Skip to main content

Goedenavond, nee dit is terecht geen sarcasme of satirisch geformuleerde klacht. Dit is een vraag wat al serieus een tijdje in mij ronddwaalt waar ik niet tot een logische conclusie kan komen...

Al jarenlang heb ik weleens van Heerlen naar Sittard gereisd, met de Intercity. Afgelopen donderdag weer.
Voor mij zijn de rustige coupés heel gewend, ook tijdens de spits heb je hier vaak gewoon coupé voor jezelf.

Dit traject (Heerlen - Sittard) gaat direct langs de A76, een van de drukste snelwegen van Limburg. Voor elke treinreiziger heb je een parkeerplaats aan automobilisten hier!

Ik vraag me dan toch af: er rijdt hier een goudmijn aan potentiële klanten. Wat maakt dat NS niet geïnteresseerd is in deze reiziger-arme trein te vullen met weggebruikers?

Wat de aanleiding om dit te vragen 'sparkte' was de recente aangekondigde prijsverhoging van bijna 10%. Als er een tekort aan reizigers is in de provincie, zou het toch andersom moeten? Dat is de #1 regel van concurreren: bij weinig klanten, maak je product of service verleidelijker dan het alternatief. 

Door de prijsverhoging zal de onbalans alleen maar ergen worden en de reizigers die loyaal zijn nog meer de portemonnee leeg pleuren.

Voor mij zal het moeilijk zijn om met de trein te blijven reizen. Ik weet niet hoelang ik dit vol kan houden.

Ben benieuwd om te leren wat het (loco)motief van NS hiervoor is.

.....Ik heb zelfs een conducteur gehad op station Arnemuiden die een zwartrijder zag rennen naar de trein zonder in te checken en daar gewoon niks aan deed........

Wat een vooroordeel en conclusie weer @Gorott ! Dus de reiziger welke komt aanrennen zonder in te checken is een zwartreiziger (met E-ticket misschien). Misschien eens een mooi moment om (in elk geval tijdens je schoolvakantie) te stoppen werknemers van NS van alles te beschuldigen.

Tja, daarom was het vast ook een tailgater, omdat z'n e-ticket heel toevallig niet werkte of z'n telefoon leeg was...

 

Ik maak niet zo maar een vooroordeel, met alle informatie die ik heb kan ik toch wel de conclusie trekken dat het een zwartrijder was, of je het nou leuk vindt of niet. De conducteur heeft natuurlijk niet alle informatie, want het kon daadwerkelijk zo zijn dat meneer de zwartrijder een e-ticket had, maar het zag er sowieso niet uit alsof meneer de conducteur veel zin had om z'n werk te doen want hij had ook nog eens oortjes in. (vast ook met een hele goed reden, aan het vergaderen met collega's misschien? 🫠)

 

Feiten doen soms pijn…


De prijsstijgingen zullen wel nodig zijn anders werden ze natuurlijk niet doorgevoerd. 

Prijsstijgingen bij NS zijn vooral nodig omdat NS weigert zijn eigen kostenniveau ter discussie te stellen. Dat kostenniveau is natuurlijk een keuze en geen natuurlijk gegeven. Andere vervoerders hanteren een lager kostenniveau, besteden meer uit (bijv. onderhoud), hebben minder overhead en een andere reiziger/personeel ratio in de exploitatie.

Daarnaast mogen er (zoals hier gebeurt) mijns inziens terecht vraagtekens gezet worden bij het functioneren van de commerciële afdeling. Die blinkt voor namelijk uit in het verzinnen van ingewikkelde, rammelende acties waar de meeste mensen niets aan hebben in plaats van bijv. met simpele seizoensaanbiedingen te komen. Waarom bijv. niet net als vroeger een goedkope zomertoerkaart in juli en augustus als de treinen meer leeg dan vol zijn?


Buiten de randstad is het busvervoer vaak slecht geregeld. In Limburg en Noordholland zijn stations vaak slecht bereikbaar met de bus vanuit dorpen of is de aansluiting tussen bus en trein erg krap. Dat geldt voor meer provincies. Je krijgt dan dat men kiest voor de auto met gevolg dat busdienstregelingen verder verslechteren.

Bussen zijn vaak helemaal niet afgestemd op de trein; het is een kwestie van geluk als het goed uitkomt. 

Hier verderop heb je nog dorpen die 's avonds 1x per uur met de bus bereikbaar zijn; echter bij aankomst van de trein moet je vaak 30 - 40 minuten wachten. Dat doet bijna niemand en dus wordt er gefietst of iemand gebeld die betreffende persoon op komt halen met de auto. 

Dan komt uiteindelijk de bus voorbijrijden en kijk: leeg! 

Dat er in Boxtel helemaal geen bus meer rijdt vind ik bijzonder. Gaan ouderen daar ook lopend of op de fiets naar het station, of reizen die nauwelijks meer per trein. Ik denk het laatste. Vught heeft nog wél een bus.

In bijv Oudenbosch, ook Brabant en half zo klein als Boxtel, heb je tenminste nog wel een halfuurlijkse bus overdag, die ook nog eens langs het station komt. Maar ook hier weer: bijna alleen maar scholieren en jongeren.

Als ik naar Twente reis en ik ga via Goor, zie ik daar altijd mooi 2 of 3 bussen bij het station klaarstaan met vertrek aansluitend op de trein, richting grotere dorpen in de wijde omgeving. Visgraatmodel. Echter…… ze vertrekken zo goed als leeg. De trein Zutphen - Oldenzaal is dan wel weer best goed bezet.


 

Er is niets populistisch aan een spitstoeslag. 

Ware het niet dat juist de spitstarieven nu al volkomen belachelijk zijn.


Waarom de auto weg doen? Treinen zijn onbetrouwbaar en hebben in de spits niet genoeg zitplaatsen.

In een dichtbevolkt land als het onze zou dit in theorie anders moeten zijn. Minder auto, meer snel en betrouwbaar ov. En dat moet dan naar meer dan 20 miljoen inwoners, met steeds meer alleenstaanden.

Vind het triest dat de snelwegen vol zitten en de trein er half tot driekwart tot vrijwel leeg langsrijdt.


Je hebt het over Limburg, met plekken waar nauwelijks bussen rijden. Waar je met de auto naar het station moet om in Limburg met de trein te gaan. Als je dan toch in de auto zit, dan rij je door. Is vaak ook sneller.

Juist in Zuid-Limburg is er nog een behoorlijk dicht busnet met acceptabele frequenties. Voor de combinatie trein+bus ga je echter met Arriva aangezien die gecombineerde abonnementen hebben.

ik vermoed dat de prijs in die regio zwaarder meespeelt dan elders want Heerlen is de armste regio van Nederland. Daarnaast is Zuid-Limburg sterk vergrijsd (na de mijnsluitingen zijn jongeren decennialang vertrokken) en ouderen gaan nu eenmaal niet meer naar hun werk. 

Wat verder meespeelt is de sterke oriëntatie van de regio Heerlen op Duitsland. Aachen is om de hoek, Keulen is net zo ver als Eindhoven. En een dagje Keulen lijkt mij persoonlijk ook iets aantrekkelijker dan een dagje Eindhoven.

Overigens is de lijn Heerlen-Sittard altijd een hele zwakke broeder geweest. Ik herinner me nog dat er in de jaren 60 altijd twee keer per uur een los tweewagenstel Mat46 reed. Alleen in de brede spits werd versterkt met een tweede stel.


Dat mensen die tussen Heerlen en Sittard reizen massaal voor de auto kiezen, betekend gewoonweg dat het OV faalt in dit gebied.

Het OV faalt omdat er te weinig rijdt, het veel te duur is voor wat het is, en veel te lange reistijd heeft van voordeur tot voordeur. Maar in plaats van op creatieve en slimme manieren alles op alles te zetten om er groei in te krijgen, wordt de handdoek altijd min of meer in de ring gegooid, er wordt gewoon ingekrompen vanwege de centjes en worden de tarieven verhoogd, zodat de negatieve spiraal steeds sneller neer zal gaan, net als het imago van OV. Totdat er bijna niets meer over is. 

De beginvraag “Wil NS nu eigenlijk reizigers of niet?” Het antwoord is ja, maar wil er geen geld in steken om groei te creëren en het moet uiteindelijk ook wel genoeg opbrengen, anders: “laat maar zitten”.

Ik vraag me af of er in de regio weleens aan grote groepen mensen die altijd over die snelweg rijden gevraagd is waarom zij de trein hier links laten liggen. Probeer dan als regio iets met die antwoorden te doen, lijkt me.

 


 

De beginvraag “Wil NS nu eigenlijk reizigers of niet?” Het antwoord is ja, maar wil er geen geld in steken om groei te creëren en het moet uiteindelijk ook wel genoeg opbrengen, anders: “laat maar zitten”.

NS heeft geen geld meer om "er in te steken" met de huidige verliezen. Het is nu met zo min mogelijk schade proberen te overleven en niet failliet te gaan.

 

Ik vraag me af of er in de regio weleens aan grote groepen mensen die altijd over die snelweg rijden gevraagd is waarom zij de trein hier links laten liggen. 

Reizigersonderzoeken worden altijd alleen gedaan onder mensen die nog wel met het OV gaan waardoor je nooit precies zult weten waarom de andere mensen voor de auto kiezen. Op deze omissie wordt al jaren gewezen maar er verandert niets. Maar duidelijk is wel dat de hoge tarieven en de onbetrouwbaarheid een rol spelen.


De overheid staat hier buiten, de tarieven worden door NS bepaald, niet door de overheid 

Behalve dan de wettelijke verhoging van 50 euro voor reizen zonder geldig vervoerbewijs.

Maak die -plus de frequentie van controle en dan met name 1e klas- hoger en er valt al wat winst te behalen, al is het maar aan ‘reisbeleving’ van de betalende reiziger.


.

De overheid staat hier buiten, de tarieven worden door NS bepaalt, niet door de overheid 

Dat klopt maar het zou veel beter zijn als het wel zo was. OV als algemene voorziening waar de overheid invloed op heeft.

Dat zou een vrijbrief voor NS zijn om de kosten nog verder uit de klauwen te laten lopen en nog inefficiënter te gaan werken. En bij de FNV gaat dan de vlag uit, voortaan kunnen ze onbeperkte looneisen stellen op kosten van de belastingbetaler. Geen goed idee dus. 


Ik denk dat Gouda - Utrecht wel een verdienmodel is qua boetes. Weet het wel zeker en al zet je de boefjes uit Woerden op Vleuten er uit moeten ze maar lopen verder. 😴

Nee, ze pakken gewoon de eerst volgende trein 🫠.

 

En ik heb daar daadwerkelijk echt al tijden geen controle meer gehad (misschien komt het omdat ik al een tijdje niet meer op dat traject heb gereden 😅) in de tijd dat ik dan op dat traject heb gereden


De overheid heeft NS verzelfstandigd. Een verzelfstandigd bedrijf kan zelf de prijzen van de treinkaartjes vaststellen.

Als de politiek iets anders wil dan zal daar een politieke discussie over gevoerd kunnen worden. Met als mogelijke uitkomst het terugdraaien van de verzelfstandiging.

Naar mijn bescheiden mening is de huidige situatie op zijn zachtst gezegd nogal merkwaardig. NS is verzelfstandigd maar is gelijktijdig volledig eigendom van de Nederlandse staat. Dat wekt allerlei verwachtingen dat de aandeelhouder wel even gaat bepalen wat de koers van NS zou moeten zijn.


De overheid kan veel aansturen maar is geen onbeperkte pinautomaat.

Volgens de overheid wel, hun pinautomaat heet de burger 🤪.


De politiek is concessie houder.

Nee de politiek is concessieverlener, de concessiehouder is NS 😉


Nog een reactie van een machinist onder het artikel

 


 

Volgens mij heeft Koolmees dit nog niet zolang geleden voorgesteld. Drukke trajecten duurder te maken om de reizigers op die manier proberen te spreiden en de rustige trajecten goedkoper maken en dat is afgeschoten door de politiek.

De tarieven moeten gemiddeld met zo'n 11% omhoog, met een spitsheffing zal dat dan voor de spits 15-20% worden.

Er zullen dan hooguit nog meer goed betalende forensen afhaken en met de auto gaan. Van spreiden komt sowieso niets terecht zolang je niet ook het studentenvervoer in de spits aanpakt.

En hoeveel worden de kaartjes in de daluren dan goedkoper? Als dat een paar procent is blijft het peperduur en komt er geen reiziger extra, zeker niet als daar weer een abonnement voor verplicht is.

Ik vrees dat de problemen van de dure kaartjes toch van een wat grotere orde zijn. Met populistische stokpaarden als een spitstoeslag los je die echt niet op. Er zal vooral iets aan de uitgaven moeten gebeuren.

Je gaat de problemen uiteindelijk niet oplossen door te proberen steeds minder reizigers steeds meer te laten betalen.


 

Er is niets populistisch aan een spitstoeslag. 

Ware het niet dat juist de spitstarieven nu al volkomen belachelijk zijn.

Het rekeningrijden komt ook elke kabinetsperiode wel een keer langs. De vroem vroem partijen hebben dit nog steeds weten tegen te houden. De 100% tarieven voor een treinkaartje in Nederland zijn inderdaad veel te hoog. Een spitstoeslag bovenop die tarieven zou inderdaad wel heel triest zijn.


Doom-roepers over hoe het allemaal in de afgrond glijd zijn al zo oud als de mensheid zelf. De huizenmarkt ligt ook niet stil nu we allemaal opeens vele honderdduizenden euro's moeten overbieden. De terrassen zitten ook nog vol ondanks kleinere porties voor veel hogere prijzen. Blijkbaar zijn extreem hoge prijzen voor benzine en onderhoud ook al geen reden voor de Nederlander om te roepen dat de 'auto een veel betere optie is’. 

Van zo'n dure verplaatsing vol tarief van station naar station zien velen de waarde niet af. Ik zie mensen af en toe schrikken als ze horen hoeveel een retourtje Breda- Amsterdam vol tarief kost. Met z'n tweeën dus er wordt dubbel betaald. Een fors bedrag samen. "en dat voor slechts openbaar vervoer" hoor je dan. Ja, het kan goedkoper met een abonnement maar de meesten willen gewoon een keertje spontaan weg zonder terugkerende maandelijkse abonnementsverplichtingen.

De horeca is een "genot"sector. Dat laten veel mensen zich niet afpakken. Net als op vakantie gaan.

Voor duur treinvervoer hebben veel mensen goedkopere, makkelijkere en snellere alternatieven. Alleen de scholieren, studenten, rijbewijslozen en mensen die hun treinabonnement van de baas hebben blijven over. 

De test komt volgend jaar. Benieuwd hoeveel reizigersafname er zal zijn. Waarschijnlijk dan per 2026 weer een paar procent tariefsverhoging?


je krijgt de indruk dat de NS alleen meer reizigers wil “op hun voorwaarden” en niet naar de wensen van de reizigers luistert. Losse kaartjes kosten extra en voor de incidentele reiziger voor wie een abbo geen zin heeft zijn de prijzen te hoog. 
Er zijn zoveel mogelijkheden om aan de wensen van de reiziger te voldoen maar de NS denkt dat het niet verkopen van kaartjes die de reizigers wensen de manier is om meer reizigers te trekken.

Maar ja, om aan de wensen van de reizigers (soorten kaartjes), te voldoen moet je een werkende IT structuur hebben.

Ook het aanpassen van het “spoorboekje” waardoor reizen misschien iets langer duren maar veel minder vertragingen voorkomen zou al een begin kunnen zijn. 


Wat maakt dat NS niet geïnteresseerd is in deze reiziger-arme trein te vullen met weggebruikers?

Bekijk het eens anders. Wat maakt dat mensen die met de auto reizen niet geïnteresseerd zijn in reizen met de trein? Dat is niet alleen vanwege de hoge prijs, die volgend jaar nog hoger wordt. Er zijn diverse andere redenen waarom deze automobilisten niet met de trein willen reizen en dat ga je niet veranderen met lagere tarieven. Slechts een klein deel zal de auto voor de trein verruilen bij lagere tarieven, maar het grootse deel zal toch de voorkeur blijven geven aan de auto, en ik geef ze daar groot gelijk in. 

 


Je hebt het over Limburg, met plekken waar nauwelijks bussen rijden. Waar je met de auto naar het station moet om in Limburg met de trein te gaan. Als je dan toch in de auto zit, dan rij je door. Is vaak ook sneller.


Wat ook niet werkt is dat de vertrektijden van Arriva en NS vanuit Heerlen dicht op elkaar zitten.

Dat is logisch om in Sittard ieder kwartier te kunnen aansluiten op de IC naar het noorden. 


Volgens mij heeft NS nooit geïnvesteerd in het aantrekkelijker maken van deze lijn.... het was altijd al relatief leeg....

Je gaat niet iets aantrekkelijk maken als er geen of weinig interesse ligt.

Nee, mijns inziens juist omgekeerd: je creëert meer interesse door het product of de dienst handig en aantrekkelijk te maken. 

Dat er weinig interesse ligt heeft een oorzaak. Daar kan je op inspelen.

Ja, maar dat werkt niet als je dat opeens voor 30% van het HRN moet doen, daarvoor zijn regionale vervoerders want die kunnen dat risico (opzich) wel nemen, omdat ze maar op een kleine gedeelte van het spoor hun diensten verlenen. Daarom vind ik het gek dat regionale vervoerders die interesse hebben in een lijn gewoon weggewuifd worden... Het is toch alleen maar bevoordelijker?

 

Zo was er bijvoorbeeld vorig jaar ergens in april een spoedappél door regionale vervoerders voor het doorbreken van de monopoliepositie van NS op het Zeeuwse Spoor. (Waar natuurlijk niks is uit gekomen)


Prijsstijgingen zullen nodig zijn maar gaan ook zorgen dat de klandizie op met name de zwakkere lijnen alleen maar verder afneemt. Maar de overheid zal het een worst zijn.

Logischer deze lijn aan Arriva en consorten over te dragen en dan een soepele overstap te waarborgen in Sittard. Ja, dan krimpt het intercitynet in maar zoals het nu gaat is het ook niks om over naar huis te schrijven.

Toen NS nog op Zutphen - Hengelo reed en in de Achterhoek, waren de treinen ook erg leeg. "Geen vraag".... werd gezegd, "weinig interesse". Nu zijn deze lijnen opgebloeid. Het kán dus wel. Blijkbaar kan vraag ook ontstaan.


Prijsstijgingen zullen nodig zijn maar gaan ook zorgen dat de klandizie op met name de zwakkere lijnen alleen maar verder afneemt. Maar de overheid zal het een worst zijn.

De overheid staat hier buiten, de tarieven worden door NS bepaalt, niet door de overheid 

Dat klopt maar het zou veel beter zijn als het wel zo was. OV als algemene voorziening waar de overheid invloed op heeft.

Goed functionerend OV is ook in het belang van de overheid, gezien allerlei doelstellingen m.b.t klimaat, vervoerstransitie, filebestrijding, toegankelijkheid binnensteden enz.


Reageer