Slaatje slaan tijden een aanrijding met persoon

• 19 februari 2017
  • 65 reacties
  • 2228 Bekeken

Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

65 reacties

Reputatie 3
Ook maar even een reactie. Het is niet mijn bedoeling om iemand aan te vallen of te kort te doen.
Bij (trein)suïcide wordt er gesproken uit de ervaring die je er mee hebt of de ervaring die je juist helemaal niet hebt. De dood kan een lastig onderwerp zijn, vooral een zelfgekozen dood. Het vergt wat om te begrijpen wat iemand heeft doorstaan om tot een dergelijk besluit te komen. Als er naar de statistiek wordt gekeken, zijn er een aantal doelgroepen die meer kans hebben om suïcide te plegen. Dit zijn kwetsbare doelgroepen. Bij suïcide is er sprake van complexe meervoudige problematiek. Sterker nog, jongeren overlijden vaker aan suïcide, dan aan de gevolgen van een auto-ongeluk. Het verhaal van de persoon die suïcide heeft gepleegd is lang niet altijd bekend. We weten niet wat iemand precies heeft doorgemaakt en hoe die persoon heeft doen besluiten. Het is menselijk om dan gelijk een mening te hebben. En als je het eens mee maakt, vooral bij iemand die je dichtbij staat, verandert het je leven compleet. Het laatste waar je op zo'n moment op staat te wachten, is de mening van anderen.
Verder kan ik mij vooral aansluiten bij de reacties van Thom en Loes.

Los daarvan, hier heb ik ooit eens eerder een reactie over geplaatst: een tijd geleden was er een omroep dat er een stremming was als gevolg van een aanrijding met een persoon. Veel gevloek op de stations en misselijke reacties. Toen de aap uit de mouw kwam, bleek dat het een zeer noodlottig ongeval was. Een 8-jarig jongetje was gegrepen door een goederentrein. Vervolgens was het stil op het perron. Goed voorbeeld van hoe snel er op iets wordt gereageerd zonder de feiten en details te kennen, maar ook dat er zeer zeker begrip en respect kan zijn wanneer men juist de feiten en meer details kent.
@Yvonne NS het was de trein van afgelopen zondag die tussen Oss en Wijchen (Nijmegen) een aanrijding met een persoon heeft gehad. Ik meen rond 20.00.
Reputatie 7
Badge +3
Vanmorgen is het weer twee keer raak.
Op Tilburg-Den Bosch en op Tilburg-Breda.
Reputatie 6
Badge
Ik ben het ook met Nooduitgang eens. En ik wil eraan toevoegen dat het eens moet stoppen, en dat zelfdoders eens rekening mogen gaan houden met de mensen die naar hun werk/school willen. Of de overheid moet meer gaan investeren in het voorkomen van zelfdoding. Het is te gek voor woorden dat mensen tegenwoordig nog steeds geziekt worden op school/werk, anno 2017. Een veel voorkomende oorzaak.

En potverdikkie, het is inderdaad alwéér raak in Brabant. Kan iemand een goede verklaring afgeven waarom het zo vaak daar gebeurt? Ik kan dat serieus waarderen en ben er echt benieuwd naar.
Reputatie 7
Badge +3
Waarom het steeds vooral in Brabant gebeurt weet ik niet maar ik vermoed dat de uitgebreide publiciteit in de Brabantse kranten en bij Omroep Brabant bij dit soort ongelukken mensen wellicht "op een idee brengt".
Ik ben het ook met Nooduitgang eens. En ik wil eraan toevoegen dat het eens moet stoppen, en dat zelfdoders eens rekening mogen gaan houden met de mensen die naar hun werk/school willen. Of de overheid moet meer gaan investeren in het voorkomen van zelfdoding. Het is te gek voor woorden dat mensen tegenwoordig nog steeds geziekt worden op school/werk, anno 2017. Een veel voorkomende oorzaak.

En potverdikkie, het is inderdaad alwéér raak in Brabant. Kan iemand een goede verklaring afgeven waarom het zo vaak daar gebeurt? Ik kan dat serieus waarderen en ben er echt benieuwd naar.

Zelfdoders moeten rekening houden met mensen, mooie uitspraak, jammer dat deze mensen al zo ver gepushed zijn, dat nadenken meestal al geen optie meer is, anders komt men ook niet tot zelfdoding.

Ik ben het dan wel weer met je eens, dat deze maatschapij een keer moet ophouden met mensen kapot maken.
Reputatie 7
Op een aantal plekken heb je inrichtingen naast het spoor zitten. Tsja 1 en 1 is 2. Preventie vind ik een belangrijke taak, maar is erg lastig.
Reputatie 7
Badge +3

Ik ben het dan welw eer met je eens, dat deze maatschapij een keer moet ophouden met mensen kapot maken.

En dat probleem speelt dan bijna alleen in Brabant?

Laten we in dit geval reëel zijn: de Brabantse kranten publiceerden gisterenmorgen een sensatieverhaal over de aanrijding zondagavond bij Oss waar jongeren foto's hadden genomen van de overledene. Binnen 24 uur is het vervolgens 4x raak op andere plaatsen, allemaal in het verspreidingsgebied van deze Brabantse kranten. Toeval? Nou, daar geloof ik dus niet in.

Publiciteit speelt mijns inziens een grote rol. Tot 15 jaar geleden werden zelfdodingen op het spoor door de media niet gemeld. Dat kon ook omdat de gevolgen van zo'n aanrijding toen veel minder waren omdat het treinverkeer in het algemeen binnen een uur weer werd hervat. Tegenwoordig moet er echter eerst een politieonderzoek worden ingesteld waardoor het gemiddeld 3-4 uur duurt voor het spoor weer wordt vrijgegeven. Omdat daardoor grote aantallen reizigers zijn getroffen haalt zoiets tegenwoordig uitgebreid het regionale nieuws.
Reputatie 6
Badge
@Tamzin, jouw reactie komt er eigenlijk op neer dat er een soort treinspring Hype is ontstaan. Zolang het bij Brabant blijft en niet escaleert naar andere provincies, mogen ze van mij zelf bepalen wat voor spelletjes ze spelen en vind ik het best.
Reputatie 7
Badge +3
@landrsthrn
De Brabantse kranten hebben er een handje van steeds sensatieverhalen over de spoorwegen te publiceren. Als er wat extra goederentreinen door Brabant rijden komen de kranten steevast met een verhaal dat doet vermoeden dat er een ernstige kernramp heeft plaatsgevonden.

In het hypocriete verhaal gisteren werd schande gesproken over de betrokken jongeren die foto's hadden gemaakt maar het bleek dat de krant er zelf ook een verslaggever en een fotograaf op af hadden gestuurd. En zoals altijd heeft publiciteit zijn eigen gevolgen.
Dankjewel voor je antwoord Daaf124.

Ik begrijp dat iedereen een andere mening heeft maar laten we wel even on-topic blijven.
Reputatie 2
Op een aantal plekken heb je inrichtingen naast het spoor zitten. Tsja 1 en 1 is 2. Preventie vind ik een belangrijke taak, maar is erg lastig.

Dit is inderdaad een belangrijke reden. En het betreft meer dan een aantal plekken. In Brabant liggen er meer dan gemiddeld inrichtingen vlak bij het spoor, ook in buitengebieden. Bij Bergen op Zoom, tussen Gilze en Tilburg, in Tilburg en bij Vught bijvoorbeeld. Op deze stukken komt het relatief vaker voor. En media kunnen hier natuurlijk een extra rol spelen in mensen op gedachten brengen.
@Nooduitgang Je geeft aan dat je het luchtig wilt houden, maar dit gaat wel iets te ver. Graag wat meer respect voor deze situatie.

Dankjewel voor je antwoord Daaf124.

Ik begrijp dat iedereen een andere mening heeft maar laten we wel even on-topic blijven.

"Slaatje slaan tijden een aanrijding met persoon"

"Zit zelf niet te wachten op een gratis consumptie en een plakje cake ...."

Zo beter?

Ben niet respectloos hoor, kan ook begrip tonen.
Reputatie 3
Even een reactie helemaal uit de rol als treinschoonmaker.

Een aantal jaar geleden heb ik onderzoek gedaan naar suïcide. Geen hoogwaardig onderzoek, maar wel interessant.
Het aantal suïcides is in Groningen het hoogst. Oorzaak hiervan heeft te maken met de cultuur en vooral de eenzaamheid die onder boeren leeft. Hier is een documentaire over gemaakt.

De tijd van het jaar speelt ook een belangrijke rol. In de statistiek is een verhoging te zien rond het voorjaar en de zomer.

In het onderzoek is niet iets opgevallen over een verband tussen het aantal suïcides en de ligging van een GGZ

Dit is inderdaad een belangrijke reden. En het betreft meer dan een aantal plekken. In Brabant liggen er meer dan gemiddeld inrichtingen vlak bij het spoor, ook in buitengebieden. Bij Bergen op Zoom, tussen Gilze en Tilburg, in Tilburg en bij Vught bijvoorbeeld. Op deze stukken komt het relatief vaker voor. En media kunnen hier natuurlijk een extra rol spelen in mensen op gedachten brengen.

Ik snap dat hier een verband in gezien kan worden. Maar dit is niet aangetoond.
Als voorbeeld, in Bergen op Zoom is een grote aanbieder voor de GGZ. Deze GGZ ligt net buiten Bergen op Zoom - Noord, redelijk dicht in de buurt van het traject Bergen op Zoom - Roosendaal. Er vond in 2016 één aanrijding met een persoon plaats. Het traject tussen Bergen op Zoom en Kruiningen is zeer toegankelijk. Het spoor kruist daar een wandelgebied. Het aantal aanrijdingen van 2016 ligt daar op 7. Dit traject is niet in de buurt van een GGZ.

Het spoor tussen Bergen op Zoom en Eindhoven/Den Bosch kent veel toegankelijke gebieden. Tussen Breda en Tilburg, ter hoogte van Gilze-Reijen, is het spoor zeer toegankelijk. Tussen Etten-Leur en Roosendaal was hier ook sprake van. Inmiddels zijn er hekken geplaatst en neemt het aantal aanrijdingen daar gelukkig af.

Belangrijkste nu is dat Daaf124 antwoord heeft gekregen op zijn vraag.
Hopelijk hoef je zo'n reis niet meer mee te maken.
Ik krijg van diverse forumleden meldingen over dit forum (berichten worden gerapporteerd). Om die reden zal ik dit topic sluiten.

Yvonne heeft de melding intern doorgezet. Daaf, bedankt voor je melding. Heb je verder nog vragen over jouw topic, voel je vrij om mij een bericht te sturen.