beantwoord

Samenreiskorting, wie mag ik meenemen?

• 28 januari 2015
  • 14 reacties
  • 742 Bekeken

Dag allemaal ik heb een vraag betreffend het samenreiskortingsproduct van de NS.

Het geval:
Ik stond laatst bij een kaartjesautomaat en zag voor mij een ouder echtpaar staan, rond de 50.
Ze moesten het zelfde traject reizen als ik namelijk Zwolle -> Amsterdam. Dit echtpaar betaalde beide de volle pond(17.80 p.p) Ik zat te denken wat is dat eigenlijk zielig, omdat ik hun ook kan laten meereizen op mijn ov-chipkaart met 40% korting.
Mag ik deze mensen meenemen op mijn kortingskaart of mag dit niet? En waarom?

Met vriendelijke groeten,
Gerard
icon

Beste antwoord door Thijs NS 29 januari 2015, 09:47

Inderdaad, wanneer je van tevoren dit even afspreekt met je medereiziger kun je gewoon iemand meenemen met korting, of met iemand anders meereizen met korting. Wel even samenreiskorting activeren op de kaart van de medereiziger. Zie ook deze pagina.
Bekijk origineel

14 reacties

Ja, dat mag, mits de reis begon in de Voordeeluren natuurlijk. Het is niet verboden om pas vlak voor de reis kennis te maken met uw Samenreizigers.
Ja ik snap alle voorwaarden van deze samenreiskortingsactie. Maar mag ik ook gewoon tegen iemand zeggen: "Wilt u meereizen met 40% korting, dan kunt u wel met mij mee." En dan netjes naast die gene zitten in de trein?
Ja, dat mag, maar doorgaans kunt u van andere reizigers op het station niet zomaar zien wie er een eindbestemming langs uw traject heeft.
Reputatie 7
Badge +4
U mag ze niet meenemen op uw kortingskaart. De oude mensen in uw geval mogen wel samenreiskorting op hun chipkaart zetten en dan checken ze in met 40 procent korting. Wat u zou willen, op uw kaart meenemen tegen korting mag dus niet. Strikt genomen mag dat ook dat u dat tegen iemand zegt en meeneemt. U moet wel samen reizen.

Als u ze meeneemt hoeft u verder niks te doen met uw kortingskaart maar wel inchecken natuurlijk. Tijdens acties met meereiskaartjes die in de spoordeelteken worden aangeboden is er wel vaak ergernis over mensen die bedelen om mee te mogen reizen. Conducteurs stellen dan wel eens controlevragen. Zelf heb ik op dit terrein een hele onaangename ervaring gehad. Zie elders op dit forum. Als je van deze kaartjes wegwerpchipkaarten maakt en eist dat je op dezelfde plaats incheckt dan zou dat een en ander kunnen voorkomen. Bij een kaartautomaat afspreken is me oneindig veel sympathieker dan iemand tijdens de reis 'moeten' meenemen waarbij er sprake kan zijn van ongewenst gedrag.
Reputatie 1
Ja ik snap alle voorwaarden van deze samenreiskortingsactie. Maar mag ik ook gewoon tegen iemand zeggen: "Wilt u meereizen met 40% korting, dan kunt u wel met mij mee." En dan netjes naast die gene zitten in de trein?

Tuurlijk zou dat moeten mogen. Het is geen vriendenactie, gewoon meereiskorting.

Andersom heb ik het ook wel eens meegemaakt. Dat er iemand in de trein zat met een kortingskaartje en dan bij controle hardop in de coupé vroeg of hij mee mocht reizen met iemand met een kortingskaart. Vaak op studententrajecten en toen heb ik wel eens 'ja' gezegd, maar conducteurs maakten daar altijd veel gedoe van. Ze vinden ergens dat het vooraf al afgestemd moet zijn, niet ter plekke. Het kan altijd eigenlijk, want er is altijd wel iemand met een kortingskaart/abonnement in de buurt. Dit is natuurlijk een beetje discutabel.

Maar vooraf afgesproken bij de automaat, waarom niet? Maar ik weet natuurlijk niet hoe het juridisch allemaal zit.
Reputatie 1
Dat er iemand in de trein zat met een kortingskaartje en dan bij controle hardop in de coupé vroeg of hij mee mocht reizen met iemand met een kortingskaart. Bovenstaande situatie kan nu ook helemaal niet meer, omdat je voorafgaand aan de reis de korting op de kaart moet zetten tegenwoordig.
U mag ze niet meenemen op uw kortingskaart. De oude mensen in uw geval mogen wel samenreiskorting op hun chipkaart zetten en dan checken ze in met 40 procent korting. Wat u zou willen, op uw kaart meenemen tegen korting mag dus niet. Strikt genomen mag dat ook dat u dat tegen iemand zegt en meeneemt. U moet wel samen reizen.

Als u ze meeneemt hoeft u verder niks te doen met uw kortingskaart maar wel inchecken natuurlijk.

Ja dat bedoel ik ook, mee laten reizen via mijn kortingskaart, dus dan moeten zij de samenreiskorting activeren. Dat snap ik.
Dat er iemand in de trein zat met een kortingskaartje en dan bij controle hardop in de coupé vroeg of hij mee mocht reizen met iemand met een kortingskaart. Bovenstaande situatie kan nu ook helemaal niet meer, omdat je voorafgaand aan de reis de korting op de kaart moet zetten tegenwoordig.
Juist wel: vroeger moest men een kaartje met korting kopen, met het risico niemand te vinden om mee samen te reizen. Tegenwoordig kan men eventueel kosteloos weer uitchecken en Samenreiskorting weer verwijderen.
Dat er iemand in de trein zat met een kortingskaartje en dan bij controle hardop in de coupé vroeg of hij mee mocht reizen met iemand met een kortingskaart. Bovenstaande situatie kan nu ook helemaal niet meer, omdat je voorafgaand aan de reis de korting op de kaart moet zetten tegenwoordig. je kunt toch vooraf al die samenreiskorting op je ov zetten?
Reputatie 1
Dat er iemand in de trein zat met een kortingskaartje en dan bij controle hardop in de coupé vroeg of hij mee mocht reizen met iemand met een kortingskaart. Bovenstaande situatie kan nu ook helemaal niet meer, omdat je voorafgaand aan de reis de korting op de kaart moet zetten tegenwoordig. je kunt toch vooraf al die samenreiskorting op je ov zetten?

Oh ja, da's waar. Op bijvoorbeeld het traject Amsterdam - Leiden stikt het van de studenten. Maar goed, je moet wel durven natuurlijk. Het is wel leuren met jezelf, haha! En die conducteurs die het niet leuk vinden enzo.

Dan is het fijner als je vooraf aangesproken wordt door een medereiziger die dezelfde kant op gaat.
Oke bedankt allemaal! Als iemand van de NS dit zou willen bevestigen zou dat fijn zijn. Ik wacht die reactie even af;)

Alvast bedankt,
Gerard
Reputatie 1
Juist wel: vroeger moest men een kaartje met korting kopen, met het risico niemand te vinden om mee samen te reizen. Tegenwoordig kan men eventueel kosteloos weer uitchecken en Samenreiskorting weer verwijderen.
Dan moet je toch alsnog iemand vinden als je met je korting op je kaart in de trein zit?
Zoals de andere forumleden al aangeven mag het gewoon. U mag maximaal 3 reizigers meenemen met samenreiskorting in de voordeeluren. Vooraf afspreken voorkomt inderdaad discussie bij de controle en je moet wel op hetzelfde traject zitten. De abonnementhouder zit vaak dicht in de buurt van zijn samenreizers. Verder heb ik er weinig aan toe te voegen.
Inderdaad, wanneer je van tevoren dit even afspreekt met je medereiziger kun je gewoon iemand meenemen met korting, of met iemand anders meereizen met korting. Wel even samenreiskorting activeren op de kaart van de medereiziger. Zie ook deze pagina.

Reageer