beantwoord

's-Hertogenbosch Den Bosch extra trein Maastricht niet instappen

• 20 februari 2017
  • 17 reacties
  • 367 Bekeken

Reputatie 1
Ik keek net even bij vertrektijden in 's-Hertogenbosch en Roermond op deze sites en het was mij opgevallen dat er 1 extra trein naar Maastricht reed, maar het is niet toegestaan om in te stappen. Weet iemand waarom deze trein vandaag rijdt?

Treinnummer: 20371

Station: 's-Hertogenbosch
Spoor 6a, 13:01
Extra trein, niet instappen
Bestemming: Maastricht

Station: Roermond
Spoor 1, 14:17
Extra trein, niet instappen
Bestemming: Maastricht

Zie ook deze link:
https://www.ovtijden.com/avtdag/HT/20170220
's-Hertogenbosch

https://www.ovtijden.com/avtdag/RM/20170220
Roermond

Opvallend, de reguliere trein van 13:09 naar Maastricht is om 14:03 in Roermond.
Tevens zijn er geen bijzonderheden op het traject 's-Hertogenbosch - Maastricht.
icon

Beste antwoord door Erryt NS 10 april 2017, 21:05

Ik ben er nogmaals achteraan gegaan aangezien ik graag een terugkoppeling wou geven. Ik kan helaas niet meer achterhalen wat de exacte reden is maar heb het vermoeden dat het kan gaan om een proefrit, een overbrengingsrit naar een onderhoudsbedrijf, een treinstel dat naar het opstelterrein wordt gerangeerd. In elk geval dus niet bedoeld voor reizigers. De reden dat OVtijden.com deze weergeeft is vanwege dat OVtijden deze informatie van de Nationale Database Openbaar Vervoer aangeleverd krijgt. Deze database wordt o.a. door NS gevoed. Iedereen kan hier info vandaan halen, een site of app bouwen en de info tonen.
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Waarschijnlijk is dat een foutje en betreft het een lege diensttrein die normaal gesproken niet in de planner terecht zou mogen komen.
Of misschien een afgehuurde trein als dit mogelijk is.
Ik heb navraag gedaan maar kan het niet achterhalen michael.hunen.3 maar waarschijnlijk heeft Tamzin gelijk.
Reputatie 3
Haha, nee antwoord zit er nog niet tussen voor mijn bericht 😉 Sinds jaar en dag rijden er namelijk vanaf de Meer in Amsterdam een losse loc trein (1700-locs) naar de werkplaats in Maastricht toe. Sinds deze dienstregeling hebben deze echter een nieuwe treinserie toegewezen gekregen - namelijk de 20300. Dit is echter een treinserie die normaal door grensoverschrijdend treinverkeer richting Duitsland wordt gemaakt, dus vandaar dat deze trein als een normale trein wordt aangezien. Hierdoor belandt de trein dus gewoon in de reisplanner, maar het is en blijft dus gewoon een losse loc trein. Deze trein rijdt elke maandag, woensdag en vrijdag volgens de planning, en in 's-Hertogenbosch staat hij dus altijd in de AV vermeld. Vandaar dus...

@Erryt: iets beter navragen de volgende keer, antwoord vind je zo 😃
Ik heb helemaal nog geen antwoord gekregen maar waarschijnlijk zal ik dit antwoord nog ontvangen. Maar bedankt alvast Jan-Mark.
Reputatie 7
Badge +3
@Jan-Mark
Ik had begrepen dat per trein kan worden aangegeven of hij wel/niet in de reisplanner zichtbaar moet zijn. Dit naar aanleiding van de eerdere proefritten met Flirts die ook per ongeluk in de reisplanner stonden.
Reputatie 3
Nee, maar dit ligt gewoon aan het serienummer. Normaal zijn die extra ritten bijvoorbeeld 28xxx of ergens in de 80000, maar dit is dus in een 'reizigerstreinenserie'.
Reputatie 6
Badge +1
Nee, maar dit ligt gewoon aan het serienummer. Normaal zijn die extra ritten bijvoorbeeld 28xxx of ergens in de 80000, maar dit is dus in een 'reizigerstreinenserie'.

Bij de proefritten met de IC 1100 ging het net zo, en werd in Breda 'niet instappen' toegevoegd (dat kan dan blijkbaar weer wel).
Allemaal redelijk in de buurt... Ik zal er geen technisch verhaal van maken over het werken van InfoPlus en de trucendoos van de afdelingen Reisinformatie binnen NS, maar het zijn inderdaad ritten niet bestemd voor reizigers die ten onrechte zichtbaar zijn voor normale stervelingen :-) Doordat RI meer mogelijkheden heeft om aanpassingen te maken in ARNU zie je ze niet in de planner en hebben ze ook geen routelint, het is puur InfoPlus die vertrekkende treinen aan het tonen is. De eigen NS kanalen laten ze dus niet zien.

Ik had overigens verwacht dat met de komst van het eerste wijzigingsblad afgelopen week dit 'probleem' opgelost zou zijn, maar helaas. Iemand die zin heeft om een taart af te gaan leveren?
Reputatie 3
Doe maar liever niet, ben er juist blij mee als zulke dingetjes in de RI komen. Waarschijnlijk zullen Extra Ritten dan ook gaan verdwijnen, of niet?
REISinformatie hoort geen treinen te tonen die helemaal niet voor reizigers zijn. Extra treinen t.b.v. reizigersvervoer wel. Dat lijkt me simpel?
Reputatie 3
Hehe, da's dom van me inderdaad:D
Dat zou ik niet willen zeggen. Onthoud dat reisinformatie er is om de reiziger zo goed mogelijk van A naar B te krijgen, eventueel via C. Dat voor o.a. hobbyisten de 'extra' informatie interessant kan zijn begrijp ik, maar dat is niet waarvoor reisinformatie wordt gemaakt 🙂
Reputatie 3
Ach ja, je weet het maar nooit met Reisinformatie 😉
Ik heb helaas niets vernomen hierover maar ik zal alle feedback doorgeven.
Ik ben er nogmaals achteraan gegaan aangezien ik graag een terugkoppeling wou geven. Ik kan helaas niet meer achterhalen wat de exacte reden is maar heb het vermoeden dat het kan gaan om een proefrit, een overbrengingsrit naar een onderhoudsbedrijf, een treinstel dat naar het opstelterrein wordt gerangeerd. In elk geval dus niet bedoeld voor reizigers. De reden dat OVtijden.com deze weergeeft is vanwege dat OVtijden deze informatie van de Nationale Database Openbaar Vervoer aangeleverd krijgt. Deze database wordt o.a. door NS gevoed. Iedereen kan hier info vandaan halen, een site of app bouwen en de info tonen.
Ben erg nieuwsgierig van wie je deze terugkoppeling hebt gekregen. Het probleem is vrij eenvoudig en zit in het voedende systeem.

Maar leuk om van een ander te horen hoe mijn eigen product werkt, dankjewel 😳

Reageer