Ruimte in de trein

Beste lezer,
Waarom schrapt de NS niet wat meer eersteklas zitplaatsen? Of gewoon alle eersteklas plekken. De enige die ik er ooit zie zitten is de conducteur en daar kan ook wel iets voor bedacht worden.

Scheelt een hoop frustratie en onnodig het gevoel te hebben dat je in een tonijnblik zit opgesloten....

De "elite" gaan naar mijn idee al lang niet meer met de trein....

13 reacties

Reputatie 7
Badge +4
De eerste klas leverde een paar jaar geleden bijna 20 procent van de inkomsten dus ik denk niet dat NS de eerste klas zal afschaffen. En elite is een typering voor uw verantwoording.
Reizigers in de eerste klas zijn meestal normale mensen al is men doorgaans wat rustiger en wordt er meer gewerkt en minder gepraat. Je kunt er voor kiezen (flink) meer te betalen en in ruil daarvoor rustiger en ruimer te zitten. Als de eerste klas vol zit, moet je met je eersteklaskaartje ook staan al is de kans op een zitplaats zeker groter.

Het laat echter onverlet dat de zitruimte in de treinen volstrekt onvoldoende is. Het behoort normaal te zijn dat iedereen kan zitten, ook in de spits, ongeacht de reisklasse.
Reputatie 2
Wat mij betreft mag de 1e klas in de Sprinter ter discussie gesteld worden. In de Sprinter zijn de stoelen niet ruimer of comfortabeler. Bovendien is een Sprinter-rit vaak kort. In IC's vind ik 1e klas een meerwaarde hebben: behalve bredere en comfortabelere stoelen daar vaak ook een stopcontact. De toeslag die voor de 1e klas vind ik wel aan de hoge kant, maar dat is mijn mening. Ook in het vliegtuig heb je keuze tussen Economy en Business Class, dus 1e klas prima.
Maar ik ben het met Tom eens dat er ook in de 2e klas voldoende zitplaatsen moeten zijn.
Reputatie 7
Badge +4
NS heeft een gruwelijk eufemisme: Comfort passend bij de reisafstand. Dat betekent dat je eerste klas betaalt maar net zo rot zit op stoelen met een ander kleurtje. Woerden-Uitgeest is dan best ver, zeker zonder toilet. NS laat echter alle treinen formeel rijden met eerste klas. Je moet het gewoon als eerste klas inrichten en niet afschaffen naar mijn idee. In de gerenoveerde DDZ zie je hoe goed dat kan. Comfort passend bij de reisafstand? Comfort passend bij de prijs, lijkt me. Met toilet graag.
Thom, volgens mij suggereer ik nergens dat reizigers in de eerste klas geen normale mensen zijn. Het ontstaan van de eerste en tweede klas ligt al ver terug in de geschiedenis, vandaar de referentie naar de elite, en is naar mijn idee absoluut niet reëel meer voor deze tijd. Ik kan me voorstellen dat het op lange reizen zeer gewenst is maar het aantal eersteklas zitplaatsen is op veel korte trajecten niet in verhouding. Mijn ervaring is dat tegenwoordig de stiltecoupe's ook een prima alternatief zijn om rustig te werken.
Reputatie 3
Die eerste klas plaatsen ze dan net zo dat ze op het drukste punt van het perron aankomen. Zet de 1ste klas helemaal achteraan. Dan zitten ze zeker ook extra rustig...
Reputatie 3
Badge
Ik ben geen conducteur, beschouw mezelf als weliswaar bevoorrecht (met een goede gezondheid en lieve vrienden en familie) maar zeker geen elite, en reis desalniettemin regelmatig eerste klas als het me te druk is in de tweede klas en ik wil (of moet) werken. . .

Maar misschien wordt uw wens uiteindelijk wel vervuld door het afschaffen van de overgang 2-1 voor een specifiek traject, waardoor het voor de reguliere tweedeklasreiziger een stuk duurder wordt om incidenteel in de eerste klas te reizen, en die eerste klas wellicht een stuk leger wordt. . .
Reputatie 7
Badge +4
E.Haarlem heeft dit ook voldoende rechtgezet door aan te geven dat de opmerking over de elite in een historisch kader was bedoeld.
Die eerste klas plaatsen ze dan net zo dat ze op het drukste punt van het perron aankomen. Zet de 1ste klas helemaal achteraan. Dan zitten ze zeker ook extra rustig...

Bij sommige treinsoorten (zoals bijv. de SLT) is dat ook zo.
Reputatie 1
Beste lezer,
Waarom schrapt de NS niet wat meer eersteklas zitplaatsen? Of gewoon alle eersteklas plekken. De enige die ik er ooit zie zitten is de conducteur en daar kan ook wel iets voor bedacht worden.

Scheelt een hoop frustratie en onnodig het gevoel te hebben dat je in een tonijnblik zit opgesloten....

De "elite" gaan naar mijn idee al lang niet meer met de trein....

Waarom volgens u schrappen? Ik vind dat de reiziger de keuze moet hebben tussen 1e klasse of 2e klasse.
Dit is hetzelfde als business class of economy class vliegen.

Ik vind dat je ook niet moet klagen in de trein als je in het bezit bent van een 2e klasse kaart en de 2e klasse al bijna vol zit.
Als je ziet hoeveel mensen hun tassen ernaast zetten......niet normaal.

Ik heb gekozen om voortaan 1e klasse te reizen vanwege extra comfort en rust.
Reputatie 2

Ik ben wel benieuwd of u ook veel met de Sprinter reist, en hoe u daar het reiscomfort beoordeelt.
Reputatie 1

Ik ben wel benieuwd of u ook veel met de Sprinter reist, en hoe u daar het reiscomfort beoordeelt.

Ik reis regelmatig met de Sprinter, maar het materieel dat NS hiervoor gebruikt is de Koploper.
Ik denk dat u de SLT wellicht bedoelt. Af en toe reis ik met de SLT. het verschil tussen de 1e klasse en 2e klasse is er haast niet, behalve de kleur. Voordeel met een 1e klasse abonnement is dat je meestal wel een zitplaats hebt, tenzij de 1e klasse gedeelte in beslag wordt genomen door 2e klasse reizigers wanneer de trein overvol is.

Het probleem doet zich voornamelijk voor dat NS te korte treinen inzet. Ga dus niet lopen zeggen dat ze 1e klasse moeten afschaffen, maar zeg gewoon dat de treinen langer moeten.
Reputatie 2
Ja, ik bedoel vooral SLT en SGMm. Koploper als Sprinter is prettig, extra comfort. Ook ben ik het met u eens dat er voldoende lange treinen moeten zijn. In SLT of SGMm mag wat mij betreft ofwel het comfort omhoog ofwel afgeschaft worden. Persoonlijk vind ik de prijs voor de 1e klas in een SLT of SGMm niet in verhouding staan met de kwaliteit. En in het algemeen zou ik zelf vaker de 1e klas nemen als de 1e klas circa 25% duurder zou zijn dan de 2e klas. Volgensmij zit het nu op circa 40%.
Reputatie 1
Ja, ik bedoel vooral SLT en SGMm. Koploper als Sprinter is prettig, extra comfort. Ook ben ik het met u eens dat er voldoende lange treinen moeten zijn. In SLT of SGMm mag wat mij betreft ofwel het comfort omhoog ofwel afgeschaft worden. Persoonlijk vind ik de prijs voor de 1e klas in een SLT of SGMm niet in verhouding staan met de kwaliteit. En in het algemeen zou ik zelf vaker de 1e klas nemen als de 1e klas circa 25% duurder zou zijn dan de 2e klas. Volgensmij zit het nu op circa 40%.

prijsverschil is zelfs 70% 🙂 mijn werkgever betaalt mijn kaart 🆒

Reageer