beantwoord

Rolstoel toegankelijke Sprinters FLIRT - Station Dieren

Reputatie 1
De nieuwe FLIRT sprinters met schuiftrede is als rolstoel gebruiker een uitkomst, helaas worden deze treinen maar af en toe ingezet op het Sprinter traject Zutphen - Arnhem Centraal – Nijmegen - Wijchen. Op NS station Dieren is geen reisassistentie verlening, dichtstbijzijnde station met AVG is Zutphen of Arnhem.

Is er bekend wanneer er meer FLIRT sprinters op dit traject worden ingezet? En is er een mogelijkheid om (ruim) van te voren te zien welk materieel ingezet wordt?
icon

Beste antwoord door Jan-Mark 26 april 2017, 09:31

Het is vrij simpel: drie van de vijf sprinter op het traject Zutphen - Wijchen rijden met Flirt. En de planning kan je ook zeker zien, die is ook voor 95% kloppend (want niet op dagplan afgestemd.) Het is de bedoeling dat de hele sprinterdienst hier binnenkort met Flirt wordt gereden. De kans is groot dat dit ingaande 11 juni het geval zal zijn, dus vanaf dan zou de complete dienst met Flirt kunnen worden gereden.
Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Hallo Verhage en welkom op het NS Serviceforum.

Fijn dat de FLIRT-sprinters een goede uitkomst voor jou bieden, maar begrijp goed dat als er geen standaard inzet is op jouw traject, het lastig is om in Dieren te kunnen in en uitstappen op minder toegankelijke treinen. Ik kan je helaas geen antwoord geven op de vraag wanneer de meerdere FLIRT's op dit traject zullen rijden. Vooralsnog zal het vooral 's avonds en op zondag zijn, het is onduidelijk of we in de toekomst meer FLIRT treinen kunnen laten rijden. Bij mijn weten zijn OVtijden.com etc. niet geschikt om ver van tevoren te achterhalen wat voor een treintype er rijdt op welk tijdstip. Misschien dat andere forumleden dit wel weten?
In de NS app kun je zien wat voor materieel zal gaan rijden. Zoals bijvoorbeeld de Sprinter 7678 van ZP naar NM vertrektijd 21:09 u.
Reputatie 7
Aan de afbeelding is het inderdaad uit af te leiden, maar dit is niet ver van tevoren (op dit moment bijvoorbeeld nog niet bekend voor zondag aanstaande).
Reputatie 7
Vind het toch apart dat Dieren als IC station geen assistentie heeft en sommige kleinere stations wel.

De verwachting is wel dat er meer en meer Flirt gaat rijden op dat traject.
Aan de afbeelding is het inderdaad uit af te leiden, maar dit is niet ver van tevoren (op dit moment bijvoorbeeld nog niet bekend voor zondag aanstaande). Beste @Thomas NS en @Verhage Er bestaat wel een andere app voor. De app heet ActuTrein Lite. Als je bijvoorbeeld voor aanstaande zondag met de trein wilt gaan dan kunt u ook van te voren zien wat voor materieel er wordt ingezet. In elk geval op Android is hij wel te vinden. Ik ben helaas niet bekend mee hoe het zou zitten als je een I-phone hebt.
Reputatie 7
Ja dat zijn voorspellingen, maar geen echte data, die wordt pas de dag/avond van tevoren definitief en kan gedurende de dag nog wijzigen..
Reputatie 3
Het is vrij simpel: drie van de vijf sprinter op het traject Zutphen - Wijchen rijden met Flirt. En de planning kan je ook zeker zien, die is ook voor 95% kloppend (want niet op dagplan afgestemd.) Het is de bedoeling dat de hele sprinterdienst hier binnenkort met Flirt wordt gereden. De kans is groot dat dit ingaande 11 juni het geval zal zijn, dus vanaf dan zou de complete dienst met Flirt kunnen worden gereden.
Reputatie 1
Dank allemaal voor het meedenken en de suggesties.

Dat de Sprinterdienst helemaal overgaat naar Flirt in Juni zou voor mij de oplossing zijn, aangezien ik nu aangewezen ben op individuele vervoersvoorziening naar Arnhem.

Is er ook een website waar dezelfde planningsinformatie te vinden is als de App ActuTrein? (de NS Xtra App is helaas niet beschikbaar voor WindowsPhone)
Reputatie 3
Rijdendetreinen.nl
Reputatie 1
Rijdendetreinen.nl

Op deze site staan op de vertrektijden wel een afbeelding met het type Sprinter op Station Dieren, maar als ik de reisplanner gebruik Dr-Ah niet. Kun je een iets gedetailleerde uitleg geven?
@Verhage, je kunt ook kijken op www.ovtijden.com. Daar zie je het materieel ook staan (aan de rechterkant).
Reputatie 3
Rijdendetreinen.nl

Op deze site staan op de vertrektijden wel een afbeelding met het type Sprinter op Station Dieren, maar als ik de reisplanner gebruik Dr-Ah niet. Kun je een iets gedetailleerde uitleg geven?

RdT is bedoeld om de actuele vertrektijden te laten zien. Je ziet dus niet de vertrektijden voor de hele dag (die zie je op OV Tijden), maar wel de vertrektijden binnen 70 minuten.

Wil je zien hoe de planning voor de hele dag is, dan moet je deze site gebruiken: http://nsdr.bemined.nl/2017-2/7600-ma.html.
't Is iets ingewikkelder voor leken, maar het zit als volgt:
Alle afkortingen staan voor stationsnamen. Dr is dan Dieren, en Ah is Arnhem. Als je dan de trein neemt met de gewenste vertrektijd, zie je bovenaan de kolom of de trein met Flirt of SGM-materieel rijdt. Zodoende kan je het ook achterhalen.
Bijgaand een fragment uit het laatste wijzigingsblad voor de materieelinzet, ingegaan op 3 april 2017 (bron: http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2017-3/mat.txt).
De treinserie waar je op doelt is de 7600. Als je in de reisplanner op de NS website een reistijd opzoekt, en je klikt op de trein, dan krijg je een ritnummer te zien, bijvoorbeeld 7651 voor de sprinter van 15:25 van Arnhem naar Dieren (15:43) en Zutphen. Nu staat er dan ook gelijk een plaatje van het treintype bij, maar je kunt het ook in de onderstaande tabel opzoeken.
Daar staat voor de 7651 het volgende in: "------Z 7651 SGMM MDWDVZ- 7651 FLIRT".
Dit betekend: op zondag wordt deze rit met een SGMM gereden (het oude type Sprinter), en op maandag t/m zaterdag wordt deze rit met FLIRT-materieel gereden.
De bijlage;
Reputatie 1
Dankjewel Jan-Mark & Sjoerd85!
Hiermee kan ik mijn woon-werk verkeer plannen op basis van de Flirt materieelinzet.

@Sjoerd85, als er weer een wijzigingsblad voor de materieelinzet komt, wordt dat ergens bekend gemaakt?
Reputatie 7
Bedankt Jan-Mark en Sjoerd85 voor de waardevolle bijdrage. Ik hoop dat het nu makkelijk plannen wordt Verhage! 🙂
De dagen waarop de wijzigingsbladen ingaan zijn vast, voor dit jaar komen er nog wijzigingsbladen op 11 juni, 4 september en 9 oktober. Op 10 december gaat de dienstregeling 2018 in. Vanuit NS wordt de geplande materieelinzet niet gecommuniceerd, de lijsten die hier geplaatst zijn, zijn onofficieel. Of en wanneer deze geupdate worden, is afhankelijk van de beschikbaarheid van de bron.
Dankjewel Jan-Mark & Sjoerd85!
Hiermee kan ik mijn woon-werk verkeer plannen op basis van de Flirt materieelinzet.

@Sjoerd85, als er weer een wijzigingsblad voor de materieelinzet komt, wordt dat ergens bekend gemaakt?

Ik volg deze informatie zelf al sinds 2010 op deze site: http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2017.htm. Elke keer als de NS op de stations omroept "vanaf maandag {...datum...} vertrekken sommige treinen van andere sporen of op een andere tijd dan u gewend bent, plan uw reis via de app of online of kijk op de gele informatieborden", dan is er ook weer een nieuw wijzigingsblad met de materieelplanning. Dat is gewoonlijk elke twee maanden.
Het grootste probleem hier is dat de NS naar hartelust afwijkt van die planning uit het wijzigingsblad via het zogenaamde dagplan. Dit kan zijn vanwege werkzaamheden waardoor er een gewijzigd traject gereden wordt, maar ook gewoon om logistieke redenen, zo staat voor vanavond de laatste intercity van Den Haag naar Enschede opeens met SGM materieel in de planning. Deze materieelinzet uit dit dagplan wordt echter tot op heden niet gecommuniceerd, en is slechts op de dag zelf (vanaf circa 5 uur 's ochtends geloof ik) via de app en reisplanner in te zien. Apps en websites van derden krijgen deze informatie niet binnen, en verder dan op de huidige dag kom je met de NS app en website ook niet. Dus hoe secuur je je reis ook plant via de beschikbare informatie, het kan afwijken op de dag zelf, zelfs als er geen werkzaamheden op het traject zijn.
Reputatie 1
Ik ben toch met alle informatie al een heel eind verder, ik heb eindeloos de reisplanner op ns.nl bestudeerd om logica te vinden in de Flirt inzet. Nu weet ik welke tijden het in ieder geval gepland staat, dat hier vanaf geweken wordt is lastig maar er zijn in dat geval altijd mensen bereid even te helpen. En ik zal elke dag even de reisplanner bekijken of er wijzigingen zijn.
Reputatie 5
Badge
Bijgaand een fragment uit het laatste wijzigingsblad voor de materieelinzet, ingegaan op 3 april 2017 (bron: http://treinfan.waarisdetrein.nl/drgl/2017-3/mat.txt).
De treinserie waar je op doelt is de 7600. Als je in de reisplanner op de NS website een reistijd opzoekt, en je klikt op de trein, dan krijg je een ritnummer te zien, bijvoorbeeld 7651 voor de sprinter van 15:25 van Arnhem naar Dieren (15:43) en Zutphen. Nu staat er dan ook gelijk een plaatje van het treintype bij, maar je kunt het ook in de onderstaande tabel opzoeken.
Daar staat voor de 7651 het volgende in: "------Z 7651 SGMM MDWDVZ- 7651 FLIRT".
Dit betekend: op zondag wordt deze rit met een SGMM gereden (het oude type Sprinter), en op maandag t/m zaterdag wordt deze rit met FLIRT-materieel gereden.

Of even op www.treinenweb.nl/inzet kijken. Die werkt ook met deze lijsten maar is visueel een stuk duidelijker, en ook geschikt voor leken. 😉

Reageer