schoon meterieel? | NS Community
beantwoord

schoon meterieel?


Mij valt op dat sommige materieel dat infezet wordt echt heel erg vies is. OK, je mag niet verwachten dat een trein kraakhelder is, maar treinstel 8721 ingezet op het traject Vlissingen Adam SC is echt het andrre uiterste. Er is geen redelijk schone stoel te vinden. Kan dit treinstel niet grondig schoongemaakt worden? Of nog beter, afgeschreven…

icon

Beste antwoord door Lorena NS 9 June 2022, 10:35

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hoi Katama en welkom bij de NS Community! 

Dat maakt het reizen wel minder comfortabel. Ik heb je melding direct doorgezet. Afgeschreven zal vast en zeker niet gebeuren, maar er zal wel een schoonmaakteam door dit treinstel gaan. Bedankt voor je melding!

Reputatie 7
Badge +1

Treinstel 8721 zou volgens treinposities in revisie zijn (sinds 17 februari), dus het lijkt mij sterk dat die daar heeft gereden. De 8731 rijdt wel tussen Vlissingen en Amsterdam, dus ik vermoed dat @Katamaeen typfoutje heeft gemaakt.

Momenteel is NS bezig met het moderniseren van deze treinen. Afgeschreven worden ze dus niet, maar wel weer als nieuw. 😇 

Reputatie 7
Badge +3

Het is ook mij opgevallen dat treinen er steeds meer vuiler uit zien ook in de 1e klas. Het nodigt niet uit om nog met de trein te gaan, zeker als je ergens netjes gekleed naar toe moet. Onlangs mocht ik in de ochtend in trein tussen de bierblikjes zitten. Het zou als prioriteit niet meer op regelmatig schoonmaken ligt, NS sieren om een eet/drink-verbod in te stellen zoals ook in bussen het geval is of als dat een stap te ver is te beginnen met een alcoholverbod zoals bij een andere vervoerder al het geval is.

Reputatie 7
Badge +1

Het is ook mij opgevallen dat treinen er steeds meer vuiler uit zien ook in de 1e klas. Het nodigt niet uit om nog met de trein te gaan, zeker als je ergens netjes gekleed naar toe moet. Onlangs mocht ik in de ochtend in trein tussen de bierblikjes zitten. Het zou als prioriteit niet meer op regelmatig schoonmaken ligt, NS sieren om een eet/drink-verbod in te stellen zoals ook in bussen het geval is of als dat een stap te ver is te beginnen met een alcoholverbod zoals bij een andere vervoerder al het geval is.

Het is net of de schoonmaak op een veel lager pitje is gezet. Maar dan valt wel direct op wat een ongelofelijke bende sommige reizigers ervan maken.

Stoelen die eruitzien als een zandbak, gemorste koffie en lege verpakkingen op tafeltjes (en stoelen) en plakkerige vloeren omdat er frisdrank is gemorst zijn helaas geen uitzondering meer…

Reputatie 6
Badge +2

Oh, goed opgemerkt JurgenH. @Katama mocht je niet het juiste treinstelnummer meer weten, wil je dan nog de vertrektijd sturen? Dan kan ik alsnog de melding maken bij de juiste trein. En over het algemeen geldt dat wanneer je rommel of een vieze trein tegenkomt, meldt het vooral! Daarmee kunnen we de melding direct doorzetten naar het schoonmaakteam zodat ze bij de eerste mogelijkheid direct de trein in kunnen om het op te ruimen/ schoon te maken.

Reputatie 7
Badge +3

Oh, goed opgemerkt JurgenH. @Katama mocht je niet het juiste treinstelnummer meer weten, wil je dan nog de vertrektijd sturen? Dan kan ik alsnog de melding maken bij de juiste trein. En over het algemeen geldt dat wanneer je rommel of een vieze trein tegenkomt, meldt het vooral! Daarmee kunnen we de melding direct doorzetten naar het schoonmaakteam zodat ze bij de eerste mogelijkheid direct de trein in kunnen om het op te ruimen/ schoon te maken.

Het gaat niet meer om een enkele trein, ik ben het afgelopen half jaar geen enkele schone trein tegengekomen en dan heb ik het niet over een niet opgeruimde koffiebeker, maar over treinen met vuile vloeren en stoelen waar die je eerst schoon moest vegen. Graffiti neemt ook toe.

Oh, goed opgemerkt JurgenH. @Katama mocht je niet het juiste treinstelnummer meer weten, wil je dan nog de vertrektijd sturen? Dan kan ik alsnog de melding maken bij de juiste trein. En over het algemeen geldt dat wanneer je rommel of een vieze trein tegenkomt, meldt het vooral! Daarmee kunnen we de melding direct doorzetten naar het schoonmaakteam zodat ze bij de eerste mogelijkheid direct de trein in kunnen om het op te ruimen/ schoon te maken.

Ik ben vanochtend 6.49 uur ingestapt op Kapelle-Biezelinge

Ik heb die rit er even bij gezocht en dat gaat inderdaad om treinstel 8731, zoals JurgenH terecht opmerkte. Bedankt voor de aanvulling! Ik heb een melding gemaakt dat dit treinstel erg vies is.

...trouwens, een grondige opknapbeurt van sommige treinstellen vind ik ook prima. Het is meer dat ik naar mn werk ga en wel met schone kleren aan wil komen.😉

Reputatie 7

De 1e klas ondergekliederd. Treinstel 8663, 22.15 Breda naar Roosendaal. Op de rand van het raam zit vies zwart poeder. Ook de andere kant van dit treinstel zit binnen ondergekalkt.

Helaas is dit vaak niet te reinigen en moet zo'n trein dus voor herstel naar Haarlem toe om dit soort schade te herstellen.  Het is gewoon triest dat dit gebeurt.

Die graffitti snap ik wel... mijn grootste ergernis is toch vieze bekleding, die je in een trein toch zou moeten kunnen reinigen zonder al te veel gedoe.

 

Vandaag zit ik weer in zo'n treinstel: 8740. Als de reinigingsdoenst hier extra aandacht aan kan besteden? Graag!

 

Overigens deze week ook al in zeer nette (vaak nieuwere) treinstellen gezeten, dus niet alles is slecht. Als er (nep)leren stoelen inzitten is het vaak een stuk beter.

Zijn de stoelen nu echt vies of zijn de stoelen gewoon versleten, want versleten oude stoelen worden alleen vervangen door oude stoelen die er nog zijn. Er is een jaar of 2/3 geleden een grote slag gemaakt om stoelen die niet zo best meer waren te vervangen door andere genruikte stoelen die vrij waren gekomen uit gereviseerde dubbeldekkers.  Nieuwe stoelen/stoelbekleding is voor de dubbeldekkers die wachten op hun renovatie niet meer beschikbaar, het is natuurlijk ook weggegooid geld om die nog te bestellen gezien de renovatie die er spoedig aankomt voor deze treinen.

Overigens is hetgeen ik zelf heb gezien op de stoelen in de dubbeldekkers vooral aantasting van de bekleding door het gebruik waardoor verkleuring ontstaat, schoonmaken gaat dat niet verhelpen.

Nee, echt vies. Modder erop, koffievlekken, dat…

Het zijn altijd de treinstellen met stoelen met "stoffen" bekleding...

Badge +3

Nee, echt vies. Modder erop, koffievlekken, dat…

Het zijn altijd de treinstellen met stoelen met "stoffen" bekleding...

Uit het archief (topic van Februari 2018)

Met een filmpje (NS trein) https://www.youtube.com/watch?v=LSKr4TvfR-w

En hoe ze dat in Tsjechië doen (bussen) https://www.youtube.com/watch?v=3CFgRfBhJy4

Maar ja, kost een boel tijd (en geld, en personeel nodig) 😥

 

Reputatie 7
Badge +3

Zo heel veel treinen met stoffen bekleding zullen er niet meer zijn. Nieuwe treinen hebben geen stoffen bekleding en bij de modernisering van de VIRM wordt de bekleding ook niet van stof. De vieze en al aardig versleten stoffen bekleding van de SLT is ook al vervangen door kunstleer en de SGM met stoffen bekleding is niet meer in dienst. 

Reputatie 7
Badge +1

Nee, echt vies. Modder erop, koffievlekken, dat…

Het zijn altijd de treinstellen met stoelen met "stoffen" bekleding...

Vooral de VIRM's met blauwe stoffen bekleding zijn daar erg gevoelig voor heb ik het idee. Het helpt natuurlijk ook niet mee dat ze lichtblauw zijn, waardoor je alles nog beter ziet.

In combinatie met het behoorlijk verkleuren van de stoffen maakt het gewoon niet echt een frisse indruk.

De betreffende stoelen

Reageer