beantwoord

Samenreiskorting

• 30 april 2021
  • 4 reacties
  • 138 Bekeken

Hallo, ik heb een vraag over samenreiskorting met een ov-studenten kaart. Ik ga samen met een vriend naar Den Haag met de trein. Ik heb een ov studentenpas en de vriend heeft een ov chipkaart. Ik heb gelezen dat hij dan inderdaad 40% korting krijgt. Maar dit zou alleen gelden in daluren. Als wij voor 09:00 gaan reizen en wij voeren wel samenreiskorting in, is dit dan geen probleem als wij een controle krijgen voor 09:00, aangezien de korting alleen zou gelden in daluren? 

icon

Beste antwoord door Tochjo 30 april 2021, 21:17

Samenreiskorting is beschikbaar op twee manieren: als product voor een OV-chipkaart en als e-ticket.

Het product voor een OV-chipkaart moet geladen worden op de OV-chipkaart van de persoon die wil meereizen met een abonnementhouder. Als vervolgens in de daluren wordt ingecheckt, zal bij uitchecken de ritprijs met korting in rekening gebracht worden. Als in de spitsuren wordt ingecheckt, zal bij uitchecken de ritprijs vol tarief in rekening gebracht worden, ook als het product Samenreiskorting op de kaart is gezet. Het tijdstip van inchecken bepaalt in dit geval of Samenreiskorting wel of niet geldig is en bij uitchecken wordt altijd de juiste prijs in rekening gebracht. De persoon die meereist, heeft in dit geval een geldig vervoerbewijs als hij heeft ingecheckt.

Bij Samenreiskorting als e-ticket is het tijdstip van reizen bepalend voor de geldigheid. Iemand die in de spitsuren met dit ticket in de trein zit, heeft geen geldig vervoerbewijs en riskeert een boete.

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Nee.U krijgt alleen geen korting bij inchecken in de spits. Het gegeven dat uw kennis er samenreiskorting opzet, maakt niet uit, hij krijgt alleen dan geen korting. Tot hij weer uitcheckt wordt dandus het volle tarief berekend.

Badge +3

Samenreiskorting is beschikbaar op twee manieren: als product voor een OV-chipkaart en als e-ticket.

Het product voor een OV-chipkaart moet geladen worden op de OV-chipkaart van de persoon die wil meereizen met een abonnementhouder. Als vervolgens in de daluren wordt ingecheckt, zal bij uitchecken de ritprijs met korting in rekening gebracht worden. Als in de spitsuren wordt ingecheckt, zal bij uitchecken de ritprijs vol tarief in rekening gebracht worden, ook als het product Samenreiskorting op de kaart is gezet. Het tijdstip van inchecken bepaalt in dit geval of Samenreiskorting wel of niet geldig is en bij uitchecken wordt altijd de juiste prijs in rekening gebracht. De persoon die meereist, heeft in dit geval een geldig vervoerbewijs als hij heeft ingecheckt.

Bij Samenreiskorting als e-ticket is het tijdstip van reizen bepalend voor de geldigheid. Iemand die in de spitsuren met dit ticket in de trein zit, heeft geen geldig vervoerbewijs en riskeert een boete.

Hallo, vandaag 1 mei is het niet mogelijk om de samenreiskorting aan te vinken. Ook op het station is deze optie niet bij de automaat. Wat nu te doen?

Badge +3

Heeft de persoon die Samenreiskorting wil laden, toevallig NS Flex? Dan moet hij Samenreiskorting activeren in Mijn NS (kan via de app) en kan dat niet meer bij de kaartautomaat.

Kopen van een e-ticket met Samenreiskorting (enkele reis, retour) kan ook.

Reageer