Slecht geformuleerde automatische berichten

• 2 augustus 2018
  • 21 reacties
  • 489 Bekeken

Reputatie 1
In de SGM sprinters klinkt, tijdens halteren op de grotere stations, vaak een bericht dat (op Den Haag HS) ongeveer zo gaat:
Beste reizigers. Deze sprinter rijdt naar Moerwijk, Rijswijk, Delft, Rotterdam en Dordrecht.
Het bericht noemt enkele (twee?) van de eerstvolgende haltes en dan nog enkele grotere stations. De meeste kleinere haltes worden niet genoemd.

Zeker buiten de spits zie je - direct na zo'n bericht - enkele reizigers verschrikt om zich heen kijken omdat ze denken dat de trein niet gaat stoppen bij hun bestemming (e.g. Delft Zuid, Schiedam, Blaak, enz.). Incidentele treinreizigers weten immers niet dat "sprinter" de hippe (moderne) naam voor "stoptrein" is. De lichtkrant in het interieur geeft wel de volledige informatie, maar het kan wel een halve minuut duren voordat het hele bericht langsgerold is. Sommige van die incidentele reizigers stappen in verwarring uit en zien vervolgens hun trein wegrijden. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.😢

Deze omroepberichten zijn verwarrend omdat ze slecht geformuleerd zijn. Een simpele aanvulling als
en stopt op alle tussengelegen stations
zou het probleem al grotendeels verhelpen. Dan weet de incidentele reiziger dat de genoemde haltes niet de volledige lijst vormen. Alle haltes noemen duurt vaak te lang; dus je moet wel wat weglaten. Maar dan moet wel duidelijk zijn dat er iets is weggelaten.

Misschien kunnen de lezers van dit forum een betere formulering bedenken?

Mijn gevoel is dat iemand (hoog in de NS organisatie) er schoon genoeg van had dat in sprinters het afroepen van de haltes er vaak bij inschoot. Daar moest maar een technische oplossing voor komen. Het resultaat is deze verwarring. Kan dit probleem eens goed gefixt worden?

21 reacties

Je hebt een goed punt. Mij ook a zeer vaak over verbaast.
Ben het dus helemaal met je eens. Roep iets juist om, of niet. Ze zijn niet fout geformuleerd, maar ze zijn gewoon foutief.
Een conducteur welke zo omroept is ook niet klantgericht bezig.
Helemaal mee eens.

Daarbij staan de tussenliggende stations ook niet op 1 scherm meer op de elektronische borden op het perron (die er maar 3/4 laten zien en daarna bladeren naar de de 3/4 volgende stops)

De stations komen wel allemaal te staan op het scherm in de Sprinter zelf, maar dat is door drukte niet altijd zichtbaar.

Roep gewoon de 3 volgende stations om maar niet ook nog enkele grotere stations en daarna alleen het eindstation. Of inderdaad en stopt op alle tussenliggende stations.
Is er een specifiek traject waarop hiervan sprake is, bijvoorbeeld het traject waar buttonius het over heeft? Of hebben alle SGM treinen met dit probleem te maken?
Alle SGM treinen die meer dan, uit mijn hoofd, 3 stops maken vanaf het moment van omroepen. Dan wordt een verkorte route bepaald. Datzelfde zie je in meer informatieketens gebeuren overigens. Het stationstype van Zaandijk Zaanse Schans is recent bijvoorbeeld nog aangepast om deze op de treinborden te krijgen bij de verkorte route.
Is dit niet zo in alle type sprinters ? Eerlijk gezegd let ik er niet zo op maar volgens mij doet de omroep in de SLT hetzelfde.
Correct, nu je het zegt, SLT/RIBA doet hetzelfde inderdaad. En Infoplus dus ook op verschillende kanalen.
Dat is dus een bewuste keuze omdat de omroep in die SLT's al als zeer hinderlijk ervaren wordt noemen ze niet alle sprinter stations om. Van mij hoeft alleen omgeroepen te worden wat het eindstation is en de 1e halte, al die verdere stations alsjeblieft niet want die staan toch buiten al op het stationsbord vermeld naast de trein.

En daarbij is het ook nog de bedoeling dat de info in de SLT omgezet gaat worden naar het systeem welke in de Flirt gebruikt wordt en de SGM treinstellen gaan er ook in de komende tijd uit dus aanpassen lijkt me de moeite niet meer waard. Daarbij was de laatste aanpassing van Geachte heren en dames naar beste reizigers nu niet echt een succes dus laten we alsjeblieft niet aan verdere aanpassingen beginnen.
Flirt idemdito, alhoewel die voor de omroep als Intercity is ingesteld (vraag me niet waarom). Het is eigenlijk zelfs onze instructie om zo om te roepen, maar wij HC zijn nogal eigenwijs zullen we maar zeggen 😅🤣
dus laten we alsjeblieft niet aan verdere aanpassingen beginnen.
Te laat 🤐
Ik zie verschillende meningen in dit topic naar voren komen. Aangezien het alle treinen lijkt te betreffen ga ik er inderdaad vanuit dat dit een bewuste keuze is, zoals JBa al aangeeft. Dat neemt niet weg dat ik het ontbreken van diverse stations ook begrijp. Ik maak een melding aan, al kan ik niet voorspellen wat de uitwerking van de melding gaat zijn.
Er gaat waarschijnlijk niets veranderen, deze discussie was een paar jaar geleden ook zo.

De suggestie van TS lijkt me de meest makkelijke aanpassing.
Reputatie 1
Is er een specifiek traject waarop hiervan sprake is, bijvoorbeeld het traject waar buttonius het over heeft? Of hebben alle SGM treinen met dit probleem te maken?
Dit probleem speelt op alle trajecten waar SGM treinen rijden (mits langer dan ca. 3 stations).

In 2011 heb ik hier al eens wat over geschreven in mijn blogje, maar dat heeft niet zoveel lezers. De aanhef "Beste reizigers" was toen nog "Dames en heren", maar het algorithme dat kiest welke stations genoemd worden was waarschijnlijk hetzelfde.
In dat blogje ging ik ook in op de selectie van overstapmogelijkheden die het systeem afroept op overstapstations.

http://buttonius.blogspot.com/2011/08/verwarrende-aankondigingen-in-de-trein.html
Reputatie 5
Dat is dus een bewuste keuze omdat de omroep in die SLT's al als zeer hinderlijk ervaren wordt noemen ze niet alle sprinter stations om. Van mij hoeft alleen omgeroepen te worden wat het eindstation is en de 1e halte, al die verdere stations alsjeblieft niet want die staan toch buiten al op het stationsbord vermeld naast de trein.

Ik zou eerder kiezen voor de eerste drie haltes, eindhalte en nog ergens een melding "alle tussengelegen stations".
Wat is er eigenlijk mis mee om een MENS de omroep te laten doen, in plaats van een computer of robot? Hoe ver gaan we nog verder afzakken?
Reputatie 7
Badge +3
Hoe ver gaan we nog verder afzakken?
Dat vraag ik me ook regelmatig af. Je kunt wel over elk wissewasje klagen 🙄

Hoe ver gaan we nog verder afzakken?Dat vraag ik me ook regelmatig af. Je kunt wel over elk wissewasje klagen 🙄

De vraag was: in hoeverre is menselijke interactie echt te vervangen door robots of computerstemmen?
Wat is er eigenlijk mis mee om een MENS de omroep te laten doen, in plaats van een computer of robot? Hoe ver gaan we nog verder afzakken?

De ultieme droom van elke werkgever is natuurlijk dat hij geen werknemers meer hoeft aan te nemen.....
We leven al in een wereld waar menselijk contact verboden is (bibliotheek, bioscoop, zelfscan bij supermarkt)
Reputatie 5

Wat is er eigenlijk mis mee om een MENS de omroep te laten doen, in plaats van een computer of robot? Hoe ver gaan we nog verder afzakken?De ultieme droom van elke werkgever is natuurlijk dat hij geen werknemers meer hoeft aan te nemen.....
We leven al in een wereld waar menselijk contact verboden is (bibliotheek, bioscoop, zelfscan bij supermarkt)

Helaas zijn er ook mensen die juist weer klagen over de omroepen van de HC....

Over die zelfscan, als je haast hebt is het ideaal om gebruik te maken van de zelfscan, vooral bij het nieuwe scan & go van ah wanneer je maar een paar producten hebt.
Reputatie 6
Liever een rustige computerstem die alleen het eerstvolgende station aankondigt (bijv.die bij Keolis) dan een soms onverstaanbare omroepende conducteur met lange verhalen. Op het scherm in de trein staat de rest. In de IC Zwolle wordt bij vertrek in Roosendaal vaak de hele lijst stations opgesomd tot Zwolle, soms nog eens herhaald in het Engels. Bij Breda gebeurt het nog eens en dan inclusief alle overstapmogelijkheden aldaar, soms aangevuld met het verzoek om toch vooral niets te vergeten en er nog een mooie dag van te maken. Af en toe ook geen omroep of er wordt kortweg gezegd "Breda. Wij gaan verder in de richting Zwolle". Punt. Die had er geen zin in.
Die computergestuurde spraak in de Sprinters is wel komisch, wat vast niet de bedoeling is.... Ik hoor "Prinsenbik" en " Es-hertogenbosch" 😄 wat weleens tot gegniffel in de trein leidt. En NS-personeel heeft het nog wel eens over "Ojsterwijk" - ook goed voor een glimlach.
Reputatie 5
Liever een rustige computerstem die alleen het eerstvolgende station aankondigt (bijv.die bij Keolis) dan een soms onverstaanbare omroepende conducteur met lange verhalen. Op het scherm in de trein staat de rest. In de IC Zwolle wordt bij vertrek in Roosendaal vaak de hele lijst stations opgesomd tot Zwolle, soms nog eens herhaald in het Engels. Bij Breda gebeurt het nog eens en dan inclusief alle overstapmogelijkheden aldaar, soms aangevuld met het verzoek om toch vooral niets te vergeten en er nog een mooie dag van te maken. Af en toe ook geen omroep of er wordt kortweg gezegd "Breda. Wij gaan verder in de richting Zwolle". Punt. Die had er geen zin in.
Die computergestuurde spraak in de Sprinters is wel komisch, wat vast niet de bedoeling is.... Ik hoor "Prinsenbik" en " Es-hertogenbosch" 😄 wat weleens tot gegniffel in de trein leidt. En NS-personeel heeft het nog wel eens over "Ojsterwijk" - ook goed voor een glimlach.

Doet me denken aan een heerlijk artikeltje van De Speld:
https://speld.nl/2014/03/23/volgende-station-schiphol/

Wat betreft Keolis: Dit is geen computerstem, maar gewoon een man die alles van tevoren heeft ingesproken. Maar inderdaad: bij elke stop alle volgende bestemmingen opnoemen is vreselijk. Noem gewoon de eerstvolgende drie stations en de eindbestemming, that's it.

Of zoals ook Keolis doet: "U kunt hier overstappen op intercitys en regionale treinen". Bij Zwolle alle 8 overstapmogelijkheden opnoemen, inclusief spoor en vertrektijd, wordt ook niemand goed van.

Bij Dor*drechtZ*uid ligt de klemtoon ook niet helemaal lekker. 

Reageer