beantwoord

Rommel in de trein

• 25 oktober 2018
  • 23 reacties
  • 514 Bekeken

Vandaag sinds lange tijd qeer met de trein geweest, wat mij opviel is het feit dat de trein zo vuil is e overal afval. Wordt er niet meer schoongemaakt in de trein overdag?
icon

Beste antwoord door Slidestops 25 oktober 2018, 15:52

Treinen hebben vaak maar een hele korte keer tijd op hun eindstation. Vaak worden ze daar gereinigd, maar de schoonmakers hebben soms maar 10 minuten voor heel de trein. Het kan dus inderdaad zo zijn dat er wat rommel achter blijft helaas..
Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Treinen hebben vaak maar een hele korte keer tijd op hun eindstation. Vaak worden ze daar gereinigd, maar de schoonmakers hebben soms maar 10 minuten voor heel de trein. Het kan dus inderdaad zo zijn dat er wat rommel achter blijft helaas..
Badge
Ik zou als reiziger eerder de andere reizigers eens gaan aanspreken op het achterlaten van allerlei afval in de treinen zonder dit in de prullenbakken te deponeren, het is af en toe te triest voor woorden als je ziet hoe treinen na de ochtendspits er al uitzien en dit terwijl ze schoon de dienst in zijn gegaan.

Het stukje sociale controle en het aanspreken van mensen op dit gedrag lijkt niet meer te gebeuren waardoor het van kwaad tot erger wordt.
Reputatie 7
Badge
Het zou fijn zijn als mensen in de trein hun eigen rommel zouden opruimen. Dan zouden de treinen ook niet zo vies zijn.
Gewoon weer afvalbakjes van een behoorlijk formaat bij de zitplaatsen creëren, zoals de afvalbakken die in Mat '54 en Mat '64 onder de tafeltjes bij het raam zaten. Daar kon je met gemak een aantal koffiebekertjes e.d. in kwijt. De minuscule dingetjes die tegenwoordig bij de zitplaatsen ingebouwd zijn, daar kan je hooguit een papieren zakdoek in kwijt.
Reputatie 7
Badge
Gewoon weer afvalbakjes van een behoorlijk formaat bij de zitplaatsen creëren, zoals de afvalbakken die in Mat '54 en Mat '64 onder de tafeltjes bij het raam zaten. Daar kon je met gemak een aantal koffiebekertjes e.d. in kwijt. De minuscule dingetjes die tegenwoordig bij de zitplaatsen ingebouwd zijn, daar kan je hooguit een papieren zakdoek in kwijt.
Oke, maar dan kan je de rommel ook gewoon mee naar buiten nemen en het daar in de prullenbak gooien.
Gewoon maar alle rommel op de stoelen en/of grond gooien is bijzonder asociaal.

Gewoon weer afvalbakjes van een behoorlijk formaat bij de zitplaatsen creëren, zoals de afvalbakken die in Mat '54 en Mat '64 onder de tafeltjes bij het raam zaten. Daar kon je met gemak een aantal koffiebekertjes e.d. in kwijt. De minuscule dingetjes die tegenwoordig bij de zitplaatsen ingebouwd zijn, daar kan je hooguit een papieren zakdoek in kwijt.Oke, maar dan kan je de rommel ook gewoon mee naar buiten nemen en het daar in de prullenbak gooien.
Gewoon maar alle rommel op de stoelen en/of grond gooien is bijzonder asociaal.

Absoluut is dat asociaal, maar dat kan je dus voorkomen door bij de zitplaatsen zelf behoorlijke afvalbakken te plaatsen, zoals in het oudere treinmaterieel. Als er een behoorlijke afvalbak aanwezig is, zijn de meeste mensen echt niet te beroerd om hun koffiebekertje of sandwichverpakking daarin te deponeren, maar als er een afvalbakje is waarin (zoals gezegd) hooguit een papieren zakdoek past, dan zijn er maar weinig mensen die hun afval de hele reis bewaren om het een uur later op het perron in een grotere prullenbak te gooien. En dan krijg je dus dat mensen toch hun afval kwijt willen, er is geen adequate gelegenheid voor, en dan zetten ze het "stiekem" onder hun stoel of ergens anders waar het niet hoort. Gewoon zorgen voor goeie afvalbakken dus bij de zitplaatsen, zoals tientallen jaren de gewoonte was bij NS.
Reputatie 7
Badge +3
Of begin eens bij de bron en zorg dat er minder afval is.
Neem bv een eigen beker mee voor koffie of thee zodat die wegwerpbeker en deksel niet in die afvalbak hoeft. Krijg je nog korting ook.
Ieder jaar gaan er op treinstations meer dan dertig miljoen warme dranken over de toonbank waarvan de meeste nu nog in wegwerpbeker. Bedenk eens hoeveel volle afvalbakken en vuilniszakken dat zijn.

https://nieuws.ns.nl/ns-korting-op-warme-dranken-met-eigen-beker/
Reputatie 7
Badge +3
Absoluut is dat asociaal, maar dat kan je dus voorkomen door bij de zitplaatsen zelf behoorlijke afvalbakken te plaatsen, zoals in het oudere treinmaterieel. Als er een behoorlijke afvalbak aanwezig is, zijn de meeste mensen echt niet te beroerd om hun koffiebekertje of sandwichverpakking daarin te deponeren, maar als er een afvalbakje is waarin (zoals gezegd) hooguit een papieren zakdoek past, dan zijn er maar weinig mensen die hun afval de hele reis bewaren om het een uur later op het perron in een grotere prullenbak te gooien. En dan krijg je dus dat mensen toch hun afval kwijt willen, er is geen adequate gelegenheid voor, en dan zetten ze het "stiekem" onder hun stoel of ergens anders waar het niet hoort. Gewoon zorgen voor goeie afvalbakken dus bij de zitplaatsen, zoals tientallen jaren de gewoonte was bij NS.
Afvalbakken bij de zitplaatsen blijken veel meer rotzooi te geven dan centrale afvalbakken zoals bij de Flirts. Een slecht idee dus.

Verder zou NS een campagne kunnen voeren om reizigers hun eigen afval mee te laten nemen. Als je in een gewone Japanse trein kijkt die de hele dag afgeladen vol zijn ritjes rijdt heb je geen enkele afvalbak en wordt er overdag ook niet schoongemaakt. Toch kun je in zo'n trein zelfs rond middernacht als die de hele dag heeft gereden bij wijze van spreken nog van de grond eten.
Reputatie 5
Voor we Nederlanders "Japans gedrag" hebben aangeleerd, zijn we een paar jaar verder. In Japan staan in de openbare ruimte überhaupt geen afvalbakken, alleen bij plaatsen waar consumpties worden verkocht. Japanners nemen hun afval gewoon altijd mee.
Reputatie 5
Voor we Nederlanders "Japans gedrag" hebben aangeleerd, zijn we een paar jaar verder. In Japan staan in de openbare ruimte überhaupt geen afvalbakken, alleen bij plaatsen waar consumpties worden
verkocht. Japanners nemen hun afval gewoon altijd mee.

Gelukkig hebben we in Nederland geen Japanse cultuur. Een hele harde, formele, starre, ongezellige cultuur. NS moet zich daar helemaal niet mee willen vergelijken.
Reputatie 7
Badge
Gelukkig hebben we in Nederland geen Japanse cultuur. Een hele harde, formele, starre, ongezellige cultuur. NS moet zich daar helemaal niet mee willen vergelijken.
Maakt niet uit Feit blijft gewoon dat je je rommel mee naar buiten moet nemen en het daar in de prullenbak moet gooien. Je rommel in de trein laten liggen is en blijft gewoon asociaal.
Reputatie 7
Badge +3

Ja, overal die rotzooi in de trein en op straat is inderdaad heel "gezellig".

Absoluut is dat asociaal, maar dat kan je dus voorkomen door bij de zitplaatsen zelf behoorlijke afvalbakken te plaatsen, zoals in het oudere treinmaterieel. Als er een behoorlijke afvalbak aanwezig is, zijn de meeste mensen echt niet te beroerd om hun koffiebekertje of sandwichverpakking daarin te deponeren, maar als er een afvalbakje is waarin (zoals gezegd) hooguit een papieren zakdoek past, dan zijn er maar weinig mensen die hun afval de hele reis bewaren om het een uur later op het perron in een grotere prullenbak te gooien. En dan krijg je dus dat mensen toch hun afval kwijt willen, er is geen adequate gelegenheid voor, en dan zetten ze het "stiekem" onder hun stoel of ergens anders waar het niet hoort. Gewoon zorgen voor goeie afvalbakken dus bij de zitplaatsen, zoals tientallen jaren de gewoonte was bij NS.Afvalbakken bij de zitplaatsen blijken veel meer rotzooi te geven dan centrale afvalbakken zoals bij de Flirts. Een slecht idee dus.

Verder zou NS een campagne kunnen voeren om reizigers hun eigen afval mee te laten nemen. Als je in een gewone Japanse trein kijkt die de hele dag afgeladen vol zijn ritjes rijdt heb je geen enkele afvalbak en wordt er overdag ook niet schoongemaakt. Toch kun je in zo'n trein zelfs rond middernacht als die de hele dag heeft gereden bij wijze van spreken nog van de grond eten.

Afvalbakken bij de zitplaatsen geven geen enkele rotzooi als ze groot genoeg zijn, zoals de afvalbakken onder de tafeltjes in mat '54 en in mat '64. Dat waren ruim bemeten afvalbakken waar je makkelijk meerdere koffiebekers in kwijt kon, of ander afval. Dus die mensen gebruikten die afvalbakken ook en gooiden het niet ergens neer. Tegenwoordig zit er hooguit een afvalbakje bij je plaats waar je met wat moeite een papieren zakdoek in kunt proppen.

Als je droomt over reizigers die hun eigen afval mee gaan nemen, zou ik zeggen: blijf dromen. Want als er geen adequate afvalbak bij de zitplaats is, gaan mensen echt niet hun afval inpakken in hun eigen tas om elders weg te gooien.
Badge
Pejeka, jij zegt hier feitelijk dat als er geen prullenbak in de buurt is dat je je afval maar gewoon dumpt waar het je uitkomt ??

Dus als ik op station Helmond loop en ik vindt de prullenbak te ver weg dan gooi ik het gewoon maar neer op het perron ? En als we nu een treinpakker naar Helmond hebben en alle mensen lekker een dagje Helmond doen dan kunnen ze het afval daar ook gewoon neergooien vanwege geen prullenbak op de plek waar ik net loop.

Kom op zeg, ik weet niet wie jouw opvoeding heeft gedaan maar ik heb toch echt geleerd dat als je afval hebt en er is geen afvalbak in de buurt dan neem je het mee tot je wel een afvalbak tegenkomt waar het in past. Jij bent blijkbaar dan 1 van de personen die het afval voor een ander achterlaat in de trein maak ik uit jouw woorden op.
Reputatie 7
Badge
Afvalbakken bij de zitplaatsen geven geen enkele rotzooi als ze groot genoeg zijn, zoals de afvalbakken onder de tafeltjes in mat '54 en in mat '64. Dat waren ruim bemeten afvalbakken waar je makkelijk meerdere koffiebekers in kwijt kon, of ander afval. Dus die mensen gebruikten die afvalbakken ook en gooiden het niet ergens neer. Tegenwoordig zit er hooguit een afvalbakje bij je plaats waar je met wat moeite een papieren zakdoek in kunt proppen.

Als je droomt over reizigers die hun eigen afval mee gaan nemen, zou ik zeggen: blijf dromen. Want als er geen adequate afvalbak bij de zitplaats is, gaan mensen echt niet hun afval inpakken in hun eigen tas om elders weg te gooien.

Jij bent dus ook zo asociaal. Shame on you!😤

Jij bent dus ook zo asociaal. Shame on you!😤

Nee, ik ben niet zo asociaal. Ik stop zelfs het papiertje van een zuurtje nog in mijn zak als ik op een wandeling een zuurtje pak. Maar ik kan me voorstellen dat als je met een koffiebeker en broodjesverpakking in een trein stapt, je ook verwacht dat de afvalbak groot genoeg is om na afloop van je lunch de verpakking in kwijt te kunnen. Als er dan een afvalbakje is ter grootte van een postzegel waar nog geen servetje in past, werk je in de hand dat sommige mensen hun afval achterlaten op het tafeltje/op de vloer/tussen de stoelen gepropt, enz.
Reputatie 7
Badge
Nee, ik ben niet zo asociaal. Ik stop zelfs het papiertje van een zuurtje nog in mijn zak als ik op een wandeling een zuurtje pak. Maar ik kan me voorstellen dat als je met een koffiebeker en broodjesverpakking in een trein stapt, je ook verwacht dat de afvalbak groot genoeg is om na afloop van je lunch de verpakking in kwijt te kunnen. Als er dan een afvalbakje is ter grootte van een postzegel waar nog geen servetje in past, werk je in de hand dat sommige mensen hun afval achterlaten op het tafeltje/op de vloer/tussen de stoelen gepropt, enz.

Je kan in de trein ook een andere afvalbak zoeken toch? Ze zijn niet allemaal propvol.
Soms loop ik zelf een paar stoelen verder en probeer ik het daar dan in de prullenbak te gooien. En als het krap gaat dan prop ik het er met veel kracht alsnog in.
Ja de prullenbakken zijn inderdaad te klein. Dat kan ik niet ontkennen. Net zo min als dat ik ook niet kan ontkennen dat jij gebrek aan fantasie hebt.

Nee, ik ben niet zo asociaal. Ik stop zelfs het papiertje van een zuurtje nog in mijn zak als ik op een wandeling een zuurtje pak. Maar ik kan me voorstellen dat als je met een koffiebeker en broodjesverpakking in een trein stapt, je ook verwacht dat de afvalbak groot genoeg is om na afloop van je lunch de verpakking in kwijt te kunnen. Als er dan een afvalbakje is ter grootte van een postzegel waar nog geen servetje in past, werk je in de hand dat sommige mensen hun afval achterlaten op het tafeltje/op de vloer/tussen de stoelen gepropt, enz.Je kan in de trein ook een andere afvalbak zoeken toch? Ze zijn niet allemaal propvol.
Soms loop ik zelf een paar stoelen verder en probeer ik het daar dan in de prullenbak te gooien. En als het krap gaat dan prop ik het er met veel kracht alsnog in.
Ja de prullenbakken zijn inderdaad te klein. Dat kan ik niet ontkennen. Net zo min als dat ik ook niet kan ontkennen dat jij gebrek aan fantasie hebt.

Dus gewoon grotere prullenbakken plaatsen, van het formaat dat bij mat '54 en mat '64 onder de tafeltjes zat, lijkt me, en de kans is groter dat mensen daar dan ook hun afval achterlaten.

Heel fijn dat jullie zoveel eetwinkels in en rond de stations hebben.…

Maar wat een troep laten mensen achter in de treinen…

Is er een mogelijkheid om de winkels te vragen minden afval mee te geven en de klanten er op te wijzen dat er nog andere mensen meereizen die tussen hun afval zitten?

Dat vind ik een goed idee! We zijn helaas niet eigenaar van alle winkels, maar we gaan hier bij onze winkels steeds bewuster mee om. Je krijgt bijvoorbeeld 25 cent korting op een warme drank als je jouw eigen beker meeneemt.

Probeer de andere winkels dan ook te bewegen om zulke acties te voeren...

Reputatie 7
Badge

De patat wordt voortaan los gestort in handen of tas, de ijsjes worden door het personeel al uitgepakt, net als de bananen en drinken gewoon in de winkel nuttigen. Dat scheelt al heel wat troep in de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Ach, het is al een verbetering dat de patatbakjes van Smullers van karton zijn, vroeger waren het plastic bakjes, wel met van die handige aparte vakjes voor de mayo. Dat kartonnen bakje is mooi klein op te vouwen als je even de moeite ervoor neemt en past dan zelfs in de kleine prullenbakjes. De milkshake bekers daarentegen passen daar minder goed of helemaal niet in.

Maar bv die mooie nieuwe SNG heeft een mooie grote afvalbak op het balkon en anders zijn er nog grote bakken op de stations. Maar ja, het is vast veel te veel moeite voor iedereen om het daarin te deponeren. Stel je eens voor. Het is toch veel makkelijker om het maar op de tafeltjes achter te laten? Heeft het schoonmaak personeel ook wat te doen, die lopen anders maar voor niets met een vuilniszak door de trein.

En zelf een beker voor koffie meenemen, dat is toch alleen voor van die geitenwollen sokken dragende milieufreaks of vrekken om een lullige 25 cent te besparen? Net als eigen waterflesjes hervullen bij de watertappunten? Dan moet je ook nog gewoon kraanwater drinken. Water verkocht in flessen is toch veel beter?  Ik wil overigens een cola (zero) tappunt, scheelt weer bekers, blikjes of flesjes. Misschien wil @Robert B wel een bier tappunt 🍺  

Reageer