Schoonmaken van de trein

• 2 maart 2016
  • 5 reacties
  • 407 Bekeken

De IC van Den Haag naar Amsterdam (2-3-2016) van 17.00 uur mag ook wel een extra schoonmaakbeurt krijgen. Uitpuilende vuilnisbakken, vuil opgestapeld op de tafeltjes en veel afval op de vloeren. Jammer dat OK geen foto kan meesturen!

5 reacties

Reputatie 2
Als u een foto heeft kunt u die wel meesturen, (op pc) rechts onderin de berichtenkolom.

groetjes, Ruud
Reputatie 3
Hoi Durk13,

Het is niet goed om te horen dat je in een vervuilde trein reed.

Volle prullenbakken en los vuil wordt bij ieder keerpunt weggehaald door schoonmakers.
Helaas kan het door omstandigheden voorkomen dat dit niet is gebeurd, bijvoorbeeld bij een lage personeelsbezetting, drukte in de trein, zwaarde vervuiling dat normaal of door een verstoring op het traject (elders).

De reiniging van vloeren gebeurt, afhankelijk van de locatie en omstandigheden, in de nacht. Het kan voorkomen dat de vloer al een tijd niet is gereiningd of dat vloer in de loop van de dag ernstig is vervuild.

Mijn uitleg zorgt er helaas niet voor dat de trein een volgende keer wel schoon is, maar hopelijk legt het wel meer uit.

Een vuile trein kan je overigens melden bij het treinpersoneel, maar zal op korte termijn geen resultaat leveren.

Hopelijk reis je de volgende treinreis in een schone trein.

Vriendelijke groet,
Bezemsteel
Ik wil even toevoegen dat ik al een paar keer de meereizende schoonmakers aan boord heb gehad en die nemen de tijd om de deuren, de beeldschermen en de volste prullenbakken te legen. Ik merk direct dat het wordt gewaardeerd. Een tijdje geleden vonden schoonmakers in Eindhoven dat de vloeren van de sprinters naar Tilburg Universiteit erg vies. Het bakkentrekken was niet nodig, weinig afval en ze besloten om de vloeren op de balkons te reinigen. Ik had het niet eerder gezien, maar heb de betreffende schoonmakers hier wel voor bedankt, want de plakkerige, zwarte vloer kreeg zijn eigen kleur weer terug.

Als een reiziger mij meld dat het vies is, heb ik als HC het vaak ook al geconstateerd, maar wij kunnen inderdaad direct bellen met een aanvraag voor een extra reiniging en men doet hun best om dat te realiseren.
Reputatie 6
Bezemsteel: was het maar zo dat de schoonmakers aan de slag gingen bij ieder keerpunt. Ik zit ook met enige regelmaat in de trein van Den Haag Centraal naar Amsterdam. Als de trein net is binnengekomen uit Groningen/Lewuarden, vertrekt hij 19 minuten later als IC naar Amsterdam Centraal (treinseries 700/12700 keren op de 2100). Tot niet al te lang geleden kon je op het perron nog de WC in de trein ruiken. Er zit dus verbetering in, maar de schoonmakers komen eigenlijk vaker niet dan wel langs.

Zou ook helpen als reizigers hun troep meenemen en in de grote stationsprullenbakken weggooien en dat er in de trein zelf ook betere prullenbakken nodig zijn (meer stationswinkels = meer afval).
Reputatie 3
Bezemsteel: was het maar zo dat de schoonmakers aan de slag gingen bij ieder keerpunt. Ik zit ook met enige regelmaat in de trein van Den Haag Centraal naar Amsterdam. Als de trein net is binnengekomen uit Groningen/Lewuarden, vertrekt hij 19 minuten later als IC naar Amsterdam Centraal (treinseries 700/12700 keren op de 2100). Tot niet al te lang geleden kon je op het perron nog de WC in de trein ruiken. Er zit dus verbetering in, maar de schoonmakers komen eigenlijk vaker niet dan wel langs.

Zou ook helpen als reizigers hun troep meenemen en in de grote stationsprullenbakken weggooien en dat er in de trein zelf ook betere prullenbakken nodig zijn (meer stationswinkels = meer afval).

Hoi VIRM,

Over de treinschoonmaak valt veel te zeggen, helaas is dat niet altijd positief.

Soms, zoals je beschrijft, komt het voor dat een er op een keerpunt niet wordt gereinigd, dit kan door diverse redenen komen. In 19 minuten tijd kan er op een keerpunt redelijk werk worden verricht. Op de locatie waar ik werk zijn er slechts 8 minuten om de trein te reinigen.

Gedrag van reizigers speelt ook een rol, maar dan zou er een nationale evolutie plaats moet vinden om dat te veranderen :8

In de nieuwe treinstellen die eind 2016 in zullen stromen, is in het ontwerp rekening gehouden wat betreft afval. Op de balkons zullen onder andere grotere afvalbakken aanwezig zijn en is er mogelijkheid om afval te scheiden.

Reageer