beantwoord

slecht gedrag door conductrice wij betalen maar mogen geen gebruik maken

• 26 mei 2020
  • 53 reacties
  • 1698 Bekeken

Reputatie 2

Vandaag nam mijn vrouw de trein van 18:59 vanaf station Weesp naar Almere Oostvaarders. Zij stapte de eerste klas in en daar zat ALLEEn de conductrice!

de dame zij op zeer onbeleefde toon dat mijn vrouw daar niet mocht zitten!!!

let op mijn vrouw was de enigste passagier die gebruike wilde maken van de eerste klas en nogmaals zei was de enigste passagier samen met de conductrice dus ook de  anderhalve meter kan dat prima!

de conductrice eiste dat mijn vrouw naar de achterkant van de trein liep!!!

om daar in de eerste klas te gaan zitten!!

wij hebben voor een vermogen twee keer eerste klas genomen en nu wordt mijn vrouw zo behandeld !!

Ook riep zij zeer onvriendelijk om zonder goedenavond of zo. Een collega medewerker in burger van NS vond het ook schande en zou ook klacht / melding maken 

graag willen wij geld terug van de NS !!

tevens roepen wij op of meer mensen ervaring hebben gehad tijdens deze rit dus vandaag 26 mei op 18:59 vanaf Weesp naar Oostvaarders !!

Misschien ligt het aan de afkomst van mijn vrouw en dat ze in de zorg werkt maar dat is beter dan mensen onbeschoft in de trein te behandelen !!

icon

Beste antwoord door Maxime NS 26 mei 2020, 21:26

Hallo harmdejager, welkom op de NS Community.

Het spijt me dat je vrouw dit heeft moeten meemaken. Zoals is gezegd had dit niet mogen gebeuren. Ik begrijp dat je een klacht door heb gezet en hoop dat het hiermee intern verder wordt opgepakt. Wat mijn collega verder telefonisch zei, dat klopt wel. Wanneer we een klacht doorzetten krijgen wij of jij hierop geen persoonlijke terugkoppeling. Dat betekent verder niet dat het serieus wordt opgepakt. Je klacht zal intern met de betreffende collega en haar leidinggevende worden besproken. Ik hoop dat je vrouw dit niet nogmaals meemaakt. Mijn excuses voor het ongemak.

Bekijk origineel

53 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Helaas is uw vrouw niet de enige dit overkomt. Dit heeft niets met afkomst of beroep te maken, maar met een NS medewerker die eigen regels hanteert.

@Loes weet daar alles van.

Reputatie 2

Eigen regels ?

de NS moet de regels opstellen !!

en als men het personeel  alleen in de eerste klas wil laten zitten dan geen eerste klas meer verkopen !!!

ik mag op mijn werk ook geen regels zomaar zelf maken .

ik was gaan zitten dan de politie erbij !!

heb kaart en anderhalve meter is goed dus wie maakt mij wat !!

zei kunnen de cabine in wij niet !! 

Ik voeg me bij @MoDe, het heeft niets met de afkomst van uw vrouw te maken. Persoonlijk baal ik hier zo van en ik verwacht dat deze problemen na 1 juni grotendeels opgelost moeten zijn, want ik kan hier persoonlijk zo slecht tegen. Wij kunnen altijd gebruik maken van een onbemande cabine en mogen geen gedeeltes afsluiten, tenzij daar een heel goede reden voor is en de reden voor een werkplek voor een HC is de slechtste die ik momenteel ken. Een moderator zal ongetwijfeld om meer info vragen, want dit is niet onze handelswijze. 

Ik baal ervan dat ook u het is overkomen. 

Reputatie 7
Badge +3

De NS heeft regels opgesteld en het weigeren van mensen in de 1e klas om daar als medewerker zelf te willen zitten maakt geen deel uit van de werkinstructie.

Vraag via Social media het verschil 1e en 2e klas terug. Of u het krijgt kan ik niet zeggen,maar u maakt zo wel zichtbaarder wat er gebeurt.

Reputatie 2

Loes 

heel erg bedankt voor je begrip!

Heb net NS gebeld en gezegd dat ik officiële klacht wil indienen en reactie daarop wil.

wat zegt de dame aan de telefoon 

klacht indienen kan maar u krijgt geen terug koppeling dat doet de NS niet. Denk als NS goed imago wil dat je juist terugkoppeling moet geven, dat geeft mensen rust door deze houding loop je risico dat mensen nog sneller boos worden op personeel omdat ze nooit iets terug horen. Ik bedoel dit als goed advies om ook voor personeel werk prettiger te maken !

Badge +3

Je had het volste recht om (mits op 1,5m en vanaf 1 juni met mondkapje bij het raam) daar plaats te nemen.

Ik zou haar wijzen op de interne instructies die het (bij NS in ieder geval) simpelweg verbieden om zomaar reizigersplaatsten af te sluiten of op te eisen ten behoeve van zichzelf...

Vervolgens ongevraagd mijn ID geven of op tafel leggen en zeggen “begin maar met schrijven of kom maar op met die politie”. Grote kans dat ze je gewoon laten plaatsnemen of laten zitten, zeker als je vraagt of ze de enige HC is en dan je telefoon pakt en iets mompelt over de Shifts app, of haar vraagt om zich te legitimeren.. :joy:

Ze hebben 3 (eigenlijk 4) opties voor zichzelf. 2e klas, 1e klas, een onbemande cabine of desnoods op het balkon bij de deur.

Hallo harmdejager, welkom op de NS Community.

Het spijt me dat je vrouw dit heeft moeten meemaken. Zoals is gezegd had dit niet mogen gebeuren. Ik begrijp dat je een klacht door heb gezet en hoop dat het hiermee intern verder wordt opgepakt. Wat mijn collega verder telefonisch zei, dat klopt wel. Wanneer we een klacht doorzetten krijgen wij of jij hierop geen persoonlijke terugkoppeling. Dat betekent verder niet dat het serieus wordt opgepakt. Je klacht zal intern met de betreffende collega en haar leidinggevende worden besproken. Ik hoop dat je vrouw dit niet nogmaals meemaakt. Mijn excuses voor het ongemak.

Reputatie 7
Badge +3

En gaat NS het verschil terugbetalen tussen 1e en 2e klas? Dat lijkt me wel het minste dat als tegemoetkoming kan worden geregeld. Het liefst natuurlijk nadat het geld is ingehouden op het salaris van deze Hc. :thinking:

Reputatie 7
Badge +3

En gaat NS het verschil terugbetalen tussen 1e en 2e klas? 

LIjkt me niet. Deze rit was met een SLT6 en daarin is nog een andere 1e klas coupé dus het was niet zo dat ze niet 1e klas kon zitten, ze moest alleen de hele trein doorlopen naar de andere 1e klas coupé. Maar het is natuurlijk zoals Loes ook aangeeft niet zoals het hoort.

Volgens betreft in de meeste, zo niet alle gevallen SLT treinen en die hebben aan allebei de kanten een 1e klas coupé.

Badge

@Robert B Shifts app heb je op dit moment helemaal niets aan, diensten die we nu draaien staan niet in shifts.

Reputatie 2

Beste Maxime,

wees nou eerlijk dat is toch raar je klaagt over iets dan is het minimaal fatsoenlijk om daar een reactie op terug te geven, iemand klaagt niet voor niks en heeft dan het gevoel dat er iets aan gedaan is. Ik werk zelf voor een groot bedrijf en wij als teamleider moeten elke klacht terug bellen. En geloof me niet elke klant krijgt gelijk maar je hebt echt goede gesprekken en het geeft het bedrijf een goed imago.

trouwens de dame gaf aan omdat ik hier de klacht had neergezet dat hij via de community zou worden opgepakt. Dus communicatie is ook een punt bij de NS.

ga morgen wel weer bellen en ook uit principe geld terug vragen voor de hele  rit.

juridische gezien spreek je van bedrog oplichting of verduistering door (medewerker) NS . Je koopt een product wat je geleverd dient te krijgen en vervolgens probeert een medewerker jou dit te ontnemen voor eigen gewin. Zag recent de heer Boxtel de directeur van ND vertellen dat NS de komende jaren miljoenen verlies gaat maken. Dat wordt door dit soort dommigheid alleen maar erger en je zal zien de goede medewerkers van NS worden daar de dupe van en dat is triest.

Dus ik roep NS medewerkers op  spreek je eigen collega dan en vertel wat het met je doet en dat je het geen collega vindt 

Badge +3

@Robert BShifts app heb je op dit moment helemaal niets aan, diensten die we nu draaien staan niet in shifts.

Och ja, ik zei het als een pressiemiddel voor een HC die dingen doet die niet fatsoenlijk zijn, dus dat je het (als zij het niet doen) er niet bij zult laten zitten en de weg weet om een klacht in te dienen tegen precies die persoon. Dus dat ze toch even nadenken (oei, wie heb ik tegenover me?) en je gewoon laten plaats nemen of laten zitten i.p.v. de hele trein door te sturen… 

Je zou nog een foto kunnen maken “voor eigen gebruik, want er zal misschien om je omschrijving gevraagd worden” maar zo ver wilde ik niet gaan natuurlijk, dat is vragen om een ontspoorde discussie ook al sta je 100% in je recht.

Reputatie 5

Vandaag nam mijn vrouw de trein van 18:59 vanaf station Weesp naar Almere Oostvaarders. Zij stapte de eerste klas in en daar zat ALLEEn de conductrice!

de dame zij op zeer onbeleefde toon dat mijn vrouw daar niet mocht zitten!!!

let op mijn vrouw was de enigste passagier die gebruike wilde maken van de eerste klas en nogmaals zei was de enigste passagier samen met de conductrice dus ook de  anderhalve meter kan dat prima!

de conductrice eiste dat mijn vrouw naar de achterkant van de trein liep!!!

om daar in de eerste klas te gaan zitten!!

wij hebben voor een vermogen twee keer eerste klas genomen en nu wordt mijn vrouw zo behandeld !!

Ook riep zij zeer onvriendelijk om zonder goedenavond of zo. Een collega medewerker in burger van NS vond het ook schande en zou ook klacht / melding maken 

graag willen wij geld terug van de NS !!

tevens roepen wij op of meer mensen ervaring hebben gehad tijdens deze rit dus vandaag 26 mei op 18:59 vanaf Weesp naar Oostvaarders !!

Misschien ligt het aan de afkomst van mijn vrouw en dat ze in de zorg werkt maar dat is beter dan mensen onbeschoft in de trein te behandelen !!

Een van de zeer vele incidenten die, zeker vanaf 1 juni, gaan komen als gevolg van de Corona maatregelen. Met weemoed denk ik terug aan de aloude NS slogan: waar zouden we zijn zonder de trein Maak er maar van: waar zijn we in beland met de trein

Reputatie 6

Dit is een klacht die mij toch iets te veel voorkomt en iedere keer terugkomt.

Als de instructies duidelijk zijn zou dit niet mogen gebeuren en vraagt toch om ingrijpen van de leiding.

Dat is ook mijn mening, probleem nu is vaak dat de collega solo zit en het dus niet wordt waargenomen door andere collega's. Ik zou zoiets niet accepteren van mijn collega.

Reputatie 3

Wat als ik al eerste klas reiziger weiger de eerste klasse te verlaten omdat het conducteurtje zonodig eerste klas moet zitten?

Ik ben benieuwd.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is een goed punt. Een Hc zou moeilijk kunnen gaan doen en je betichten van het niet opvolgen van aanwijzingen waardoor je de goede bedrijfsgang belemmert. Maar ik zou  gewoon blijven zitten. De Hc gaat echt de politie niet bellen. 

Reputatie 7

Dat is een goed punt. Een Hc zou moeilijk kunnen gaan doen en je betichten van het niet opvolgen van aanwijzingen waardoor je de goede bedrijfsgang belemmert. Maar ik zou  gewoon blijven zitten. De Hc gaat echt de politie niet bellen. 

Oh neen ?

Tijd voor een Nederlandse versie van deze hier ?

Reputatie 7
Badge +3

Als de instructies duidelijk zijn zou dit niet mogen gebeuren en vraagt toch om ingrijpen van de leiding.

Het probleem is dat NS geen zeggenschap heeft over het gedrag van conducteurs. Het is al jaren een vrijgevochten bende waarop geen controle vanuit het bedrijf meer is. Instructies worden gewoon genegeerd onder het mom dat de conducteur ruimte moet hebben voor maatwerk.

Het probleem is dat NS geen zeggenschap heeft over het gedrag van conducteurs. Het is al jaren een vrijgevochten bende waarop geen controle vanuit het bedrijf meer is. Instructies worden gewoon genegeerd onder het mom dat de conducteur ruimte moet hebben voor maatwerk.

Als je als bedrijf geen zeggenschap heeft over je eigen personeel is dat natuurlijk wel in en intriest. Moet wel zeggen dat ik de huidige topman, de heer van Boxtel, nou ook niet echt sterk vindt overkomen.

Er zal waarschijnlijk flink bezuinigd moeten worden door NS. Dat zal ook ten koste van arbeidsplaatsen gaan. Conducteurs cq. conductrices die in deze tijd de 1e klasse opeisen, zijn wat mij betreft dan het eerste aan de beurt om een andere betrekking te zoeken.  

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer er mensen uitgaan bij NS dan gebeurt dat altijd volgens het LIFO-principe: Last In First Out. En uitgerekend veel slecht aangeleerd gedrag vind je bij het meer ervaren personeel. De goede en vakbekwame Hc’s natuurijk uitgezonderd.

Tegelijkertijd zullen we ons moeten kunnen verplaatsen in NS-ers die hun werk moeten doen op de trein en mogelijk veel stress ondervinden omdat ze meer dan gemiddeld kans hebben op besmetting. Hoewel het niet de bedoeling dat de hele 1e klas wordt ingenomen, kan ik het me wel voorstellen dat een Hc die dienst doet op een SLT dit als laatste redmiddel ziet om veilig het werk te doen.

Ik bemerk overigens dat de discipline om afstand te houden al begint te tanen. Vanochtend moest ik in een winkel van een grote drogisterijketen meerdere malen vragen of de mensen een beetje afstand willen houden.

Tegelijkertijd zullen we ons moeten kunnen verplaatsen in NS-ers die hun werk moeten doen op de trein en mogelijk veel stress ondervinden omdat ze meer dan gemiddeld kans hebben op besmetting. Hoewel het niet de bedoeling dat de hele 1e klas wordt ingenomen, kan ik het me wel voorstellen dat een Hc die dienst doet op een SLT dit als laatste redmiddel ziet om veilig het werk te doen.

Ik vraag mij dit toch echt af. Conducteurs voeren al sinds half maart geen controles meer uit en verschuilt zich of in de 1e klasse dan wel in een machinistenruimte. Ik denk dat de gemiddelde vakkenvuller bij een supermarkt veel meer risico loopt dan een conducteur/conductrice bij NS. De vakkenvuller wordt daar dan ook nog eens zeer slecht voor betaald. Kwam deze tegen in Arnhem en omstreken.

Badge

@Pingpong Waaruit maak je op dat Van Boxtel niet sterk overkomt en wat heeft dat met het werk van de Hc van doen.  Daar houdt hij zich maar heel oppervlakkig mee bezig binnen de NS, er is een aparte manager voor dit gedeelte van de NS en die zou je daar dan op moeten aanspreken en niet van Boxtel.

Verder verbaast het me dat je de Hc aanvalt op het niet controleren in de trein, dit is bestempeld als niet gewenst door de NS vanwege het risico voor de Hc op besmetting met Corona. Vergeet niet dat jouw werkgever verplicht is jou een veilige werkplek te verschaffen, kan hij dat niet dan hoef jij in dat gedeelte niet te werken.  Dat is de achterliggende problematiek waarom er niet gecontroleerd mocht worden, dat heeft dus niets met de Hc's zelf te maken want van velen kriebelen de handen.

Dat je op dat beleid commentaar hebt, ok, maar leg dat dan wel bij de juiste personen neer.

Reputatie 2

Mooi het gebeurd dus nog steeds..Wanneer houdt het nu eens op?? Volgende keer gewoon blijven zitten! Dan vertrekken we maar niet. !e Klas reiziger = 1e Klas reiziger. Hebben betaald daarvoor!! Wij wensen van deze behandelingen verschoond te blijven. Ik had NS hoog zitten, maar door deze gebeurtenissen daalt dit snel naar een dieptepunt!! Wat zijn dit voor /n taferelen?? Het is wachten op incidenten…...we staan er niet borg voor!! Moet niet noch een keer gebeuren. Mevrouw: 1 advies; Je niet laten wegsturen/gewoon blijven zitten/je hebt er recht op!! Laat ze maar komen/dan maar niet vertrekken, we zullen zien; want zo willen we niet behandeld worden.....Laat deze conducteurs maar eens zien dat ze fout zitten, dit is echt niet normaal! En dat je geen terugkoppeling krijg van je klacht slaat ook nergens op;kortom klant is boos/zo niet woest!!

Alsnog geen vriendelijke groet

Het moet maar eens afgelopen zijn!!

Reputatie 6

@Loes geeft een conducteur een aanwijzing om een coupé te verlaten als NS medewerker of als BOA? Ik zou het laatste denken en dan is deze klacht een BOA-klacht toch?

Geeft NS daar ook geen terugkoppeling op? Is dat niet verplicht?

Reageer