beantwoord

Smerig vervoer!

Hoi NS.

Vandaag reisde ik van Breukelen naar Leiden centraal.. Dit was bepaald geen pretje, overal lag kots, plas, afval en het stonk extreem erg.
Zowel de heen reis als de terug reis (18.30). Jullie hebben heel de dag de tijd gehad om de treinen schoon te maken en ik neem aan dat jullie na alle jaren van het vieren van Koninginnedag toch wel ervaring hebben over hoe mensen treinen achterlaten!!

Nu las ik in een andere klacht dat jullie hiermee reageerde dat het schoonmaak personeel van het externe bedrijf al maanden staakt.
Was dit probleem dan niet al maanden van te voren te overzien en dat hier VAN TE VOREN een oplossing in gevonden kon worden.
Ik neem aan dat er meer dan 1 extern schoonmaak bedrijf is, als is het enkel voor 1 schoonmaakploeg voor vandaag, want aan overige berichten te lezen zit ik morgen nog steeds in een NS-vuilniswagen met de overige 1,1 miljoen mensen die dagelijks met jullie reizen. leuk vooruit zicht! En dit zal vast niet overeenkomen met de hygiënische voorschriften waar jullie je aan moet houden!

De schuld afschuiven op de reizigers is makkelijk gevonden. Elk jaar is het een bende, dit jaar ook, dus ook jullie treinen.
Ik neem aan dat ik een compromis kan verwachten voor de 36 euro die ik vandaag aan jullie heb uitgegeven.
In jullie 'reizigershandvest' wordt er zelfs gesproken over jullie dienstverlening en services. Hier is een quote uit het stuk voor 'veilig reizen': " Veiligheid op de stations en in de trein gaat voor alles. Daarom houden wij zorg- vuldig toezicht en zorgen wij ervoor dat treinen en stations schoon, overzichtelijk en goed verlicht zijn." en nog 1 onder 'als er iets mis gaat': Elke dag zetten wij ons voor 100% in om u veilig, op tijd en comfortabel naar uw bestemming te brengen.".

Nou NS hier gaat nu duidelijk iets mis, buiten het feit dat jullie dit probleem maanden van te voren aan zag komen is er ook geen enkele vorm van communicatie geweest naar de reizigers toe dat wij een vuilniswagen konden verwachten vandaag, en de overige dagen!

Ik ben erg benieuwd naar de compensatie van jullie kant en verwacht spoedig een privé-bericht om verder in contact met mij te komen!
En uiteraard dat ik morgen wel in een schone trein zit!

Vriendelijke groet,
icon

Beste antwoord door Hessel NS 28 april 2014, 12:28

Dag Teeuwer, ik begrijp je klachten maar al te goed, want wij balen er zelf ook erg van dat jij als klant geconfronteerd wordt met treinen die geregeld veel viezer zijn dan je van ons mag verwachten. We hebben dit volop onder de aandacht gebracht en de verantwoordelijke partijen opgeroepen om tot een overeenkomst te komen en iets te veranderen aan de huidige situatie.

NS heeft als een van de initiatiefnemers van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag de laatste jaren juist laten zien dat het anders kan in de schoonmaakbranche. Deze code moet er toe leiden dat alle marktpartijen gezamenlijk werken aan het verbeteren van de arbeidsomstandigheden van de schoonmakers én de kwaliteit van het schoonmaakwerk.

De staking nu is een landelijke staking, die vooral in de trein inmiddels helaas erg merkbaar wordt. We roepen sinds het begin van de stakingen partijen op om tot een echt duurzame en verantwoorde CAO te komen, zonder dat reizigers en werknemers de dupe zijn, zoals nu al jaren regelmatig het geval is.

Wat betreft de suggesties van reageerders hier om ander personeel in te zetten om treinen schoon te maken: het breken van een staking is wettelijk verboden.

Zolang is deze staking voortduurt - hopelijk niet te lang - zetten we natuurlijk alles op alles om met de beperkte mankracht die we hebben de treinen zoveel mogelijk schoon te houden. Uiteraard kun je hier als treinreiziger zelf ook een rol in spelen, door geen afval achter te laten in de trein.

Tot slot, er zal in deze geen sprake zijn van compensatie.

Bekijk origineel

8 reacties

Afgelopen maanden is dit onderwerp ook van tijd tot tijd aan de orde geweest in de media. Niet alleen omdat treinen en stations (bijna) niet meer gereinigd werden, maar ook omdat de acties van de schoonmakers zich uitbreidden naar bijv. de ziekenhuizen.
Enkele dagen geleden is de vervuiling van de treinen zelfs nog als item in diverse nieuwsuitzending op TV aan de orde geweest.

Niet dat dat alles goed maakt. Maar er was dus wel communicatie naar de reiziger toe; ook de afgelopen ruim 2 maanden op dit forum.

Maar als een oproep aan aan de reiziger om zoveel mogelijk het eigen afval mee te nemen en elders weg te gooien tot gevolg heeft dat treinen juist als vuilniswagens gebruikt gaan worden, wat doe je dan?

Al het treinpersoneel is bevoegd om te sterk vervuilde treinen aan te melden voor een grondige spoedschoonmaak. Maar als treinen daarvoor naar de onderhoudswerkplaatsen moeten er daardoor met kortere treinen moet worden gereden of treinen helemaal uitvallen omdat die treinstellen buiten dienst moeten worden gesteld, staat ook heel Nederland op de achterste benen.

Wellicht dat het zinvol is om uw klacht eens voor te leggen aan de
Directie van de NS Groep,
NS Hoofdkantoor
Laan van Puntenburg 100
3511 ER Utrecht
Postbus 2025
3500 HA Utrecht

Wellicht dat de beleidsmakers daar een oplossing zien om iets aan het toenemende probleem te doen.
Want eerlijk is eerlijk, met de toenemende vervuiling komt ook de volksgezondheid in gevaar.

Kan de NS dan niet schoonmakers inhuren die niet staken? Ik snap de staking van de schoonmakers, ze hebben helemaal gelijk. Maar er zijn ook schoonmakers die niet staken en die in te huren zijn. Als deze staking al zo lang duurt kan je natuurlijk wel excuses gaan maken enzo, maar wordt het niet gewoon eens tijd voor actie?

Nog even en de reizigers gaan staken ;-)

Er zullen altijd schoonmakers zijn die niet staken. Zo af en toe zie je er wel eens door een trein lopen, zoals dat vaak bij het "keren" op een groot station gebeurt, om de afvalbakken te legen.

Maar die niet-stakende schoonmakers zijn allemaal wel in dienst bij een schoonmaakbedrijf.
En als je die gaat inhuren (voor zover ze dat al willen) gaan zij dus besmet werk doen van henzelf en hun collega's.
Je kunt er dan op wachten dat de zaak helemaal escaleert; dat hebben vergelijkbare acties in het verleden wel bewezen.
Ook die enkele schoonmaker die het niet met de acties eens is behoudt liever zijn baantje.

En tot een reizigersstaking zal het nooit komen. Je krijgt nooit alle neuzen dezelfde kant op.
Het rijdend personeel van NS zij een keihard signaal moeten afgeven door i.v.m. de volksgezondheid te weigeren om nog met rijdende afvalbakken op stap te gaan.
Misschien dat dan de verantwoordelijk staatssecretaris bereid is aan haar collega van defensie te vragen het leger in te zetten om de treinen in één klap schoon te krijgen.
Ook ik ga elke dag met de trein en het is geen excuus dat de treinen vies zijn omdat de schoonmakers staken. Het is ook niet lastig... JA lastig voor het treinpersoneel om een vuilniszak te pakken en hun werkplek schoon te houden en lastig voor service en veiligheid die met zn 8e voor de 2e keer op een rit staan te controleren om ook even de bezem er door te halen. Dus om je best te doen moet er nog wel wat gebeuren......

Net zo goed als het voor een HC lastig is en voor medewerkers van S&V lastig is om de troep van de reiziger op te ruimen, zo lastig is het kennelijk ook voor de reiziger zelf om de troep op te ruimen.
Zelfs toen er nog niet gestaakt werd zal ik regelmatig mensen die hun troep in de trein achter lieten en als ik hen er dan op aanspraak kreeg ik steevast als antwoord dat daar de schoonmakers toch voor waren.
En nu er vrijwel geen schoonmakers meer zijn, nu lopen diezelfde mensen om het hardst te schreeuwen dat het zo'n troep is.

U realiseert zich hopelijk dat als HC's ingezet gaan worden voor het schoonmaken van een trein, dat zij niet tegelijkertijd ook een trein kunnen begeleiden, zodat treinen dan dus uitvallen.
Nou ja, beter geen trein dan een vuile trein lijkt zo zoetjes aan het devies te worden.

Ik heb op dit forum al reacties gezien dat er HC's zijn die weigeren om met een te zeer vervuilde trein te vertrekken en die treinen buiten dienst stellen. Dat er dan er treinen uitvallen is dan een bijkomstigheid; de reiziger hoeft dan niet meer in een vervuilde trein te zitten.

En met een beetje goede wil is er best wel wat aan te doen.
Als nou iedere reiziger morgen eens een vuilniszak meeneemt van huis (en een paar latex handschoenen) en de moeite zou nemen de losse troep in zijn/haar coupé in diezelfde vuilniszak mee neemt en op het station op een verzamelplaats deponeert, dan zien de meeste treinen er al snel enigszins toonbaar uit.

Niet die ene HC of die ene schoonmaker kan het in z'n eentje klaren.,
Eendracht maakt nog altijd macht, dus als ook de reizigers meedoen, komen we al een aardig eind.

Dag Teeuwer, ik begrijp je klachten maar al te goed, want wij balen er zelf ook erg van dat jij als klant geconfronteerd wordt met treinen die geregeld veel viezer zijn dan je van ons mag verwachten. We hebben dit volop onder de aandacht gebracht en de verantwoordelijke partijen opgeroepen om tot een overeenkomst te komen en iets te veranderen aan de huidige situatie.

NS heeft als een van de initiatiefnemers van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag de laatste jaren juist laten zien dat het anders kan in de schoonmaakbranche. Deze code moet er toe leiden dat alle marktpartijen gezamenlijk werken aan het verbeteren van de arbeidsomstandigheden van de schoonmakers én de kwaliteit van het schoonmaakwerk.

De staking nu is een landelijke staking, die vooral in de trein inmiddels helaas erg merkbaar wordt. We roepen sinds het begin van de stakingen partijen op om tot een echt duurzame en verantwoorde CAO te komen, zonder dat reizigers en werknemers de dupe zijn, zoals nu al jaren regelmatig het geval is.

Wat betreft de suggesties van reageerders hier om ander personeel in te zetten om treinen schoon te maken: het breken van een staking is wettelijk verboden.

Zolang is deze staking voortduurt - hopelijk niet te lang - zetten we natuurlijk alles op alles om met de beperkte mankracht die we hebben de treinen zoveel mogelijk schoon te houden. Uiteraard kun je hier als treinreiziger zelf ook een rol in spelen, door geen afval achter te laten in de trein.

Tot slot, er zal in deze geen sprake zijn van compensatie.
Als personeel van NS reist in de 1e klas, is het ook mogelijk dat deze onderweg is naar zijn/haar werk. Jij staat als klant bij ons het allerhoogst in het vaandel en service staat bij ons absoluut voorop. Ook wij hopen dat er zo snel mogelijk een passende oplossing komt, want wij begrijpen dat dit voor niemand een prettige situatie is.

Groet,
Stephan
Kan de NS dan niet schoonmakers inhuren die niet staken? Ik snap de staking van de schoonmakers, ze hebben helemaal gelijk. Maar er zijn ook schoonmakers die niet staken en die in te huren zijn. Als deze staking al zo lang duurt kan je natuurlijk wel excuses gaan maken enzo, maar wordt het niet gewoon eens tijd voor actie?

Nog even en de reizigers gaan staken 😉
Ook ik ga elke dag met de trein en het is geen excuus dat de treinen vies zijn omdat de schoonmakers staken. Het is ook niet lastig... JA lastig voor het treinpersoneel om een vuilniszak te pakken en hun werkplek schoon te houden en lastig voor service en veiligheid die met zn 8e voor de 2e keer op een rit staan te controleren om ook even de bezem er door te halen. Dus om je best te doen moet er nog wel wat gebeuren......
Ja zeg, en ik zal meteen een broodje smeren voor de HC als hij in de eerste klas even uitrust! Het moet niet gekker worden, WIJ BETALEN OM VERVOERT TE WORDEN MET DE NS WAAR SERVICE HOOG IN HET VAANDEL STAAT. Maar nu even niet...:( Als er treinen uitvallen krijgt de NS een boete dus zal daar niet voor gekozen gaan worden. 1 politiek spel over de rug van de reiziger.

Reageer