beantwoord

Rotterdam - Antwerpen 2 keer per week.

• 2 February 2015
  • 7 reacties
  • 372 Bekeken

Dag,

Ik zoek me helemaal rot op internet, en waarschijnlijk zijn hier mensen die me kunnen helpen:
Vanaf volgende week begin ik met een studie in Antwerpen, maar blijf in Rotterdam wonen.
Dit betekend dat ik minimaal 2 keer per week van en naar Antwerpen ga. Nu vraag ik me af wat de goedkoopste optie is.
Ik heb een 40% kortingskaart, en ben ouder dan 26 jaar. Dit semester hoef ik allebei de dagen pas s'middags in Antwerpen te zijn, maar ik vertrek wel het liefste rond 9 uur s'ochtends.
Alvast reuze bedankt!
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 2 February 2015, 14:20

Alle voordelen voor studenten zoals Go Passes of Campuskaarten zijn voor u niet van toepassing. Daarvoor bent u helaas te oud.

Er zijn een paar mogelijkheden, en de keuze zult u zelf moeten maken.

1) U koopt telkens als u reist een e-ticket Rotterdam-Antwerpen. U hoeft niet in en uit te checken. U vertrekt na 9:00u. U boekt bij NS International. Kosten: € 25,60 per retour.

2) U koopt voor iedere reis een NMBS biljet Roosendaal. Daarmee reist u voor € 12,40 op Roosendaal Antwerpen. Voor Rotterdam-Roosendaal betaalt u met 40% korting ook € 12,40. U moet in Rotterdam en Roosendaal verplicht in- en uitchecken, en om 40% korting te krijgen ook nog eens tijdens de daluren. Totale kosten per reis: € 24,80.

3) U informeert bij een Belgisch loket naar de halftijdse treinkaart. Deze is geldig vanaf de grens tot aan Antwerpen. Als ik het goed begrijp en u kunt het precies uitmikken, dan kunt u als u 2x per week reist 5x retour Antwerpen-Grens rijden voor € 32,- (=6,40 per rit).* Voor het deel in Nederland koopt u bij NS International een retour Rotterdam-Antwerpen met 100% korting in België en 40% korting in Nederland. U hoeft niet in- en uit te checken . U betaalt hiervoor € 16,60 per retour.

Totale kosten per retour: € 23,-.

Conclusie: informeer bij een Belgisch loket naar de precieze voorwaarden van een Halftijdse treinkaart (hoe zit dat precies met dat 10x reizen in 15 dagen?). Als het klopt dat u er 5x retour mee kunt reizen zou ik gaan voor optie 3. Wordt dat niks, zou ik optie 1 kiezen. De extra kosten zijn het wel waard, want in Roosendaal de trein uit moeten om in te checken is waardeloos, plus dat u afhankelijk bent van de daluren op de terugweg met optie 2.

*Stel u reist altijd op maandag en donderdag, dan zou ik denken dat je met een 15-dagenkaart kunt reizen op maandag-donderdag-maandag-donderdag-maandag, maar informeer daarover bij de NMBS.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Alle voordelen voor studenten zoals Go Passes of Campuskaarten zijn voor u niet van toepassing. Daarvoor bent u helaas te oud.
Er zijn een paar mogelijkheden, en de keuze zult u zelf moeten maken.
1) U koopt telkens als u reist een e-ticket Rotterdam-Antwerpen. U hoeft niet in en uit te checken. U vertrekt na 9:00u. U boekt bij NS International. Kosten: € 25,60 per retour.
2) U koopt voor iedere reis een NMBS biljet Roosendaal. Daarmee reist u voor € 12,40 op Roosendaal Antwerpen. Voor Rotterdam-Roosendaal betaalt u met 40% korting ook € 12,40. U moet in Rotterdam en Roosendaal verplicht in- en uitchecken, en om 40% korting te krijgen ook nog eens tijdens de daluren. Totale kosten per reis: € 24,80.
3) U informeert bij een Belgisch loket naar de halftijdse treinkaart. Deze is geldig vanaf de grens tot aan Antwerpen. Als ik het goed begrijp en u kunt het precies uitmikken, dan kunt u als u 2x per week reist 5x retour Antwerpen-Grens rijden voor € 32,- (=6,40 per rit).* Voor het deel in Nederland koopt u bij NS International een retour Rotterdam-Antwerpen met 100% korting in België en 40% korting in Nederland. U hoeft niet in- en uit te checken . U betaalt hiervoor € 16,60 per retour.
Totale kosten per retour: € 23,-.

Conclusie: informeer bij een Belgisch loket naar de precieze voorwaarden van een Halftijdse treinkaart (hoe zit dat precies met dat 10x reizen in 15 dagen?). Als het klopt dat u er 5x retour mee kunt reizen zou ik gaan voor optie 3. Wordt dat niks, zou ik optie 1 kiezen. De extra kosten zijn het wel waard, want in Roosendaal de trein uit moeten om in te checken is waardeloos, plus dat u afhankelijk bent van de daluren op de terugweg met optie 2.

*Stel u reist altijd op maandag en donderdag, dan zou ik denken dat je met een 15-dagenkaart kunt reizen op maandag-donderdag-maandag-donderdag-maandag, maar informeer daarover bij de NMBS.
Bedankt voor uw uitgebreide antwoord.
Ja jammer van de Campuskaart inderdaad.

Zonder de RailPlus kost het kaartje ook 25,60 euro retour. Weet u toevallig hoe duur het abonnement 'Belgie Vrij' is?

Oh excuses, ik zie nu pas het volledige bericht. Dan ga ik aankomende week bij de NMBS informeren over de opties.
Reputatie 6
Badge +1
U heeft gelijk, de RailPluskaart heeft pas zin bij vol tarief reizen over de grens.
België mag dan goedkoop zijn qua trein, maar een netabonnement België kan met een prijs van € 288,- per maand voor u echt niet uit...
Nee inderdaad. Wat duur!
Reputatie 6
Badge +1
Nouja, in Nederland kost het maandabonnement inmiddels 399 euro... dan is België nog best goedkoop...
Bedankt voor je uitgebreide antwoord Keuzereiziger. JKramer, mocht je er echt niet uitkomen dan kan je altijd even contact opnemen met NS International.
Bedankt.

Reageer