beantwoord

Samenreiskorting alleen op heenweg

  • 2 februari 2015
  • 10 reacties
  • 313 Bekeken

L.S.

Ik ben zondag 1 februari 2015 met mijn zoon van Den Haag naar Amsterdam gereisd. Op de heenreis heb ik voor hem samenreiskorting geactiveerd, maar was in de veronderstelling dit daarmee voor de gehele dag te hebben gedaan. Op de terugreis (dezelfde dag) heb ik dit dus niet gedaan, waarmee hij nu het volle pond betaalde in plaats van 40% korting te hebben.

Is het mogelijk om dit met terugwerkende kracht alsnog te regelen?

Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet, M. Hofland
icon

Beste antwoord door Janou NS 3 februari 2015, 09:31

Hallo Marcelh7, welkom op het NS Forum. Wat vervelend dat je de korting hebt misgelopen. Zou jij mij hiervoor een privé bericht willen sturen met daarin het Ov-chipkaartnummer en je persoonlijke gegevens? Dan help ik jou daar graag verder. Je kan mij een privé bericht sturen door op mijn naam te klikken en dan ga je vervolgens naar "stuur bericht". Ik heb je topic verplaatst naar "in de trein".
Bekijk origineel

10 reacties

Hallo Marcelh7, welkom op het NS Forum. Wat vervelend dat je de korting hebt misgelopen. Zou jij mij hiervoor een privé bericht willen sturen met daarin het Ov-chipkaartnummer en je persoonlijke gegevens? Dan help ik jou daar graag verder. Je kan mij een privé bericht sturen door op mijn naam te klikken en dan ga je vervolgens naar "stuur bericht". Ik heb je topic verplaatst naar "in de trein".

Vandaag reisden mijn vrouw en ik naar Rotterdam. Zij met OV jaarkaart en ik met OV chip. Bij het opladen heb ik een samenreisproduct voor de hele dag genomen. Op de heenweg werd de korting verrekend. Op de terugweg deden we precies hetzelfde maar betaalde ik het vol tarief. Dit is ook goed te zien in de reishistorie van mijn OV chipkaart. Hoe kan dit? Je moet als klant ook overal op letten tegenwoordig. Niet blij!

Badge +3

Vandaag reisden mijn vrouw en ik naar Rotterdam. Zij met OV jaarkaart en ik met OV chip. Bij het opladen heb ik een samenreisproduct voor de hele dag genomen. Op de heenweg werd de korting verrekend. Op de terugweg deden we precies hetzelfde maar betaalde ik het vol tarief. Dit is ook goed te zien in de reishistorie van mijn OV chipkaart. Hoe kan dit? Je moet als klant ook overal op letten tegenwoordig. Niet blij!

Wanneer was de incheck voor de terugweg? Als dat tussen 16:00 en 18:30 was (spits) dan geldt Samenreiskorting niet, ook niet als je vrouw een abonnement heeft dat wel korting of vrij reizen geeft in de spits.

Reputatie 7
Badge +3

Samenreiskorting geldt per reis. Voor de terugreis moet het dus opnieuw worden geladen. Wel kan er bij laden worden gekozen voor 1x of 2x . Bij 2x is het dan bv voor de heenreis en voor de terugreis. 

Badge +3

Samenreiskorting geldt per reis. Voor de terugreis moet het dus opnieuw worden geladen. Wel kan er bij laden worden gekozen voor 1x of 2x . Bij 2x is het dan bv voor de heenreis en voor de terugreis. 

En de 2e wordt soms ook al gebruikt bij een overstap naar een andere vervoerder! Altijd voorafgaand aan de terugreis dus even checken bij een automaat of Samenreiskorting nog actief is (en eventueel opnieuw 2x laden voor de zekerheid).

Reputatie 7
Badge +3

Dat kan inderdaad ook, net als een reis voor meer dan 35 minuten ergens onderbreken waarna ook een nieuwe reis begint en er weer opnieuw Samenreiskorting is. Maar veel mensen weten niet dat het per reis geldt en denken dat het altijd voor de hele dag geldt, waarschijnlijk vanwege de tekst “Vandaag geldig”. 

“Vandaag geldig” is niet hetzelfde als “vandaag de gehele dag geldig”.

In- en uitcheck voor de terugreis was voor 16u00. Incheck gaf al direct vol tarief aan. Samenreiskorting is geldig van 5 aug tot en met 5 aug zo staat op het laadpunt en op de reishistorie. Er staat nergens dat de korting vervalt. Er waren ook geen tussenstops en we reisden alleen met NS. Dit is geen klantgericht product gezien het aantal vragen en onduidelijkheden.

Reputatie 7
Badge +3

Gaf de automaat dan niet dit aan zoals te zien is in een instructievideo uit 2018?

Dus “Kies 2x als u ook samen terug reist” en “1x Samenreiskorting vervalt na 30 minuten na uitchecken” (al is dat laatste volgens de website 35 minuten). 

 

Badge +3

Voor een ‘overstap’ dus uit- en weer inchecken geldt 35 minuten in heel het ov eigenlijk, dus bij trein maar ook bij bus/tram/metro.

Die 30 minuten is dus wel vreemd, en zou in 2018 ook wel bekend moeten zijn. Misschien uit het oogpunt van ‘doe maar binnen een halfuur (met 5 minuten marge)’ om discussies over het exacte tijdstip te voorkomen? :thinking:

Is in dit geval niet aan de orde, als er alleen met NS gereisd is, niet overgestapt is door poortjes en er 2x (dus ook voor de terugreis) Samenreiskorting geladen was. 

Stap 6, en enkel of retour staat waar? Voor ook retour moet je dus 2x hebben… 

Denk dat ‘(alleen) vandaag geldig’ dus de boosdoener is… in het (2018) menu op die automaat.

Neem aan @RailRunner15 (Edwin B ) wel uitsluitsel kan geven over die interface en opties?

Ik zie mezelf in ieder geval niet snel als willekeurige klant/reiziger naar een station en NS kaartautomaat gaan om iets voor ‘morgen’ te regelen (die andere optie onder ‘Vandaag’)?

En voor @lali neem vooral contact op met de NS klantenservice voor je gemiste korting, ook al heb je een anonieme chipkaart.

Samenreiskorting is geldig van 5 aug tot en met 5 aug zo staat op het laadpunt en op de reishistorie. Er staat nergens dat de korting vervalt

De keuze was vandaag of meerdere dagen.

De keuze was niet 1 of meerdere reizen.

Kan beter.

Mij voorlopig niet meer gezien in het OV.

Veel te ingewikkeld in Nederland.

Reageer