Testritten met |CNG zijn in volle gang. Vandaag ICNG 3207 in Zwolle gezien. Hopelijk zal de ICNG dit jaar voor het eerst in reguliere dienst worden ingezet. En dan gefaseerd de Traxx + ICR gaan vervangen tot 2025. Of zelfs in 2025.
Ben benieuwd wat de samenstellingen van de ICNG gaat worden. De huidige Intercity Direct met 2 Traxx aan beide uiteinden met daartussen 7 of 9 NS Intercityrijtuigen hebben vaak een lage bezettingsgraad.
Met de ICNG zal dat flexibeler kunnen. Als je dezelfde aantal treinreizigers hebt met de huidige Intercity Direct zal in daluren één vijfdelige ICNG al voldoende zijn. Maar mogelijk kan het aantal treinreizigers ook zo snel toenemen dat standaard 2 gekoppelde vijfdelige ICNG (512 zitplaatsen) of 1 achtdelige ICNG (417 zitplaatsen) ingezet moet worden in de daluren. En in spitsuren maximaal 2 gekoppelde achtdelige ICNG (834 zitplaatsen). 2 gekoppelde ICNG is qua zitplaatsen vergelijkbaar met de huidige Intercity Direct Amsterdam - Breda/Brussel.
Omdat de ICNG vanaf 2025 ook steeds meer op het hoofdrailnet gaat rijden waar het direct/indirect de ICM-M gaat vervangen is het afwachten of het voldoende of de ICNG voldoende zitplaatsen heeft. Bijvoorbeeld tussen Breda - Zwolle - Groningen/Leeuwarden waar het bijvoorbeeld stopt op Almere Centrum en Lelystad Centrum. Daar passen maximaal ICNG met een lengte van 330 meter. Wanneer worden die perrons verlengd zodat er nog langere ICNG kunnen stoppen op Almere Centrum en Lelystad centrum?
Zou mooi zijn als er een NS Coradia Stream Duplex gekoppeld kan rijden met de ICNG op klassieke spoorlijnen zodat er meer zitplaatsen gecreëerd wordt. Bijvoorbeeld op station Almere Centrum. Nu kunnen de ICM-M alle reizigers vervoeren tussen Den Haag - Zwolle - Groningen/Leeuwarden. Maar dat was niet altijd zo.
Is ook bekend of NS Alstom een vervolgorder geeft om een deel van de ICM-M te vervangen?