Waarom staat de airco niet aan? Dit is gewoon gevaarlijk!!!!
Beste antwoord door Sivan NS
Een wat late reactie, maar ik wil graag nog wat meer informatie geven.
De meeste treinen zijn tegenwoordig inderdaad uitgerust met klimaatregeling die vochtregulerend werkt. Hierdoor is het soms nodig dat er koude of warme lucht geblazen wordt. De temperatuur en de regulering is per rijtuig geregeld is en het helpt meestal om een andere coupe op te zoeken.
In principe volgt de temperatuur van het binnenklimaat van de trein de buitentemperatuur via een vooraf ingestelde curve. Bij nieuwbouw (of revisie) van de treinen wordt die gespecificeerd. Naast een aangenaam klimaat voor de reiziger, spelen bij het bepalen van de curve ook de energiebelasting en de omvang van de klimaatinstallatie een rol. Als je bij een buitentemperatuur van 30 graden tot 18 graden moet koelen heb je een veel zwaardere installatie nodig dan wanneer je tot 25 graden koelt. De waarden- en curve zijn niet voor elk treintype gelijk. Wat onder andere het gevolg is van de technische mogelijkheden van het moment van bouw/revisie. En van eventueel gewijzigde inzichten ten aanzien van comfort/energiebelasting. Daarnaast hebben we nog een aantal oudere treinen in dienst die geen klimaatregeling hebben (alleen ventilatie). Zoals SGMm en DDM1 die recent weer ingezet worden in verband met het verhogen van de zitplaatskans.
Wat betreft het optreden van mijn collega's: iedereen heeft een eigen perceptie van een goed klimaat- en temperatuur. Dat willen we niet van een individu af laten hangen en we willen het treinpersoneel hier niet mee belasten. Daarom kiezen we ervoor om vooraf ingestelde regelingen die recht doen aan behoefte/beleving van de het grootste deel van de doelgroep. Op het moment dat een klimaatinstallatie defect is hebben we uiteraard een andere situatie die niet maatgevend is voor bovenstaande.
Bekijk origineel
De meeste treinen zijn tegenwoordig inderdaad uitgerust met klimaatregeling die vochtregulerend werkt. Hierdoor is het soms nodig dat er koude of warme lucht geblazen wordt. De temperatuur en de regulering is per rijtuig geregeld is en het helpt meestal om een andere coupe op te zoeken.
In principe volgt de temperatuur van het binnenklimaat van de trein de buitentemperatuur via een vooraf ingestelde curve. Bij nieuwbouw (of revisie) van de treinen wordt die gespecificeerd. Naast een aangenaam klimaat voor de reiziger, spelen bij het bepalen van de curve ook de energiebelasting en de omvang van de klimaatinstallatie een rol. Als je bij een buitentemperatuur van 30 graden tot 18 graden moet koelen heb je een veel zwaardere installatie nodig dan wanneer je tot 25 graden koelt. De waarden- en curve zijn niet voor elk treintype gelijk. Wat onder andere het gevolg is van de technische mogelijkheden van het moment van bouw/revisie. En van eventueel gewijzigde inzichten ten aanzien van comfort/energiebelasting. Daarnaast hebben we nog een aantal oudere treinen in dienst die geen klimaatregeling hebben (alleen ventilatie). Zoals SGMm en DDM1 die recent weer ingezet worden in verband met het verhogen van de zitplaatskans.
Wat betreft het optreden van mijn collega's: iedereen heeft een eigen perceptie van een goed klimaat- en temperatuur. Dat willen we niet van een individu af laten hangen en we willen het treinpersoneel hier niet mee belasten. Daarom kiezen we ervoor om vooraf ingestelde regelingen die recht doen aan behoefte/beleving van de het grootste deel van de doelgroep. Op het moment dat een klimaatinstallatie defect is hebben we uiteraard een andere situatie die niet maatgevend is voor bovenstaande.