Het is tegenwoordig (m.i. illegaal en onethisch) beleid van NS dat conducteurs dat zeggen als ze iemand een boete opleggen. Als reden hiervoor geeft NS aan geweld tegen conducteurs te willen vermijden.
Er is geen’verhoogd toezicht’. Hoezo ? Had je al een paar incidentjes met de NS ?
Wat er wel gebeurt, is dat de terminal van de conducteur wat vreemds opmerkt. Meestal is dat, dat je kaart niet is ingecheckt. De terminal ‘licht dan rood op’ en de conducteur bevestigt dat (meestal). Je kan zelfs niet ingecheckt zijn bij een station met poortjes: dan heeft de paal je kaart niet gezien en je bent per ongeluk meegelopen met de vorige reiziger.
Doordat de conducteur bevestigt, wordt bij de eindafrekening (‘back office’) de zaak automatisch nagekeken. Heb je wel correct uitgecheckt (maar dus niet per ongeluk ingecheckt), dan krijg je automatisch een ‘boete’ wegens gemiste incheck. Hoe je die dan terug krijgt ? Daar heeft de NS een complete pagina over geschreven. Leuker kunnen we het niet maken, gemakkelijker wel.
Een andere mogelijkheid in hetzelfde genre is, dat je in de eersteklasse zit met een tweedeklasse-kaartje. Dat kan de conducteur ook intoetsen op zijn terminal. Die prijsverhoging kan je natuurlijk niet terug krijgen.
Het zou van service en klantvriendelijkheid getuigen, dat de controleur je dit uitlegt. Maar daarvoor zit je bij het verkeerde bedrijf.
Ik neem aan, dat je inmiddels per e-mail automatisch bericht hebt gekregen, wat er precies fout is gegaan.
Het ging in dit geval om een andere reiziger, dus daar zal Melake geen bericht van krijgen
Heel toevallig heeft de reiziger tegenover mij zojuist ook een rood scherm bij controle. Volgens de conducteur is rood foute boel. Meneer zelf dacht dat hij wel goed ingecheckt was. Toen zei ze: dat vind ik altijd heel bijzonder. Mensen zeggen dat ze denken dat ze wel of niet ingecheckt zijn, maar het zou toch zo fijn zijn als men zou zeggen dat ze zeker weten of ze ingecheckt zijn.
Ik heb geen idee of de beste man nu achteraf een correctie krijgt maar hij reisde in elk geval via een zakelijk abonnement.
Ingecheckt zijn bij een andere vervoerder levert ook een rode balk op. Dan is er dus wel ingecheckt, maar is het toch niet oké.
Heel toevallig heeft de reiziger tegenover mij zojuist ook een rood scherm bij controle. Volgens de conducteur is rood foute boel. Meneer zelf dacht dat hij wel goed ingecheckt was. Toen zei ze: dat vind ik altijd heel bijzonder. Mensen zeggen dat ze denken dat ze wel of niet ingecheckt zijn, maar het zou toch zo fijn zijn als men zou zeggen dat ze zeker weten of ze ingecheckt zijn.
Ik heb geen idee of de beste man nu achteraf een correctie krijgt maar hij reisde in elk geval via een zakelijk abonnement.
Interessante vraag.
Waar ik nog op zoek naar ben is wat de consequentie is voor mensen die zo'n waarschuwing krijgen/de conducteur een waarschuwing registreert bij de betreffende ov-kaart. Hoe lang die zichtbaar blijft voor conducteurs bij toekomstige gevallen. Ik heb een conducteur daar iig nog nooit iets over horen uitleggen/informeren over hun rechtspositie aan reizigers aan wie zulke waarschuwingen werden uitgedeeld.
Waar ik nog op zoek naar ben is wat de consequentie is voor mensen die zo'n waarschuwing krijgen/de conducteur een waarschuwing registreert bij de betreffende ov-kaart. Hoe lang die zichtbaar blijft voor conducteurs bij toekomstige gevallen. Ik heb een conducteur daar iig nog nooit iets over horen uitleggen/informeren over hun rechtspositie aan reizigers aan wie zulke waarschuwingen werden uitgedeeld.
Het zijn geen waarschuwingen aan de reiziger. Het zijn meldingen op het scherm van de conducteur dat er mogelijk niet ingecheckt is en als er niet ingecheckt is, volgt een boete van €50 bij flexreizigers of een boete van €50 + ritprijs bij op saldo reizigers of mensen zonder ov-chipkaart.
Het zo mooi zijn dat de boete zo wordt geregistreerd dat er een volgende keer een melding komt en er een hogere boete bij een notoire zwartreiziger mag worden uitgeschreven.
De melding over ‘geen geldig reisrecht’ (bijv. incheck bij een verkeerde vervoerder) die een conducteur krijgt kan hij wegklikken en daarmee een afwijking registreren óf het te laten voor wat het is en de volgende persoon te controleren. Velen weten dat blijkbaar niet en doen het eerste.
Bij NS Flex zoekt het systeem het dan wel uit (zelfde als bij 1e klas afwijkingen), en volgt meestal een correctie van 50 euro (bij 1e klas 20 euro).
Maar volgens de regels (waar het precies staat weet ik ff niet) mag je zo’n ‘boete’ ook direct voldoen bij de conducteur door 30 euro te betalen (met PIN), dus een conducteur moet je in ieder geval op de hoogte brengen dat er iets niet klopt (en wat dat is).
Zeggen dat ‘het zo goed is’ is onvoldoende, laat staan zeggen ‘ik heb je bij deze ingecheckt’ (want dat kunnen ze niet). Door deze praktijken krijg je mogelijk te maken met hogere kosten (mocht je echt aan het zwartreizen zijn) én het probleem wordt verlegd naar de Klantenservice (alsof die het nog niet druk genoeg hebben).
De melding over ‘geen geldig reisrecht’ (bijv. incheck bij een verkeerde vervoerder) die een conducteur krijgt kan hij wegklikken en daarmee een afwijking registreren óf het te laten voor wat het is en de volgende persoon te controleren. Velen weten dat blijkbaar niet en doen het eerste.
Bij NS Flex zoekt het systeem het dan wel uit (zelfde als bij 1e klas afwijkingen), en volgt meestal een correctie van 50 euro (bij 1e klas 20 euro).
Maar volgens de regels (waar het precies staat weet ik ff niet) mag je zo’n ‘boete’ ook direct voldoen bij de conducteur door 30 euro te betalen (met PIN), dus een conducteur moet je in ieder geval op de hoogte brengen dat er iets niet klopt (en wat dat is).
Zeggen dat ‘het zo goed is’ is onvoldoende, laat staan zeggen ‘ik heb je bij deze ingecheckt’ (want dat kunnen ze niet). Door deze praktijken krijg je mogelijk te maken met hogere kosten (mocht je echt aan het zwartreizen zijn) én het probleem wordt verlegd naar de Klantenservice (alsof die het nog niet druk genoeg hebben).
Duidelijk! Begrijp ik dan goed dat de keren dat ik heb gehoord dat de conducteur een waarschuwing gaf aan een reiziger en tikte op zijn scherm, in feite die reizigers geld heeft gekost, en de optie van het registreren van een waarschuwing zonder financiële consequenties voor die reiziger niet bestaat?