sloopmaterieeel

• 8 januari 2018
  • 33 reacties
  • 2718 Bekeken

Sinds enige tijd rijd op de lijn Zwolle-Utrecht materieel van het type 7300. Dit materieel is rijp voor de sloop. Geen internet. Geen stopcontact. Geen airco. Beperkte ruimte 1e klas. Rammelende rijtuigen enz. Hoe lang nog?

33 reacties

Stoptrein Apeldoorn - Almelo Is nog een DDAR lijntje
Waar rijdt eigenlijk nog DDAR rond? Ik weet de 5600 en de 7000 (gemengd met SGMm for some reason), verder niets toch?
Wat gaat er eigenlijk naar de 7000 bij instroom van SNG? Wordt dat volle kracht SGMm? Of is tegen die tijd de 7000 allang via aanbesteding bij Blauwnet getrokken?
Wanneer komt er een einde van de ellende op de 5600?? Voor de 4e keer in 1.5 week heb ik 70min vertraging. Puur alleen doordat jullie dit sloopmateriaal inzetten. Wat een regelrechte wanprestatie!!

Stond er echt een DDAR defect of was het een andere trein, recentelijk zijn daar ook nml. een aantal goederentreinen gestrand op dat traject waar de NS een hoop hinder van heeft gehad in de dienstregeling op dat traject.

@Tamzin, de SNG wordt nu uitvoerig getest en daar zijn wat dingetjes uit naar voren gekomen die weer opgelost moesten worden en wederom getest moeten worden. Liever iets meer getest dan stuk op het spoor met reizigers er in. Er is dus inderdaad iets vertraging in het SNG project maar zodra de test goed gaan en de goedkeuring er is van IL&T dan zullen ze spoedig gaan rijden. Helaas pas later op het traject Utrecht-Zwolle.
Reputatie 7
Badge
Wij hebben splinternieuwe Flirts in Brabant. Evenveel vertraging. Dus aan stopcontacten en internet ligt het niet. Wel aan de slooppassagiers?
Reputatie 7
Badge +3
Dit materieel zal het naar schatting nog zo'n twee jaar moeten volhouden. Het hangt onder andere af van de instroom van SNG (daar omtrent is het erg stil) en van de ontwikkeling van het aantal reizigers.
Wanneer komt er een einde van de ellende op de 5600?? Voor de 4e keer in 1.5 week heb ik 70min vertraging. Puur alleen doordat jullie dit sloopmateriaal inzetten. Wat een regelrechte wanprestatie!!
Reputatie 7
Badge +3
@Ddietzen
DDM1 rijdt IC-diensten dus daar zal ander IC-materieel gaan rijden.
Reputatie 7
Badge
Aan alles komt ooit een eind. Wees blij dat dat het Spoorwegmuseum de eerste generatie dubbeldekkers (DDM-1) al heeft gereserveerd.

Ooh, 🙂 Dat is wel interessant. Dan blijft er tenminste 1 exemplaar bewaard gelukkig. Het is wel weinig...maar het is tenminste wel iets.
Reputatie 6
Badge
Aan alles komt ooit een eind. Wees blij dat dat het Spoorwegmuseum de eerste generatie dubbeldekkers (DDM-1) al heeft gereserveerd.
Reputatie 7
Badge

Wie het weet mag het zeggen. Maar als je het aan mij zou vragen, dan zou ik 'uiterlijk 5 jaar!' zeggen.

Hmm jammer. wel zonde ook.
Badge
DDM-1 moet er ook nog uit toch? Waar rijdt dat nog rond, alleen 3400 of ook 4500? Gaat dat VIRM of DDZ worden of zoiets? En op welke termijn? Zit daar trouwens verkooppotentieel in of gaat het hele boeltje uiteindelijk onder de sloophamer?
Reputatie 6
Badge
Dus kort gezegd, DD-ar zal nog zeker een jaar of 5 blijven rijden?
Wie het weet mag het zeggen. Maar als je het aan mij zou vragen, dan zou ik 'uiterlijk 5 jaar!' zeggen.
Reputatie 7
Badge
Dus kort gezegd, DD-ar zal nog zeker een jaar of 5 blijven rijden?
Reputatie 4
DDAR is terug in dienst gesteld om een deel van het tekort aan sprintermaterieel op te vangen dat kwam na meerdere genomen beslissingen, waaronder het uitbreiden ipv afschaffen van het studenten-OV. Ook de Flirt order is hierdoor gekomen. Later is ook DDM-1 (10 jaar ouder) ook terug in dienst gekomen omdat de VIRM treinstellen gereviseerd moeten worden om technisch bedrijfszeker te blijven (mid-life revisie). DDAR heeft altijd sprinters gereden en is hiervoor ook ontworpen. Eerst met loc, zoals ze nu ook rijden, en later met een motorbak. Deze motorbakken en een deel van de rijtuigen zijn verbouwd tot intercity DDZ. Dit omdat de beslissing op hogerhand is genomen alle sprinters gelijkvloerse enkeldekstreinen met veel deuren te laten worden. Dat er in DDAR geen WIFI of Stopcontacten zitten, is iets van de laatste jaren, ook SLT heeft dit niet omdat men in de tijd van de bouw van deze treinen hier nog niet zo afhankelijk van was. Het is de bedoeling dat DDAR uit dienst gaat op het moment dat al het SNG materieel in dienst is. Ik gok een jaar of 5. Misschien langer als ze op reserve worden gezet. SGMM zal (deels) ook aan de kant gaan, ik gok allemaal pas na een nabestelling van SNG-6 delige treinen. Omdat alle SLT's ook een toilet en enkele schuiftredes krijgen zal de directe vervanging waarschijnlijk iets langer uitgesteld worden.
Badge
Vandaar ook dat schemaatje. Daar staan de wijzigingen tov 2017 in, zoals levensgroot te lezen is in topictitel en kleiner in document zelf. Toevallig koffie of een leesbril nodig? :8
Reputatie 7
Badge

In de 5500 rijdt SGMm sinds december, getuige dit schemaatje.

Oooh. nou voorheen was dat niet zo hoor. 😳
Badge
Waar rijdt eigenlijk nog DDAR rond? Ik weet de 5600 en de 7000 (gemengd met SGMm for some reason), verder niets toch?
Wat gaat er eigenlijk naar de 7000 bij instroom van SNG? Wordt dat volle kracht SGMm? Of is tegen die tijd de 7000 allang via aanbesteding bij Blauwnet getrokken?

Utrecht- Baarn. Verder weet ik het niet.

In de 5500 rijdt SGMm sinds december, getuige dit schemaatje.
Reputatie 7
Badge
Ja, SLT lijkt me beter inderdaad. Daar past wel wat manschap in.
Reputatie 7
Badge +3
Bij mijn weten is het de bedoeling dat op dit traject in verband met capaciteit straks SLT komt te rijden en geen SNG. SLT zijn grotere eenheden.
Reputatie 7
Badge

Utrecht- Baarn. Verder weet ik het niet.
Reputatie 7
Badge
Maar het is eigenlijk wel een beetje zonder natuurlijk he, want die dingen hebben ooit wel erg veel geld gekost. En dat word dan wel weggegooid natuurlijk als ze gesloopt worden. Maar weetje wat ook zo is.....DD-ar heeft altijd voor een enorme capaciteit gezorgd omdat het namelijk dubbeldekkers zijn. Daar passen dus heel wat mensen in en dat bevorderd natuurlijk ook wel weer de passagiers-doorstroming. Als je een SGN naast een DD-ar zet dan is duidelijk te zien in welke trein er meer mensen in passen. En waarom zou je ze zo snel weg moeten doen? Ze laten slopen kost meer geld dan ze in de dienstregeling te laten rijden me dunkt.
Badge
Reputatie 6
Badge
Eigenlijk wel grappig dat het nog rondrijdt, want medio 2013 waren er al plannen om het DD-AR materieel uit te rangeren, omdat het merendeel gebruikt werd voor de modernisering tot DDZ, en de rest onnodig en onbruikbaar werd. Uiteindelijk is er in datzelfde jaar nog een afscheidsrit geweest:
http://www.treinenweb.nl/review/46

Op 30 mei 2013 was het echt zover, de laatste DD-AR ging aan de kant:
http://www.treinenweb.nl/news/3225

Maar op 16 augustus 2014 de NS met verheugd nieuws:
http://www.treinenweb.nl/news/4299

De DD-AR komt terug in een serie van 18 stammen (lees: stellen).

Naar verwachting zullen deze treinen nog wel rijden tot de SNG ingestroomd is. Een definitieve datum is niet bekend, maar de NS wil wel van haar (overtollige) 1700-locmomotieven af. De eersten zullen al de komende maanden naar de sloop gaan. Uiteraard blijven er nog een aantal over voor de huidige inzet met DD-AR, maar ik zou beiden geen járen meer geven.

Ombouw tot DDZ zal ook niet gebeuren, omdat DDZ is ontstaan uit de mDDM-motorrijtuigen die de tractie leveren voor de treinen. En dus geen 1700-loc meer waarbij er in het gehele DD-AR tijdperk gemengd mee werd gereden. Dus, voor wie van DD-AR houdt: geniet nu nog maar de komende paar jaren, want het kan dan opeens voorbij zijn.

Mogelijk dat er nog een paar (kop)bakken DD-AR blijven bestaan voor mogelijke reserve als DDZ, maar daar blijft het bij.
Reputatie 7
Badge
Precies, gewoon een likje verf zou het al weer een stuk fraaier maken. En misschien het interieur ook een likje verf geven hier en daar. Daarmee zou de trein er al een stuk nieuwer uit gaan zien. En het kost niks want je hoeft dan verder geen reperatie´s meer te doen of dingen te moderniseren.
Goed idee Mark. 🙂
Reputatie 5
Alleen een likje verf aan de buitenkant doet al wonderen. Het is dat een DDAR als sprinter gewoon veel passagiers kan vervoeren.

Reageer