beantwoord

SLT sprinter ook niet rolstoeltoegankelijk


Ik ben diep teleurgesteld in de (nieuwe sprinters van de) NS.

Laatst ging ik met mijn oma een dagje naar Delft. Ik heb toen van tevoren nog even gekeken of er een rolstoeltoegankelijke sprinter reed. Want mijn oma zit in een rolstoel, maar vandaag had ze besloten de scootmobiel te nemen. En er reed een 'rolstoeltoegangkelijke' sprinter (zoals (bijna) altijd). Dus toen gingen wij naar Den Haag centraal (ons instap station). Vervolgens stonden wij op het perron en wilde wij instappen. Maar dat kon niet! Want:
ten eerste: is de afstand tussen de trein en perron veel te groot
ten tweede: is de sprinter hoger dan het perron.
Dus kwam mijn oma bijna vast te zitten tussen de trein en perron.
Toen zijn we naar een service medewerker gegaan. En die heeft ons geadviseerd assistentie voor een loopbrug te vragen. Toen moesten wij maar liefst 1 uur wachten. Waardoor een deel van ons uitje verpest was. uiteindelijk kwam er iemand met een heel klein loopplankje aan. En dan vraag ik me af: er lopen tientallen medewerkers rond. waarom kunnen die geen loopplankje pakken en neerleggen. en waarom kan er niemand op Delft een loopplankje pakken en neerleggen want daar lopen ook genoeg medewerkers rond. Maar goed.....
Dus toen gingen wij ongeveer half 3 terug naar Den Haag. Toen weer ruim van te voren gebeld. werd er gezegd dat er om 10 over half 4 een medewerker beschikbaar zou zijn. Oke. Maar vervolgens werden wij gebeld en er werd gezegd dat ze er niet op tijd konden zijn en dat er bij trein van half 5 een loopbrug beschikbaar zou kunnen zijn. Dus toen hebben wij nota bene 2 uur op het station op een trein gewacht! En toe kwam er om half 5 eindelijk iemand met zo'n klein plankje aangelopen en terwijl er daar ook personeel rondloopt. En gelukkig konden wij eindelijk na 2 uur wachten weer naar huis.

En het ergste vind ik nog: waarom kan je met een scootmobiel NIET in een SLT sprinter? Daar zijn deze treinen toch ,onder andere voor gebouwd?

Hopelijk kan iemand hier snel een verklaring bij geven.

M.V.G.,
M. Osewoudt
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 13 april 2015, 11:44

max.osewoudt schreef:

Ik ben diep teleurgesteld in de (nieuwe sprinters van de) NS.

Laatst ging ik met mijn oma een dagje naar Delft. Ik heb toen van tevoren nog even gekeken of er een rolstoeltoegankelijke sprinter reed. Want mijn oma zit in een rolstoel, maar vandaag had ze besloten de scootmobiel te nemen. En er reed een 'rolstoeltoegangkelijke' sprinter (zoals (bijna) altijd). Dus toen gingen wij naar Den Haag centraal (ons instap station). Vervolgens stonden wij op het perron en wilde wij instappen. Maar dat kon niet! Want:
ten eerste: is de afstand tussen de trein en perron veel te groot
ten tweede: is de sprinter hoger dan het perron.
Dus kwam mijn oma bijna vast te zitten tussen de trein en perron.
Toen zijn we naar een service medewerker gegaan. En die heeft ons geadviseerd assistentie voor een loopbrug te vragen. Toen moesten wij maar liefst 1 uur wachten. Waardoor een deel van ons uitje verpest was. uiteindelijk kwam er iemand met een heel klein loopplankje aan. En dan vraag ik me af: er lopen tientallen medewerkers rond. waarom kunnen die geen loopplankje pakken en neerleggen. en waarom kan er niemand op Delft een loopplankje pakken en neerleggen want daar lopen ook genoeg medewerkers rond. Maar goed.....
Dus toen gingen wij ongeveer half 3 terug naar Den Haag. Toen weer ruim van te voren gebeld. werd er gezegd dat er om 10 over half 4 een medewerker beschikbaar zou zijn. Oke. Maar vervolgens werden wij gebeld en er werd gezegd dat ze er niet op tijd konden zijn en dat er bij trein van half 5 een loopbrug beschikbaar zou kunnen zijn. Dus toen hebben wij nota bene 2 uur op het station op een trein gewacht! En toe kwam er om half 5 eindelijk iemand met zo'n klein plankje aangelopen en terwijl er daar ook personeel rondloopt. En gelukkig konden wij eindelijk na 2 uur wachten weer naar huis.

En het ergste vind ik nog: waarom kan je met een scootmobiel NIET in een SLT sprinter? Daar zijn deze treinen toch ,onder andere voor gebouwd?

Hopelijk kan iemand hier snel een verklaring bij geven.

M.V.G.,
M. Osewoudt



Beste Max,

Als ik met een gehandicapt familielid op pad ga nemen we altijd zelf gewoon een stuk hout mee om het gat tussen perron en trein te overbruggen. We hebben een constructie bedacht waardoor we de plank na gebruik met touwen aan de rolstoel kunnen hangen (hoeven we niet de hele dag te dragen). Dat gaat aardig goed, maar daarmee kan de gehandicapte dus niet alleen op pad helaas...
Helaas zijn bussen ook vaak niet goed toegankelijk, al hebben ze tegenwoordig uitschuifplanken: de planken werken niet, of de chauffeur weigert op te staan om de handbediende plank uit te leggen...

Bekijk origineel

12 reacties

De sprinter is er wel op gebouwd, maar het perron in Den Haag is blijkbaar nog niet op de juiste hoogte gebracht. In Delft zou ze wel zelfstandig de trein in en uit moeten kunnen rijden.
Rolstoeltoegankelijk... Je zegt het zelf. Een rolstoel heeft twee grotere wielen, de kleine wielen kun je met een medereiziger over het gat tussen perron en trein helpen.
Maar een scootmobiel... Mag ik binnenkort met mijn golfkarretje meereizen?
Warempel, Dwarsligger, je hebt gelijk. De concessie schrijft:

NS maakt materieel van het type SLT zelfstandig toegankelijk door maatregelen te nemen
waardoor de kloof bij ten minste één deur per zijde van een treinstel tussen perron en trein verder wordt verkleind, mits de voorziening geen beperkende invloed heeft op de korte halteringstijd (volgens dienstregeling) op stations. Wanneer de voorziening niet inpasbaar lijkt, treden concessieverlener, belangenorganisaties die reizigers met een functiebeperking vertegenwoordigen en NS hierover in overleg;



Het is dus een bekend euvel waar nog ergens voor 2025 een oplossing voor komen, met een flinke slag om de arm.
Reputatie 6
Badge +1
Dwarsligger schreef:

Rolstoeltoegankelijk... Je zegt het zelf. Een rolstoel heeft twee grotere wielen, de kleine wielen kun je met een medereiziger over het gat tussen perron en trein helpen.
Maar een scootmobiel... Mag ik binnenkort met mijn golfkarretje meereizen?



Nee, want een scootmobiel is een gehandicaptenvoertuig, en een golfkarretje niet...
Reputatie 6
Badge +1
max.osewoudt schreef:

Ik ben diep teleurgesteld in de (nieuwe sprinters van de) NS.

Laatst ging ik met mijn oma een dagje naar Delft. Ik heb toen van tevoren nog even gekeken of er een rolstoeltoegankelijke sprinter reed. Want mijn oma zit in een rolstoel, maar vandaag had ze besloten de scootmobiel te nemen. En er reed een 'rolstoeltoegangkelijke' sprinter (zoals (bijna) altijd). Dus toen gingen wij naar Den Haag centraal (ons instap station). Vervolgens stonden wij op het perron en wilde wij instappen. Maar dat kon niet! Want:
ten eerste: is de afstand tussen de trein en perron veel te groot
ten tweede: is de sprinter hoger dan het perron.
Dus kwam mijn oma bijna vast te zitten tussen de trein en perron.
Toen zijn we naar een service medewerker gegaan. En die heeft ons geadviseerd assistentie voor een loopbrug te vragen. Toen moesten wij maar liefst 1 uur wachten. Waardoor een deel van ons uitje verpest was. uiteindelijk kwam er iemand met een heel klein loopplankje aan. En dan vraag ik me af: er lopen tientallen medewerkers rond. waarom kunnen die geen loopplankje pakken en neerleggen. en waarom kan er niemand op Delft een loopplankje pakken en neerleggen want daar lopen ook genoeg medewerkers rond. Maar goed.....
Dus toen gingen wij ongeveer half 3 terug naar Den Haag. Toen weer ruim van te voren gebeld. werd er gezegd dat er om 10 over half 4 een medewerker beschikbaar zou zijn. Oke. Maar vervolgens werden wij gebeld en er werd gezegd dat ze er niet op tijd konden zijn en dat er bij trein van half 5 een loopbrug beschikbaar zou kunnen zijn. Dus toen hebben wij nota bene 2 uur op het station op een trein gewacht! En toe kwam er om half 5 eindelijk iemand met zo'n klein plankje aangelopen en terwijl er daar ook personeel rondloopt. En gelukkig konden wij eindelijk na 2 uur wachten weer naar huis.

En het ergste vind ik nog: waarom kan je met een scootmobiel NIET in een SLT sprinter? Daar zijn deze treinen toch ,onder andere voor gebouwd?

Hopelijk kan iemand hier snel een verklaring bij geven.

M.V.G.,
M. Osewoudt



Beste Max,

Als ik met een gehandicapt familielid op pad ga nemen we altijd zelf gewoon een stuk hout mee om het gat tussen perron en trein te overbruggen. We hebben een constructie bedacht waardoor we de plank na gebruik met touwen aan de rolstoel kunnen hangen (hoeven we niet de hele dag te dragen). Dat gaat aardig goed, maar daarmee kan de gehandicapte dus niet alleen op pad helaas...
Helaas zijn bussen ook vaak niet goed toegankelijk, al hebben ze tegenwoordig uitschuifplanken: de planken werken niet, of de chauffeur weigert op te staan om de handbediende plank uit te leggen...
Een aangepaste auto is ook een gehandicaptenvoertuig. Die kan toch ook niet mee met de trein.
Ik bedoel: rolstoelen worden steeds groter, elektrischer en zwaarder... De grens is bereikt. Dat gehandicapten geëmancipeerder zijn akkoord. Maar ook zij moeten niet denken dat 'alles' maar moet kunnen en mogen.
Keuzereiziger schreef:

Nee, want een scootmobiel is een gehandicaptenvoertuig, en een golfkarretje niet...

Reputatie 6
Badge +1
Een aangepaste auto is geen gehandicaptenvoertuig: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gehandicaptenvoertuig. Maar je hebt op zich een punt, een Canta is wel groot. Overigens mogen voertuigen met een verbrandingsmotor niet mee in de trein, dus de Canta is daarmee al uitgesloten.
Reputatie 1
Badge
Beste max.osewoudt, ik begrijp goed dat dit niet fijn is. Ik heb dit ook direct weer doorgegeven. Wel mooi om te lezen dat jullie hier ideeën met elkaar delen. 🙂 We doen ons best om onze treinen zo toegankelijk mogelijk te maken/houden. Toegankelijkheid staat hoog op de agenda; alle nieuw aan te schaffen treinstellen zullen rolstoeltoegankelijk zijn zonder hulp van een mobiele brug. Voor scootmobiels geldt overigens dat deze vooraf aangemeld moeten worden bij bureau assistentieverlening. Klik hier voor meer informatie.

Ik heb je topic verplaatst naar In de trein.
Pe_pe schreef:

De sprinter is er wel op gebouwd, maar het perron in Den Haag is blijkbaar nog niet op de juiste hoogte gebracht. In Delft zou ze wel zelfstandig de trein in en uit moeten kunnen rijden.



In Delft begint het er wel op te lijken maar het kan nog steeds niet tot nauwelijks
Bedank voor alle informatie allemaal!
Hopelijk worden de perrons z.s.m. aan gepast.

N.B.: Op station Voorschoten gaat het trouwens prima!
Keuzereiziger schreef:

max.osewoudt schreef:

Ik ben diep teleurgesteld in de (nieuwe sprinters van de) NS.

Laatst ging ik met mijn oma een dagje naar Delft. Ik heb toen van tevoren nog even gekeken of er een rolstoeltoegankelijke sprinter reed. Want mijn oma zit in een rolstoel, maar vandaag had ze besloten de scootmobiel te nemen. En er reed een 'rolstoeltoegangkelijke' sprinter (zoals (bijna) altijd). Dus toen gingen wij naar Den Haag centraal (ons instap station). Vervolgens stonden wij op het perron en wilde wij instappen. Maar dat kon niet! Want:
ten eerste: is de afstand tussen de trein en perron veel te groot
ten tweede: is de sprinter hoger dan het perron.
Dus kwam mijn oma bijna vast te zitten tussen de trein en perron.
Toen zijn we naar een service medewerker gegaan. En die heeft ons geadviseerd assistentie voor een loopbrug te vragen. Toen moesten wij maar liefst 1 uur wachten. Waardoor een deel van ons uitje verpest was. uiteindelijk kwam er iemand met een heel klein loopplankje aan. En dan vraag ik me af: er lopen tientallen medewerkers rond. waarom kunnen die geen loopplankje pakken en neerleggen. en waarom kan er niemand op Delft een loopplankje pakken en neerleggen want daar lopen ook genoeg medewerkers rond. Maar goed.....
Dus toen gingen wij ongeveer half 3 terug naar Den Haag. Toen weer ruim van te voren gebeld. werd er gezegd dat er om 10 over half 4 een medewerker beschikbaar zou zijn. Oke. Maar vervolgens werden wij gebeld en er werd gezegd dat ze er niet op tijd konden zijn en dat er bij trein van half 5 een loopbrug beschikbaar zou kunnen zijn. Dus toen hebben wij nota bene 2 uur op het station op een trein gewacht! En toe kwam er om half 5 eindelijk iemand met zo'n klein plankje aangelopen en terwijl er daar ook personeel rondloopt. En gelukkig konden wij eindelijk na 2 uur wachten weer naar huis.

En het ergste vind ik nog: waarom kan je met een scootmobiel NIET in een SLT sprinter? Daar zijn deze treinen toch ,onder andere voor gebouwd?

Hopelijk kan iemand hier snel een verklaring bij geven.

M.V.G.,
M. Osewoudt



Beste Max,

Als ik met een gehandicapt familielid op pad ga nemen we altijd zelf gewoon een stuk hout mee om het gat tussen perron en trein te overbruggen. We hebben een constructie bedacht waardoor we de plank na gebruik met touwen aan de rolstoel kunnen hangen (hoeven we niet de hele dag te dragen). Dat gaat aardig goed, maar daarmee kan de gehandicapte dus niet alleen op pad helaas...
Helaas zijn bussen ook vaak niet goed toegankelijk, al hebben ze tegenwoordig uitschuifplanken: de planken werken niet, of de chauffeur weigert op te staan om de handbediende plank uit te leggen...



Bedankt dat is een goede tip.
Dwarsligger schreef:

Rolstoeltoegankelijk... Je zegt het zelf. Een rolstoel heeft twee grotere wielen, de kleine wielen kun je met een medereiziger over het gat tussen perron en trein helpen.
Maar een scootmobiel... Mag ik binnenkort met mijn golfkarretje meereizen?



mijn oma is afhankelijk van haar rolstoel/scootmobiel. Niemand is afhankelijk van een gofkarretje. Dus dat vind ik een beetje een raar antwoord.... En het gat was te groot en de trein stond te hoog ten opzichte van het perron om een medereiziger te helpen.

Reageer