ruimte bij uitstappen

Hallo medereizigers,
Bij uit en instappen maak ik het regelmatig mee dat mensen die de trein uit willen stappen weinig ruimte krijgen van de mensen die de trein in willen, vooral op drukke tijdstippen. Het is misschien typisch voor onze moderne samenleving, snel snel snel en vooral aan je eigen plekje denken. NS zou een leuke transparante sticker achter het glas van de deuren kunnen plaatsen (vergelijkbaar met de stickers in de stilte coupes) om reizigers hier bewust van te maken. Bijv. met een tekst als 'geef elkaar ruimte bij het uitstappen'. Idee?

28 reacties

Helemaal mee eens, maar ook bij het uitstappen, doe dit vlot. Vaak zie ik mensen op hun dooie gemak uitstappen en tegelijk op hun telefoon aan het kijken. Dat zorgt voor nog meer vertraging.

Nu we toch bezig zijn, het omver lopen op de trappen van station van reizigers die naar de trein toe gaan, hou rechts, geef andere de kans de trein op tijd te bereiken. We zijn toch geen schapen?
Reputatie 6
Badge
Ik weet niet op welk traject jij reist, maar ik heb dat buiten een bejaarde man om nog nooit meegemaakt in Zuid-Holland. Hier laten ze wel eerst iedereen uitstappen, anders krijg je opstopping en duurt het alleen maar langer.
Reputatie 7
Badge +3
Nog meer stickers?
Reputatie 7
Badge +2
Je kunt wel overal stickers voor maken maar het is ook gewoon pure beleefdheid om mensen de ruimte te geven om uit te stappen.
Hetzelfde geldt voor mensen die aan het gangpad zitten wanneer iemand die aan het raam zit eruit wil. De meeste mensen staan wel op om de andere persoon er langs te laten, maar sommige anderen blijven gewoon en trekken hooguit de benen een paar centimeter in zodat je je er langs moet wurmen. Ik heb dan altijd de neiging om die persoon hard aan te stoten of “per ongeluk” op tenen te gaan staan

Het zou misschien wel bij de huisregels kunnen worden toegevoegd, bv “hinder geen uitstappende reizigers”.

Zo vond ik op twitter iemand die heel sarcastisch nieuwe NS huisregels had bedacht, ook eentje voor “Uitstappende passagiers verhinderen”:
https://twitter.com/arjanzevenaar/status/428431887041069056
Reputatie 5
Dit behoort allemaal tot de Nederlandse (en vlaamse) cultuur: het moet gewoon in de verplichte inburgering worden gestoken.
Een Engelse vriend is eens een keer met mij meegereisd. Die bleef braaf buiten staan te wachten op de uitstappende reizigers tot zelfs de (tegelijkertijd !) instappende medereizigers achter, tegen, rond en om hem de trein ingingen.

Ik heb hem uitgelegd, dat Nederland geen Engeland is: hier is het rammen en rossen.

Bij aankomst aan de Jaarbeurs moesten we een kaartje kopen: hij heeft een zog door 60m rij aan de kassa getrokken en had binnen de 30s onze kaartjes !

Moeilijk uit te leggen aan de buitenlanders: bij de NS rammen en rossen wij. In de rij bij de kassa blijven we, net zoals de Engelsen, in de rij bij de kassa staan.
Cultuur. Traditie. Authentiek (of zo iets...).
Reputatie 7
Badge +4
Grofheid dus. Overigens is het mijn indruk dat men in Vlaanderen stukken beleefder is dan zeker in West-Nederland.

Overigens is er een medereiziger van het hooligan-type die in Utrecht zich tijdens de middagspits consequent naar binnen drukt tegen de stroom in, naar ik aanneem om te kunnen zitten, waarbij een stevige duw of tik niet wordt gemeden.

Het komt echter weinig voor, gelukkig.

Een gebrek aan innerlijke beschaving gecombineerd met doorgeslagen individualisering is wellicht een te vriendelijke typering voor deze egocentrische en gewelddadige hufters.
Reputatie 6
Badge
@Momo, verhindert is met een d geschreven. Gelukkig voor de maker is dat niemand opgevallen.
Reputatie 7
Badge +2
Nu je het zegt valt het me ook opeens op. Mijn aandacht was denk ik meer bij de grappige plaatjes en teksten 😉
Hoi petergroot, welkom op het NS serviceforum!

Ik vind het jammer om te lezen dat je regelmatig ervaart dat je minder ruimte krijgt om uit te stappen door andere 'haastige' reizigers die naar binnen willen. Zoals je in de reacties van de andere forumleden al kan lezen, ben je niet de enige met deze ervaring. Natuurlijk ligt het ook aan de beleefdheid van de reiziger om hier rekening mee te houden en ik vind het jammer dat dit niet altijd gebeurt. Het idee om een sticker te plaatsen vind ik daarom zo'n slecht idee nog niet. Bedankt voor het aanleveren van een voorbeeld Momo! Hoewel het wellicht is begonnen als een grap, vind ik de afbeelding (zonder tekst) wel passend. Ik heb de suggestie daarom doorgegeven aan de verantwoordelijke afdeling om te peilen wat zij van dit idee vinden. Ik hoop jullie zsm een reactie hierover te kunnen sturen!
Voordringen (want dat is het eigenlijk) komt voornamelijk voor bij overvolle treinen, niemand wil achtergelaten worden.
En, ja dit komt daardoor sneller voor in de randstad, dat ligt niet aan het volk daar, maar aan (in veel gevallen) drukkere treinen.

Het is trouwens typisch Nederlands om iets typisch Nederlands te noemen...

(Om niet een verkeerd beeld van mij te krijgen, ik laat altijd iedereen eerst uitstappen en probeer vlot uit stappen zodat andere reizigers niet onnodig lang in de regen hoeven te staan...)
Reputatie 5
Een sticker o.i.d. zou inderdaad geen slecht idee zijn. Het is inderdaad opvallend dat reizigers vaak in hun eigen bubbeltje leven, of het nu om instappen gaat of om het doorlopen bij de roltrap (in Engeland zijn ze daar gewoon fantastisch in :)). Als reiziger met een visuele beperking ben ik er ook niet vies van om mensen die voor de deur staan terwijl ik uitstap aan de kant te bulldozeren, en af en toe is het wel hilarisch dat ze nog net op tijd een slingerende blindenstok kunnen ontwijken. 😃
Beleefd of niet, bij drukte heb je gewoon te maken met 2 uitgaande stromen en 2 ingaande stromen (beiden naar links en rechts) die tegen elkaar ingaan. Daar doe je eigenlijk niets aan.

Misschien de ene deur instappen en de andere uitstappen. Eigenlijk heb je daar klaphekjes in de trein voor nodig.
Reputatie 7
Badge +4
De ingaande stroom moet gewoon wachten tot de uitgaande stroom de trein heeft verlaten.
Draaideuren zijn de oplossing! 😃 😉
Reputatie 7
Badge +4
Nee, elementair fatsoen en rekening houden met de ander. Met wat innerlijke beschaving zijn zijn er geen problemen. Niet bij in- en uitstappen, niet in de stiltecoupé en zwangere vrouwen wordt een zitplaats aangeboden in de trein, in plaats van onbewogen voor zich uitkijken voor wie zit. Om niet te spreken over liegen en agressie tegen de conducteur omdat mensen te beroerd zijn om een kaartje te kopen als ze wel van het vervoer profiteren.

Het uit de hand gelopen egocentrisme met weinig moraal is natuurlijk wel een maatschappelijk probleem. Het manifesteert zich echter sterk bij NS omdat het in de trein gaat om de sociale omgang van een miljoen mensen per dag.

Goede structuren werken in zijn algemeenheid wel preventief, dat ben ik met u eens.
Vanmorgen volledig ondersteboven gelopen door reizigers die de trap van het perron afkwamen, daardoor haalde ik de trein niet.
Je kan niet meer op tijd op het perron komen als je niet voordat de trein binnenkomt boven bent.

Dus rechts houden op de trappen, en voor je kijken als je over het perron loopt, er zijn ook mensen die NAAR de trein op weg zijn.

Wat de poortjes betreft is er natuurlijk wel een in- en uitgang, anders zou de chaos helemaal niet meer te overzien zijn.
Reputatie 6
Badge +1
Wat vinden jullie? Mijn indruk is dat je in een VIRM prima met twee mensen tegelijkertijd in- of uit kunt stappen. Eén rij voor de ene trap en één rij voor de andere trap. En ook zo weer naar binnen.
Maar ongeveer iedere dag gebeurt het dat mensen op Utrecht Centraal zo staan te dringen dat de mensen net één voor één de trein kunnen verlaten. Dat zorgt volgens mij ook voor vertraging door langere halteertijden.
Reputatie 2
Wat vinden jullie? Mijn indruk is dat je in een VIRM prima met twee mensen tegelijkertijd in- of uit kunt stappen. Eén rij voor de ene trap en één rij voor de andere trap. En ook zo weer naar binnen.
Helemaal eens. Waar ik me dan mateloos aan irriteer is dat mensen eenmaal binnen elkaar gaan kruisen. Ik heb zelf ook een voorkeur voor boven, maar als het druk is "blijf ik in m'n baan".

Bij SGM merk ik dat de deuren eigenlijk nét iets te krap zijn voor 2 naast elkaar. Misschien zijn de afmetingen wel hetzelfde, maar het oogt in ieder geval krapper. En bij DDZ deelt helaas zo'n irritant paaltje/steuntje de deuren onhandig naast het midden op.
Badge +3
Het is allemaal heel herkenbaar. Gisteren beukte ik bij het uitstappen op tegen iemand die op zijn iPhone stond te turen in de rij voor de deur. Ik deed het niet eens opzettelijk. Hij schoof opeens naar rechts en blokkeerde mijn pad richting de trap.

Die schermstaarders zijn misschien nog wel het ergste omdat ze niet om zich heen kijken en zich totaal niet bewust zijn van hun omgeving. Misschien is het opbotsen tegen die types de enige manier om ze wakker te schudden.
Reputatie 5
Er zijn dus drie soorten mensen die problemen veroorzaken. De hufters (die doen het expres), de onoplettenden (die zullen dus ook geen bordje lezen) en de buitenlanders.

Alleen die laatsten kan je wat leren met een pictogram, maar ik denk niet, dat buitenlanders die het niet begrijpen het voornaamste probleem in de spits zijn.
Joe! Ik heb terugkoppeling ontvangen. De sticker van Momo wordt als passend ervaren en er wordt gekeken of we hier iets mee kunnen doen. Wellicht zien jullie binnenkort deze sticker op de deuren staan.
Misschien handig om dit weer eens onder de aandacht te brengen!
Vandaag weer op A'dam CS en Utrecht CS meegemaakt dat we bijna niet uit konden stappen omdat de instappers pal voor de ingangen gaan staan.
Is het geen idee om net zoals o.a. bij de metro om lijnen op het perron te zetten zodat instappers aan de zijkant moeten wachten totdat de uitstappers eruit zijn?
Reputatie 7
Badge +2
Zulke lijnen hebben alleen nut wanneer de deuren altijd op dezelfde plek openen. Maar met de diverse typen treinen die in Nederland rondrijden en het feit dat treinen niet altijd op exact dezelfde plek tot stilstand komen gaat dat niet werken.

Zelf maak ik eigenlijk nooit of maar zelden mee dat de instappers pal voor de deuren staan of geen ruimte geven, hooguit dat de doorgang vanuit de treindeuren naar het perron smal is omdat er veel instappers zijn en de ruimte op het perron beperkt is. Perron 1 op Den Haag Centraal is een goed voorbeeld daarvan, dit perron is nogal smal. Maar bv ook Laan van NOI ter hoogte van de trap; de ruimte tussen de glazen wand rondom het trapgat en de perronrand is erg smal en als er dan veel instappers staan, ook wanneer ze de ruimte bij de deuren vrijlaten, blijft er niet veel ruimte over om er als uitstapper langs te gaan op weg naar de trap.
Dan reis je zeker buiten de spits, want ik maak het dagelijks mee in de trein!
En de metro's kunnen ook exact op dezelfde plek stoppen, dus waarom zouden treinen dat niet kunnen?
Reputatie 3
Bijna iedere frequente reiziger heeft voorkeur voor bepaalde treindelen, omdat hij/zij weet dat ze dan juist goed bij de trap, overstap of dergelijk uitkomen. Aangezien meerde dit doen, zie je vooral drukte bij bepaalde delen.

Reageer