beantwoord

Semi-defecte stopcontacten treinstel 4201 eersteklas

• 9 september 2020
  • 9 reacties
  • 218 Bekeken

Ik begon mijn treinreis in Enschede met 100% batterij in mijn laptop, heb hem de hele tijd aan de lader gehad, laadt soms wel, soms niet op, en eindig in Utrecht met ~50%. Ik heb de volgende reis gemaakt:

Datum: 09/09/2020

21:46 Enschede

NS Intercity richting Den Haag Centraal.

23:23 Utrecht Centraal

Treinstel 4201 eersteklas.

Als je van het grote stiltegedeelte (halve coupé) naar het stiltegedeelte gaat via de deur, dan het eerste stopcontact links.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 10 september 2020, 10:52

Goedemorgen Michael en welkom bij de NS Community!

Bedankt voor de melding. Ik heb het bij deze doorgegeven aan onze reparateurs!

Bekijk origineel

9 reacties

Goedemorgen Michael en welkom bij de NS Community!

Bedankt voor de melding. Ik heb het bij deze doorgegeven aan onze reparateurs!

Badge

Controleer ook nog even je kabeltje, zelf recent problemen gehad met het opladen in de trein en toen bleek mijn kabeltje defect te zijn.  Laad het ene moment op andere moment melding dat hij niet oplaad.

Ik zie net dat ik een foutje heb gemaakt, "Als je van het grote stiltegedeelte (halve coupé) naar het stiltegedeelte gaat via de deur" moet "Als je van het grote praatgedeelte (halve coupé) naar het stiltegedeelte gaat via de deur" worden. Verder werkt de kabel echt wel, heb hem er bij de stekker, in het midden en bij de laptop meerdere keren in en uit getrokken. Probleem blijft bestaan. Ik heb hem nu thuis de hele dag aan de lader liggen en hij werkt normaal. 

De symptomen wijzen toch wel sterk in de richting van een defect kabeltje. Meestal treedt draadbreuk op in de buurt v.d. stekker omdat daar de kabel het vaakst gebogen wordt. Thuis heb je misschien de kabel recht liggen of in een andere bocht zodat de onderbreking tijdelijk weg is.

De oplader is nog geen week oud, dus dat betwijfel ik. 

Herken het fenomeen inderdaad wel, al is het in mijn beleving vooral in DDZ dubbeldekkers. De eerste keren heb ik ook mijn eigen apparatuur verdacht, later maar gewacht met laden tot in een volgende trein. Vervelend is het wel, want dit soort problemen doen zich altijd voor als je accu al bijna leeg is...

Reputatie 7
Badge +1

Deze rit werd gereden door een ICMm van deze treinen worden (net als bij de ICRm wagons) de stopcontacten, leesverlichting en de airco uitgeschakeld zodra de trein over gaat op accustroom. Er is niet genoeg capaciteit om langdurig 'bijzaken' van stroom te voorzien.

Zou het misschien daarmee te maken hebben? Heb je mogelijk opgemerkt dat de leesverlichting of het blauwe lampje van de leesverlichting uit en aan is gegaan tijdens de reis en dat de stopcontacten tegelijk ook uit en aan gingen. 

Badge

Deze rit werd gereden door een ICMm van deze treinen worden (net als bij de ICRm wagons) de stopcontacten, leesverlichting en de airco uitgeschakeld zodra de trein over gaat op accustroom. Er is niet genoeg capaciteit om langdurig 'bijzaken' van stroom te voorzien.

Zou het misschien daarmee te maken hebben? Heb je mogelijk opgemerkt dat de leesverlichting of het blauwe lampje van de leesverlichting uit en aan is gegaan tijdens de reis en dat de stopcontacten tegelijk ook uit en aan gingen. 

De ICM schakelt alleen over op accustroom bij een probleem met de hoogspanning of bij een stroomloze brug en gelukkig hebben we er daar niet super veel van op het NL spoor.  Deze onderbreking is altijd zeer beperkt en kan er niet toe leiden dat de telefoon helemaal niet oplaadt tijdens een langere reis.

Er is niet genoeg capaciteit om langdurig 'bijzaken' van stroom te voorzien.

Volgens mij heet dit batterijspanning en heeft een trein geen batterijen van 220 volt, daarom valt alles wat op de 220 volt aangesloten zit @loklok8 gelijk uit als de omvormer op 1500 v geen voeding krijgt uit de bovenleiding.

Reageer