beantwoord

Sauna

• 7 september 2016
  • 20 reacties
  • 387 Bekeken

• Intercity
  • 13 reacties
Dun gekleed, maar het is zo'n verschrikkelijke sauna in de trein v Eindhoven naar Utrecht... Hoop dat ik nog leef als ik aankom.
Waarom staat de airco niet aan? Dit is gewoon gevaarlijk!!!!
icon

Beste antwoord door Sivan NS 14 september 2016, 09:47

Een wat late reactie, maar ik wil graag nog wat meer informatie geven.

De meeste treinen zijn tegenwoordig inderdaad uitgerust met klimaatregeling die vochtregulerend werkt. Hierdoor is het soms nodig dat er koude of warme lucht geblazen wordt. De temperatuur en de regulering is per rijtuig geregeld is en het helpt meestal om een andere coupe op te zoeken.

In principe volgt de temperatuur van het binnenklimaat van de trein de buitentemperatuur via een vooraf ingestelde curve. Bij nieuwbouw (of revisie) van de treinen wordt die gespecificeerd. Naast een aangenaam klimaat voor de reiziger, spelen bij het bepalen van de curve ook de energiebelasting en de omvang van de klimaatinstallatie een rol. Als je bij een buitentemperatuur van 30 graden tot 18 graden moet koelen heb je een veel zwaardere installatie nodig dan wanneer je tot 25 graden koelt. De waarden- en curve zijn niet voor elk treintype gelijk. Wat onder andere het gevolg is van de technische mogelijkheden van het moment van bouw/revisie. En van eventueel gewijzigde inzichten ten aanzien van comfort/energiebelasting. Daarnaast hebben we nog een aantal oudere treinen in dienst die geen klimaatregeling hebben (alleen ventilatie). Zoals SGMm en DDM1 die recent weer ingezet worden in verband met het verhogen van de zitplaatskans.

Wat betreft het optreden van mijn collega's: iedereen heeft een eigen perceptie van een goed klimaat- en temperatuur. Dat willen we niet van een individu af laten hangen en we willen het treinpersoneel hier niet mee belasten. Daarom kiezen we ervoor om vooraf ingestelde regelingen die recht doen aan behoefte/beleving van de het grootste deel van de doelgroep. Op het moment dat een klimaatinstallatie defect is hebben we uiteraard een andere situatie die niet maatgevend is voor bovenstaande.
Bekijk origineel

20 reacties

De trein heeft een climate control en die heeft een geheel eigen wil waar niemand bij NS ook maar enige invloed op heeft. Zeggen ze.
Reputatie 7
Badge +3
't Schijnt per treinstel - en dus niet per coupé - geregeld te worden. Maar ik ben ook wel heel benieuwd waar de thermometer zich bevindt die het allemaal bepaalt.
Wie heeft die dan geprogrammeerd en waarom zo????
Een treinstel opgeschoven. Fris hier. Hoop dat ik niet ziek wordt van de koude wind op mijn bezwete lijf.

Ik kan niet geloven dat een regeling is: hoe kan het verschil tussen 2 aansluitende treinstellen anders 8-10 graden zijn???!!!
Ik denk dat dat komt doordat NS altijd reageert naar de strekking van mijn vorige bericht. Er wordt naar aanleiding van zulke meldingen dus nooit gecontroleerd of er wellicht een defect is.
Klantvriendelijkheid is toch vooral luisteren naar je klanten en ze serieus nemen?....
Hallo RWo en welkom op het NS Serviceforum.

Vervelend voor je om dit te moeten meemaken. Onze treinen zijn uitgerust met een climate control, dat vochtregulerend werkt. De temperatuur en de regulering zal per bak geregeld worden en het helpt meestal om een andere coupé op te zoeken als het niet aangenaam is vanwege de te hoge of te lage temperatuur. Ook is het advies om dit voortaan te melden bij de conducteur.
Ook is het advies om dit voortaan te melden bij de conducteur.

En die conducteur zegt dan: "Vervelend voor je om dit te moeten meemaken. Onze treinen zijn uitgerust met een climate control, dat vochtregulerend werkt. De temperatuur en de regulering zal per bak geregeld worden en het helpt meestal om een andere coupé op te zoeken als het niet aangenaam is vanwege de te hoge of te lage temperatuur." Of iets van die strekking. Jullie geven steeds aan dat de conducteur hier ook geen invloed op heeft, dus dan heeft het ook geen zin om de conducteur hiermee lastig te vallen.
Reputatie 7
Climatecontrol is net een router. Je zet hem in een bak een minuutje uit en meestal start ie dan weer terug op en doet ie het wel goed. Dat moet je maar net weten als HC want is geen protocol voor oid. Het is inderdaad waar dat er niet een simpel verwarmingsknopje zit waarmee we het kouder of warmer kunnen maken. Enkel en alleen kunnen we proberen de boel weer een zetje te geven.
Reputatie 7
Badge +3
Dat moet je maar net weten als HC want is geen protocol voor oid.Dus wat doen we dan? Dan kaart je dit toch intern aan?! Het is toch te gek voor woorden dat er blijkbaar wel een oplossing is, maar lang niet iedere HC dit weet.
Reputatie 7
Wat doen we, wat de klantenservice zegt; mensen vertellen dat ze kunnen verplaatsen en zelf een melding maken van het manco aan de climatecontrol.
Het foefje van de koeling even aan en uit is ook een foefje, wat ik toevallig per ongeluk een keer gehoord heb.
Sorry, maar als klant voel ik me niet serieus genomen met het advies 'zoek maar een andere coupe'. Hoe kan je als NS tevreden zijn met 28-30 graden eh 20-30 zwetende mensen in een coupe... Minimum Servicelevel not met!!
Reputatie 7
Tsja, we nemen iedereen serieus, maar wij kunnen ook niet toveren, hoogstens dus een poging doen. Ik heb het snel ook altijd heel snel warm, dus ik weet hoe vervelend het is!
Reputatie 3
Jullie nemen klachten serieus maar er zijn al jaren klachten over het huidige systeem.

Het moet toch mogelijk zijn om het systeem beter af te stellen ? Bel de fabrikant.

Anders een nieuw systeem aanschaffen.
Reputatie 7
Als dat zo 1 2 3 zou kunnen, maar nieuw systeem inbouwen, voor dat dat bij al het materieel gebeurd zou zijn, duurt jaren.
Misschien inderdaad beter afstellen, maar heb me laten vertellen dat het door de sensoren komt. Ga er vanuit dat bij de revisie van de VIRM het probleem opgelost wordt.
Een wat late reactie, maar ik wil graag nog wat meer informatie geven.

De meeste treinen zijn tegenwoordig inderdaad uitgerust met klimaatregeling die vochtregulerend werkt. Hierdoor is het soms nodig dat er koude of warme lucht geblazen wordt. De temperatuur en de regulering is per rijtuig geregeld is en het helpt meestal om een andere coupe op te zoeken.

In principe volgt de temperatuur van het binnenklimaat van de trein de buitentemperatuur via een vooraf ingestelde curve. Bij nieuwbouw (of revisie) van de treinen wordt die gespecificeerd. Naast een aangenaam klimaat voor de reiziger, spelen bij het bepalen van de curve ook de energiebelasting en de omvang van de klimaatinstallatie een rol. Als je bij een buitentemperatuur van 30 graden tot 18 graden moet koelen heb je een veel zwaardere installatie nodig dan wanneer je tot 25 graden koelt. De waarden- en curve zijn niet voor elk treintype gelijk. Wat onder andere het gevolg is van de technische mogelijkheden van het moment van bouw/revisie. En van eventueel gewijzigde inzichten ten aanzien van comfort/energiebelasting. Daarnaast hebben we nog een aantal oudere treinen in dienst die geen klimaatregeling hebben (alleen ventilatie). Zoals SGMm en DDM1 die recent weer ingezet worden in verband met het verhogen van de zitplaatskans.

Wat betreft het optreden van mijn collega's: iedereen heeft een eigen perceptie van een goed klimaat- en temperatuur. Dat willen we niet van een individu af laten hangen en we willen het treinpersoneel hier niet mee belasten. Daarom kiezen we ervoor om vooraf ingestelde regelingen die recht doen aan behoefte/beleving van de het grootste deel van de doelgroep. Op het moment dat een klimaatinstallatie defect is hebben we uiteraard een andere situatie die niet maatgevend is voor bovenstaande.
Reputatie 3
De omvang van de klimaatinstallatie ?? Die is toch in alle treinen met klimaatregeling gelijk neem ik aan ?

En met alle respect als je verschillende temperaturen krijgt die tot 10 graden kunnen verschillen per coupe, deugt het systeem gewoon niet. De temperatuur moet overal ongeveer gelijk zijn.
Reputatie 2
De omvang van de klimaatinstallatie ?? Die is toch in alle treinen met klimaatregeling gelijk neem ik aan ?

Ik kan me zo voorstellen dat een VIRM6 een grotere installatie nodig heeft van een ICMM3. Dus nee, die is waarschijnlijk niet in alle treinen gelijk.
Reputatie 3
Daar heb je wellicht gelijk in, maar dan is het dus zo dat in bepaalde treinen de installatie niet kan koelen als de temperatuur boven de 30 graden komt.

Maar dat verklaart niet dat de temperatuur per coupe zoveel kan verschillen.
Reputatie 2
Maar dat verklaart niet dat de temperatuur per coupe zoveel kan verschillen.

De regeling verschil per coupe. Het systeem heeft te maken met sensoren, aansturing, koelsystemen, luchtsystemen... er honderden verschillende onderdelen per coupe die ervoor kunnen zorgen dat het niet werkt.

Reageer