Slaatje slaan tijden een aanrijding met persoon

• 19 februari 2017
  • 65 reacties
  • 2234 Bekeken

Hoe belachelijk is het. Zojuist bij oss-Nijmegen een aanrijding gehad met een persoon. Ik zit in die trein. Daarbij heb ik ontzettende medeleven met de machinist, ns personeel en hulpdiensten. Maar wat ik niet snap is waarom er een catering service nog steeds het lef heeft om rond te lopen alsof er niks aan de hand is. Daarbij maakt hij ook nog eens misbruik van de situatie door gewoon geld te vragen aan reizigers die de dupe zijn van deze vertraging.

Dit is gewoon een schande.

This topic has been closed for comments

65 reacties

Dat lijkt mij ook niet een heel handige zet. Ik ken hier de richtlijnen helaas niet voor, maar zoals u het omschrijft zou ik dat als HC niet waarderen. Ik ben blij dat u het aangeeft en ik wens u sterkte met uw vervolgreis en hoop dat u geen last krijgt van deze heftige gebeurtenis.
Dank u. Ik hoop dat ik nog wel respons krijg dat dit natuurlijk niet kan en dat er iets mee gedaan wordt.
Ik verwacht dat een moderator hier morgen of overmorgen op terug zal komen. De reactietijd ligt hier wel lager overigens.
Dank u voor het antwoord. Ik houdt ook de vraag in de gaten van een taxi naar je bestemming aangezien ik naar apeldoorn moet.
Top. Wij zijn nl verplicht om buiten de schuld om van reizigers iedereen thuis te brengen, dus je adres waar je heen wilde gaan. Geldt ook als bv de laatste bus weg is, moeten wij dat regelen. Taxi's worden vaak wel gedeeld met andere gestrande reizigers. Ff ter zijde.
Reputatie 1
Hoe belachelijk is het. Zojuist bij oss-Nijmegen een aanrijding gehad met een persoon. Ik zit in die trein. Daarbij heb ik ontzettende medeleven met de machinist, ns personeel en hulpdiensten. Maar wat ik niet snap is waarom er een catering service nog steeds het lef heeft om rond te lopen alsof er niks aan de hand is. Daarbij maakt hij ook nog eens misbruik van de situatie door gewoon geld te vragen aan reizigers die de dupe zijn van deze vertraging.

Ik ben van mening dat de catering in de trein in dit soort gevallen, bijv. bij een aanrijding of ongeval per direct gestaakt moet worden of alleen in overleg met NS personeel voortgezet mag worden, hetzij de reizigers in de meeste gevallen iets kosteloos te drinken krijgen. Om in dit soort gevallen alsnog aan reizigers geld te vragen is wat mij betreft inderdaad ongepast.

Op stations zijn er soms stationsomroepen voor gratis koffie of thee op het station, meestal tijdens weersomstandigheden. Ik weet niet wat het regelement is bij aanrijdingen, meeste stationsomroepen gaan over omreisadvies en inzet van bussen.
Reputatie 7
Badge +3
Laatst reed mijn trein niet verder vanwege een aanrijding op mijn traject. Slechte en tegenstrijdige informatie of hoe verder te reizen. Zelf alles uitgezocht. Kom ik met 2 uur vertraging op station Utrecht aan, vraag ik of er een mogelijkheid is ivm de vertraging een koffie/theebonnetje te krijgen. Nee dus. Ik had door de vertraging mijn avondeten al gemist en was nog niet op mijn eindstation.... dus alsjeblieft, geef mensen die in een trein zitten die betrokken is bij een aanrijding als daar catering in zit in ieder geval gratis iets te drinken.
Reputatie 1
Laatst reed mijn trein niet verder vanwege een aanrijding op mijn traject. Slechte en tegenstrijdige informatie of hoe verder te reizen. Zelf alles uitgezocht. Kom ik met 2 uur vertraging op station Utrecht aan, vraag ik of er een mogelijkheid is ivm de vertraging een koffie/theebonnetje te krijgen. Nee dus. Ik had door de vertraging mijn avondeten al gemist en was nog niet op mijn eindstation.... dus alsjeblieft, geef mensen die in een trein zitten die betrokken is bij een aanrijding als daar catering in zit in ieder geval gratis iets te drinken.

Misschien dat dit de reden is waarom ik het ''gratis koffie of thee'' meestal alleen hoor tijdens weersomstandigheden. Waarschijnlijk zijn medewerkers in dit geval bang voor lange rijen en/of misbruik van reizigers die geen vertraging hebben en gewoon hun reis kunnen voortmaken zonder problemen.

Misschien is het een optie dat NS personeel aan treinreizigers een tegoedbon geven voor gestrande reizigers om zo misbruik te voorkomen.

Ter toevoeging:
Persoonlijk kon ik in dergelijke gevallen snel omreizen met de trein of vervangend NS Bus of met een gewone bus reizen en ben ik dus niet ergens uren lang gestrand.

Misschien kunnen andere mensen een advies geven hierover.
Lijkt mij geen goed idee... die tegoedbon.
Reputatie 1
Lijkt mij geen goed idee... die tegoedbon.

Waarschijnlijk hebben medewerkers op het station van bijvoorbeeld in zo'n dergelijke situatie ook wat beters te doen, zoals advies geven aan reizigers en hebben hierdoor dus geen zin in om bijv. tegoedbonnen uit te delen. Het was slechts een slecht bedacht idee van mij om de gedupeerde reizigers bijv. een tegoedbon uit te delen.

Gewoon de optie behouden om iedereen ''gratis koffie en thee'' te geven bij o.a. de Kiosk lijkt mij gewoon het beste, past ook in de klantvriendelijkheid, ondanks medewerkers van bijv. de Kiosk geen zin hebben in te lange rijen met mensen die slechts alleen komen omdat ze iets ''gratis'' kunnen krijgen. Misschien was dat de reden waarom MoDe geen gratis koffie/thee kon krijgen?

Wat betreft de railcatering in de trein: Zoals eerder aangegeven vindt ik het ongepast dat de medewerker van de catering service na een aanrijding in de trein rondloopt om tegen betaling iets te verkopen aan reizigers in deze trein. Mijn inziens vind ik dat de medewerker van de catering service misbruik van de situatie maaakt.
Reputatie 4
Laatst reed mijn trein niet verder vanwege een aanrijding op mijn traject. Slechte en tegenstrijdige informatie of hoe verder te reizen. Zelf alles uitgezocht. Kom ik met 2 uur vertraging op station Utrecht aan, vraag ik of er een mogelijkheid is ivm de vertraging een koffie/theebonnetje te krijgen. Nee dus. Ik had door de vertraging mijn avondeten al gemist en was nog niet op mijn eindstation.... dus alsjeblieft, geef mensen die in een trein zitten die betrokken is bij een aanrijding als daar catering in zit in ieder geval gratis iets te drinken. Volgens mij heb je vanaf een bepaalde vertraging ook recht op iets te eten en drinken (tenminste in de luchtvaart). Die railcateraar was inderdaad niet handig bezig om nog steeds te verkopen. Wat ik op dat laatst genoemde traject ook meemaakte was dat de trein iets te laat vertrok doordat de catering te laat aanwezig was bij de trein.
Fijn dat we het daar over eens zijn dat het ongepast is. Ik ben benieuwd wat NS er aan gaat doen.

Gratis service (koffie/thee) vind ik een goede optie
Reputatie 1
Fijn dat we het daar over eens zijn dat het ongepast is. Ik ben benieuwd wat NS er aan gaat doen.

Gratis service (koffie/thee) vind ik een goede optie

Na deze ernstige gebeurtenis hoop ik dat de rest van de reis zich spoedig heeft voortgezet, evt. met vervangend vervoer.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb ook wel eens in zo'n trein gezeten, twee uur moeten wachten in de warmte, uiteraard geen probleem gezien de situatie, maar ik zou het eerlijk gezegd niet vervelend gevonden hebben als er railcatering langs was gekomen, ook gewoon tegen betaling.
Zoiets kan toch ook op een gepaste manier? Hij hoeft niet vrolijk roepend door de coupé te lopen ...

Merkte het ook. Zat in dezelfde trein en ook ik zat met ogen op steeltjes, vond het een beetje cru..
Reputatie 4
Badge
Ik zie echt het probleem niet dat de cateringmedewerker zijn werk gewoon blijft doen. Zeker wanneer je reis ineens veel langer duurt dan verwacht snap ik dat mensen de behoefte hebben aan wat te eten of drinken. Ik zou het juist erg vinden dat mensen opgesloten zitten in een trein, er (beperkt) eten beschikbaar is maar de cateringmedewerker het niet mag verkopen. Weggeven is geen optie omdat er nooit genoeg is voor iedereen.

En wat betreft het slaatje slaan uit een overlijden kan de omzet van die ene railcateraar niet tippen aan wat de uitvaartbranche uit nabestaanden wringt.
Ik heb het idee dat het de toon is die de muziek maakt. Ik ben er zelf niet bij geweest en er zijn ongetwijfeld mensen blij iets te kunnen nuttigen, maar ik begrijp eruit dat deze collega zijn normale werkwijze heeft gehanteerd en dat vind ik persoonlijk niet ok. Je zou ook kunnen zeggen dat als iemand wat wil hebben, men de railcateraar zelf kan opzoeken. Zoiets zou ik wel ok vinden, maar het rijdend personeel heeft het best druk op dit soort momenten en enig respect blijft op zijn plaats
Reputatie 7
Badge +3
In een trein die strandt, vind ik dat de vervoerder de mensen iets gratis zou moeten kunnen aanbieden als er railcatering aan boord is.
Uit ervaring weet ik dat bij lange vertragingen mensen eten en drinken gaan delen, dus als railcateringniet voldoende heeft voor iedereen zal dat geen probleem zijn.
Paar jaar geleden 4 uur lang in de nacht op vervangende bussen staan wachten zonder mogelijkheid om iets te eten en drinken te halen. Alles was dicht. Ieder die nog wat te eten of te drinken had, deelde dat.
Toen ik een paar weken geleden om een bonnetje vroeg, kreeg ik de vertraging toen ik bijna thuis was. Ik had nog letterlijk 1 slok water bij mij. Het bonnetje vroeg ik niet op het station waar mijn vertraging begon, maar op een station waar ik voor het laatste deel van mijn omreis moest overstappen, na 2 uur vertraging dus.Op mijn chipkaart had men kunnen zien waar en wanneer ik ingecheckt had, dus dat ik degelijk zoveel vertraging had. Detail: als ik advies had opgevolgd van ns-personeel had ik nog meer vertraging gehad. Men had geen rekening gehouden met werkzaamheden die al extra reistijd gaf.
Gaat mij niet om een gratis kop koffie,maar om principe dat reizigers met veel vertraging aan hun lot worden overgelaten. Betreffende NS-medewerker, waar ik naar toe was gestuurd door een andere medewerker had ook kunnen aanbieden mijn lege waterflesje te vullen.
Reputatie 1
In een trein die strandt, vind ik dat de vervoerder de mensen iets gratis zou moeten kunnen aanbieden als er railcatering aan boord is.
Uit ervaring weet ik dat bij lange vertragingen mensen eten en drinken gaan delen, dus als railcateringniet voldoende heeft voor iedereen zal dat geen probleem zijn.
Paar jaar geleden 4 uur lang in de nacht op vervangende bussen staan wachten zonder mogelijkheid om iets te eten en drinken te halen. Alles was dicht. Ieder die nog wat te eten of te drinken had, deelde dat.
Toen ik een paar weken geleden om een bonnetje vroeg, kreeg ik de vertraging toen ik bijna thuis was. Ik had nog letterlijk 1 slok water bij mij. Het bonnetje vroeg ik niet op het station waar mijn vertraging begon, maar op een station waar ik voor het laatste deel van mijn omreis moest overstappen, na 2 uur vertraging dus.Op mijn chipkaart had men kunnen zien waar en wanneer ik ingecheckt had, dus dat ik degelijk zoveel vertraging had. Detail: als ik advies had opgevolgd van ns-personeel had ik nog meer vertraging gehad. Men had geen rekening gehouden met werkzaamheden die al extra reistijd gaf.
Gaat mij niet om een gratis kop koffie,maar om principe dat reizigers met veel vertraging aan hun lot worden overgelaten. Betreffende NS-medewerker, waar ik naar toe was gestuurd door een andere medewerker had ook kunnen aanbieden mijn lege waterflesje te vullen.

Het is inderdaad vriendelijker als medewerkers service aanbieden en hadden bijvoorbeeld uw waterflesje kunnen bijvullen of er voor zorgen dat u gratis drinken krijgt.

Ik weet niet hoe de regeling is op overstapstations en hoe u hier bent aangekomen. Is dit met de trein of met een NS-bus?

Vanuitgaande dat het over station Utrecht Centraal gaat, weet ik niet of de medewerkers hiervan op de hoogte waren. Ook gaat het er om hoe ver het station af ligt van de plaats van het ongeval / aanrijding.

Stel als voorbeeld, een aanrijding tussen Oss en Wijchen, zoals gisteren:
's-Hertogenbosch en Nijmegen bieden misschien gratis te drinken aan omdat daar veel gedupeerde reizigers staan en dit de grote overstapstations in de omgeving zijn.
Station Arnhem Centraal, Tilburg, Eindhoven en Utrecht Centraal, grote stations die wat verder af liggen, en dus verder zijn dan 's-Hertogenbosch en Nijmegen zullen dit waarschijnlijk niet gaan doen.
Reizigers kunnen immers gewoon hun reis maken van Tilburg, Eindhoven en Utrecht naar 's-Hertogenbosch en vanuit Arnhem naar Nijmegen.

Of Oss en Wijchen (kleine stations, waarschijnlijk zijn er in Oss meer gelegenheden dan in Wijchen) deze service aan wordt geboden weet ik niet.
Reputatie 1
De beste, gepaste manier vanuit reizigersoogpunt. Of vervoerders, zoals NS op deze volgorde of een ander manier van werken heeft in dit soort situaties heeft weet ik niet. Lees het volgende dus als advies, en niet als regeling van de vervoerder, in dit geval NS.

1) Bij een aanrijding / ongeval: Direct alle diensten staken, zowel railcatering als controle in de trein.

2) Conducteur, bij voorkeur de hoodconducteur gaat naar de machinist om te kijken hoe het met hem/haar gaat.

3) hoofdconducteur en machinist kijken indien mogelijk buiten de trein wat er precies is gebeurd.

*2 en 3 kunnen omgewisseld worden, maar ik neem aan dat dit de juiste volgorde is.

4) conducteur geeft alle reizigers op de hoogte wat er gebeurd is.

5) conducteur kijkt de hele trein na, om te kijken hoe het met de reizigers is.
-gewonden
-emotionele situatie van reizigers en dezen gerust te stellen.

6) Indien er een railcateraar is: overleg over uitdelen van eten/drinken: Bij voorkeur gratis.
-Indien mogelijk de conducteur mee laten lopen met de railcateraar.
-Indien dit niet mogelijk is, conducteur roept om dat er een railcateraar is in de trein.
*Mijn inziens vooral in de zomer belangrijk dat iedereen genoeg te drinken krijgt, maar in de winter is het ook aangenaam dat reizigers iets kunnen krijgen.

Wat moet er niet gebeuren:
-De railcateraar moet niet op eigen initatief door blijven gaan en zeker niet als mensen moeten betalen.
-Conducteur moet niet doorgaan met controleren in de trein van vervoersbewijzen.
Goedemorgen Daaf124, welkom op het NS serviceforum.

Ik ga even uitzoeken hoe dit zit, ik kom er zo snel mogelijk op terug.
Reputatie 6
Badge
Tja, ze moeten toch ooit geld verdienen. Als ze bij iedere aanrijding de catering zouden staken, zouden ze wel erg weinig binnen halen... Dus ik ben van mening dat het gewoon moet kunnen.
@Landrsthrn ik vind het ethische niet verantwoord
Reputatie 7
Badge +3
@Daaf124
Een beetje vreemde discussie. Als je op een station strandt omdat er verderop iemand voor de trein is gesprongen kun je ook vaak "gratis" koffie krijgen bij de Kiosk. Dat "gratis" is echter net zo min gratis want de Kiosk stuurt daarvoor wel een rekening naar de exploitatie afdeling van NS (die kopjes koffie worden keurig geturfd). Dan kan je dus ook zeggen dat de Kiosk er een slaatje uit slaat.

En als ik ten gevolge van zo'n stremming noodgedwongen met de streekbus ga of een taxi neem moet ik daar ook betalen. Slaan Arriva, Connexxion en de taxichauffeur er dan ook een slaatje uit? En wat met touringcarbedrijven die eventueel voor vervangend vervoer zorgen, die rijden ook niet gratis.

Kortom waar ligt dan de grens?
Er zijn niet echt richtlijnen voor. Het heeft natuurlijk twee kanten, je kunt het waarderen aangezien je misschien te weinig eten/drinken bij je hebt. Ook kan ik begrijpen dat dit juist niet fijn is op zo'n moment. Dit signaal wordt kenbaar gemaakt bij de railcatering, één regel hiervoor zou inderdaad fijn zijn! Ik wil je bedanken voor je bericht.