beantwoord

Rolstoel mee in de trein?

• 20 februari 2015
  • 11 reacties
  • 1684 Bekeken

Mijn man loopt
Moeilijk en is veel afhankelijk van de rolstoel. Kan hij dan toch met de trein reizen
icon

Beste antwoord door Anonymous 20 februari 2015, 20:27

Ja dat kan, alleen op sommige stations hebben ze niet rolstoel vriendelijk gemaakt, zoals bijvoorbeeld het station Wolfheze. Daar is alleen een trap, geen helling of een lift. Als hij met de trein wilt is het beste om een ov begeleiderskaart aan te schaffen zodat een begeleider gratis met hem mee kan. www.ovbegeleiderskaart.nl Argonaut Advies B.V. t.n.v. OV-begeleiderskaart Postbus 305 3720 AH Bilthoven. Voor een ov begeleiderskaart moet je wel een medische verklaring via je huisarts hebben.
Bekijk origineel

11 reacties

Ja dat kan, alleen op sommige stations hebben ze niet rolstoel vriendelijk gemaakt, zoals bijvoorbeeld het station Wolfheze. Daar is alleen een trap, geen helling of een lift. Als hij met de trein wilt is het beste om een ov begeleiderskaart aan te schaffen zodat een begeleider gratis met hem mee kan. www.ovbegeleiderskaart.nl Argonaut Advies B.V. t.n.v. OV-begeleiderskaart Postbus 305 3720 AH Bilthoven. Voor een ov begeleiderskaart moet je wel een medische verklaring via je huisarts hebben.
Oké Rhido bedankt voor je informatie. Ik ga het uitzoeken.
Maar waar ik ook beetje mee zit is of er voldoende tijd is om hem in de trein te krijgen en ook de rolstoel nog
Oké Rhido bedankt voor je informatie. Ik ga het uitzoeken.
Maar waar ik ook beetje mee zit is of er voldoende tijd is om hem in de trein te krijgen en ook de rolstoel nog
op de stations kan je op afspraak NS assistentie vragen. In sommige treinen is het gelijkvloers en in andere treinen heb je een rijende helling nodig zodat uw man met zijn rolstoel de trein in kan. Uiteraard kost het wel iets meer tijd, maar dat hebben ouderen die met hun rollator lopen ook. Het komt goed.
Die afspraak voor NS assistentie, moet ik dat vooraf vragen en waar?
Het is voor ons nl. Nog allemaal nieuw en spannend.
U vindt de nodige informatie hier en ook onder lees verder.
Misschien heeft u meer aan deze link: http://www.ns.nl/reizigers/reisinformatie/informatie/reizen-met-een-functiebeperking/hulp-onderweg.html
Iedereen hartelijk bedankt.
We gaan eea uitzoeken en het gewoon proberen
Welkom op het forum gewoonanja!

Rhido en Pe_pe hebben je al van de juiste informatie voorzien, waarvoor dank! 🙂 Ik heb hier verder niks aan toe te voegen. Succes!

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Ik weet niet of je met de trein zou wíllen gaan met je man. De NS lijkt er tegenwoordig op gericht om met zo weinig mogelijk service zoveel mogelijk mensen tegen zo hoog mogelijke prijzen met zo weinig mogelijk vertraging op stations te droppen. En hoewel ze een heleboel personeelsleden hebben die wél een dienstverlenende instelling hebben en daarom rolstoelers wél willen helpen, staan die vaak in een spreidstand om vertraging te voorkomen en toch service te verlenen. Ik vraag me écht af of een treinreis voor u dan prettig is. Maar ik hoop dat u met uw man een reactie wilt plaatsen hoe uw treinreis verliep. En ik hoop dat ik prettig verrast word en mijn negatieve beeld van NS moet bijstellen.
Het bovenstaande is ook mede de reden waarom ik er tegenop zie met de trein te reizen. Als ik het niet zelfstandig kan, en dat kan niet met een rolstoel zover ik begrijp, ben je ontzettend afhankelijk van anderen. En als de treinen bijvoorbeeld vertraging hebben dan loopt de reistijd binnen no time flink op. En dat kan ik niet hebben in verband met een beperkt energieniveau. Jammer, het beperkt me nog meer.
Niets ten nadele van het personeel overigens, die zullen inderdaad regelmatig in een spagaat staan tussen wat ze willen en wat ze kunnen/mogen doen.
Reputatie 6
Badge +1
Op deze pagina kunt u overigens gemakkelijk vinden of er op bepaalde stations hellingbanen, liften en hulp aanwezig zijn. Overigens staat bij veel kleine stationnetjes 'hellingbaan', maar regelmatig grenzen de perrons gewoon aan de stoep of de straat, zonder hoogteverschil.

Reageer