016, 16:52

Fraude met ov-chipkaart:
Kaart wordt ingenomen en vernietigd, degene die hem uitleent wordt onderzocht, als het al meer is gebeurd kans op stopzetten reisproduct DUO.

Degene die er mee reist: Uitstel van betaling, = 50€ plus ritprijs, plus 90€ voor misbruik maken van vervoersbewijs. Ook de kosten van een nieuwe pas en administratiekosten komen er nog bij..
Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Fraude met ov-chipkaart:
Kaart wordt ingenomen en vernietigd, degene die hem uitleent wordt onderzocht, als het al meer is gebeurd kans op stopzetten reisproduct DUO.

Degene die er mee reist: Uitstel van betaling, = 50€ plus ritprijs, plus 90€ voor misbruik maken van vervoersbewijs. Ook de kosten van een nieuwe pas en administratiekosten komen er nog bij..
Reputatie 7
Badge +4
U moet voor uw reis betalen en dat is geen keuze. De conducteur controleert de foto en als blijkt dat u fraudeert door met een valse identiteit te reizen, dan wordt de kaart van uw medestudent ingenomen en zijn of haar kaart wordt dan vernietigd. U krijgt in ieder geval een verhoging van 50 euro, plus de kosten van de reis.

Als u straks werkt, verwacht u ook dat uw werkgever u voor uw dienst betaalt, doe dat dan ook bij een ander, in dit geval bij NS. Verder moet nagenoeg iedereen keuzes maken waar het beschikbare geld aan wordt besteed, maak daar geen zielig verhaal van.

Uw medestudent loopt feitelijk het meeste risico en de pakkans is groot. Ik neem aan dat u dan wel de consequenties neemt en de kosten voor uw huisgenootje op zich te nemen? Dat lijkt me wel het minste, al mag ze natuurlijk geen gelegenheid tot fraude geven.
Reputatie 7
Badge +3
Dan kun je nog beter zonder vervoersbewijs reizen, dan heb je dat gedoe met de chipkaart niet.
En als je veel in de spits reist - en dus weinig gecontroleerd wordt - zou dat wel 's heel voordelig kunnen uitpakken.

Maar geloof me, je reist niet met een lekker gevoel 😃
Vraag eens aan je stagebedrijf of ze je willen tegemoetkomen in de reiskosten..
Of misschien een ander abonnement overwegen en wat Nooduitgang ook aangeeft, vraag of het stagebedrijf je wil tegemoetkomen.
Reputatie 6
Badge
Op welk traject reis je? Op sommige trajecten is het zo druk dat er nooit gecontroleerd wordt. Daar zou je een hoop geld op kunnen besparen 😃
Reputatie 7
Badge +3
Gaan hier binnenkort mensen ook vragen hoe ze het beste de bank kunnen beroven en gaan we ze dan ook adviseren?
Reputatie 6
Badge
@Tamzin, je snapt natuurlijk ook wel dat dat een heel andere dimensie is.
Reputatie 1
@Tamzin, je snapt natuurlijk ook wel dat dat een heel andere dimensie is.

En jij snapt natuurlijk ook wel dat advies vragen over hoe te frauderen niet slim is op een forum van het desbetreffende bedrijf.
Reputatie 6
Badge
@Octaaf, ik moedig TS ook niet aan om advies te vragen over frauderen. TS Begrijpt ook wel dat je gewoon een abonnement moet nemen.
Ik heb liever dat mensen het vragen en goed advies krijgen (doe het niet), dan dat ze het gewoon doen.
Bedankt allemaal. Ik begrijp uiteraard wel dat het niet klopt en ik heb geen les in fatsoen nodig Thom. Ik zat gewoon te puzzelen en in de knoop met hoe ik dit in vredesnaam ga bekostigen en speelde ineens met de gedachte vanwege het voorstel van mijn huisgenootje, dus ik dacht goh hoe zit zoiets dan eigenlijk. Wat mrfreeze zegt had me waarschijnlijk sowieso tegen gehouden al was het 'de voordeligste keuze', want ik voel me er helemaal niet goed bij. Bedankt allemaal, ik ga verhuizen 😉
Reputatie 6
Badge
@Pip, wat is nu eigenlijk je traject? Misschien kunnen we je een stuk vooruit helpen.
Op welk traject reis je? Op sommige trajecten is het zo druk dat er nooit gecontroleerd wordt. Daar zou je een hoop geld op kunnen besparen :D
Dus als er niet gecontroleerd wordt, dan mag je frauderen, wtf? Waar is het fatsoen gebleven?
Reputatie 6
Badge
@Martin, dat was uiteraard maar gewoon een grapje. Uiteraard is dat niet de bedoeling, dat zie je ook wel aan het smiley 😃
Het traject is leeuwarden- groningen 🙂
Reputatie 7
Ooh, dat is bij Arriva, dan mag het wel hoor!

Maar even serieus weer, kijk even bij Arriva voor een abonnement, aangezien NS daar niet rijd.
Reputatie 6
Badge
Arriva biedt helaas geen Trajectabonnementen Leeuwarden - Groningen meer aan.
Reputatie 6
Badge
@Pip, hoe oud ben je eigenlijk? Je leeftijd kan ook een groot verschil in prijs maken als je een Arriva abonnement neemt.
Ik ben 24 jaar. Verstandig was uiteraard geweest om mijn ov stop te zetten terwijl ik nog 'gewoon studeerde' en dus minder reisde maar ik had niet voorzien dat ik ergens anders zou wonen dan mijn stage plek helaas. Dus daar heb ik nog maar weinig aan. Het is denk ik niet anders. Elke maand 300 euro ongeveer helaas.
Reputatie 5
Ik ben 24 jaar. Verstandig was uiteraard geweest om mijn ov stop te zetten terwijl ik nog 'gewoon studeerde' en dus minder reisde maar ik had niet voorzien dat ik ergens anders zou wonen dan mijn stage plek helaas. Dus daar heb ik nog maar weinig aan. Het is denk ik niet anders. Elke maand 300 euro ongeveer helaas.

Heb je reeds gevraagd aan de stageverlener of die dat gewoon kan betalen ? Ik weet wel, dat werkgevers steeds krenteriger - en stageverleners helemaal - maar in principe moet een stagevergoeding de lopende kosten gewoon dekken (en al helemaal als het om het vervoer gaat).
Reputatie 4
maar in principe moet een stagevergoeding de lopende kosten gewoon dekken (en al helemaal als het om het vervoer gaat).
Moet??? Wettelijk hoeft een stageverlener helemaal geen vergoeding te betalen (dus ook niet voor reiskosten) omdat een stage gewoon onder opleiding valt. Tot de introductie van de SOV-kaart was het gangbaar dat stageverleners geen stagevergoeding gaven maar wel de reiskosten betaalden (tenzij het op fietsafstand was). Sindsdien betalen sommige bedrijven een stagevergoeding en andere bedrijven niets.

Het probleem is in dit geval dat Pip er te lang over heeft gedaan en daarom geen SOV-kaart meer krijgt. De kans is groot dat de stageverlener zal redeneren dat dat niet zijn probleem is, zeker als hij ook al een stagevergoeding betaalt.

Verder is het verstandig om als je geen SOV-kaart hebt daar rekening te houden bij het zoeken van een stageverlener en dus bij voorkeur geen stage op grote afstand te kiezen. Veel studenten onderschatten hoe hoog de reiskosten zijn als je de volle mep moet betalen.
Reputatie 6
Badge +1
Een Traject Vrij abonnement voor Groningen-Leeuwarden kost bij NS € 265,20 per maand als je een jaarabonnement neemt.

Er zijn nog wel een paar andere opties. Even hardop rekenen of die goedkoper zijn.

A) Altijd op saldo reizen. Dat kost per maand (16 werkdagen) ongeveer € 320,-. Dan is Traject Vrij goedkoper.

😎 Een Altijd Voordeel abonnement bij NS: voor € 20,- per maand krijg je 20% korting in de spits. Maandkosten zijn dan 16x16+20 = € 276,- (goedkoper dan Traject Vrij als je per maand wilt betalen of als je heel veel vrij hebt).

C) Arriva biedt in de webshop Dal Korting Trein: 40% korting na 9:00u 's ochtends voor € 25,- per jaar. In dat geval zou u dus in de ochtendspits geen korting krijgen en in de middagspits 40% korting. Kosten per dag zijn dan € 10,- + € 6,-, totale kosten per maand 16x16+(25/12)=€ 258,-. Dat is nog goedkoper dan een NS abonnement.

D) Combineren van Altijd Voordeel van NS (voor de heenreis) en Dal Korting Trein (voor de terugreis). U heeft dan wel twee OV-chipkaarten nodig omdat deze producten niet op één kaart kunnen staan.
Kosten heenweg: € 8,-, kosten terugweg: € 6,-. Totale kosten per maand: 14x16+(25/12)+20 = € 246,-

De laatste optie is daarmee de goedkoopste, maar wel goed opletten bij het reizen met 2 OV-chipkaarten!

Merk op dat een Traject Vrij Maand met € 317,80 relatief duur is. Als je 5 maanden of meer op reis gaat is Traject Vrij Jaar voordeliger, omdat je het traject iedere maand mag aanpassen. Als je dan je vaste traject naar een goedkoop traject omzet (€ 29,- per maand) ben je over het hele jaar gezien goedkoper uit.

Merk verder op dat er van het Altijd Voordeel abonnement ook een maandvariant bestaat. Die is € 5,- duurder dan de jaarvariant, dus dat kan volgens mij nog steeds wel uit.
Reputatie 4
Badge
Dat komt dus neer op 4x4 = 16 x20 = €320,- ongeveer per maand.

Misschien mosterd na de maaltijd en oneerlijk, maar dan had je beter je studenten ov kunnen houden. Totdat DUO je pas blokkeert had je dan voor slechts 200 euro boete per maand onbeperkt van het OV-gebruik kunnen blijven maken. En zelfs met de voorgenomen verhoging naar 300 euro per maand is de boete fors lager dan de prijs van een maand OV-Vrij.

Reageer