beantwoord

Sleutelgat in treinstoel

• 5 februari 2014
  • 17 reacties
  • 35290 Bekeken

In sommige dubbeldekker treinen zitten stoelen met een sleutelgat, weet iemand of die nog gebruikt worden en zo ja waarvoor?
icon

Beste antwoord door Hessel NS 6 februari 2014, 13:44

Welkom op het forum! Met meteen een leuke én vaak gestelde vraag, kennelijk intrigeert dit sleutelgat velen. Dan het antwoord: in oudere modellen dubbeldekkers (Virm) zit aan het einde van het gangpad een liftje dat in het verleden werd gebruikt voor de cateringtrolley van de railcatering. Het liftje werd met een sleutel in dit sleutelgat bediend. Tegenwoordig maakt railcatering geen gebruik meer van een trolley, maar van een rugtas.
Bekijk origineel

17 reacties

Welkom op het forum! Met meteen een leuke én vaak gestelde vraag, kennelijk intrigeert dit sleutelgat velen. Dan het antwoord: in oudere modellen dubbeldekkers (Virm) zit aan het einde van het gangpad een liftje dat in het verleden werd gebruikt voor de cateringtrolley van de railcatering. Het liftje werd met een sleutel in dit sleutelgat bediend. Tegenwoordig maakt railcatering geen gebruik meer van een trolley, maar van een rugtas.
Waarom is deze loze liftruimte niet simpelweg omgebouwd tot een kofferopbergruimte? Zeker in de Virm is dat minstens een paar koffers minder in het looppad 🆒
Reputatie 6
Badge
Waarom is deze loze liftruimte niet simpelweg omgebouwd tot een kofferopbergruimte? Zeker in de Virm is dat minstens een paar koffers minder in het looppad 🆒
Ik zou het geen slecht idee vinden. Wie weet zien we het terug als de de VIRM-1 serie komende jaren verbouwd gaat worden 😉
Er is toch een keer een Virm treinstel omgebouwd waar de lift een prullenbak werd?
Daarin kon je plastic en papier scheiden
Reputatie 6
Badge
Er is toch een keer een Virm treinstel omgebouwd waar de lift een prullenbak werd?

Dat klopt, en dat was een proef. Deze is echter weer uitgebouwd. Ikzelf vond het maar een lelijk gat daar in die 'deur' 😉.
Reputatie 2

Ik vind het ook een goed idee.
Beste Roy,

Wat een leuk idee. Toch heb ik begrepen dat ze nog wel gebruikt worden bij het schoonmaken van treinen. Ook zal de ruimtewinst iets tegenvallen, denk ik. Maar we kunnen je idee eens opperen. Alle ideeën zijn welkom via dit Forum. Bedankt daarvoor! :)

Vriendelijke groet,

Femke NS
Ik denk niet dat dat erg veel ruimte geeft. Aangezien er al een aantal VIRM's rondrijden met brede trappen denk ik dat ze bij een revisie eerder gaan voor bredere trappen dan een beetje extra bagage ruimte.
Reputatie 6
Badge
Dat zou dan een drastische constructiewijziging worden, terwijl de ruimte ook gebruikt van worden voor andere doeleinden. Uit schetsen van de nieuwe VIRMm heb ik begrepen dat er een inderdaad een kofferruimte geplaatst zal worden. En dat geeft de VIRMm-1 trein, zoals deze trein dan straks heet, weer iets unieks... 🙂
Reputatie 2

voila:

Overigens Femke, worden de liften inderdaad nog wel eens gebruikt met het schoonmaken. Er zitten deurstoppers bij sommige deuren in de VIRM's, die het soms lastig maken om met spullen boven te komen.
Badge +3
In de gerenoveerde VIRMm is het bagageruimte geworden. Top!
Reputatie 6
Badge

voila:

Overigens Femke, worden de liften inderdaad nog wel eens gebruikt met het schoonmaken. Er zitten deurstoppers bij sommige deuren in de VIRM's, die het soms lastig maken om met spullen boven te komen.

Mij lijkt het sterk dat de liften drie jaar geleden nog werden gebruikt voor schoonmaakspullen. Ik weet dat de hoofdschakelaar voor de stroom van de lift al heel lang uitstaat. Of een schoonmaker moet dit hebben omgezet wat niet zijn taak is.
Reputatie 7
Mij lijkt het sterk dat de liften drie jaar geleden nog werden gebruikt voor schoonmaakspullen. Ik weet dat de hoofdschakelaar voor de stroom van de lift al heel lang uitstaat. Of een schoonmaker moet dit hebben omgezet wat niet zijn taak is.
Ze kunnen ze er misschien in hebben gezet, maar hij was niet meer operationeel inderdaad. De deuren kon je nog wel openen met een sleutel die wij allemaal hebben. Meestal werd de lift echter gebruikt als "opslag" voor onderdelen die van de stoelen en deuren etc afkwamen..
Reputatie 3
Bij de reguliere dag -en nachtreiniging werd het liftje niet gebruik, mogelijk wel bij de periodieke reiniging. Dit zou dan inderdaad wel langer dan 3 jaar geleden moeten zijn geweest. Nu krijg je de deuren niet meer open met een DOM-sleutel. De DOM-sleutel pas nog wel in het sleutelgat, alleen kan je 'm volgens mij niet meer opendraaien.
Reputatie 7
Ligt er volgens mij aan welke van de 2 je gebruikt 🙂 heb er laatst nog een open gehad!
Badge +3
Op je wenken, maar de vraag kwam weer voorbij op Twitter zojuist.. http://hettreinenhoekje.nl/materieeltypes/VIRMm (ook al weer een paar jaar oud inmiddels maar de vraag over dat sleutelgat nog steeds...)

Badge +3
...

Reageer