beantwoord

Rumoerig in Stiltecoupe

• 25 januari 2018
  • 28 reacties
  • 1036 Bekeken

Omdat ik voor m'n werk dagelijks gebruik maak van de trein zoek ik, om de reistijd goed te kunnen besteden, altijd een stiltecoupe. Heel vaak maak ik echter mee dat het ook in de stiltecoupe erg rumoerig is. Je kunt in zo'n geval zelf de reizigers attenderen op het feit dat men in een stiltecoupe zit. Dit leidt dan echter vaak tot ongewenste spanningen. Komt er dan een conducteur langs, dan kun je hem vragen om de reizigers even te wijzen op het feit dat men in een stiltecoupe zit. Heel vaak (en ik dacht steeds vaker) zie je echter geen conducteur. Vandaar de vraag of het niet mogelijk is om in de trein regelmatiger om te roepen dat van de reizigers wordt verwacht dat men stil is in de stiltecoupe.
icon

Beste antwoord door Thomas NS 26 januari 2018, 20:15

Het verduidelijken van de Stiltecoupé staat al heel erg lang op ons lijstje. Helaas hebben eerdere proeven (aangeven op hoofdleuning etc.) niet veel geholpen. Het lijkt erop dat reizigers liever niet in stilte reizen. Het grootste probleem hierbij is de drukte in onze treinen: wanneer het rustig is en er keuze is voor een zitplaats, is het makkelijker om elkaar hierop aan te spreken. In mijn ervaring is het in de meeste rustige treinen in de Stiltecoupé echt stil. Het omroepen aan het begin van elke treinrit (keerpunten) is wel iets wat veel conducteurs hanteren. Wellicht dat er hier wel successen mee worden behaald. Het is afwachten, maar weet, Diana, dat wij hiermee bezig zijn! Mocht je ooit overlast ondervinden, mag je dit gerust bij de conducteur leggen. Wanneer deze niet te vinden is, kun je via Social Media ons team vragen om de conducteur langs te laten komen. Onze voorkeur gaat uit naar reizigers die elkaar onderling hierop attent maken.
Bekijk origineel

28 reacties

Omroepen in de stiltecoupé, wat klopt hier niet? ;)

Ik denk dat extra omroepen niets gaat helpen. De rumoerige mensen in de stiltecoupé zijn meestal van het kaliber "schijt aan alles". Of ze hebben het niet door dat ze in een stiltecoupé zitten, met of zonder extra omroep. De laatste groep is echter wel meewerkend en een beleefde vraag of ze stil kunnen zijn helpt dan ook direct. Tegen de asocialen helpt niets, maar beleeft vragen geeft meestal geen echte problemen. Ze reageren vaak agressief, maar leg dat gewoon naast je neer. (ze reageren namelijk overal agressief op en gaan heus niet zomaar op de vuist).
Reputatie 7
Badge +4
In de eerste klas werkt de stiltecoupé meestal wel, maar dat is wel een erg dure oplossing en in feite huftertoeslag. De portemonnee is de enige taal die ze begrijpen en boetes worden weinig uitgedeeld. Dus onze laffe helden, die kennelijk denken zo ook iets voor te stellen, kunnen hun gang gaan.
Reputatie 1
Ik heb daarvoor een paar "noise cancelling headphones" gekocht. Nu heb ik geen last van medereizigers meer, of ik nou in de stiltecoupe zit of niet. Bijkomend voordeel is dat ik wat muziek kan opzetten!
Reputatie 7
Badge +4
Doe het niet te luid, anders wordt u weer tot overlast 😉
Hoi Walter008,

Ik begrijp het probleem. Soms hebben reizigers het niet door en is het fijn als je ze er even op wijst. Aan de andere kant zijn er helaas ook reizigers die zich er niet veel van aan trekken. Ik zal je wens in ieder geval doorzetten. Welke trein neem je meestal?
Reputatie 3
Welke trein neem je meestal?

Het moet in elke stiltecoupe stil zijn,toch?
Reputatie 7
Badge +4
Ja. Het hoogstnoodzakelijke mag wel, een conducteur moet kunnen controleren, om eens wat te noemen.
Persoonlijk vind ik het te subtiel aangegeven dat het om een stiltecoupé gaat.
Ik kan me voorstellen dat mensen het vaak niet doorhebben dat ze zich in een stiltecoupé bevinden.
Buiten is het wel te zien, maar als je van coupé naar coupé loopt om een plekje te zoeken dan is er op de tussendeur niets aangegeven. Het zou misschien helpen als daar (heel duidelijk) het stilteteken te zien is.
Reputatie 7
Het verduidelijken van de Stiltecoupé staat al heel erg lang op ons lijstje. Helaas hebben eerdere proeven (aangeven op hoofdleuning etc.) niet veel geholpen. Het lijkt erop dat reizigers liever niet in stilte reizen. Het grootste probleem hierbij is de drukte in onze treinen: wanneer het rustig is en er keuze is voor een zitplaats, is het makkelijker om elkaar hierop aan te spreken. In mijn ervaring is het in de meeste rustige treinen in de Stiltecoupé echt stil. Het omroepen aan het begin van elke treinrit (keerpunten) is wel iets wat veel conducteurs hanteren. Wellicht dat er hier wel successen mee worden behaald. Het is afwachten, maar weet, Diana, dat wij hiermee bezig zijn! Mocht je ooit overlast ondervinden, mag je dit gerust bij de conducteur leggen. Wanneer deze niet te vinden is, kun je via Social Media ons team vragen om de conducteur langs te laten komen. Onze voorkeur gaat uit naar reizigers die elkaar onderling hierop attent maken.
Thomas, bedankt voor je reactie. Maar ik blijf erbij dat het niet duidelijk wordt aangegeven. Ik betrap mezelf er soms ook op dat ik -onbedoeld- in de stiltecoupé zit. Het voelt niet fijn als je net een plekje heb gevonden en dan toch weer moet 'verkassen' omdat je gezellig met een vriendin wil praten tijdens de reis. Dat doe ik dan wel direct want als ik alleen ben, vind ik het ook fijn om in stilte te reizen. Ik ben blij dat ik daar gebruik van kan maken. Misschien is het aanbrengen van het stilteteken op de vloer een idee... (als dat mogelijk is natuurlijk). Het klopt natuurlijk wel dat een bepaalde groep mensen geen rekening houdt met het stilteteken (al weten ze heel goed dat ze in een stiltecoupé zitten). Ook tijdens de spits zal er minder rekening mee worden gehouden, simpelweg omdat er weinig zitplaatsen zijn op dat moment.

Ik vraag me af of buitenlandse treinmaatschappijen ook stiltecoupés hebben geïntroduceerd. En zo ja, hoe gaan zij er mee om?
Ik kan me overigens voorstellen dat (vooral) buitenlandse reizigers niet of nauwelijks doorhebben dat ze hier in een stiltecoupé zitten omdat ze hun eigen land niet bekend zijn met dit fenomeen.
Klopt, ik had Braziliaanse vrouwen over en die wilden ook gaan telefoneren in de stiltecoupe, dat kennen ze niet en het is ook slecht aangegeven want zien deden ze het ook niet.
Reputatie 3
Ik vind het jammer dat er zoveel stilte coupés zijn. Het is gewoon te veel en veel te veel 1e klasse in de trein. Bij volle treinen moet je soms gedwongen overstappen nar of een stilte coupe of 1e klasse. Ik vind dat alle aangewezen 1e klasse en stilte coupés weg kunnen. Maak er geluidarme ruimten van waar reizigers kunnen relaxen en zacht praten toegestaan is. Maak de wanden van zacht materiaal (demping van geluid).
Die 1e klasse wordt bijna niet gebruikt en de reiziger is toch niet eerder op het station.
Een goede normaal gesprek in de trein zorgt ervoor dat je relatief snel op je eind bestemming komt. De tijd vliegt om.
Badge
1e klas weg betekent één van de belangrijkste inkomstenbronnen van de NS weg. Dan gaan de (toch al vrij hoge) 2e klas-tarieven met zeker 10%, mogelijk zelfs 20% omhoog (afhankelijk van hoeveel reizigers afhaken door die maatregelen). Daar zit helemaal niemand op te wachten. Moet die discussie nou telkens weer terugkomen?
De stiltecoupé wordt door een groot deel van de reizigers als 'prettig' ervaren, met name door forenzen en ouderen. En is het tegenwoordig echt zo ongelofelijk moeilijk om je mond te houden wanneer dat (sociaal) gewenst is? Bijv. als je ongewild in een stiltecoupé terechtkomt?
Reputatie 7
Badge

Die 1e klasse wordt bijna niet gebruikt en de reiziger is toch niet eerder op het station.
Een goede normaal gesprek in de trein zorgt ervoor dat je relatief snel op je eind bestemming komt. De tijd vliegt om.

Jij maakt misschien geen gebruik van de 1e klas. Maar er zijn genoeg andere mensen die dat wel doen. Dus om maar te zeggen dat alle 1e klassen weg moeten (omdat jij toevallig niet 1e klas reist) vind ik een klein beetje.....ja...niet om lullig te zijn hoor, maar ik vind het een beetje egoïstisch klinken van jou.
1e klas weg betekent één van de belangrijkste inkomstenbronnen van de NS weg. Dan gaan de (toch al vrij hoge) 2e klas-tarieven met zeker 10%, mogelijk zelfs 20% omhoog (afhankelijk van hoeveel reizigers afhaken door die maatregelen). Daar zit helemaal niemand op te wachten. Moet die discussie nou telkens weer terugkomen?
De stiltecoupé wordt door een groot deel van de reizigers als 'prettig' ervaren, met name door forenzen en ouderen. En is het tegenwoordig echt zo ongelofelijk moeilijk om je mond te houden wanneer dat (sociaal) gewenst is? Bijv. als je ongewild in een stiltecoupé terechtkomt?

Ja dat is te moeilijk voor veel mensen :D

Overigens moeten mensen ook wel een beetje rekening houden dat de stiltecoupe niet zo stil is bij te weinig capaciteit, dat dan ook weer wel.
Badge
Overigens moeten mensen ook wel een beetje rekening houden dat de stiltecoupe niet zo stil is bij te weinig capaciteit, dat dan ook weer wel.

Je maakt me niet wijs dat er in een compleet treinstel zóveel mensen die geluid willen gaan maken, in niet-stiltecoupés zitten, dat er in geen enkele niet-stiltecoupé meer plek is voor nieuwe mensen die geluid willen gaan maken. Zélfs niet in de spits. Daar zie ik te veel mensen gebogen over hun smartphone/tablet/krant/boek/dossier voor. En hoeveel mensen reizen nou eigenlijk samen, zeker tijdens de spits?
Ik denk dat een belangrijk punt in deze discussie is dat mensen die willen praten, zullen weigeren te gaan zitten in een niet-stiltecoupe als daar ook al andere mensen zitten te praten. Want ja, je wil natuurlijk in alle rust kunnen kwekken. Maar dat is simpelweg egocentrisch, lichtelijk hypocriet en gewoon niet haalbaar in een Nederland van meer dan 17 miljoen mensen die zowat elke prijs van OV te hoog vinden en wiens 'groene' regering geld overhevelt van OV naar asfalt, waardoor er voor extra materieel en personeel bij de spoorwegen ook geen ruimte is.
Ik heb gemengde gevoelens hierover wel of geen stiltecoupé. Aan de ene kant hopen een aantal mensen voor hun rust te komen zitten, aan de andere kant zitten er ook buitenlanders tussen die helemaal niets van weten. Ook in de spits is het vechten om een plekje dan realiseer je toch ook niet dat je in de stiltecoupé kan zitten. Ik denk dat de meeste mensen helemaal geen stiltecoupé willen en dat het allemaal nonsens voor hun kunnen zijn. Een buitenlandse toerist uit bijvoorbeeld Spanje zit niet als gebakken ingegoten dat het een stiltecoupé is. En landen waar helemaal geen Engels word gesproken is de communicatie in buitenlandse taal verder moeilijk. Misschien kunnen sommige mensen bijvoorbeeld Spaans gaan spreken en wat er over kunnen zeggen, maar helaas begrijpen ze ook niet de Engelse taal altijd en zeker niet de Nederlandse taal. Ik denk dat de NS beter hun treinen kunnen terug kunnen fluiten voor een Intercity Plus. Zodat er onderweg bijvoorbeeld meer ruimte kan worden gecreëerd voor de 2e klasse zit-en staanplaatsen zodat je bijvoorbeeld in de Amsterdamse metro dat ook ziet. Voor de 1e klasse is meest serieuzer en daar betaal je ook voor! Maar dan moet je daar ook geen overlast veroorzaken. Ik heb weleens in de 1e klasse mijn mond moeten houden omdat ik in de stiltecoupé zat. En dat doe je dan ook. Jammer dat de tolerantie verder af neemt over het feit dat er een stiltecoupé is (in algemene zin).
Badge
"Tolerantie neemt verder af"? Ik reis meerdere malen per week leuke afstanden in de stiltecoupé en tegenwoordig wordt die veel meer gerespecteerd dan bv. een jaar geleden. Ook als er wat van wordt gezegd is men nu veel begripvoller. Over het geheel genomen dan hè, een paar maanden terug ben ik nog bijna in elkaar gerost. Maar over het algemeen gaat het juist beter met die tolerantie ipv slechter.
Reputatie 3
Ik vind het jammer dat er teveel stilte coupés zijn. Het zijn er gewoon te veel en veel te veel 1e klasse in de trein. Juist bij te volle treinen moet je soms gedwongen overstappen naar 1 van die teveel stilte coupes en / of naar 1e klasse. Ik vind dat alle aangewezen 1e klasse en stilte coupés midden in de spits treinen weg kunnen. Maak meer plek voor de zittende reiziger en laat juist meer mensen gebruikmaken van 1e en stilte coupes. Maak van de stilte coupes geluidarme ruimten van waar reizigers kunnen relaxen en zacht kunnen en mogen praten is. Maak de wanden van zacht materiaal (demping van geluid).
Die 1e klasse wordt toch bijna niet gebruikt en de reiziger is toch niet eerder op het station. Ik maak vaak gebruik van die toch al lege plek in de 1e klasse. Ik wil daar niet meer voor betalen want ik vind het reizen in de eerste klasse asociaal zodra de 2e klasse staande reizigers hebben. Mijn ervaring is dat een conducteurs zich dan nooit laat zien in overvolle treinen en dus kan je gewoon in een 1e klasse stoel gaan zitten. Dit omdat controle toch ontbreekt.
Een goede normaal gesprek in de trein zorgt ervoor dat je relatief snel op je eind bestemming komt. De tijd vliegt om. en je reis wordt dan als snel ervaren.
Ik reis altijd tussen Schagen en Haarlem v.v. Ik reis sinds 1997 met de trein en zie dat mijn reistijd met 50% is toegenomen t.o.v. 1997. In 1997 reisde ik in 45 minuten tussen Schagen en Haarlem. Nu ca. 1 uur en 10 minuten. De rails zijn niet langer geworden waarom wel de treinreis???. Ik denk dat het verstandig is deze reistijden weer te realiseren door de NS. Dat scheelt gelijk de helft van de reizigers per trein..
Dat scheelt gelijk veel geluid van personen in de trein.
Reputatie 7
Badge
Ik vind het jammer dat er teveel stilte coupés zijn. Het zijn er gewoon te veel en veel te veel 1e klasse in de trein. Juist bij te volle treinen moet je soms gedwongen overstappen naar 1 van die teveel stilte coupes en / of naar 1e klasse. Ik vind dat alle aangewezen 1e klasse en stilte coupés midden in de spits treinen weg kunnen.

Dat is onzin. Bovendien zei je gisteren nog dat je het liefst alle 1e klassen eruit wilde hebben en ook alle stiltecoupe´s, omdat dan meer mensen een zitplaats hebben.
En ik weet niet hoor...maar als de 1e klas zou verdwijnen dan worden de kaartjes voor de 2e klas duurder hoor. En dat zou betekenen dat we allemaal meer moeten gaan betalen voor slechtere kwaliteit. Dus dat is gewoon een slecht idee, snap je dat niet?

En zoveel stiltecoupe´s zijn er helemaal niet eens. Het meeste is nog steeds gewoon normaal 2e klas plus de balkons inbegrepen.
Reputatie 7
Badge +4
Ik maak vaak gebruik van die toch al lege plek in de 1e klasse. Ik wil daar niet meer voor betalen want ik vind het reizen in de eerste klasse asociaal zodra de 2e klasse staande reizigers hebben. Mijn ervaring is dat een conducteurs zich dan nooit laat zien in overvolle treinen en dus kan je gewoon in een 1e klasse stoel gaan zitten. Dit omdat controle toch ontbreekt.

Let op het woordje 'omdat'. Een altruïstische held aan het woord, dat is wel duidelijk.

U vindt het niet a-sociaal om in de eerste klas te reizen en dat u dan niet betaalt? Rekent u in de winkel ook maar 58 procent af van uw boodschappen af? Dat is wat u doet, het is gewoon winkeldiefstal.
Reizigers zijn verschillend. Er zijn mensen die eerste klas reizen niks kan schelen, en anderen die er graag voor betalen om in een eerste klas stiltecoupé rustig te kunnen werken. Wat heeft een stiltecoupé voor zin, als je zacht mag praten? Daar is het nu net niet voor bedoeld. Het feit dat u de eersteklas onzin vindt, de stiltecoupé niet wilt respecteren en nog zwart rijdt ook, dat moet kennelijk iedereen maar accepteren?

Betaal gewoon voor uw dienst en leef er mee dat er ook anderen zijn die echt gruwelen van uw opvattingen, zeker als het om betalen voor de geleverde dienst gaat. Omdat u in de eerste klas zit zonder te betalen, moet iemand met een betaald eersteklaskaartje dan maar gaan staan? Dat is kennelijk niet a-sociaal in uw ogen?

Moet iedereen die nog moet werken of lezen in de stiltecoupé daar maar mee stoppen omdat u zonodig met een 'gezellig' gesprek uw reis wilt bekorten? Het grootste deel van de trein is geen stiltecoupé en ook geen eerste klas.

Ik heb sterk de indruk dat u alles wat u hindert, a-sociaal vindt en wat u zelf doet ten nadele van anderen niet a-sociaal is. Ten onrechte, imho.

Ik weet wel dat argumenteren in deze niet helpt, maar wie weet neemt u er kennis van. Het is me bekend dat wat ik zeg in uw nadeel is, en daarom mogelijk niet relevant voor mensen met uw opvattingen. Het dient uw eigenbelang namelijk niet en alles en iedereen moet daar kennelijk ondergeschikt aan zijn.

De eerste klas zal niet verdwijnen. Het levert een vijfde van de inkomsten op, waardoor de tweedeklaskaartjes goedkoper, dan wel minder duur zijn. De eersteklasreizigers leveren u juist voordeel op. Ze leveren zelfs geld op voor u, al weigert u kennelijk zelf voor uw dienst te betalen, zeker als u de plek van een ander in de eerste klas inneemt.

Gelukkig maar dat treiterreizigers zelf de argumentatie voor meer controle aandragen.
Reputatie 7
Badge
Ik ben het helemaal eens met Thom. 🙂
Reputatie 7
Badge

En uuh...Kroon.W, ik vind het echt van de zotte wat je daarnet allemaal zegt. De 1e klas helemaal af willen schaffen is gewoon een onredelijke eis (stiltecoupé ook trouwens). Ik vind dat er voor iedere reiziger wat wils moet zijn.
Zijn er mensen die graag goedkoop 2e klas willen reizen..prima meer dan genoeg plek voor de 2e klassers. Maar zijn er mensen die graag in stilte willen reizen of graag 1e klas willen reizen, dan moet voor die groep mensen ook de keus beschikbaar zijn om 1e klas of in stilte te kunnen reizen.
Reputatie 3
Ik vind het niet sociaal als 2e klasse reizigers moeten staat terwijl er in de andere klassen ruimte zat is om te zitten en praten. Het betekent dat de treinseries dan niet goed afgestemd zijn op de reizigers die gebruik willen maken van de trein..
Lever dan een stukje trein in t.b.v. reizigers uit de 2e klasse.
Het onderscheid maken tussen 1e en 2e klasse betekent ook dat je terug gaat van voor de oorlog. Een volledige achterhaald en ouderwets systeem. Ik pleit ervoor dat de NS gewoon goede treinen inzet en dat onderscheid tussen 1 en 2e klasse moet maar verdwijnen. Je krijgt een beter gebruik van de gehele trein en er is meer ruimte voor alle reizigers. Ook zie je dat het instappen en uitstappen veel gemakkelijker gaat en juist dat is in het belang van alle reizigers.
Verder is de reisprijs van elke reis voor iedereen hetzelfde en dus kan het onderscheid tussen 1e en 2 e klasse gewoon weg.
.......
Het onderscheid maken tussen 1e en 2e klasse betekent ook dat je terug gaat van voor de oorlog. .......

Was er voor de oorlog niet ook nog een 3e klasse. ?

Reageer