Rodejassen OV-checkers

• 13 mei 2019
  • 30 reacties
  • 1304 Bekeken

Nou ik ben voor de n-de keer gevraagd over mijn chipkaart met het vraag "vervoerbewijs alstublieft" door mensen met rode jassen waarop "IPSOS" is geschreven.

Ik zit hier in de forum te lezen dat ik niet verplicht bent ze mijn kaart te laten scannen. Toch wel ze vragen niet dat ze mijn kaart voor een onderzoek scannen.

Is er iets anders te doen om tegen zo'n oneerbidigheid tegen mijn privacy te gaan? Misschien ergens een klacht tegen de onderzoekers die met zijn gedrag als een conducteur zich voorstellen indienen of iemand die verantwoordelijk voor ze is informeren?

Als jullie kunnen zich voorstellen wil ik niet graag om aan onderzoeken mee te doen... niet als ik tenminste niet gevraagd ben als ik wil graag meedoen! Ze maken het lijken op een controle en niet op een onderzoek! Eerlijk gezegd ben ik boos over deze gedrag! Ik voel me als de volgende keer ga ik zo'n onderzoeker echt aggresief weigeren! Dat mag niet - dat MOET niet!

30 reacties

Ook ik ben gisteren weer zonder tekst en uitleg gevraagd naar mijn vervoerbewijs. Afgaand op het aantal klachten op dit forum, komt het te vaak voor. Misschien helpt het als we massaal melding doen bij de Autoriteit Persoonsgegevens?
Inmiddels heb ik een reactie voor jullie. De mensen van Ipsos doen onderzoek naar het aantal reizigers in de trein, het instapstation en inchecktijd en het reisproduct. Vooral de inchecktijd en het aantal reizigers zijn hierbij voor NS interessant en kunnen niet uit de informatie van het in en uitchecken worden gehaald. Vandaar dat we de informatie via Ipsos proberen te verzamelen.
Ik heb een herinnering verstuurd naar de collega's, helaas nog zonder resultaat.
Helaas heb ik nog geen informatie weer ontvangen. Ik wacht het nog even af.
Historische gegevens of andere reizen die je hebt gemaakt kunnen ze niet inzien. Ze kunnen echt alleen inzien hoe laat je waar bent ingestapt en welk product je gebruikt om voor je reis te betalen.
Ik heb er niks op tegen dat er door de mensen van ipsos wordt gecontroleerd. Ipsos mag gerust mijn abonnement zien en zien dat mijn kaart op dat moment in die trein zat in die coupé. Ik vraag mij echter af in hoeverre zij kunnen zien wanneer en waar ik met de bus reis. Ik vind dat de NS dat niks aan gaat omdat het geen invloed heeft op de service van ns.
Voor zover ik weet mogen we de gegevens van in- en uitchecken gewoon inzien en gebruiken, daarvoor geef je toestemming in de algemene voorwaarden van de OV-chipkaart zelf. Waarom de medewerker iets anders aangeeft weet ik niet, ik ben helaas niet bekend met de informatie die zij tot hun beschikking hebben. Desondanks ga ik dit wel even uitzoeken. Ik kom erop terug.
Ik snap deze zin niet zo goed:
[quote]Het kaartnummer en check-in wordt achteraf door NS gekoppeld aan de check-uit en alleen gebruikt om te bepalen met welke trein is gereisd.[/quote]

De Ipsos-medewerker die ik deze week tegenkwam in de trein gaf in zijn toelichting aan dat NS dit onderzoek liet uitvoeren omdat ze om privacyredenen de in- en uitcheckgegevens niet zouden mogen gebruiken voor deze doeleinden.
Als NS mijn in- en uitcheckgegevens niet zonder mijn toestemming zou mogen gebruiken voor het doen van reizigersonderzoek, dan verwacht ik dat ze mijn uitcheckgegevens ook niet zonder mijn toestemming mogen gebruiken om deze te combineren met de gegevens die van Ipsos worden ontvangen.
Als NS mijn uitcheckgegevens echter wel zonder mijn toestemming zou mogen gebruik gebruiken voor het doen van reizigersonderzoek, dan verwacht ik dat datzelfde geldt voor mijn incheckgegevens en dan is het reizigersonderzoek door Ipsos in geval van het gebruik van een ov-chipkaart zinloos, omdat NS die gegevens dan immers al tot haar beschikking heeft.

wat er exact mee wordt gedaan weet ik niet.Zou het een idee zijn om dat even na te vragen en met ons te delen?

Ik kan zeker een lijntje uitgooien en kijken wat ik kan achterhalen. De interne informatie die ik nu heb zegt dit:

Geachte reiziger,

Om onze dienstverlening te kunnen verbeteren vragen wij u naar uw vervoerbewijs.
Dit geeft ons waardevolle informatie over de daadwerkelijke bezetting in specifieke treinen op
specifieke momenten en het type vervoerbewijs waarmee wordt gereisd. Analyse van de daadwerkelijke bezetting in een trein door middel van het scannen van OV-chipkaarten en andere vervoerbewijzen helpt NS bij het verbeteren van haar dienstverlening en haar (financiële) verantwoording richting het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Ipsos voert deze steekproef namens NS uit. Dit onderzoek is geen ‘controle’. U bent niet verplicht hieraan mee te werken.

Conducteurs en onderzoekers proberen zo goed mogelijk hun werkzaamheden
op elkaar af te stemmen. Het kan echter voorkomen dat u zowel door
een medewerker van NS als door iemand van Ipsos om uw vervoerbewijs wordt gevraagd. Wij vragen hiervoor uw begrip.

Goed om te weten:
• De verzamelde gegevens (product op de kaart, geldigheid product, tijd van inchecken en kaartnummer) worden alleen gebruikt voor het bepalen van de totale bezetting van de trein.
• Het kaartnummer en check-in wordt achteraf door NS gekoppeld aan de check-uit en alleen gebruikt om te bepalen met welke trein is gereisd.
• Ipsos ontvangt uw gegevens niet. De verzamelde gegevens worden door NS in een niet herleidbare vorm bewaard.
• De verzamelde gegevens kunnen gepubliceerd worden in een vorm die niet meer naar u herleidbaar is.
• Dit onderzoek is géén controle op het bezit van een geldig vervoerbewijs. Alleen een conducteur heeft controlebevoegdheid.

Voor vragen over de verwerking van uw persoonsgegevens, verwijzen we u graag door naar het privacy statement van NS, te vinden op ns.nl/privacy onder het kopje “Marktonderzoek”. Heeft u aanvullende vragen en/of opmerkingen over dit onderzoek, dan kunt u
terecht bij de medewerkers van NS en Ipsos, of bij de klantenservice van NS via
telefoonnummer 030 - 751 51 55. We staan dag en nacht voor u klaar.

Wij wensen u een plezierige voortzetting van uw reis en danken u voor uw medewerking.

NS

Heb je na aanleiding van deze informatie nog aanvullende vragen?
wat er exact mee wordt gedaan weet ik niet.

Zou het een idee zijn om dat even na te vragen en met ons te delen?
Ipsos doet namens NS onderzoek naar reisproducten in de trein. Die informatie wordt gebruikt door NS, wat er exact mee wordt gedaan weet ik niet. Ik kan me echter goed voorstellen dat het voor NS erg interessant is om vast te stellen welke reisproducten door reizigers worden gebruikt op bepaalde trajecten. Overigens staat het je altijd vrij om het onderzoek te weigeren. De regelmaat waarmee onderzoek wordt gedaan wordt bepaald door NS, wat de achterliggende gedachte is weet ik niet.
Reputatie 6
En net, midden in de spits, alweer Ipsos. Kan iemand uitleggen wat het nut van al dat registreren is? Medewerkster kon het zelf niet uitleggen - het was gewoon haar opdracht kaartsoorten te registreren. Omdat ze zo vriendelijk was toch maar even meegewerkt 😉 maar om dit nu zo vaak te doen!?
Reputatie 6
Als dagelijkse reiziger vorige week 3x een Ipsos-medewerker getroffen. Wat mij betreft te vaak."Goedemiddag, reizigersonderzoek" en dan steken ze hun hand al uit. 1x laten scannen, de andere keren afgewezen. En heeft het enige zin te weten welke kaartsoorten er om bijv. 12.30 in die specifieke trein tussen A en B zitten?
Ik zie hun pas eigenlijk altijd zichtbaar hangen, maar ik kan niet voor iedereen spreken, misschien valt het me bij een aantal op. Ze horen de weigering te accepteren en op verzoek te legitimeren.
Reputatie 7
Badge +4
Ze mogen die info niet aan ons geven, want ze kunnen niet nagaan of men wel of geen geldig vervoersbewijs hebben, tenzij men direct een ID toont, maar ook dan wordt er wel eens een spel gespeeld. Ik trap er niet in en blijf in de buurt van de onderzoeker zolang ik kan en loop in de buurt om vragen af te vangen of om een eventuele discussie de kop in te drukken.

Lijkt me zeker een wijze benadering.
We zullen zien de volgende keer dat ze een weigering van mij krijgen!

Over de legitimatie - ik heb nooit een legitimatie van een Ipsos medewerker gezien. Blijkbaar denken ze dat de rode jasje met "Ipsos" is genoeg om ze te legitimeren.
Ze hebben legitimatie van Ipsos bijna altijd zichtbaar op hun jas. Als ze bij elke stoel het weer moeten uitleggen, dan krijg je geen goede metingen, kost teveel tijd. De omroep kan hierin uitkomst bieden. Als ik al zie hoe vaak ik mag wachten op een reiziger, die me niet hoort of ziet aankomen, vervolgens mij nog vaag aankijkt wat ik kom doen, dan snap ik wel dat Ipsos niet alles uitlegt. Vraag het aan ze, ze zullen het u uit willen leggen. Neemt niet weg dat ik niet accepteer dat ze gaan dreigen als iemand niet mee wil werken.
Ik kan me wel voorstellen dat je er een keer geen zin in hebt. Voor wie ie een geldig vervoersbewijs heeft en een anoniem onderzoek geen probleem vindt, is het kaartje tonen wel erg weinig moeite. Ik zie het bezwaar niet zo zolang je eerlijk voor je reis betaalt. Dat doen de meesten.

Dan hoef je ook niet met 'privacy' te schermen als je eigenlijk zwart rijdt want die is niet in het geding. Ze krijgen ook wel erg veel narigheid naar hun hoofd geslingerd van mogelijk dit deel van de samenleving.

Ik vind persoonlijk het zitten en babbelen an een aantal van de Ipsos-medewerkers in de stiltecoupé wel storend. Ik deel bovenstaande opvatting van Momo zeker.

Vaak kom je ze niet tegen overigens en ze geven zwartrijders niet door aan de conducteur, dus de hele discussie is ook wel eens onnodige kouwe drukte imho.

In mijn hele leven in Nederland (al bijna 6 jaren) heb ik eens zwart gereden en dat was door een fout met de registratie van mijn e-ticket - ik had iets met barcode geprint, die dacht ik is de kaart maar het moest met een code bij de web-pagina van NS geregistreerd worden. De conducteur had het begrepen en stuurde me en mijn moeder naar de info-balie om onze kaarten te registreren zonder boete. Dat was heel aardig van hem!

Verder nu reis ik met studenten reisproduct. (hoor, Ipsos?)

Wat ik vervelend vind is dat deze mensen vragen me niet als ik in zijn onderzoek wil graag deelnemen. Eerlijk gezegd, als ze zichzelf normaal voorstellen en de moeite maken te vragen als ik wil meedoen meestal zal ik geen probleem maken... maar volgens mij deze onderzoek blijft vrijwillig. Als iemand met zo'n rode jas komt naar me en vraagt "Vervoerbewijs alstublieft" zonder meer duidelijkheid te geven, sorry, ik vind dat niet normaal! Ze zijn geen conducteurs om zonder legitimatie in zo'n manier te acteren!
Reputatie 7
Badge +3
Ik blijf het een beetje gezeur vinden, alhoewel ik me wel afvraag wat het nut van Ipsos is.
Ze mogen die info niet aan ons geven, want ze kunnen niet nagaan of men wel of geen geldig vervoersbewijs hebben, tenzij men direct een ID toont, maar ook dan wordt er wel eens een spel gespeeld. Ik trap er niet in en blijf in de buurt van de onderzoeker zolang ik kan en loop in de buurt om vragen af te vangen of om een eventuele discussie de kop in te drukken.
Reputatie 7
Badge +4
Ik kan me wel voorstellen dat je er een keer geen zin in hebt. Voor wie ie een geldig vervoersbewijs heeft en een anoniem onderzoek geen probleem vindt, is het kaartje tonen wel erg weinig moeite. Ik zie het bezwaar niet zo zolang je eerlijk voor je reis betaalt. Dat doen de meesten.

Dan hoef je ook niet met 'privacy' te schermen als je eigenlijk zwart rijdt want die is niet in het geding. Ze krijgen ook wel erg veel narigheid naar hun hoofd geslingerd van mogelijk dit deel van de samenleving.

Een beleefde non-verbale weigering is desnoods voldoende.

Ik vind persoonlijk het zitten en babbelen van een aantal van de Ipsos-medewerkers in de stiltecoupé wel storend. Ik deel bovenstaande opvatting van Momo zeker.

Vaak kom je ze niet tegen overigens en ze geven zwartrijders niet door aan de conducteur, dus de hele discussie is ook wel eens onnodige kouwe drukte imho.
Reputatie 7
Badge +2
Waar ik vooral allergisch voor ben zijn van die Ipsos medewerkers die met zijn tweeen een trein binnen komen en lekker uitgebreid en vaak op redelijk luide toon met elkaar gaan staan kwekken,bv het weekend gaan doornemen voor ze beginnen met hun reizigersonderzoek. Dat is al bijzonder hinderlijk, nog voor ze uberhaupt 1 kaart gecheckt hebben.
Ipsos werkt met vaste trajecten en hoe en wanneer welk deel van de trein gemeten moet worden. Zij mogen hier niet van afwijken en ik heb me laten vertellen dat elke trein 5x per jaar gemeten worden, alhoewel ik dit nooit in de laatste treinen tegenkom. Dus de sport kan zijn om koste wat het kost dat deel af te krijgen.
Reputatie 3
En voor degenen die een beetje allergisch er voor zijn: het is vrijwel altijd als er van die NS-pakkers of hoe het ook heet te gebruiken zijn-dus om het gebruik ervan in kaart te brengen.
Maar het varieert inderdaad nogal hoe die mensen zich introdruceren. Je wordt overigens wel geregistreerd als niet meedoener (enkel als getelde pax), Sommigen schijnen er wel een sport van te maken om, net als goede conducteurs, hun trein ''schoon'' te maken.
Wij krijgen het via een klein bericht in een interne app te zien en dan alleen als je er zelf actief naar zoekt. Vaak zwaaien deze collega's naar ons om aan te geven dat ze meegaan. Laatst stond het niet eens in mijn app.

Reageer