beantwoord

schoonmaak treinen

• 11 augustus 2019
  • 15 reacties
  • 480 Bekeken

Vrijdag 9 aug reisde ik van Heemstede/ Aerdenhout naar Maastricht. De trein zat behoorlijk vol met reizigers.Er kwam een dame in ns herkenbaar schoonmaakbedrijf kleding met een plastc vuilniszak door de coupe’s. De prullenbakken waren overal uitpuilend vol. Het antwoord waarom ze er voorbij liep, was dat ze de reizigers niet mocht storen.
De prullenbakken bleven dus overvol. Achter haar liep een schoonmaak dame met een poetsdoekje, aaide 2 x over de tussen deur en liep verder.
Dit maakte een belachelijke indruk, ook veel toeristen reageerden verbaast,
is dit het beleid van de NS?
icon

Beste antwoord door Loes 11 augustus 2019, 21:20

Tegenwoordig reizen er schoonmakers mee vanuit Care on Track, vanuit Hago. Op de minder drukke momenten maken zij de trein schoon, terwijl deze gewoon in dienst is. Het is inderdaad wel zo, dat ze reizigers niet mogen lastigvallen. Door de korte keertijden op veel stations is er bijna geen tijd meer voor een keerpunt reiniging, vandaar dat dat op de rijdende trein gebeurd nu. Ik heb er juist goede ervaringen mee, maar blijkbaar was het niet mogelijk om het in uw trein volgens de voorschriften te doen helaas ivm de drukte.
Bekijk origineel

15 reacties

Erg raar zeg. waarschijnlijk is deze keuze gemaakt omdat de trein zoals u aan geeft erg vol zat met reizigers.
Meestal wordt de trein schoongemaakt op het eindstation maar is dit om een of andere reden niet gebeurd.

Misschien kan een moderator navraag doen aan de NS. Zelf kan ik helaas niet hiermee helpen.

Op welk deel van dit traject was dit? Voor een reis van Heemstede-Aerdenhout naar Maastricht moet u namelijk overstappen in Amsterdam Centraal. Dus was dit tussen Heemstede-Aerdenhout - Amsterdam Centraal of Amsterdam Centraal - Maastricht?

Tijdstip en indien mogelijk treinstelnummer (nummer dat u ziet in de trein aan beide eindes van een wagon van 1 treinstel). Tijdstip volstaat.

Op welk moment kwam u de schoonmaakster tegen?
Tegenwoordig reizen er schoonmakers mee vanuit Care on Track, vanuit Hago. Op de minder drukke momenten maken zij de trein schoon, terwijl deze gewoon in dienst is. Het is inderdaad wel zo, dat ze reizigers niet mogen lastigvallen. Door de korte keertijden op veel stations is er bijna geen tijd meer voor een keerpunt reiniging, vandaar dat dat op de rijdende trein gebeurd nu. Ik heb er juist goede ervaringen mee, maar blijkbaar was het niet mogelijk om het in uw trein volgens de voorschriften te doen helaas ivm de drukte.
Reputatie 6
Inderdaad mogen deze vliegende schoonmakers u als reiziger niet storen, maar als u ze even de ruimte geeft, maken ze graag uw plekje even schoon, zo is mijn positieve ervaring, @Carla1806 .
Badge +3
Je kunt zelfs via Twitter melden als er iets smerig is (er ligt hier kots, trein X vanaf Y) of dat het toiletpapier op is of zo. Dan pikt Hago dat inderdaad meteen op, voor zover mogelijk.
Erg raar zeg. waarschijnlijk is deze keuze gemaakt omdat de trein zoals u aan geeft erg vol zat met reizigers.
Meestal wordt de trein schoongemaakt op het eindstation maar is dit om een of andere reden niet gebeurd.

Misschien kan een moderator navraag doen aan de NS. Zelf kan ik helaas niet hiermee helpen.

Op welk deel van dit traject was dit? Voor een reis van Heemstede-Aerdenhout naar Maastricht moet u namelijk overstappen in Amsterdam Centraal. Dus was dit tussen Heemstede-Aerdenhout - Amsterdam Centraal of Amsterdam Centraal - Maastricht?

Tijdstip en indien mogelijk treinstelnummer (nummer dat u ziet in de trein aan beide eindes van een wagon van 1 treinstel). Tijdstip volstaat.

Ik had de trein van 09.48 uit heemstede/aerdenhout, de dames kwamen langs tussen Haarlem en Sloterdijk. En iedereen wilde ze de ruimte geven om de vieze prullenbakken te legen, maar de dame reageerde totaal niet, en liep door.
Reputatie 5
Door bezuinigingen is het schoonmaken van treinen er niet beter op geworden.
Reputatie 6
Door bezuinigingen is het schoonmaken van treinen er niet beter op geworden.

Kan je die bewering @Vareo even onderbouwen met wat cijfertjes of is dit weer zo'n negatief bericht zonder enige onderbouwing ?
Reputatie 5
Laat ik het zo zeggen: ik kom wel eens in treinen die er niet echt schoon uitzien.
Reputatie 6
Maar dat heeft dus niets met bezuinigingen te maken @Vareo . Het is altijd prettig als je een bewering kan onderbouwen.

In de dienstregeling is er tegenwoordig nog amper tijd om treinen overdag enigszins schoon te maken, en daardoor is er een grotete kans op een wat vervuilde trein, zeker in de loop van de dag.
Maar in het algemeen vind ik de NS treinen toch netjes schoon aan binnen- en buitenkant.
Reputatie 2
Sprinter op traject Zwolle - Groningen is ook vaak half schoongemaakt 🧹
Wat is vaak, uhm.daniel? En om welke tijden reis je dan?
Reputatie 2
Wat is vaak, uhm.daniel? En om welke tijden reis je dan?
Heey Laura,

Vaak rond 18:00 t/m 19:00 merk je dat prullenbakken helemaal bom vol zitten en ook de WC kletsnat vaak is.

S,ochtends is de trein altijd prima schoon!

Groetjes
Daniël
Fijn dat het tijdens je reis 's ochtends wel goed is, uhm.daniel. Bij een vieze trein zou in inderdaad zoals Robert B aangeeft een tweet naar ons of Hago richten.

Je kunt zelfs via Twitter melden als er iets smerig is (er ligt hier kots, trein X vanaf Y) of dat het toiletpapier op is of zo. Dan pikt Hago dat inderdaad meteen op, voor zover mogelijk.

Ik denk dat er nu wel genoeg gezegd is over dit onderwerp. Bedankt voor het meeleven en meelezen!

Reageer