Onlangs heb ik voor het eerst een rit met de nieuwe ICNG gemaakt. Het viel mij op dat de 'wegligging’ nogal slecht was: extreem schokkerige bewegingen tijdens het rijden en stugge vering. Ik vond het iig een behoorlijke achteruitgang tov de traditionele ICR-rijtuigen die gewoonlijk op dit traject rijden. Bovendien vond ik dat hij nogal veel herrie maakte bij het optrekken en remmen (maar misschien zat ik net op de verkeerde plaats vlakbij de motoren). Zijn deze problemen bekend bij NS en gaat dat nog verbeterd worden? Het interieur ziet er wel redelijk uit verder, hoewel niet extreem comfortabel om te zitten.
Ik heb er nog niet ingezeten maar ik heb wel het idee dat het comfort van het oude spul qua rijgedrag en zitcomfort door het nieuwe spul niet gehaald wordt. Wat hier achter kan zitten zou wellicht door experts hier uitgelegd kunnen worden? Lichtere materialen waarmee de trein gebouwd wordt, efficiëntere stoelen en stoelplaasing (meer zitplaatsen per wagen)? Ik heb zelf in elk geval in het nieuwste materieel eerder een metro gevoel dan een echte treinbeleving.
We zijn altijd blij met meer feedback dus ik ga dit sentiment dan ook zeker voor je doorzetten dorae_mon, maar ik kan je helaas niet zeggen wat mogelijk is met zicht op aanpassingen op korte termijn en/of deze nog gaan komen.
Alsnog bedankt voor je feedback!
efficiëntere stoelen en stoelplaatsing (meer zitplaatsen per wagen)?
ICNG heeft juist extreem weinig zitplaatsen vergeleken met ouder materieel.
Inmiddels enkele keren met de ICNG gereisd maar jammer genoeg niet heel erg enthousiast. Relatief weinig zitplaatsen, veel “rijgeluiden”, meerdere ramen nogal klein in 1e klas, binnen oogt het zeker voor lange mensen krap (met wel een groot en ruim toilet). Het lijkt van binnen een soort sprinter of metro die toevallig dienst doet als intercity. Leuke kleurtjes in de verlichting maar daar gaat het nu juist niet om. Ik zat per ongeluk in de 1e klas stiltecoupe te praten en werd erop gewezen dat dit de stiltecoupe was, want er is paarse verlichting. Dat wist ik dus niet.... Het icoontje hiervoor zat een beetje weggestopt op de wand boven het bagagerek en is niet vanuit iedere zitplaats te zien.
Mijn favoriete treinmaterieel om mee te reizen is nog altijd ICM.
Mijn favoriete treinmaterieel om mee te reizen is nog altijd ICM.
Dan wordt het tijd om een andere favoriet te gaan zoeken want ICM loopt op zijn laatste benen.
Het grote manco van ICNG is wat mij betreft toch het gebrek aan zitplaatsen. NS zal een hele hoge spitsheffing nodig hebben omdat te compenseren.
efficiëntere stoelen en stoelplaatsing (meer zitplaatsen per wagen)?
ICNG heeft juist extreem weinig zitplaatsen vergeleken met ouder materieel.
Verkijk je er niet op.
Mijn favoriete treinmaterieel om mee te reizen is nog altijd ICM.
Dan wordt het tijd om een andere favoriet te gaan zoeken want ICM loopt op zijn laatste benen.
Het grote manco van ICNG is wat mij betreft toch het gebrek aan zitplaatsen. NS zal een hele hoge spitsheffing nodig hebben omdat te compenseren.
De trein waar ik in zat was toevallig extreem lang (8+5), maar als er een kortere ingezet wordt, kan het idd snel vol worden.
Mijn favoriete treinmaterieel om mee te reizen is nog altijd ICM.
Dan wordt het tijd om een andere favoriet te gaan zoeken want ICM loopt op zijn laatste benen.
Dat weet ik en dat is absoluut heel erg jammer. Het is een heerlijke trein. Had nieuwe treinen besteld met dezelfde stoelen en interieur! Nieuwe ontwerpen zijn niet per definitie fijner.
Het wordt natuurlijk helemaal fijn als de NS de huidige getrokken rijtuigen gaat vervangen door een losse ICNG-5, zoals vandaag gebeurt. Die tactiek was me al bekend vanuit de vervanging van de DDM-stammen door SNG-stellen.
ICNG ziet er als een sprinter uit. Dat is ook niet zo gek. Het is eigenlijk stoptreinmaterieel. Dit zelfde treintype rijdt in het buitenland als stoptrein. Stoptreinen in het buiteland rijden meestal ook 200 km/u. als de afstanden tussen de stops wat groter zijn. Voor stoptreinen prima materieel want trekt lekker vlot op. Voor intercity is het eigenlijk niet het treintype. Maar NS zelt wel vaker sprinters of DDZ (die als stoptrein gebouwd is) in als intercity.
Stoptreinen in het buiteland rijden meestal ook 200 km/u. als de afstanden tussen de stops wat groter zijn.
O ja? In het leeuwendeel landen zijn er helemaal geen lijnen waar je überhaupt 200kmh kunt rijden laat staan dat stoptreinen dat doen.
I commute between Rotterdam and Eindhoven and the ICNG replaced some of the older trains in this route. First, I was positively surprised by the look of the train but I got immediately disappointed by the noise in the train from the traction machinery. I guess that a distributed traction is more efficient that the locomotives but it makes a terrible noise in parts of the train. After taking the train some times, I realized that these new trains have many issues. Some doors between compartments do not open and people normally force them to open (it is also probable that it is the same train and the issue has not been solved in weeks). But the main issue is with the available seats. For the same train length, the older trains offer much more capacitor than the new ones. Trains are normally very full during peak hours. Other problem, is that compared to the older trains, these new ones have less comfortable seats. I usually sleep in the morning during my commute, which is possible in the older trains but practically impossible in the new ones since most of the seats are 4 seats facing each other. I have to add that the suitcase racks above the seats are very low. I have already hit my head 2-3 time while standing up. The only plus I see in the new trains are the electricity sockets in almost every seat. In summary, these new trains offer a worst passenger experience compared to the old 1 floor (blue long) trains. Normally I tried to avoid the ICNG and take the old IC instead.
I commute between Rotterdam and Eindhoven and the ICNG replaced some of the older trains in this route. First, I was positively surprised by the look of the train but I got immediately disappointed by the noise in the train from the traction machinery.
Welcome to the NS Community!
You’re not the first to complain about the (whistle) ‘traction noise’ in the ICNG, and the seats.
For sleeping, use (noise-cancelling) ear buds or headphones.
If you don’t like ICNG, avoid these https://treinposities.nl/bijzonderheden/filter/icng
Hitting your head on the overhead luggage space is new to me (1.82m or 6ft tall)
I agree. However, these new “intercity”trains will gradually replace all the old ones (that give are far better travel experience in many ways, as far as I'm concerned).
The thing is that in the ‘old’ trains, you won't hear any traction noises, as those trains are powered by 2 locomotives. Any other trainset will make more noises than what you're used to.
Ik ben het eens met dat de nieuwe ICNG trein meer schokkeriger rijdt dan de huidige ICD. Het geschud is ook duidelijk hoorbaar (niet te vergelijken met motorgeluid). Huidige ICD treinen met treinstellen zijn verouderd maar denk dat ze zwaarder zijn in combinatie met betere vering.
Ander punt is de tussendeur tussen coupes van de ICNG. Die gaan na een tijd vanzelf dicht terwijl er nog mensen doorheen lopen. Paar keer gezien dat mensen met koffers tussen blijven hangen of bekers koffie sneuvelen. Zouden hier sensoren voor kunnen komen om te zien of er mensen lopen?
Huidige ICD treinen met treinstellen zijn verouderd maar denk dat ze zwaarder zijn in combinatie met betere vering.
Het gewicht speelt zeker een rol, moderne treinen zijn lichter met het oog op het energieverbruik en de belasting van de baan.
Het echte grote probleem vind ik toch het zeer gebrekkige aantal zitplaatsen in ICNG.
Mijn favoriete treinmaterieel om mee te reizen is nog altijd ICM.
Dan wordt het tijd om een andere favoriet te gaan zoeken want ICM loopt op zijn laatste benen.
Het grote manco van ICNG is wat mij betreft toch het gebrek aan zitplaatsen. NS zal een hele hoge spitsheffing nodig hebben omdat te compenseren.
In bepaalde enquêtes werd geklaagd over gebrek aan beenruimte. Met deze ICNG heb je beenruimte voldoende. Zelfs als je tegenover elkaar zit.
Vergeet niet dat deze trein straks ook naar buitenland rijdt. Zie de royale ruimte voor koffers. Tussen Amsterdam - Schiphol kunnen de reizigers van/naar Schiphol hun koffers goed kwijt.
En er zijn altijd enkeldekstreinen en dubbeldekstreinen geweest. Dat heb je in vele landen. Vergeet niet dat de frequentie tussen Amsterdam/Schiphol - Rotterdam via HSL of Leiden & Den Haag zeer hoog is. Een combinatie van dubbeldekstreinen en enkeldekstreinen kan daardoor rijden.
In bepaalde enquêtes werd geklaagd over gebrek aan beenruimte. Met deze ICNG heb je beenruimte voldoende. Zelfs als je tegenover elkaar zit.
Vergeet niet dat deze trein straks ook naar buitenland rijdt. Zie de royale ruimte voor koffers. Tussen Amsterdam - Schiphol kunnen de reizigers van/naar Schiphol hun koffers goed kwijt.
Fijn die extra beenruimte en die extra ruimte voor koffers maar niet als de consequentie is dat er daardoor veel minder zitplaatsen zijn.
Onlangs heb ik voor het eerst een rit met de nieuwe ICNG gemaakt. Het viel mij op dat de 'wegligging’ nogal slecht was: extreem schokkerige bewegingen tijdens het rijden en stugge vering. Ik vond het iig een behoorlijke achteruitgang tov de traditionele ICR-rijtuigen die gewoonlijk op dit traject rijden. Bovendien vond ik dat hij nogal veel herrie maakte bij het optrekken en remmen (maar misschien zat ik net op de verkeerde plaats vlakbij de motoren). Zijn deze problemen bekend bij NS en gaat dat nog verbeterd worden? Het interieur ziet er wel redelijk uit verder, hoewel niet extreem comfortabel om te zitten.
De wegligging is prima. Alleen worden de schokken niet goed geabsorbeerd. Weet dat de ICNG Jacob draaistellen heeft zoals de Thalys. Ook een trein van Alstom. Maar qua absorberen van schokken kan de ICNG niet vergeleken worden met Thalys. Op de HSL met stabiele ondergrond rijdt de Intercity prima.
Toen de ICR alleen door de locomotief serie 1700 getrokken/geduwd werd tussen Haarlem - Maastricht schommelde het ook wel. Maar sinds de ICR in een sandwichformatie tussen de Traxx locomotieven is samengesteld rijdt het buitengewoon stabiel.
Alleen bij optrekken maakt het behoorlijk veel geluid. Lijkt op het geluid van de V-IRM-M. De motoren zijn niet zoals de Traxx locomotieven aan beide uiteinden verwerkt. Maar door de gehele trein.
Mijn favoriete treinmaterieel om mee te reizen is nog altijd ICM.
Dan wordt het tijd om een andere favoriet te gaan zoeken want ICM loopt op zijn laatste benen.
Het grote manco van ICNG is wat mij betreft toch het gebrek aan zitplaatsen. NS zal een hele hoge spitsheffing nodig hebben omdat te compenseren.
De trein waar ik in zat was toevallig extreem lang (8+5), maar als er een kortere ingezet wordt, kan het idd snel vol worden.
Een dertiendelige ICNG is qua aantal zitplaatsen vergelijkbaar met 9 ICR bestaande uit 7 tweede klas ICR en 2 eerste klas ICR. Ten opzichte van ICM-M zijn de verschillen niet heel groot. Vijfdelige ICNG heeft 256 zitplaatsen. Achtdelige ICNG heeft 413 zitplaatsen. Achtdelige ICNG België heeft 410 zitplaatsen. Vergelijk dat met ICM-M:
https://www.railwiki.nl/index.php/ICM(m)_(InterCity_Materieel)
Vierdelige ICM - M met een lengte van 107,1 meter heeft 256 zitplaatsen. Wel heeft ICM - M extra klapstoeltjes t.o.v. een vijfdelige ICNG (256 zitplaatsen). Kortom zo groot is het verschil niet. Qua comfort is het vergelijkbaar. Afhankelijk welk soort stoel je prettiger vindt zitten.
Wel heeft ICNG extra voorzieningen zoals USB, stopcontacten, extra leeslampjes in eerste klas.
In bepaalde enquêtes werd geklaagd over gebrek aan beenruimte. Met deze ICNG heb je beenruimte voldoende. Zelfs als je tegenover elkaar zit.
Vergeet niet dat deze trein straks ook naar buitenland rijdt. Zie de royale ruimte voor koffers. Tussen Amsterdam - Schiphol kunnen de reizigers van/naar Schiphol hun koffers goed kwijt.
Fijn die extra beenruimte en die extra ruimte voor koffers maar niet als de consequentie is dat er daardoor veel minder zitplaatsen zijn.
Wil je dan dat NS een Nederlandse variant van TGV Duplex laat rijden op de HSL laat rijden met een aslast van 17,5 ton maximaal? Dan is de aanschafwaarde aanzienlijk hoger. Dat zal waarschijnlijk verrekend worden. Grote kans dat de tarieven dan omhoog gaat.
En kijk eens hoeveel treinen tussen Amsterdam/Schiphol (Amsterdam Zuid) - Rotterdam via HSL, Schiphollijn, De Oude Lijn en Breukelen - Woerden - Gouda laat rijden. De frequentie is hoog genoeg. En afgezien van de spitsuren zijn de treinen in daluren niet voortdurend bomvol.
Het wordt natuurlijk helemaal fijn als de NS de huidige getrokken rijtuigen gaat vervangen door een losse ICNG-5, zoals vandaag gebeurt. Die tactiek was me al bekend vanuit de vervanging van de DDM-stammen door SNG-stellen.
In daluren kan dat prima. Op Treinpositie.nl zie je dat een ICNG - 5 later gekoppeld wordt met een achtdelige ICNG. De vaste stammen bestaande uit Traxx met 7 of 9 ICR heeft een lage bezettingsgraad. Pas in de spitsuren zit het vol.
Constant onaangenaam gerammel in deze trein en gehobbel, soms licht soms meer. Vooral bij afremmen. Ook veel mysterieus geblaas van de airco. Deze trein- al hoeft niet zo te zijn- voelt goedkoop en niet robuust aan, alsof ie nog niet àf is, iets vergeten zijn vast te draaien. Sommige (vaak buitenlandse) treinen glijden of zweven over de rails, dat is met ICNG niet het geval!
Dat is spijtig zeg. Kan je wellicht omschrijven wat voor mysterieus geblaas je hoort? Is dat hetzelfde als de airco aan geluid zelf produceert?
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.