beantwoord

Rolstoelplaatsen in de trein...


Vorige week ging ik met de rolstoel met de trein. Toen ik in de trein kwam was de rolstoelplek bezet door een fiets. Ik kon kiezen: midden in het gangpad staan of voor het toilet.
Even later kwam de conducteur mijn kaartje controleren en ik wees hem op de vervelende situatie "Zo gaat dat nu eenmaal" gaf hij aan.
Ik scheef een klachtbericht naar de NS, waarop ik onderstaand antwoord kreeg...

"Graag reageer ik op uw klacht met betrekking tot ruimte voor het reizen met een rolstoel. Wat vervelend om te lezen dat de plek in de trein ingenomen werd door een fiets waardoor u een onaangename reis heeft gehad. Mijn excuses hiervoor.

Helaas is het zo dat wij reizigers niet kunnen vragen hun fiets ergens anders te plaatsen wanneer er een reiziger met een rolstoel plaatsneemt in de trein. Ik begrijp echter dat dit voor u geen prettige manier van reizen is. Wellicht dat hier een oplossing voor gevonden kan worden. Ik heb uw klacht daarom doorgezet naar de verantwoordelijke afdeling."

Kan ik hier uit opmaken dat de rolstoelplekken er alleen voor de show zijn?
Dat fietsen voorrang hebben op reizigers die de volle mep betalen om onveilig te reizen? (aangezien ik OF in het gangpad moest staan OF voor het toilet, betekend dit dat als er iemand langs moet, ik mijn stoel van de rem moet halen terwijl de trein rijd, niet echt een veilige situatie!)
Ik vind dit echt totaal belachelijk.




*** Ik weet niet hoe ik hieronder kan reageren?! Dus ik moet het maar even zo doen (misschien kan iemand me dat nog zeggen? Of kan ik niet reageren..)
Er staat een bordje met een rolstoel boven de plaats, GEEN FIETS. Helaas was het andere compartiment voor fietsen al vol dus ja, waar moet hij naartoe met z'n fiets. Ach wat sneu nou. Die fiets kan overal staan. Maar als ik midden op het balkon moet gaan staan omdat daar een fiets staat, en de trein remt een keer hard, lig ik beneden aan de trap. Daar ben ik niet blij mee. Ik vind het belachelijk want er staat gewoon dat het een rolstoelplek is en niks anders. Prima als er een fiets staat/iemand zit als er geen rolstoeler in de buurt is, maar als er dan wel een rolstoeler komt, dan heeft die wat mij betreft toch echt voorrang?! Maar blijkbaar maakt dat allemaal niks uit en kunnen rolstoelers gewoon in de stront zakken.
icon

Beste antwoord door Loes 17 augustus 2015, 17:56

Even mijn geheugen aanspreken. Alle intercity materieel heeft aparte rolstoelplaatsen en fietsbalkons. Het sprintermaterieel is het vaak gecombineerd. De DDAR is helemaal een verhaal apart, daar staat het vaak niet eens goed aangegeven.

Nu naar de klacht van TS. Voor mij is het duidelijk dat mijn collega HC het niet heeft aangedurfd de discussie aan te gaan. Ik wil zelf wel eens fietsen toestaan op de rolstoelplaats met als voorwaarde dat er geen rolstoeler mee hoeft.
Als een eigenaar van een fiets zich niet meldt, is onze oplossing via de omroep te vertellen dat we de fiets het volgende station zullen verwijderen. Dan komt de eigenaar redelijk vlot moet ik zeggen. Ik zie het dan als verloren goed.

Deze discussie zou totaal onnodig moeten zijn, want de voorrangsplaatsen zijn er niet voor niets en het is erg vervelend als men zich daar niet aan wil houden.

Vooraf aanmelden is zeer zeker een oplossing. Niet dat ik als HC tijdig weet, ter plekke kunnen we plaats maken en dat gebeurd ook. Vaak hoor ik het pas 10 min vooraf. Vroeg genoeg om een en ander te regelen hoor.

Zeer vervelend dat het zo gelopen is.
Bekijk origineel

27 reacties

de NS.nl levert niets voor de gehandicapte stoel. Alleen een stuk metaal dat hier wordt gezegd, is een plek voor de rolstoel van gehandicapten. Helaas heeft deze plek niet dat een veiligheidsgordel geen respectabele plaats heeft voor de mensheid, betekent dat er geen aanpassing is en ver weg van het lawaai of de geur die van vies vuil WC komt die jij naast zit. Ook is er geen WC gebruik voor rolstoelen. gezien ik reizen met buitenland treinen met een korting van 50% voor rolstoelen en begeleiding gratis. gezien daar betaal ik geen loon heffingskorting belasting en geen eigen bijdrage, eigen risico. ik raad de NS.nl aan de Taiwan trein te kijk voor hoe behandeling van mensen
Vorige week ging ik met de rolstoel met de trein. Toen ik in de trein kwam was de rolstoelplek bezet door een fiets. Ik kon kiezen: midden in het gangpad staan of voor het toilet.
Even later kwam de conducteur mijn kaartje controleren en ik wees hem op de vervelende situatie "Zo gaat dat nu eenmaal" gaf hij aan.
Ik scheef een klachtbericht naar de NS, waarop ik onderstaand antwoord kreeg...

"Graag reageer ik op uw klacht met betrekking tot ruimte voor het reizen met een rolstoel. Wat vervelend om te lezen dat de plek in de trein ingenomen werd door een fiets waardoor u een onaangename reis heeft gehad. Mijn excuses hiervoor.

Helaas is het zo dat wij reizigers niet kunnen vragen hun fiets ergens anders te plaatsen wanneer er een reiziger met een rolstoel plaatsneemt in de trein. Ik begrijp echter dat dit voor u geen prettige manier van reizen is. Wellicht dat hier een oplossing voor gevonden kan worden. Ik heb uw klacht daarom doorgezet naar de verantwoordelijke afdeling."

Kan ik hier uit opmaken dat de rolstoelplekken er alleen voor de show zijn?
Dat fietsen voorrang hebben op reizigers die de volle mep betalen om onveilig te reizen? (aangezien ik OF in het gangpad moest staan OF voor het toilet, betekend dit dat als er iemand langs moet, ik mijn stoel van de rem moet halen terwijl de trein rijd, niet echt een veilige situatie!)
Ik vind dit echt totaal belachelijk.




*** Ik weet niet hoe ik hieronder kan reageren?! Dus ik moet het maar even zo doen (misschien kan iemand me dat nog zeggen? Of kan ik niet reageren..)
Er staat een bordje met een rolstoel boven de plaats, GEEN FIETS. Helaas was het andere compartiment voor fietsen al vol dus ja, waar moet hij naartoe met z'n fiets. Ach wat sneu nou. Die fiets kan overal staan. Maar als ik midden op het balkon moet gaan staan omdat daar een fiets staat, en de trein remt een keer hard, lig ik beneden aan de trap. Daar ben ik niet blij mee. Ik vind het belachelijk want er staat gewoon dat het een rolstoelplek is en niks anders. Prima als er een fiets staat/iemand zit als er geen rolstoeler in de buurt is, maar als er dan wel een rolstoeler komt, dan heeft die wat mij betreft toch echt voorrang?! Maar blijkbaar maakt dat allemaal niks uit en kunnen rolstoelers gewoon in de stront zakken.Hoi Marly,

Ik weet wel zeker dat je pech gehad hebt. Ik heb laatst bij een assistentieverlening, 2 HC en 2 collega's van Tickets en Service waar we een rolstoeler of scootmobiel (moet er even om liegen) in de trein wilden zetten en reizigers met grote koffers geen plaats wilden maken. Zij vonden dat ze meer recht hadden. In de trein konden we nog schuiven en ik weet nog dat na interventie van ons vieren ook reizigers het opnamen voor de rolstoeler en zo werd het netjes opgelost. Iedereen kon mee met die trein. Ik hoop echt dat het de volgende keer soepeler zal verlopen.Hoi Marly,

Ik weet wel zeker dat je pech gehad hebt. Ik heb laatst bij een assistentieverlening, 2 HC en 2 collega's van Tickets en Service waar we een rolstoeler of scootmobiel (moet er even om liegen) in de trein wilden zetten en reizigers met grote koffers geen plaats wilden maken. Zij vonden dat ze meer recht hadden. In de trein konden we nog schuiven en ik weet nog dat na interventie van ons vieren ook reizigers het opnamen voor de rolstoeler en zo werd het netjes opgelost. Iedereen kon mee met die trein. Ik hoop echt dat het de volgende keer soepeler zal verlopen.
Hoi Marly,

Ik weet wel zeker dat je pech gehad hebt. Ik heb laatst bij een assistentieverlening, 2 HC en 2 collega's van Tickets en Service waar we een rolstoeler of scootmobiel (moet er even om liegen) in de trein wilden zetten en reizigers met grote koffers geen plaats wilden maken. Zij vonden dat ze meer recht hadden. In de trein konden we nog schuiven en ik weet nog dat na interventie van ons vieren ook reizigers het opnamen voor de rolstoeler en zo werd het netjes opgelost. Iedereen kon mee met die trein. Ik hoop echt dat het de volgende keer soepeler zal verlopen.
Even mijn geheugen aanspreken. Alle intercity materieel heeft aparte rolstoelplaatsen en fietsbalkons. Het sprintermaterieel is het vaak gecombineerd. De DDAR is helemaal een verhaal apart, daar staat het vaak niet eens goed aangegeven.

Nu naar de klacht van TS. Voor mij is het duidelijk dat mijn collega HC het niet heeft aangedurfd de discussie aan te gaan. Ik wil zelf wel eens fietsen toestaan op de rolstoelplaats met als voorwaarde dat er geen rolstoeler mee hoeft.
Als een eigenaar van een fiets zich niet meldt, is onze oplossing via de omroep te vertellen dat we de fiets het volgende station zullen verwijderen. Dan komt de eigenaar redelijk vlot moet ik zeggen. Ik zie het dan als verloren goed.

Deze discussie zou totaal onnodig moeten zijn, want de voorrangsplaatsen zijn er niet voor niets en het is erg vervelend als men zich daar niet aan wil houden.

Vooraf aanmelden is zeer zeker een oplossing. Niet dat ik als HC tijdig weet, ter plekke kunnen we plaats maken en dat gebeurd ook. Vaak hoor ik het pas 10 min vooraf. Vroeg genoeg om een en ander te regelen hoor.

Zeer vervelend dat het zo gelopen is.


Bedankt Loes,
Uiteindelijk heeft de conducteur de eigenaar van de fiets wel naar me toe gestuurd, maar ja 'hij kon ook geen kant op dus helaas' Ik had het wel prettig gevonden als de conducteur in kwestie zijn verantwoordelijkheid had genomen en even was meekomen om te regelen dat die plek vrij gemaakt zou worden. Zoals eerder aangegeven is het niet alleen onhandig en onprettig, maar ook onveilig.
Toen kreeg ik een mailtje van de NS klantenservice terug dat ze helaas passagiers niet kunnen vragen hun fiets van desbetreffende plaats te verwijderen, nou daar snap ik dus helemaal niks van. Ze zijn er toch niet voor niks? Ik reis niet voor m'n lol met een rolstoel en het argument dat hier eerder eens werd gevoerd dat sommige mensen voor 'ieder klein dingetje' in een rolstoel gaan zitten vind ik ook verwerpelijk want het gaat niemand iets aan waarom je in een rolstoel reist. Ik denk dat iedereen het met me eens zal zijn dat je niet voor je lol op het oh zo gezellige, koude, tochtige balkon gaat zitten omdat je dan op een rolstoelplaats mag.
Bedankt voor je advies om het vooraf aan te melden, dit zal ik een volgende keer proberen. Ik denk dat ik nu gewoon pech heb gehad met de conducteur op de trein zo te horen.
Vraag ik me wel af hoe of TS met de polsoel in de trein is gekomen zonder hulp?
Doet natuurlijk niets af aan het incident.


Ik kan wel even opstaan, stoel er in en weer zitten.
Vraag ik me wel af hoe of TS met de polsoel in de trein is gekomen zonder hulp?
Doet natuurlijk niets af aan het incident.
Even mijn geheugen aanspreken. Alle intercity materieel heeft aparte rolstoelplaatsen en fietsbalkons. Het sprintermaterieel is het vaak gecombineerd. De DDAR is helemaal een verhaal apart, daar staat het vaak niet eens goed aangegeven.

Nu naar de klacht van TS. Voor mij is het duidelijk dat mijn collega HC het niet heeft aangedurfd de discussie aan te gaan. Ik wil zelf wel eens fietsen toestaan op de rolstoelplaats met als voorwaarde dat er geen rolstoeler mee hoeft.
Als een eigenaar van een fiets zich niet meldt, is onze oplossing via de omroep te vertellen dat we de fiets het volgende station zullen verwijderen. Dan komt de eigenaar redelijk vlot moet ik zeggen. Ik zie het dan als verloren goed.

Deze discussie zou totaal onnodig moeten zijn, want de voorrangsplaatsen zijn er niet voor niets en het is erg vervelend als men zich daar niet aan wil houden.

Vooraf aanmelden is zeer zeker een oplossing. Niet dat ik als HC tijdig weet, ter plekke kunnen we plaats maken en dat gebeurd ook. Vaak hoor ik het pas 10 min vooraf. Vroeg genoeg om een en ander te regelen hoor.

Zeer vervelend dat het zo gelopen is.
Luchtmacht, ja bedankt voor je tip. Daar heb ik ook over getwijfeld. Al is mijn ervaring daar niet goed mee. Toen ik nog lopend was en ik ging met een vriendin in een rolstoel op pad met de trein, stond er wel op 1 van de 4 aangevraagde plaatsen assistentie en op de rest niemand. Dat leed wilde ik mezelf besparen 😉
Luchtmacht ben ik volledig met je eens.
@marly89. Ik zou toch willen adviseren om een volgende keer reisassistentie aan te vragen. Die mensen zullen je helpen veilig met de rolstoel de trein in te komen en kunnen er ook voor zorgen dat obstakels voor je worden opgeruimd. Ook een conducteur weet dan waar hij aan toe is. Er bestaan immers ook mensen die vanwege aanstellerij (wat last van de enkelbanden bijvoorbeeld) in een rolstoel gaan zitten.

@OgreRail. Dan is er ook sprake van belemmering van de vluchtwegen en hoort de trein niet eens te rijden.
Dan is naast de fietser, die o zo zielig is dat hij zijn fiets niet kwijt kan de conducteur net zo hufterig in mijn ogen. Een minderinvaliden plaats behoort naar mijn mening een mindervalide toe. Zolang deze zich niet in de trein bevindt, zou ik er allicht mee kunnen leven, maar dan wel plaats maken mocht deze plaats nodig zijn, daarvoor zijn er dergelijke plaatsen in de trein. Zo zijn er ook plaatsen specifiek voor fietsen.

Naar mijn mening mogen ze daar wel strikter mee controlleren, laatst zat ik ook in een trein vol met fietsen, veel balkons in rond mijn zitplaats stonden vol, mensen konden er nauwelijks omheen, en het toilet werd geblokkeerd, ook toen mijn partner naar de wc moest werd gezegd van pech gehad, ik vind het niet kloppen.
Ahh oke, nee dat dacht ik al wel. Maar de conducteur zei dus wel 'Helaas dat gaat nou eenmaal zo'
Ik wilde dit slechts weten om te begrijpen wie precies iets heeft gezegd. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat degenen die de rolstoelbrug zouden hebben bediend een fiets op de rolstoelplek zouden toestaan.
Reputatie 6
Badge +1
Nee, ik ben niet met begeleiding ingestapt...Maar heb ik daarom ook geen recht op een 'zitplaats'? (Maar dat bedoel je vast niet)

Luchtmacht bedoelt dat dat mijn argument onderuit haalt dat de conducteur zou hebben kunnen weten dat u kwam...
Nee, ik ben niet met begeleiding ingestapt...Maar heb ik daarom ook geen recht op een 'zitplaats'? (Maar dat bedoel je vast niet)
Volgens mij zijn de regels gewoon duidelijk. Fietsen moeten in het fietsgedeelte van de trein. Als daar geen plek is, moet de fietser de volgende trein nemen. Een fiets hoort niet op een rolstoelplek, maar als die daar toch staat, dan moet de eigenaar het ding onmiddellijk verwijderen.

Overigens vraag ik me af of de rit met de rolstoel was aangemeld bij NS en er dus met begeleiding is ingestapt met behulp van de rolstoelbrug.
Reputatie 6
Badge +1
Misschien even wachten op een reactie van de NS-medewerker hier voor we allerlei oordelen gaan vellen...
Het was in zo'n 'nieuwe' dubbeldekker (met van die paarse bekleding) en toen uiteindelijk de fietser bij z'n fiets kwam deed hij heel zielig dat hij ook nergens anders heen kon met zn fiets en mocht ik gewoon blijven staan hoor. In Nederland is het echt treurig gesteld met het invalidenbeleid.
Ah het is al gelukt.
Er staat een bordje met een rolstoel boven de plaats, GEEN FIETS. Helaas was het andere compartiment voor fietsen al vol dus ja, waar moet hij naartoe met z'n fiets. Ach wat sneu nou. Die fiets kan overal staan. Maar als ik midden op het balkon moet gaan staan omdat daar een fiets staat, en de trein remt een keer hard, lig ik beneden aan de trap. Daar ben ik niet blij mee. Ik vind het belachelijk want er staat gewoon dat het een rolstoelplek is en niks anders. Prima als er een fiets staat/iemand zit als er geen rolstoeler in de buurt is, maar als er dan wel een rolstoeler komt, dan heeft die wat mij betreft toch echt voorrang?! Maar blijkbaar maakt dat allemaal niks uit en kunnen rolstoelers gewoon in de stront zakken.
De regel van NS is gewoon verkeerd. Fietsplekken en rolstoelplekken moeten in de trein niet dezelfde fysieke plaatsen zijn. Simpel zat!

Dat zijn ze meestal ook helemaal niet! Volgens mij alleen in SLT, maar daar is ruimte zat in het fiets/rolstoelstuk.


Kennelijk niet want anders was dit topic niet gestart, toch?
Reputatie 6
Badge +1
De regel van NS is gewoon verkeerd. Fietsplekken en rolstoelplekken moeten in de trein niet dezelfde fysieke plaatsen zijn. Simpel zat!

Dat zijn ze meestal ook helemaal niet! Volgens mij alleen in SLT, maar daar is ruimte zat in het fiets/rolstoelstuk.
Reputatie 7
Badge +4
Het lijkt me dat je vanuit ethiek moet denken en niet vanuit een naar ieders oordeel foute regelgeving, als die echt zo al is. Het zou me verbazen. De fietser had zich daar moeten ophouden en was er niet. De vraag is dan waarom niet, het bemoeilijkt de controle in ieder geval. Hij had het dus behoren te merken omdat hij zich in de buurt van de fiets moet bevinden. En dat is nu wel weer een goede regel die deze ellende had moeten voorkomen. Het is een constatering en niet een te snel oordeel. Ik ben er van overtuigd dat de meeste fietsers de rolstoelgebondene niet hadden laten verrekken. De regio kan uitmaken in deze.
Nou je hebt toch wel met een hele hufterige asofietser te maken gehad. De fiets niet willen verplaatsen omdat iemand met een rolstoel de plek nodig heeft is buiten iedere orde. Als een conducteur dat niet op kan eisen dan moet die regel maar veranderd worden. Dat zou niet nodig moeten zijn. Het egoïsme bij sommigen gaat kennelijk al zo ver dat men gehandicapten niet eens meer ter wille wil zijn.

Wie zegt dat de eigenaar van de fiets dit ooit gemerkt heeft?
Te snel oordelen is verkeerd.

De regel van NS is gewoon verkeerd. Fietsplekken en rolstoelplekken moeten in de trein niet dezelfde fysieke plaatsen zijn. Simpel zat!

Maar zolang ze dat wel zijn stond de fiets op de juiste plaats en moest de rolstoel een trein wachten of een andere plek opzoeken.
Reputatie 6
Badge +1
Maar hoe wil je de eigenaar van de fiets vinden? En je kunt de fiets niet zonder eigenaar zomaar uit de trein zetten.
Als het mijn fiets was zou ik netjes mijn mond houden.

Plaatsen voor fietsen en rolstoelen zijn volgens NS kennelijk gelijkwaardig. Dan geldt Wie het eerst komt, die het eerst maalt. IN dit geval was de fiets eerder en mag deze blijven staan.


Aangezien men zich als rolstoeler minstens een uur van tevoren moet melden (en vaak meer), en als fietser niet, lijkt het me dat de conducteur op tijd op de hoogte kan zijn van het feit dat een rolstoelplek vrijgehouden moet worden voor een rolstoeler.
Overigens asociaal dat een fietser zijn fiets op een rolstoelplek zet. In de meeste treinen (DDZ, VIRM, ICM) zijn deze plaatsen tegenwoordig verschillend, dus dat mag ook nog eens helemaal niet!
Reputatie 7
Badge +4
Nou je hebt toch wel met een hele hufterige asofietser te maken gehad. De fiets niet willen verplaatsen omdat iemand met een rolstoel de plek nodig heeft is buiten iedere orde. Als een conducteur dat niet op kan eisen dan moet die regel maar veranderd worden. Dat zou niet nodig moeten zijn. Het egoïsme bij sommigen gaat kennelijk al zo ver dat men gehandicapten niet eens meer ter wille wil zijn.

Iemand die een fiets vervoert moet zich trouwens in de buurt van de fiets bevinden. Het zal vast oplosbaar zijn zonder de fiets uit de trein te moeten zetten.

Reageer