beantwoord

Schijn overstap?

• 16 mei 2014
  • 8 reacties
  • 589 Bekeken

Reis van Zwolle naar Apeldoorn. Daarbij heb je soms maar paar minuten tijd om over te stappen. Ik dacht dat er 3 minuten tussen zit. De conducteur spreekt over een schijn overstap? In dat traject heb ik altijd veel vertragingen gehad maar dat werd altijd netjes gecompenseerd door de NS. Wanneer is er sprake van een schijn overstap? Is dat officiële term binnen de NS?
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 21 mei 2014, 19:19

Daar ben ik weer. In Eindhoven is spoor 2 en 3 tijdelijk een kopspoor naar het zuiden geworden. Er zijn een drietal loopbruggen over de sporen 2 en 3 geplaatst, zodat je van spoor 1 direct naar spoor 4 kan komen. De overstap van 2 minuten is haalbaar, maar dan is het wel een advies voor de reizigers die over willen stappen om zich achterin de trein te bevinden. Vanaf daar zijn namelijk de loopbruggen het beste bereikbaar en is de overstap te halen.
Bekijk origineel

8 reacties

Op welke tijdstippen merk je deze korte overstap? Ik zie voornamelijk dat er tussen Zwolle en Apeldoorn een overstaptijd is van 6 á 9 minuten. De minimale overstap die wij in de reisplanner verwerken is 4 minuten, want vaak is een kortere overstaptijd niet haalbaar. Dus een overstap van minder dan 4 minuten zal in dit geval dan de 'schijn overstap' zijn. Dit is tevens geen officiële term voor ons, maar ik begrijp wel wat er mee bedoeld wordt!
De minimale overstap die wij in de reisplanner verwerken is 4 minuten, want vaak is een kortere overstaptijd niet haalbaar.

Hallo Laura,

Als de in de reisplanner rekening wordt gehouden met een minimale overstaptijd van 4 minuten, zou je mij dan eens kunnen uitleggen waarom diezelfde reisplanner mij voor een reis van Rotterdam Centraal naar Maastricht in Eindhoven een overstap geeft van maar liefst TWEE minuten, waarbij ik ook nog binnen die 2 minuten van spoor 4 naar spoor 1 moet zien te komen (dus géén cross-platform).
Vreemd. Ik zie het inderdaad staan. Ik laat de afdeling planning hier even naar kijken Hans!
Reputatie 3
De overstap in Eindhoven van spoor 4 naar spoor 1 is wel cross-platform door de werkzaamheden. Je kan gebruik maken van de loopbruggen die over spoor 2/3 heen liggen.
Vreemd. Ik zie het inderdaad staan. Ik laat de afdeling planning hier even naar kijken Hans!

Is planning nog steeds aan het kijken, Laura?
Of is de opmerking van wiskunde 123 juist?
We proberen altijd een overstaptijd van minimaal 3 minuten te hanteren, maar dat is niet op alle trajecten haalbaar. Dat over het cross-platform ben ik aan het uitzoeken en daar kom ik op terug.
Daar ben ik weer. In Eindhoven is spoor 2 en 3 tijdelijk een kopspoor naar het zuiden geworden. Er zijn een drietal loopbruggen over de sporen 2 en 3 geplaatst, zodat je van spoor 1 direct naar spoor 4 kan komen. De overstap van 2 minuten is haalbaar, maar dan is het wel een advies voor de reizigers die over willen stappen om zich achterin de trein te bevinden. Vanaf daar zijn namelijk de loopbruggen het beste bereikbaar en is de overstap te halen.
Dank voor de gedane moeite en de info, Laura.
En dan maar hopen dat die 1900 op tijd is.
Ik ga het binnenkort beleven.

vr.gr
Hans

Reageer