beantwoord

SGMM 3 vanuit Heemskerk

• 18 september 2019
  • 18 reacties
  • 593 Bekeken

Reputatie 3
Gisteren om 09.08 uur in Heemskerk de trein genomen naar Haarlem/Spaarnwoude (IKEA). NS kwam aan rijden met SGMM-3. In Heemskerk was deze al aardig vol, terwijl het vertrekstation Uitgeest is. In Beverwijk moesten er al mensen staan en in de daaropvolgende stations (Driehuis, Santpoort Noord Sanpoort Zuid en Bloemendaal) werd de trein steeds voller. In Haarlem stapte er dan wel weer veel mensen de trein uit, maar stapten er vervolgens nog veel meer in. Het was zo druk dat volgens mij de trein gewoon niet meer had mogen vertrekken. Door de conductrice werd overigens meerdere malen omgeroepen dat vooral mensen de druktemeter moesten invullen omdat ook zij vond dat de trein veel te kort was.

Nu ben ik eens gaan kijken op www.rijdendetreinen.nl en ik zie aldaar dat NS standaard om 09.12 uur met deze veel te korte trein rijdt. Heb ook nog even verder gezocht op dit forum en gezien dat hier al meerdere malen klachten over zijn geweest. Het is ook nog de eerste trein na de spits en dit zorgt er ook voor dat er veel ouderen in deze trein zitten. Aangezien opstaan voor ouderen tegenwoordig helaas geen usance meer is, zorgt dat voor deze ouderen voor een zeer onprettige reis.

Mijn vraag is derhalve wanneer gaat NS hier nu (eindelijk gezien eerdere topics) eens wat aan doen?
icon

Beste antwoord door Jouke NS 19 september 2019, 19:07

Ik kan me goed voorstellen dat een SGMM-3 op jouw traject, op dat tijdstip, niet voldoende is, Woefdram. We proberen ons beschikbare materieel zo goed mogelijk te verdelen over de gehele dienstregeling en jouw trein verlengen betekent ook dat er ergens anders een treinstel weg gehaald moet worden. Omdat het de eerste trein na de spits is, betekent dit dat de wijziging in de dienstregeling al plaats moet vinden in de spits, om ervoor te zorgen dat het treinstel tijdig in Uitgeest komt. Melding maken in de druktemelder, zoals de conductrice suggereerde, is het makkelijkste voor reizigers om melding te maken. Ik ga ook melding maken van je ervaring maar kan je helaas geen directe oplossing bieden.
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3
In de reisplanner wordt deze trein als rustig aangegeven, dus geen reden om de trein te verlengen.
Door massaal met alle reizigers, zoals ook door de conductrice aangegeven, iedere keer de druktemelder in te vullen komt het signaal misschien aan bij NS.
Reputatie 3
In de reisplanner wordt deze trein als rustig aangegeven, dus geen reden om de trein te verlengen.
Door massaal met alle reizigers, zoals ook door de conductrice aangegeven, iedere keer de druktemelder in te vullen komt het signaal misschien aan bij NS.

Dat is volgens mij dan een signaal dat de druktemeter dus niet werkt. Überhaupt een SGMM-3 laten rijden tussen Haarlem en Amsterdam is onzinnig.
Reputatie 5
Badge
Dat is volgens mij dan een signaal dat de druktemeter dus niet werkt.
Dat is een bekend probleem. Ik denk niet dat NS de treininzet op de druktemeter baseert, omdat ze zelf ook wel begrijpen dat de druktemeter verre van accuraat is.
Reputatie 6
Er is overigens ook een van NS onafhankelijk meldpunt voor volle treinen: www.volletreinen.nl .
Reputatie 3
Bedankt voor jullie reacties. Enige reactie die ik mis, is een reactie vanuit NS-zijde. Aangezien dit dagelijks gebeurt, ook vanochtend om 09.12 uur weer een korte trein, zou ik graag ook een reactie vanaf NS-zijde willen ontvangen.

Ik heb overigens niet de indruk dat mensen veel meldingen maken op druktemeters. m.i. doen alleen de echte fanatiekelingen dit.
Ik kan me goed voorstellen dat een SGMM-3 op jouw traject, op dat tijdstip, niet voldoende is, Woefdram. We proberen ons beschikbare materieel zo goed mogelijk te verdelen over de gehele dienstregeling en jouw trein verlengen betekent ook dat er ergens anders een treinstel weg gehaald moet worden. Omdat het de eerste trein na de spits is, betekent dit dat de wijziging in de dienstregeling al plaats moet vinden in de spits, om ervoor te zorgen dat het treinstel tijdig in Uitgeest komt. Melding maken in de druktemelder, zoals de conductrice suggereerde, is het makkelijkste voor reizigers om melding te maken. Ik ga ook melding maken van je ervaring maar kan je helaas geen directe oplossing bieden.
Badge +3
Probleem is vaak dat er vlak na de (ochtend)spits vaak meteen kortere treinen ingezet worden/overblijven...

Terwijl die juist nogal populair zijn bij mensen met dalkorting of dagjesmensen die pas na 9:00 mogen reizen.
Reputatie 3
Er zijn nu een aantal overgebleven DDAR treinstellen, die meer capaciteit hebben. Die kunnen ze wellicht inzetten als tijdelijk materieel
Badge

Dat is volgens mij dan een signaal dat de druktemeter dus niet werkt.Dat is een bekend probleem. Ik denk niet dat NS de treininzet op de druktemeter baseert, omdat ze zelf ook wel begrijpen dat de druktemeter verre van accuraat is.

Als er veel meldingen via de druktemelder binnenkomen geeft dat aan dat er naar dat traject gekeken moet worden, het zorgt er wel voor dat er extra aandacht komt voor het traject van de meldingen.
Reputatie 3
Er zijn nu een aantal overgebleven DDAR treinstellen, die meer capaciteit hebben. Die kunnen ze wellicht inzetten als tijdelijk materieel
En bij lijn 7000 is in de meeste gevallen een SGMM3 ook voldoende, dus zou er ook gewisseld kunnen worden. (Zelfs in veel spitstreinen!)
Reputatie 7
Badge +3
Zo te zien lijkt de inzet van een losse SGM3 iets van het wijzigingsblad van september. Tot eind augustus reed het met SGM5 of 6. Wellicht is de indicatie "Rustig" dan ook nog gebaseerd op 2 stellen.
https://treinposities.nl/rit_per_station/hk/4820
Reputatie 3
Zo te zien lijkt de inzet van een losse SGM3 iets van het wijzigingsblad van september. Tot eind augustus reed het met SGM5 of 6. Wellicht is de indicatie "Rustig" dan ook nog gebaseerd op 2 stellen.https://treinposities.nl/rit_per_station/hk/4820

QAls dat dan zo is, dan is het volslagen onzinnig omdat deze trein doorgaat naar Amsterdam. Om 09.31 uur staan er op station Haarlem elke dag rijen mensen die naar Amsterdam willen. Dan zorg je dus dagelijks voor gevaarlijke situaties. Lijkt mij niet de bedoeling.
Reputatie 7
Badge +3
Zo te zien lijkt de inzet van een losse SGM3 iets van het wijzigingsblad van september. Tot eind augustus reed het met SGM5 of 6. Wellicht is de indicatie "Rustig" dan ook nog gebaseerd op 2 stellen.https://treinposities.nl/rit_per_station/hk/4820
Deze treinen zijn in Amsterdam gekoppeld aan de treinen naar Zandvoort. Dat is waarschijnlijk de reden dat er in de zomer wel met langere treinen wordt gereden.
Reputatie 4
deze treinserie rijdt Hoorn-Alkmaar-Haarlem-AMS, dus een erg lange route niet rechtstreeks van bijna 90 min. Als daarvan dan slechts hooguit 10 minuutjes staanplaatsen zijn, is dat onvoldoende reden om over het hele traject de hele trein te dubbelen.
Een betere oplossing zou zijn de senioren pas vanaf 10 uur hun daagjes te kunnen laten beginnen, zodat die na9 spits wat mindert. Dat hele goedkope IKEA ontbijt is er ook nog na 10 uur. Overigens ben ik zelf ook senior en pak af en toe de net wat te late stoppert van 8.55 nog.
Reputatie 7
Badge +3
Dat laatste lost niets op. Bij de trein van 9.08 rijdt rond die tijd ook nog de spits IC Alkmaar-Haarlem. Een uur later rijdt die spitstrein niet meer en met de trein van 10.08 uur krijg je dan dus helemaal grote problemen.
Reputatie 5
Dat laatste lost niets op. Bij de trein van 9.08 rijdt rond die tijd ook nog de spits IC Alkmaar-Haarlem. Een uur later rijdt die spitstrein niet meer en met de trein van 10.08 uur krijg je dan dus helemaal grote problemen.

We mogen dus blij zijn dat de spits IC Alkmaar - Haarlem nog rijdt op dat moment want anders was de sprinter nog voller.
Reputatie 7
Badge +3
@Lies87
Nee, de inzet van een losse SGM3 is juist gebaseerd op het feit dat er rond die tijd nog een IC rijdt en dat NS aanneemt dat de meeste mensen die nemen.
Badge +3
...en dat NS aanneemt dat de meeste mensen die nemen.
Mweh.. aannames! 😂

Reageer