beantwoord

Schoonmaken van treinen

Reputatie 1
nu ruim een jaar reis ik tussen Voorschoten en Rotterdam met de sprinter en de intercity. Het valt mij met enige regelmaat op dat treinen gewoon niet schoon zijn van binnen. Kruimels op de stoelen, overvolle prullenbakken, vloeistoffen van enkele dagen oud ingedroogd op de grond oude kranten slingeren door de coupe etc.
Nu begrijp ik dat aan het einde van de dag na intensief gebruik de prullenbakken vol kunnen raken, maar ik heb het over bovenstaande rond de klok van 06:15.

Wat en hoe vaak worden treinen eigenlijk gereinigd. Het is eigenlijk maar een vieze bende.

Martin
icon

Beste antwoord door Loes 5 August 2018, 11:08

Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 6
Ik was in de veronderstelling dat treinen voor de eerste dienst op een dag in ieder geval van binnen altijd worden schoongemaakt en ben zelf 's ochtends nog nooit echt een vieze trein tegen gekomen. Gek dat jij dat wel zo vroeg al vaak ziet. De kranten zijn in mijn beleving nooit oud. De Metro moedigt aan om je krant in de trein achter te laten voor een volgende lezer. Vandaar dat er kranten in treinen blijven liggen. Wat mij betreft is dat een goede gewoonte en ik heb echt nog nooit een krant gevonden die niet van dezelfde dag was. Ter wel ik er toch best eens een heb gepakt en ben gaan lezen.
Reist @martin.67 altijd met dezelfde treinen, dus op dezelfde tijden ?
Het kan zo zijn natuurlijk dat bv het treinstel welke hij neemt de gehele nacht in het nachtnet heeft gereden of overslaat op een locatie waar niet alles s nachts gereinigd wordt.
Goedemorgen martin.67. Het zou inderdaad kunnen dat jij net een trein pakt die de nachtschoonmaak moet missen door een nachtdienst. Treinen worden in principe 's nachts gereinigd uiteraard, maar dat is niet altijd mogelijk. Mocht je zo'n situatie tegen komen dan kun je ons het beste een berichtje sturen via Twitter, zodat wij het door kunnen zetten naar onze schoonmaakdienst. Zij proberen dan om de trein alsnog zo spoedig mogelijk een beurt te geven.
Reputatie 1
Goedemorgen martin.67. Het zou inderdaad kunnen dat jij net een trein pakt die de nachtschoonmaak moet missen door een nachtdienst. Treinen worden in principe 's nachts gereinigd uiteraard, maar dat is niet altijd mogelijk. Mocht je zo'n situatie tegen komen dan kun je ons het beste een berichtje sturen via Twitter, zodat wij het door kunnen zetten naar onze schoonmaakdienst. Zij proberen dan om de trein alsnog zo spoedig mogelijk een beurt te geven.

Hoi Stijn, ik zal er op letten. Kijk normaal ben ik niet zo zeurderig, maar als het gaat stinken in een coupe omdat er etensresten liggen te vergaan, dan kan ik mij er aan ergeren. Maar ook dat reizigers niet de moeite nemen het op het station weg te gooien overigens.
Doorgaans zoek ik bij stank of rommel een andere coupe op. Maar ik neem je tip ter harte. Dank!
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn deze week werkzaamheden in deze regio en dan wil het nogal eens voorkomen dat treinen door een veranderde materieelomloop hun reguliere schoonmaakbeurten mislopen. Pas geleden bij de werkzaamheden in Zwolle waren er ook klachten dat treinen die in Wijhe keerden langdurig niet gereinigd werden.
Reputatie 5
@Tamzin
De treinen keerden in Olst. Maakt verder niets uit m.b.t. het schoonmaken van de treinen.
Ik maak zelden smerige treinen mee, eerlijk is eerlijk, meestal zijn ze netjes.

Passagier zijn soms minder netjes.

Misschien een idee om voortaan te verbieden dat mensen met zakken friet, frikandellen, broodjes hamburger enz. de trein in stappen? Wil je je eigen meegebrachte boterhammetje met kaas in de trein opeten, OK, maar niet meer met punten pizza en zakken friet of McDonalds-maaltijden de trein in, los van het feit dat het vervuiling scheelt, is het voor de medepassagiers ook niet altijd fijn, die frituur- of andere etenslucht.
Fijn dat je vaak meemaakt dat onze treinen netjes zijn, Pejeka! Ik snap je punt. Sommige geuren zijn niet altijd prettig, al kan dit ook persoonlijk zijn. Ik zal je suggestie doorgeven 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Eerlijk gezegd zijn het vaker lege koffie bekers die ik achtergelaten in treinen tegenkom. Deze passen niet in de meeste mini-afvalbakjes en sommige reizigers laten dan na het nuttigen van hun bakkie pleur de beker achter in de trein. En gezien de vele vage bruine vlekken op veel stoelen zal er ook de nodige koffie gemorst worden. Dan ook maar koffie verbieden in de trein?

Een leeg frietbakje/zakje is mooi klein op te vouwen en past dan wel in het afvalbakje.
Eerlijk gezegd zijn het vaker lege koffie bekers die ik achtergelaten in treinen tegenkom. Deze passen niet in de meeste mini-afvalbakjes en sommige reizigers laten dan na het nuttigen van hun bakkie pleur de beker achter in de trein. En gezien de vele vage bruine vlekken op veel stoelen zal er ook de nodige koffie gemorst worden. Dan ook maar koffie verbieden in de trein?

Een leeg frietbakje/zakje is mooi klein op te vouwen en past dan wel in het afvalbakje.

Met je eens. In de oude treinen zaten behoorlijk formaat afvalbakken bij iedere zitplaats, tegenwoordig kan je er nauwelijks een servetje in kwijt. Bij plan V (onlangs buiten dienst gesteld) had je gewoon een riante prullenbak onder het tafeltje bij het raam.
Reputatie 5

Misschien een idee om voortaan te verbieden dat mensen met zakken friet, frikandellen, broodjes hamburger enz. de trein in stappen? Wil je je eigen meegebrachte boterhammetje met kaas in de trein opeten, OK, maar niet meer met punten pizza en zakken friet of McDonalds-maaltijden de trein in, los van het feit dat het vervuiling scheelt, is het voor de medepassagiers ook niet altijd fijn, die frituur- of andere etenslucht.

Dat eten verbieden gaat nooit gebeuren aangezien NS er dikke winst aan maakt.
Reputatie 1

Helemaal mee eens, maar zo ken ik er nog wel een paar. Bijvoorbeeld mensen die het niet zo nauw nemen met de persoonlijke hygiëne. Ik ben meermaals van coupe verhuisd omdat sommige mensen zich meerdere dagen achter elkaar niet wassen. Om te kotsen.

Maar het ging hier met name over wat ik beschreef. Volle bakken in de ochtend, ingedroogde vloeistoffen en overal kruimels.

Helemaal mee eens, maar zo ken ik er nog wel een paar. Bijvoorbeeld mensen die het niet zo nauw nemen met de persoonlijke hygiëne. Ik ben meermaals van coupe verhuisd omdat sommige mensen zich meerdere dagen achter elkaar niet wassen. Om te kotsen.

Maar het ging hier met name over wat ik beschreef. Volle bakken in de ochtend, ingedroogde vloeistoffen en overal kruimels.

Maar... is dat dan de schuld van de NS, of van de passagiers die zich misdragen? Een fatsoenlijk mens laat geen etensresten achter (en al helemaal niet in stoelen of op tafeltjes) en mocht je morsen met je cola, neem ik aan dat je genoeg fatsoen in je lijf hebt om even een tissue te pakken (of desnoods haal je een papieren handdoek uit het toilet van de trein) om de boel zo goed mogelijk op te doen. Of zeg ik nou iets raars?
Het is de schuld van NS.

Ik ben het met je eens dat mensen zich horen te gedragen en ik gedraag me net zo netjes als ik thuis zou doen met mijn eigen spullen.

Maar het gros van de mensen is niet zo, dus moet er regelmatig worden schoongemaakt.

Als je toe laat dat mensen mogen eten/drinken en dat zelfs faciliteert ontstaat er rommel.
Daarbij is er natuurlijk genoeg vuil dat louter ontstaat door het gebruiken van de ruimte.

Kantoren worden toch ook regelmatig schoongemaakt en kantoormensen zijn wel netjes in het algemeen.
Het is de schuld van NS.

Ik ben het met je eens dat mensen zich horen te gedragen en ik gedraag me net zo netjes als ik thuis zou doen met mijn eigen spullen.

Maar het gros van de mensen is niet zo, dus moet er regelmatig worden schoongemaakt.

Als je toe laat dat mensen mogen eten/drinken en dat zelfs faciliteert ontstaat er rommel.
Daarbij is er natuurlijk genoeg vuil dat louter ontstaat door het gebruiken van de ruimte.

Kantoren worden toch ook regelmatig schoongemaakt en kantoormensen zijn wel netjes in het algemeen.

Klopt, maar bij ons op kantoor liggen er geen aangedroogde plassen frisdrank op de vloer, of half opgegeten broodjes weggemoffeld achter een computer waar ze liggen te vergaan.

Als ik (of mijn collega's) morsen met koffie of frisdrank op het bureau, dan maken we dat even schoon. Broodjes waar we geen trek meer in hebben, gaan in de vuilnisbak.

En tuurlijk moet er dan nog steeds worden schoongemaakt. Maar niet omdat er plassen klevende cola liggen of andere vieze dingen die een fatsoenlijk mens zelf opruimt of weggooit.
Badge +3
en mocht je morsen met je cola, neem ik aan dat je genoeg fatsoen in je lijf hebt om even een tissue te pakken (of desnoods haal je een papieren handdoek uit het toilet van de trein) om de boel zo goed mogelijk op te doen. Of zeg ik nou iets raars?
Mjah.. Ja en nee.

Als ik bij een fastfood-restaurant gegeten heb zet ik het dienblad ook ergens op de vele plaatsen waar het voor bedoeld is en de inhoud in de bak er onder (kleine moeite).

Je mag het gerust ook op de tafel laten staan en dan doet iemand van het personeel het voor je. Vinden ze helemaal geen probleem de floor-staff, want die zijn daarvoor en behulpzaam als altijd. Maar die zijn er niet in de trein..

Als ik mijn cola over de vloer gooi kan ik dat melden of zelf (met tissues of zakdoekjes) proberen op te ruimen. Melden op Twitter kan ook bij Hago Rail Services maar no way dat ik dan op het toilet ga zoeken naar papieren handdoekjes of zo!

Ik denk dat ik dan door de helft van de passagiers uitgelachen zou worden, of door bepaalde personen (gevalletje studenten meegemaakt ooit toen ikzelf nog studeerde) er bewust nog meer rotzooi op de grond gekieperd wordt.. "Ga je dat ook opruimen, Robrahim of Achbert?"

Ik keur het zeker niet goed (vind het discriminatie zelfs), maar laat dan maar liggen en meld het gewoon. Ergere dingen meegemaakt (bloed op stoel en zo)....

Deze 'helden' regelen dat voor me in de trein! linkje
Reputatie 1

Het is helaas niet alleen eten en drinken, er zijn mensen die menen hun persoonlijke hygiëne te moeten onderhouden gedurende een treinrit. Meermaals heb ik meegemaakt dat er mensen hun gewone nagels alsook hun teennagels(!) zitten te knippen in de coupe, waarbij de restanten nagels door de coupe vliegen.

Ik zeg er niet eens meer wat van want negen van de tien keer krijg je een grote mond, ik loop meestal naar een andere coupe. Maar het is waar, het is niet de schuld van de NS dat mensen zo lomp zijn en er een zooitje van maken. Het is wél de schuld van de NS dat ze bezuinigen op de schoonmaak van de treinstellen. En over dat laatste kan ik mij tot op zeker hoogte bijzonder opwinden, dat is waar mijn post over gaat.
Toch merk ik op dat er steeds vaker schoonmakers met ons op de trein meegaan. Treinen met korte keringen zie ik dan geregeld in de daluren een schoonmaker meegaan. Het Care On Track principe werkt wel degelijk. Als in de vroege ochtend een trein vies is, dan heeft deze geen schoonmaakbeurt gehad en dat is iets wat niet de bedoeling is. Nachtnet of niet, ze moeten schoon aan de nieuwe dag beginnen.
Waarom het op de ene standplaats nog niet lukt en op een andere wel, daar heb ik geen antwoord op.
Ik hoop dat het Care on Track principe verder zal worden uitgerold.
Reputatie 1
Reist @martin.67 altijd met dezelfde treinen, dus op dezelfde tijden ?
Het kan zo zijn natuurlijk dat bv het treinstel welke hij neemt de gehele nacht in het nachtnet heeft gereden of overslaat op een locatie waar niet alles s nachts gereinigd wordt.

Doorgaans inderdaad op vaste tijden. Wil wel eens een trein eerder pakken als ik vroeg ben, maar doorgaans dus dezelfde tijden. Dat een treinstel een keer een nachtnet rijdt snap ik, maar de overall indruk die ik krijg is dat er gekort wordt op de schoonmaak. Maar misschien is mijn indruk onjuist. Ik zie wat ik zie. Inmiddels ben ik begonnen met doorgeven van vieze treinstellen via Twitter. Hoop dat het helpt.
Reputatie 1

De eerste melding is er uit
Als je het zo vaak tegenkomt, ga ik er even een melding van maken bij de aansturing van de schoonmaak. Misschien kan er iets beter in de planning zodat deze trein meer tijd krijgt.

Als ik het goed heb begrepen, reis je vaak op dit traject. Kan je aangeven of je dit vooral in de Sprinter of de Intercity ziet?
Dit zou inderdaad niet zo moeten als deze trein 's morgens er al zo uitziet, verder ben ik het met je eens dat mensen tegenwoordig erg makkelijk zijn en veel troep in de trein gewoon achterlaten terwijl er op elk station ook afvalbakken staan. Als machinist probeer ik ook zoveel mogelijk mijn afval op het station weg te gooien in plaats van in de trein want ook wij hebben maar kleine afvalbakjes.

Toch is er veel aandacht voor het schoonmaken in de nacht en gaat dat steeds beter (als ik naar de percentages schoongemaakte treinen kijk) echter lukt het nog niet overal om de treinen allemaal schoon te maken in de nacht. Op mijn standplaats weet ik dat er zo goed als elke nacht een 100% score is voor de schoonmaak van de treinen.

Enige wat ik je kan meegeven is om de stelnummers door tegen zodat er gekeken kan worden waar deze trein heeft overgestaan en waarom deze niet is schoongemaakt.

Verder zie ik net als Loes dat bij treinen op keerstations steeds vaker een schoonmaker even door de trein heen gaat om het afval en de prullenbakken te legen voor zover de tijd dit toelaat.
Reputatie 1
Als je het zo vaak tegenkomt, ga ik er even een melding van maken bij de aansturing van de schoonmaak. Misschien kan er iets beter in de planning zodat deze trein meer tijd krijgt.

Als ik het goed heb begrepen, reis je vaak op dit traject. Kan je aangeven of je dit vooral in de Sprinter of de Intercity ziet?

Vanaf nu ga ik ze braaf melden, met hierbij het treinstelnummer, hiermee kan men prima nazien op welk traject dit is. De vuiligheid zie ik zowel bij Spinters als bij Intercities.
Inmiddels beb ik al instructies gekregen hoe ik het beste deze onrechtmatigheden kan melden.
Wij hebben twee manieren om dingen door te geven Martin, we kunnen het als incident doorgeven, maar ook als iets wat vaker voorkomt. Ik denk dat optie twee hier wel nodig is 😉.

Generated conversation
From: https://www.ns.nl/klantenservice/overig/klachtenafhandeling.html
Date: 3-10-2021

3-10-2021
09:55:18 You: klacht over reiniging in de (sprinter) treinen
09:56:48 You: schokkend te moeten ervaren dat in ons geval de trein in Den Haag centraal bij het leegmaken van de gescheiden afval, door de medewerker weer alles in een zak werd overgegooid.
09:57:29 You: Waarom wij dan gescheiden ons afval in de de 3 verschillende mogelijkheden doen?
09:58:23 You: Echt meer dan schokkend. Medewerker gevraagd waarom zij dit doet. Reactie...schouderophalend...

Via NS- chat gemeld….geen reactie….

Reageer