beantwoord

Schiedam Centrum geen IC station voor de lijn Lelystad-Vlissingen?

  • 15 maart 2016
  • 5 reacties
  • 278 Bekeken

In mijn omgeving gaat het gerucht dat Schiedam Centrum niet meer 2x per uur door deze IC aangedaan zal worden m.i.v. de nieuwe dienstregeling in december. Kloppen deze geruchten?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 16 maart 2016, 10:58

Volgens mij is dat detail nog niet uitgewerkt.

Klopt.

Het blijft dus voorlopig bij "geruchten". Onderhandelingen lopen nog.
Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3
Uit de adviesaanvraag van NS aan het LOCOV voor de dienstregeling van 2017 haal ik dat de IC van Lelystad via Schiphol naar Vlissingen wordt vervangen door een IC van Amsterdam Centraal via Haarlem naar Vlissingen.

Over het stoppen van IC's in Schiedam Centrum kan ik in de adviesaanvraag niets vinden. Volgens mij is dat detail nog niet uitgewerkt.

Bron:
http://www.locov.nl/Images/Locov%202017-20534%2E01%20Bijlage%201%20adviesaanvraag%20dienstregeling%202017_tcm311-372113.pdf
Reputatie 4
Badge
Deze geruchten zullen gebaseerd zijn op de volgende kamerbrief:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2015/12/07/kamervragen-leden-dik-faber-christen-unie-en-de-boer-vvd-over-intercitystatus-van-station-schiedam-centrum-en-realisatie-station-schiedam-kethel

Zie ook http://www.ovmagazine.nl/2015/12/onderzoek-naar-vier-sporen-bij-schiedam-1218/

Hierbij wordt gesteld dat als PHS wordt ingevoerd dat de IC stop in Schiedam zal moeten vervallen. Bij invoer van PHS voor de lijn Rotterdam - Den Haag zal in ieder geval de sprinter elke 10 minuten moeten gaan rijden. Volgens mij zal voordat dit wordt ingevoerd in ieder geval het traject Rijswijk - Delft Zuid viersporig moeten worden. Nu wordt op dit moment wel aan de spoortunnel van Delft gewerkt, maar de daadwerkelijke verdubbeling is pas in de planningsfase. Zie hiervoor
http://www.platformparticipatie.nl/projecten/alle-projecten/projectenlijst/spooruitbreiding-rijswijk-delft-zuid/index.aspx
Volgens mij is een dergelijke uitbreiding pas gereed rond 2020, de komende jaren verwacht ik niet dat deze stop gewijzigd zal worden.

N.b. de IC Vlissingen-Lelystad zelf zal met de ingang van de dienstregeling 2017 wel worden gewijzigd. Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij komt er het ene kwartier een IC Vlissingen - Dordrecht - Rotterdam - Schiedam - Leiden - Haarlem - Amsterdam C en het andere kwartier Dordrecht - Rotterdam - Schiedam - Leiden - Schiphol - Amsterdam Zuid - Almere.
... en het andere kwartier Dordrecht - Rotterdam - Schiedam - Leiden - Schiphol - Amsterdam Zuid - Almere.- Lelystad.
Zie de link van iMark, pagina 7.
Volgens mij is dat detail nog niet uitgewerkt.

Klopt.

Het blijft dus voorlopig bij "geruchten". Onderhandelingen lopen nog.
Volgens mij is dat al zo, twee keer per uur naar Vlissingen, en twee maal per uur naar Dordt.


Zie ook http://www.ovmagazine.nl/2015/12/onderzoek-naar-vier-sporen-bij-schiedam-1218/

Hierbij wordt gesteld dat als PHS wordt ingevoerd dat de IC stop in Schiedam zal moeten vervallen. Bij invoer van PHS voor de lijn Rotterdam - Den Haag zal in ieder geval de sprinter elke 10 minuten moeten gaan rijden. Volgens mij zal voordat dit wordt ingevoerd in ieder geval het traject Rijswijk - Delft Zuid viersporig moeten worden. Nu wordt op dit moment wel aan de spoortunnel van Delft gewerkt, maar de daadwerkelijke verdubbeling is pas in de planningsfase. Zie hiervoor
http://www.platformparticipatie.nl/projecten/alle-projecten/projectenlijst/spooruitbreiding-rijswijk-delft-zuid/index.aspx
Volgens mij is een dergelijke uitbreiding pas gereed rond 2020, de komende jaren verwacht ik niet dat deze stop gewijzigd zal worden.

N.b. de IC Vlissingen-Lelystad zelf zal met de ingang van de dienstregeling 2017 wel worden gewijzigd. Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij komt er het ene kwartier een IC Vlissingen - Dordrecht - Rotterdam - Schiedam - Leiden - Haarlem - Amsterdam C en het andere kwartier Dordrecht - Rotterdam - Schiedam - Leiden - Schiphol - Amsterdam Zuid - Almere.[/quote]

Reageer