Rtd Lombardijen - Eindhoven via Rrd Centraal - Vraag over terugsteken | NS Community
beantwoord

Rtd Lombardijen - Eindhoven via Rrd Centraal - Vraag over terugsteken


Reputatie 4
In de nieuwe dienstregeling gaat de IC van Rotterdam Centraal naar Eindhoven via de HSL rijden.

Daardoor stopt hij niet meer in Dordrecht waar ik normaal overstap.

Is het toegestaan om zonder bijbetaling eerst van Lombardijen naar Rotterdam Centraal te reizen en daar de IC te nemen?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 27 April 2019, 16:41

Bekijk origineel

227 reacties

Dit is echter geen reden om ze te legaliseren en in de reisplanner te zetten.

Staan ze al door de koppeling met RIG. Zolang dat het geval is, is het een toegestane reisroute conform de voorwaarden.
Misschien is het goedkoper voor NS om het gewoon toe te staan ipv jaren spenderen om dit uit te zoeken 😀
Reputatie 7
Badge +3
Het is een discussie met een hoog theoretisch gehalte waarvan de reiziger niets begrijpt. De facto is het terugsteken al gelegaliseerd door in de Reisplanner van adres tot adres te reizen in plaats van van station tot station, zoals @Henk_NL duidelijk aangeeft.

Het valt nog steeds niet uit te leggen waarom je van Rotterdam Lombardijen naar Eindhoven niet via Rotterdam Centraal en de HSL zou mogen reizen. Het merkwaardigste is nog wel dat de komst van de poortjes het heel lastig heeft gemaakt om in Rotterdam Centraal om te checken wanneer je de regels van NS zou willen volgen. Wie gaat nu eerst het station via een poortje verlaten om vervolgens via een poortje weer het station binnen te gaan? Terwijl dat bij reisadvies 2 wel zou moeten. De Reisplanner geeft geen instructies hoe dat in de praktijk zou moeten wanneer je op saldo reist.

Zo mogelijk nog merkwaardiger is het feit dat NS blijkbaar een verborgen functie heeft die wel een route met een via-station kan berekenen. Het is volkomen duister waarom dat voor het ene traject wel en voor een ander traject niet kan.

Welke reis heeft uw voorkeur?

Reisadvies 1, kosten enkele reis: €18,20



Reisadvies 2, kosten enkele reis €20,00

Update: Miriam is momenteel met vakantie en in haar afwezigheid neem ik dit topic waar. De verwachting is dat we deze week meer informatie moeten krijgen, maar tot nu toe heb ik nog geen verdere terugkoppeling.
De 'truc' met een deur-tot-deurreis van RIG in de NS planner werkt in ieder geval nog steeds. Gewoon toegestaan dus 😃
Update: Ik heb nog geen verder bericht ontvangen, zodra ik meer weet zal ik een terugkoppeling plaatsen.
Update: Ik heb inmiddels contact gezocht met de nieuwe contactpersoon. Zodra ik hier een bericht van een ontvang zal ik dit laten weten.
Update: Ik had jullie graag een update gegeven, maar dat gaat nog niet lukken. Reminder is verzonden.
Update: Helaas is er toch geen terugkoppeling gekomen op het moment dat wij dat verwachtten. Ik heb nogmaals een reminder gestuurd.
Je kan ook automatisch elke week een dergelijke update plaatsen...

Vinden jullie dit echt normaal bij NS dat zulke vragen maanden/jaren uitstaan ?
Elke dag 3x bellen of een cc naar de meerdere(n) sturen heeft meer zin.
Dat dit te lang duurt ben ik met je eens MvanGelder. Dit betreft een complex probleem en neemt daardoor veel tijd in beslag.
In dit geval is er één contactpersoon die deze situatie van Frank heeft overgenomen.
Update: Ik heb nogmaals een reminder verzonden naar het betreffende contactpersoon.
Reputatie 6
Sterkte Miriam. Neem gelijk ook even het in deze community gerapporteerde "terugsteekverbod" mee dat door de reisplanner wordt gehanteerd bij een reis Rotterdam-Hoofddorp via Schiphol (IC Direct). Naar Hoofddorp mag het niet, maar naar Nieuw Vennep dan weer wel...
Reputatie 4
Zie ik dit nou goed? Is dit een topic dat nog na bijna 2,5 jaar niet afgesloten is? 😂
Reputatie 4

Vijf jaar na mijn vraag is NS eindelijk wakker geworden.👍

Als dit het antwoord is waar we ruim twee jaar op hebben moeten wachten, vind ik dat op zijn zachtst gezegd wat teleurstellend. Het komt op mij toch wel heel erg over dat iemand een antwoord heeft gegeven die de situatie ter plaatse totaal niet kent en puur vanuit een papieren werkelijkheid iets heeft bedacht.

De argumenten die voor Barendrecht gelden, gelden onverkort voor Rotterdam Lombardijen. In beide gevallen liggen HSL en de lijn naar Dordrecht parallel en in beide gevallen is er geen perron aan de HSL. Als je Barendrecht geen uitzondering noemt, moet het derhalve vanuit Lombardijen ook gewoon toegestaan zijn. Gelijke monniken, gelijke kappen. Dan blijft de vraag dus onverkort staan, waarom vindt NS dat het niet mag? En aangezien NS dat blijkbaar vindt, is Barendrecht dus wel degelijk een uitzondering en. Waarom is Barendrecht dan wel een uitzondering?

Ik kan maar één infratechnisch, maar vanuit reizigersoogpunt volstrekt irrelevant, verschil tussen Lombardijen en Barendrecht bedenken. Ik meen dat iemand anders het in dit draadje ook al heeft geopperd, maar voor de HSL is Lombardijen vermoedelijk wel een dienstregelingspunt en Barendrecht wellicht niet. Dit zou dan ook de reden kunnen zijn dat terugsteken vanuit Barendrecht wel mag en vanuit Lombardijen niet. Denkend vanuit de spoortechniek begrijpelijk, denkend vanuit de reiziger totaal onbegrijpelijk. Waar stond de reiziger ook alweer? 😉
Reputatie 4
Vanaf Eindhoven/Breda richting Rotterdam-Lombardijen /Zuid/Blaak is het dus gewoon mogelijk om via Rotterdam Centraal te reizen. De conducteur kan niet ruiken dat je niet tot Barendrecht reist.
Reputatie 7
Badge +3
In de praktijk heb je dus nu de (absurde) situatie dat je vanuit de richting Eindhoven zonder problemen kunt terugsteken naar Rotterdam Lombardijen. Bij eventuele controle bij het reizen op saldo zeg je gewoon dat je naar Barendrecht onderweg bent. Je stapt vervolgens in Rotterdam Lombardijen uit.

In de omgekeerde richting geldt dat dan weer niet omdat bij controle kan worden uitgelezen dat je je reis niet in Barendrecht bent begonnen maar bent ingecheckt in Rotterdam Lombardijen.

Zoals @Schraper aangeeft maakt het voor het e-tickets niet uit. Je koopt een e-ticket van of naar Barendrecht i.p.v. Rotterdam Lombardijen.
Reputatie 6
Dezelfde situatie geldt voor de reizen Rotterdam - Hoofddorp via IC Direct-Schiphol (terugsteken verboden) en Rotterdam - Nieuw Vennep (terugsteken toegestaan). In beide gevallen passeren de HSL-sporen het station, zonder perron.
"Aardig" detail is dat NS voor de reis Rotterdam - Nieuw Vennep (al dan niet via Schiphol) 57 tariefeenheden berekent en 9292 voor hetzelfde reisadvies 77 tariefeenheden aangeeft ("u reist via een omweg").
Gek dat de reisplanner vanaf Barendrecht alleen maar adviezen over Rotterdam Centraal geeft. Vanaf Lombardijen zijn namelijk alle adviezen via Dordrecht. Heel gek. Ik had eerder andersom verwacht. Waarom is dit zo en moet je extra betalen als de reisplanner je terug laat steken?
Het gekke blijft wel dat als je Lombardijen - Eindhoven plant, je alleen opties te zien krijgt waarbij je met de sprinter naar Dordrecht reist en dan nog een keer overstapt in Breda.
Als ik een reis Barendrecht - Breda plan, krijgt ik GEEN adviezen waarbij je met de sprinter naar Dordrecht reist om daar en in Breda over te stallen, maar krijg ik alleen adviezen waarbij ik in Barendrecht de sprinter naar Rotterdam Centraal pak en daar overstap op de intercity naar Breda via de hsl om in Breda aansluitend over te stappen richting Eindhoven. Dit vind ik toch echt niet logisch klinken, maar het kan aan mij liggen. Heeft iemand hier een verklaring voor?
Ik weet hem al. Er geldt hetzelfde als bij het Hoofddorp / Nieuw-Vennep verhaal. Als je in Lombardijen opstapt en via Rotterdam Centraal reist om daar de intercity over de HSL te pakken, kom je opnieuw langs Lombardijen als je richting Breda in de intercity zit. De hsl splitst zich namelijk pas na lombardijen richting Breda af.
Maar als je in Barendrecht in de sprinter naar Rotterdam Centraal stapt om daar weer over te stappen op een intercity over de HSL richting Breda, kom je volgens de spoorkaart niet opnieuw langs Barendrecht. De hsl splitst zich namelijk tussen Lombardijen en Barendrecht van het klassieke spoor af. Je mag dus niet opnieuw echt langs je beginstation reizen, alleen als het spoor al gescheiden is, zoals ook bij Nieuw-Vennep. Dit vind ik de grootste onzin ooit.
Geloof je echt dat NS hier nog aandacht aan besteed ? Er blijven momenteel weel heel veel topics liggen waar NS niets meer aan doet, omdat het blijkbaar vragen zijn waar niemand antwoord op heeft.....
Klopt, ik had ook een simpele vraag waarom NS voor e-tickets kiest ipv eenmalige chipkaarten bij acties, maar daar wacht ik ook al maanden op, elke keer is er weer geïnformeerd maar terugkoppeling krijg je niet.

Je wordt er moedeloos van, net als bv andere discussies over bv het rookverbod handhaven.
Reputatie 7
Wij als moderators lopen soms tegen de spreekwoordelijke muur op, waarbij het lastig is om een eenduidig antwoord te kunnen geven.
Het probleem ligt vaak bij het vinden van de juiste persoon of afdeling, waarna wij niet goed kunnen nagaan of diegene aanwezig/nog werkzaam is. Dit zorgt er soms voor dat wij niet goed antwoord kunnen geven binnen de termijn die wij voor onszelf opstellen. Dat haalt een stuk betrouwbaarheid weg, en dat is het laatste wat wij als moderators willen. We hebben inmiddels wel wat vorderingen voor jullie:

Onlangs hebben wij een interne community opgestart met NS personeel om lastige vragen ook intern binnen een grote groep bespreekbaar te kunnen maken. Wij merken zelf dat dit in hele goede aarde valt bij ons mar ook zeker bij de andere betrokken medewerkers. Dit zal dus ook zorgen dat onze antwoorden minder lang op zich zullen laten wachten. Daarnaast is de behulpzaamheid van onze collega's een hoekstuk in deze grote puzzel. Wanneer afdelingen en medewerkers het forum kennen en bekend zijn met de kennis die zich op dit platform bevindt, zullen zij zich ook meer betrekken bij het verstrekken van woordvoering en visie. Sivan en ook de andere moderators zijn hard bezig om het forum ruchtbaarheid te geven onder de verschillende afdelingen, zodat zij 'happiger' zijn om ons van een antwoord te voorzien, wanneer wij om verduidelijking vragen. Een goed voorbeeld hiervan is de betrokkenheid van Frank Visser op dit forum in de vorm van Dienstregelingspecialis en Danny als NS Flex specialist. Zo hopen wij ons forum meer uit te breiden, zodat de antwoorden snel maar bovenal ook duidelijk zullen zijn.

Reageer