rollator en nog steeds niets veranderd in de treinen | NS Community
beantwoord

rollator en nog steeds niets veranderd in de treinen


Reputatie 2
Het verbaast me, als ik zie dat er twee jaar geleden het laatst is geschreven over problemen met een rollator in de trein en dat er nu na al die jaren nog geen ruimte is gemaakt voor rollators en hun eigenaar. Zo’n ding is duur en zet je niet zo maar in het tussenstuk om zelf normaal te kunnen gaan zitten. Ik reis al 50 jaar met de trein, of van kinds af aan, 75 jaar. Nu moeten we allemaal zeer zelfstandig blijven, ben ervaren met de treinen, echter met een rollator komt er een moeilijk nieuw hoofdstuk aan. Slechts een enkele zitplaats bij de rollator. Je wilt toch ook graag samenreizen.
bij de bussen niets dan medewerking van de Chauffeur, ruimte voor de rollator. Volkomen op ingespeeld.
ik ben een echte treinfanaat. Met modelspoorbanen opgegroeid en een echtgenoot die gek op treintjes was, blijf ook ik gek op met de trein reizen. wil dolgraag blijven reizen, maar nu ga ik er tegenop zien. Zonder rollator beslist niet.
Kom op NS, een compartiment ook voor rollatoreigenaren.
vriendelijke groet
icon

Beste antwoord door Momo 10 July 2019, 13:48

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge
Vervelend dat u dat zo ervaart.
Maar even simpel gedacht, een rollator kan je toch gewoon inklappen en zolang er geen fietsen of rolstoelen zijn in elk geval op die plek neerzetten.
Ingeklapt is hij niet groter dan een koffer, en die gaan ook volop mee.
Reputatie 2
ALs rollator niets waard was durf ik hem alleen te laten zijn. Voor mij is het een duur hulpmiddel. Zodoende.
Hoi Grient3 en welkom op onze NS Community!

Vervelend dat je niet op je gemak op reis kan zo. We kunnen inderdaad niet voor ieder ding een aparte coupé maken, want dan zou elke trein er zo'n 15 stellen extra hebben en dat past helaas niet. Al gun ik het natuurlijk wel iedereen! 😉 Ik zal zeker je suggestie doorzetten en deze wordt dan intern afgehandeld. Mag ik vragen op welk traject je reist? Op sommige trajecten rijden namelijk treinen waarbij je makkelijk met je rollator zou moeten kunnen reizen.
Reputatie 2
Utrecht, den Bosch :Maastricht, Utrecht Groningen, Utrecht Almere. Vriendelijk van u.
Reputatie 7
Badge +3
Een goede fiets is duurder en wanneer je dan in de coupe plaats wilt nemen moet je die ook alleen laten.

Bij sprinters kun je een rollator meestal wel zetten op een plek waarop je er nog zicht heb. Zelf heb ik enkele keren met mijn moeder die ook een rollator mee had gereisd in voornamelijk SLT sprinters, rollator op balkon en wij zelf in een 4-zitje direct achter het balkon. Nieuwere sprinters en ook de SLT na inbouw toilet/rolstoelplekken hebben enkele stoelen in de buurt van de rolstoelplekken.
Rollator kon ook prima op de rolstoelplek in de ICM en wij zelf in het 4-zitje ernaast.

Bij dubbeldekkers wordt het wel lastiger, zit je boven of beneden in de coupe heb je er geen zicht op. Wel heeft een VIRM op sommige balkons ook een 4-zitje met gewone stoelen en aan de andere kant klapstoeltjes. Dat zou dan wel een geschikte plek zijn.

Slidestops heeft zelf al 2 jaar geleden aangeven welke balkons:
https://community.ns.nl/in-de-trein-11/reizen-met-een-rollator-33324#post213490

De VIRM-dubbeldekker heeft op het balkon inderdaad goede stoelen. Dit is altijd aan de uiteinden van de trein, en dan op het balkon tegenover de machinisten cabine. In het plaatje hieronder aangegeven met de rode cirkel.
Verder heeft de VIRM-dubbeldekker bij de blauwe cirkel een groter raam op het balkon. Ook daar staan dan stoelen ipv klapstoelen, maar hier is iets minder ruimte.

Reputatie 2
Dank jullie wel, de laatste stelt mij gerust, woensdag uitproberen naar Maastricht. Hiermee beëindigd .
Er zijn ook gemoderniseerde VIRM en ik kan me niet voor de geest halen dat daar op de balkons stoelen staan. Ik weet wel dat er veel klapstoelen zijn en veel ruimte is op die balkons. Ik zal er eens op letten als ik dienst heb op zo'n gemoderniseerde.
Reputatie 7
Badge +3
Volgens mij wel Loes. Ik zat niet zo lang geleden in een gemoderniseerde VIRM in zo'n vierzitje. De reden dat ik heel zeker weet dat een gemoderniseerde was, was vanwege de ontbrekende klapzittingen bij de fietsplekken.
https://community.ns.nl/in-de-trein-11/kwaliteit-klapstoelen-reviseerde-virm-slecht-57725
@Momo

Dat zou wel de meest logische plek zijn. Bij de toiletten zijn er zeker geen. Het heeft blijkbaar geen indruk bij me achtergelaten 🤔
Reputatie 2
Volgens mij wel Loes. Ik zat niet zo lang geleden in een gemoderniseerde VIRM in zo'n vierzitje. De reden dat ik heel zeker weet dat een gemoderniseerde was, was vanwege de ontbrekende klapzittingen bij de fietsplekken.https://community.ns.nl/in-de-trein-11/kwaliteit-klapstoelen-reviseerde-virm-slecht-57725
boeiend een betrokken ,zijn jullie, en voor mij om te zien dat het jullie zo bezig houdt. Ik ben net 80 geworden en zoals gezegd treingek. Ik hoop echt dat ik heel gemakkelijk kan leren omgaan met rollator en trein. Nieuwe fase treinreizen.
Reputatie 2
Wat leuk om te lezen dat jullie zo betrokken zijn. Net 80 geworden en een nieuwe treinreisfase is dus aangebroken. Leren ontspannen en met plezier gewoon de te trein blijven nemen met rollator.
Reputatie 7
Badge +3
Dat zou wel de meest logische plek zijn. Bij de toiletten zijn er zeker geen. Het heeft blijkbaar geen indruk bij me achtergelaten 🤔

Haha, ja die nieuwe toiletten zijn een stuk groter.
Reputatie 2
Uitgeprobeerd en het ging erg goed met de rollator. Inderdaad ingeklapt en op sommige plekken blijkt er naast de trap in de dubbeldekker ruimte te zijn. Ben gerustgesteld en heb met plezier gereisd. Ga ik vaker doen. Morgen den Haag. In de sprinter is er voldoende plaats. Dank NS.
Dat is echt ontzettend fijn om te lezen Grient3! Alvast weer een goede reis voor morgen!
Reputatie 2
Inmiddels 4 reizen gemaakt. Allemaal fijn. Aan andere reizigers zou ik willen vragen niet zo’n haast te hebben met in en uitstappen. Met rollator kost heel even tijd, helaas. Of even helpen? Hartelijke groet.
Reputatie 7
Badge +3
Fijn om te lezen dat het allemaal zo goed gegaan is.

En ja dat haast met met in en uitstappen, veel reizigers moeten daarna nog een snel aansluiting halen of weten uit ervaring dat het druk kan zijn in de trein en willen graag kunnen zitten, dus willen ze eerder dan anderen de trein in zijn. Ik moet toegeven dat ik me daar ook schuldig aan heb gemaakt.

Op deze pagina staan allerlei verhalen die twee jaar oud zijn. Ik wil graag weten hoe ik in de intercity kan instappen met rollator en koffertje. het trapje bij “rolstoel/fiets”is onoverkomelijk.

 

Een optie is reisassistentie. Dat kan worden geboekt voor veel stations, en moet uiterlijk een uur voor vertrek worden aangevraagd.
Zie ook: NS Reisassistentie | Reizen met een beperking | NS

Reageer