beantwoord

schoonmaken

• 14 maart 2020
  • 19 reacties
  • 498 Bekeken

Gaat de Ns nu ook de treinen extra goed schoonmaken en ontsmetten, en geeft het de schoonmakers ook extra tijd hier voor om het schoon maken extra goed te kunnen doen?

icon

Beste antwoord door Denice NS 16 maart 2020, 13:03

In het openbaar vervoer wordt tijdens de reguliere schoonmaak extra aandacht besteed aan de contactpunten zoals deurklinken en hoofdsteunen. In treinen waar een toilet aanwezig is wordt zeep en papieren handdoekjes extra aangevuld. Daarnaast is er bijvoorbeeld extra aandacht voor het legen van prullenbakken.

Bekijk origineel

19 reacties

Badge

Beste Andrea1975, het is natuurlijk een onmogelijke klus om de treinen gedurende de gehele dag te reinigen/ontsmetten want op elk station wisselen reizigers, sommige stappen in en andere stappen weer uit.  Daarnaast is het nu al een hele toer om gedurende een etmaal alle treinen inwendig gereinigd te krijgen omdat de treinen maar heel beperkt beschikbaar zijn voor het schoonmaken. 

Als ik kijk naar mijn eigen standplaats daar krijgen we de meeste treinen pas na 01.00 uur op het opstelterrein en de eerste treinen gaan er rond 4.00 uur alweer weg. Dat geeft maar een beperkte tijd voor het inwendig reinigen van de treinen.  Gelukkig hebben we dan overdag nog de mogelijkheid om de treinen wat grondiger te reinigen maar dit betreft enkele treinstellen welke niet nodig zijn buiten de spits.

Het schoonmaken van de treinen is een flinke logistieke organisatie welke op veel locaties niet sneller kan dan het op dit moment al gaat. Als er extra schoongemaakt moet gaan worden zal dat alleen kunnen als de dienstregeling beperkt gaat worden.

Daarnaast is het altijd nog de vraag of het totaal ontsmetten van alles ook gezond is voor het menselijke lichaam, veel geleerde geven namelijk aan dat dat helemaal niet goed is.

Maar de NS heeft nauw contact met het RIVM en het ministerie over de te nemen maatregelen omdat het spoor een vitaal onderdeel is in Nederland. Bij de NS worden de voorschriften van het RIVM opgevolgd en zodra die wijzigen worden die wijzigingen ook direct doorgevoerd. 

Dit vraag ik mij ook af. Op zijn minst de knoppen van de deuren en de handvatten van de tussendeuren schoonmaken lijkt me belangrijk.

Helaas lijkt het er niet op dat er iets extra's gebeurt, want tijdens mijn reis zojuist was het water in het toilet op. De zeep heb ik niet getest (ik heb vaak genoeg met zeephanden een flesje uit mijn tas moeten trekken om ze af te spoelen), inmiddels weet ik dat als het toilet niet doorspoelt, dan de kraan het ook niet doet. Uiteraard wel getest, ik wil graag mijn handen wassen, maar nee. Dit is altijd vervelend natuurlijk, maar vooral nu vind ik dat het toch echt mogelijk moet zijn om handen te wassen. Niet iedereen heeft een flesje antibacteriële handgel kunnen bemachtigen.

Wat voor hygiënische maatregelen worden er wel genomen? 

Badge

Dat het water op was in het toilet betekent niet dat er niets extra’s gebeurt, dat zou ook zomaar kunnen zijn omdat mensen vaker hun handen wassen. Daarnaast is het water ook niet overal bij te vullen, dit kan alleen maar op de opstelterreinen en niet op stations.  Overigens wordt dit normaal gesproken elke nacht bijgevuld tijdens het schoonmaken van de treinen.

Om een ander voorbeeld te geven hiervan, op onze verblijven gaan de doekjes en handdoekrollen er ook sneller doorheen, simpelweg omdat mensen bewuster bezig zijn met hygiëne en vaker hun handen wassen.

Bijkomend probleem is dan weer dat de schoonmaak extra moet komen om deze te wisselen of aan te vullen.

Het schoonmaken van knoppen van deuren e.d. zal weinig winst brengen in het voorkomen van besmettingen, dan zou je dit na elke keer dat er op de knop gedrukt wordt moeten doen.  Daarnaast zou je dan ook na elke reiziger de zit plek moeten schoonmaken e.d. En als u er echt zo bang voor bent zijn handschoenen misschien een optie.

De grote winst zul je moeten halen uit niet met je handen in je gezicht te zitten en vaker je handen wassen.

Reputatie 7
Badge +3

Om een ander voorbeeld te geven hiervan, op onze verblijven gaan de doekjes en handdoekrollen er ook sneller doorheen,

Hebben jullie dan niet van die hypermodere Dyson Airblade kranen/drogers? Dan kun je ook mooi gelijk je shirt en boek mee wassen als de lucht het water en zeep daarop blaast. :sweat_smile:

Badge

Om een ander voorbeeld te geven hiervan, op onze verblijven gaan de doekjes en handdoekrollen er ook sneller doorheen,

Hebben jullie dan niet van die hypermodere Dyson Airblade kranen/drogers? Dan kun je ook mooi gelijk je shirt en boek mee wassen als de lucht het water en zeep daarop blaast. :sweat_smile:

Yep die zijn er ook echter zijn de meeste collega’s (en ik ook) helemaal niet blij met die kraan/drogers. En ook die andere handendrogers waar je handen in moet steken hebben we her en der maar die zijn ook niet echt hygiënisch volgens allerlei onderzoeken.  Die gebruik ik dan ook niet dan maar even de handen gewoon laten opdrogen of hopen dat er ook een handdoekrol automaat is.

Reputatie 7
Badge +3

@Treinreiziger97101017 Geloof mij, deurkrukken en drukknoppen de hele dag door reinigen is niet te doen, dan moet je daar dus apart mensen in dienst nemen om dat te doen. Per trein, meerdere mensen. Waar haal je die vandaan in een tijd dat het advies is om zoveel mogelijk bthuis te gaan werken?

Zelf hygiënische doekjes meenemen is een beter alternatief.

En verder zou het heel veel schelen als reizigers zelf de trein netjes achter zouden laten.

Reputatie 7
Badge +3

Yep die zijn er ook echter zijn de meeste collega’s (en ik ook) helemaal niet blij met die kraan/drogers. En ook die andere handendrogers waar je handen in moet steken hebben we her en der maar die zijn ook niet echt hygiënisch volgens allerlei onderzoeken.  Die gebruik ik dan ook niet dan maar even de handen gewoon laten opdrogen of hopen dat er ook een handdoekrol automaat is.

Die kranen hadden wij ook op werk in het nieuwe pand. En omdat het een nieuw pand was waren er geen handdoekrol automaten opgehangen, de ruimte ervoor in de toilet ruimte is ook erg beperkt, als je bij de wastafel staat dan riskeer je al een deur van een toilet tegen je aan te krijgen als iemand daar uit komt. Na heel veel klachten zijn er uiteindelijk in de damestoiletten toch weer handdoekrollen opgehangen, ook omdat de toen nieuwe managing director een vrouw was en die dingen ook ondingen vond. Binnen 3 weken na aantreden als MD hingen er opeens 2 handoekrol automaten op iedere verdieping. Die werden in de kleine ruimte tussen de wasbak en de toiletdeur ernaast opgehangen waardoor je nog eerder een deur tegen je knar kreeg. Was dus even goed opletten als je daar je handen stond af te drogen of wanneer je zelf uit die toilet kwam en hoorde dat iemand daar stond af te dragen dan deed je voorzichtig de deur open ipv met een ruk open te gooien. 

Volgens de fabrikant zijn je handen heel snel droog onder die drogers. Mijn ervaring is juist dat het langer duurt dan met handdoekrollen en dat heet vooral tussen je vingers langer nat blijft en de helft van de mensen uiteindelijk met half natte handen weer de toiletruimte uitkomt. Dat is m.i. niet hygienisch. 

De treinen worden een aantal keer per dag opgeruimd/bijgehouden en eens in de 24 uur grondig schoongemaakt.

Reputatie 5

Volgens mij, als je maar zorgt niet in een al te volle trein plaats te nemen, kun je best met een trein reizen zonder kans op besmetting. Zorg dat je niks met je handen en gezicht aanraakt en mijn ervaring is dat dat best goed kan. Heb normaal al enige smetvrees omdat ik makkelijk verkouden wordt. Ik zal op dit moment juist daarom treinreizen niet vermijden. Er zijn “gelukkig” altijd wel andere reizigers die hun haast boven hun gezondheid plaatsen en daarom vooraan bij de deur staan. En die mogen dan op het knopje drukken. Mij niet gezien...

Badge

Volgens mij, als je maar zorgt niet in een al te volle trein plaats te nemen, kun je best met een trein reizen zonder kans op besmetting. Zorg dat je niks met je handen en gezicht aanraakt en mijn ervaring is dat dat best goed kan. Heb normaal al enige smetvrees omdat ik makkelijk verkouden wordt. Ik zal op dit moment juist daarom treinreizen niet vermijden. Er zijn “gelukkig” altijd wel andere reizigers die hun haast boven hun gezondheid plaatsen en daarom vooraan bij de deur staan. En die mogen dan op het knopje drukken. Mij niet gezien...

Volle treinen, volgens mij is dat een begrip waar we de komende 3 weken ons niet druk over hoeven te maken. :rofl:

Maar inderdaad, ga verspreid zitten, dring niet om de trein in/uit te komen.  Door het veel lagere aanbod van reizigers is er ook meer gevoelsmatig meer tijd om in/uit te stappen/

In het openbaar vervoer wordt tijdens de reguliere schoonmaak extra aandacht besteed aan de contactpunten zoals deurklinken en hoofdsteunen. In treinen waar een toilet aanwezig is wordt zeep en papieren handdoekjes extra aangevuld. Daarnaast is er bijvoorbeeld extra aandacht voor het legen van prullenbakken.

Reputatie 7
Badge +3

In diverse ziekenhuizen staat of hangt er bij de ingang een pompje met desinfecterende handgel. Is dat misschien ook iets om op stations te doen?

Reputatie 7
Badge +3

Dan mag je daar wel een bewaker naast laten staan. In ziekenhuizen komen mensen met lege flesje daar hun flesje bijvullen. 

Het lijkt me eerder dat de er op stations tegen redelijke prijzen kleine flesjes desinfecterende handgel worden verkocht. Maar zijn er eigenlijk nog wel winkels open op de stations?

Het extra aandacht geven aan deurklinken en hoofdsteunen tijdens de reguliere schoonmaak is mooi maar zet verder weinig zoden aan de dijk. Bij iedere aanraking na de schoonmaak bestaat de kans dat het virus op het oppervlak zit. Handen wassen of desinfecterende gel gebruiken helpt het best om te voorkomen dat je het virus oppikt van een oppervlak.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien dan alleen die pompjes in de buurt van een loket, OV-service winkel of andere winkel op stations die dit hebben.  Per station is er, waar mogelijk, daarvan tenminste één open. 

Reputatie 7
Badge +3

Op stations zonder personeel werkt dat dan weer niet. Het beste is een klein flesje gel in jas of tas bewaren en het gebruiken wanneer je iets hebt aangeraakt. En wanneer je thuiskomt meteen je handen wassen.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, op stations zonder personeel of winkel kan dat niet. Je kunt nu eenmaal niet in alles voorzien, maar wellicht wel zo veel mogelijk. Niet iedereen heeft nog een zelf een flesje gel kunnen bemachtigen. Hier in ieder geval lege schappen en ook online overal uitverkocht.

Badge

@iMark, nagenoeg alles is dicht op de stations. Er wordt geprobeerd per station nog 1 kiosk of een AHtoGo open te houden zoals ik begrepen heb. Dus mijn tas is wat zwaarder die ik komende weken mee mag zeulen. :wink::rofl:

@Momo, ik denk dat wat er binnen de NS is aan handengel e.d. gebruikt wordt voor het eigen personeel. Er is natuurlijk een run geweest op deze artikelen.

Reputatie 7
Badge +3

Jeroen, als je geen Covid-19 krijgt, krijg je misschien wel een hernia :rofl:  

En inderdaad is er een run geweest op deze artikelen, vandaar ook mijn opmerking over lege schappen en online uitverkocht. Maar bedrijven hebben mogelijk andere kanalen waar er nog wel aan te komen is of hebben al eerder een voorraad besteld. Op het moment dat er de eerste berichten waren van lege schappen hiervan was er bv via diverse groothandels nog wel grote flessen in grotere bestelhoeveelheden te koop.

Reputatie 5

BTW het is veel beter om je handen grondig met zeep te wassen dan er even wat desinfectant overheen te gooien. Veel bacteriën en virussen gaan er helemaal niet dood/stuk van en als dat wel zo is, alleen als je precies de procedure volgt. Zeep doodt ze ook niet maar zorgt ervoor, mits je het goed doet, dat ze niet meer op je handen zitten (in aantallen die uitmaken).

Nadeel van handenalcohol is dan ook nog eens dat het wel de normale flora op je huid doodt, waardoor je natuurlijke afweer verliest. Helemaal als je het combineert met frequent handenwassen. Dit is de reden dat op mijn werk een paar jaar geleden de handenalcohol dispensers in de toiletten zijn verwijderd.

Ik denk zelf dat de beste aanpak is zorgen dat er geen kans is dat je schadelijke bacteriën en virussen aan je handen krijgt. Voor personeel dat met patiënten werkt is dat niet haalbaar, voor ons denk ik wel.

Reageer