beantwoord

schermen in trein

• 28 februari 2020
  • 25 reacties
  • 498 Bekeken

Lieve NS,

vanavond zat ik weer eens in jullie trein. Erg leuk, weinig op aan te merken. Maar kunnen jullie alsjeblieft ten alle tijden de verwachte aankomsttijd en stations laten zien op schermen ipv die nutteloze reclame of foto’s van een blauw geel gevaarte op een brug?

Dankjewel.

#hebjeeenschermgebruikjehemniet

icon

Beste antwoord door Rizana NS 28 februari 2020, 12:59

Lieve NS,

vanavond zat ik weer eens in jullie trein. Erg leuk, weinig op aan te merken. Maar kunnen jullie alsjeblieft ten alle tijden de verwachte aankomsttijd en stations laten zien op schermen ipv die nutteloze reclame of foto’s van een blauw geel gevaarte op een brug?

Dankjewel.

Bedankt voor je bericht, Locolocomotiev, en welkom bij de NS Community. 

Zoals door anderen al is aangegeven houdt deze foto in dat er geen verbinding gemaakt kan worden om de betreffende informatie weer te geven. Er is dus iets mis.

Als je dit een volgende keer nog eens treft, dan kan je het beste het treinstelnummer erbij doorgeven en een omschrijving van het beeld dat je ziet. Een foto meesturen is ook een optie!. Dan kunnen we het defect aanmelden en kan het scherm indien nodig een reset krijgen. 

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Tja, een SNG, daar doen de schermen het wel vaker niet, is mijn ervaring. Was er wel een automatische omroep? Meestal als de schermen het niet doen dan doet de omroep het ook niet. 

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Bingo, geen OBIS dus (en dan ook geen Wi-Fi en zo).

Treinstel moet een reset krijgen, melden via chat/twitter/facebook of bellen met 030 751 5155

Reputatie 6
Badge +1

Als je dit soort foto's ziet betekent het dat het OBIS systeem geen verbinding kan maken om actuele reisinformatie op te vragen. Waarom dan niet de laatst opgevraagde data wordt getoond is mij ook een raadsel, misschien omdat er veel wijzigingen zijn.

Al het intercity materieel heeft hier wel eens last van en daarnaast ook de SNG. Bij de SLT gaan de schermen op zwart als er helemaal geen verbinding is. 

SLT heeft geen OBIS, maar RIS. Als de schermen daar op zwart staan, is er met het scherm iets fout. Bij geen ritinfo, normaliter zetten we die handmatig in, maar het wordt ook geregeld vanaf de wal gevoed, staan de schermen op blauw wit.

Intern melden wij dit soort euvels veel, dus ik ben best in voor een topic waar men foto en stelnummer vermeld, dan kaats ik hem intern wel door.

Reputatie 7
Badge +3

@Loes, foto is niet van een SLT maar een SNG aan de kleurtjes van het glazen wandje te zien. Ik weet niet of dat verschil maakt qua melden.

In mijn ervaring hebben die nieuwe SNG's vaker last van niet werkende schermen ivm SLT's. Hoewel die ervaring intussen al weer  iets van 8 a 9 maanden geleden is.  Je ziet dan inderdaad bv een mooie foto van een trein op een brug of een leuk promotiefilmpje voor de nieuwe sprinter waarin wordt laten zien dat er reisinformatie op de schermen is.  Dit is al sinds de eerste ritten met reizigers in de 6300 half november 2018. 

Reputatie 6

Laatste keer dat ik er in zat stond er ook nog een melding, “welkom in de nieuwe sprinter!”. Misschien handig om zoiets ook mee te nemen in de volgende softwareupdate.

Reputatie 3

Dat “Welkom in de nieuwe sprinter!” zie ik nog dagelijks voorbij komen, met alle informatie over de trein erachteraan. Ook tussen de reisinformatie door.

Het valt mij trouwens meer op dat de schermen regelmatig de verkeerde tijd aangeven. Vandaag was het vandaag bij vertrek uit Zwolle om 16:54 volgens de SNG 6:50. De aankomsttijden kloppen overigens wel op zo'n moment.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, de tijden kloppen ook niet altijd. Al heb ik dat niet heel erg vaak meegemaakt, vaker gaven de schermen gewoon geen info aan, alleen zo'n hele slideshow aan informatie over de nieuwe sprinter. Hoe lang willen ze nog dat  “Welkom in de nieuwe sprinter” tonen? Hier rijdt die al meer dan 2 jaar. De nieuwigheid is er intussen wel vanaf.  Vooral die allereerste week roken de treinen nog helemaal nieuw. 

Reputatie 6

Deze rijdt sinds december 2018, dus het kan nog net, maar zoals ik al zeg, misschien dat het eens tijd wordt voor een update waarbij die andere issues rechtgetrokken worden (voor zover mogelijk).

Reputatie 3

Ik vroeg me dat toevallig deze week ook af, de sprinter rijdt er toch al een poosje. Dat met die tijden, ik heb zelf het idee dat dit soms fout gaat bij het herstarten van de trein. Ik heb een enkele keer meegemaakt dat de sprinter “gereset” moest worden en alle schermen bij 00:00 uur begonnen. 

Reputatie 7
Badge +3

De SNG wordt nog wel steeds op nieuwe trajecten geintroduceerd dus voor die trajecten is die dan wel nieuw. Maar de eerste testritten met reizigers waren al half november 2018 en mijn rit 's morgens vanaf De Vink was nou net zo'n testrit.  Dus voor mij is de SNG niet meer nieuw. Aan de andere kant, nog niet alle stellen zijn afgeleverd, al vordert het wel gestaag qua eerste serie, al meer dan drie kwart.

@Momo

De foto is duidelijk een SNG. Ik reageerde op @loklok8, die had het even over en SLT.

Gisteren nl nog dienst gedaan op een SLT. Ik draai zowat diensten op elk materieel. Das soms best handig.

Edit:

Een SLT kan die foto niet tonen, daar is het systeem niet op ingericht.

Lieve NS,

Dankjewel.

Bedankt voor je bericht, Locolocomotiev, en welkom bij de NS Community. 

Zoals door anderen al is aangegeven houdt deze foto in dat er geen verbinding gemaakt kan worden om de betreffende informatie weer te geven. Er is dus iets mis.

Als je dit een volgende keer nog eens treft, dan kan je het beste het treinstelnummer erbij doorgeven en een omschrijving van het beeld dat je ziet. Een foto meesturen is ook een optie!. Dan kunnen we het defect aanmelden en kan het scherm indien nodig een reset krijgen. 

Reputatie 5

Bij SNG’s gebeurt dit zeer regelmatig. Kennelijk niet zo’n erg robuust systeem.

@eriksl 

Deze problemen hebben we ook bij de Flirt gehad. Door het melden van ons oa rijdend personeel, is het daar redelijk op orde. 

Is het misschien een idee om een regel tekst op de (overigens mooie) foto te zetten met daarop iets als "Er is op dit moment geen actuele informatie beschikbaar"? :relaxed:

Reputatie 3

Is het misschien een idee om een regel tekst op de (overigens mooie) foto te zetten met daarop iets als "Er is op dit moment geen actuele informatie beschikbaar"? :relaxed:

Dit is inderdaad wel een idee. Zo zien reizigers ook dat de reisinformatie op dat moment niet werkt en wordt niet het idee verwekt dat NS tussen de reisinformatie door lukraak wat foto's weergeeft op deze schermen.

Er zullen ongetwijfeld redenen zijn waarom dit niet kan of wenselijk is (ik ga er stiekem van uit dat het anders al wel gedaan was), maar ik vind het desondanks geen verkeerde suggestie. Ik heb hem doorgegeven!

Reputatie 2

Gewoon een idee; is het niet mogelijk om deze informatie (verwachte aankomsttijden op volgende stations) gewoon binnen de trein te genereren, in plaats van deze live vanaf een extern systeem op te vragen (met alle connectie-problemen van dien)?

Op je navigatiesysteem in de auto krijg je ten slotte ook te zien hoe laat je waarschijnlijk aankomt op je bestemming, dat berekend het apparaat gewoon zelf op basis van huidige (GPS) locatie en nog af te leggen afstand. Dat zou een moderne trein ook gewoon moeten kunnen. En als er dan vanuit het centrale systeem een update beschikbaar is (bv later aankomst ivm drukte door ander treinverkeer), dan kan dit alsnog getoond worden.

Maar dan ben je het verschijnsel kwijt dat alle informatie op de schermen wegvalt zodra de trein<->wal verbinding hapert.

Reputatie 6
Badge

@Sjoerd85En hoe wil je dan de vertragingen tonen van andere aansluitingen op het stations? Dan geef je infeite dus incomplete data waar de reiziger gedupeerd door raakt. Als dat signaal niet werkt, dan kan je beter dus geen informatie tonen. Dus het is beter om de oorzaak weg te nemen.

Beter iets dan niets is wat Sjoerd bedoelt. Maar ik denk niet dat zoiets er snel komt als de storing maar af en toe optreedt. In de auto wordt primair het interne systeem gebruikt en is externe data slechts ter aanvulling.

Reputatie 3

Wat gebruikt de SNG eigenlijk voor het live weergeven van zijn locatie? Wordt daarvoor geen GPS gebruikt al?

Overigens lijkt het mij dat ook het GPS signaal zijn verbinding kan verliezen.
(dat je dan net als op de navigatie door de trein omgeroepen krijgt: “Geen GPS signaal” 😉) 

Reputatie 5

Ik weet dat de trams in Den Haag het aantal omwentelingen van de wielen tellen. Aangezien dat niet 100% nauwkeurig is (en blijft) zal die teller hier en daar gereset moeten worden. Het zou kunnen dat SNG ook dat systeem gebruikt, maar het zou ook heel goed GPS kunnen zijn. Of een combinatie, nog beter.

Overigens denk ik dat de afdeling marketing van NS niet accoord zal gaan met de tekst “er is momenteel geen informatie beschikbaar”. Niks tegen de NS hoor, maar in het algemeen zijn marketing-afdelingen allergisch voor het tonen van een negatief gestelde tekst. Dan zal het op z’n minst worden “binnenkort krijgt u hier reisinformatie” :grinning:

Reputatie 3

Goed punt wat betreft die marketing, daar had ik nog niet eens zo aan gedacht. Ach en zo'n ramp is het nou ook weer niet dat deze tekst er niet staat.

Overigens toonde SNG 2703 op ritnummer 8149 ook geen reisinformatie. Hier werd de hele rit een plaatje van een VIRM getoond. De omroep deed het wel (want dat was de nieuwe omroep).

Reputatie 5

Ik zie dat in ongeveer een kwart van m’n ritten, valt me al niet meer op. Daar is nog verbetering mogelijk :wink:

Reageer