Smerige trein

• 27 april 2014
  • 36 reacties
  • 2137 Bekeken

Hallo Ns,

Vandaag moest ik met de trein van dieren naar wijchen en vice versa.
Toen ik de trein binnenkwam was de trein heel smerig! Om over de stank nog maar te zwijgen.
Overal lag vuil op de grond, bekleding met kots erin, bij de.toiletten lag het wc papier (GEBRUIKT!!!!Dit kan echt niet!!!

Gaan jullie hier nog iets aan doen?

Mvg,

Ramon

36 reacties

Hallo Ramon,

Het lijkt mij inderdaad geen pretje om met een tot afvalcontainer verworden trein te moeten reizen.

Dit onderwerp komt de laatste tijd steeds vaker aan de orde, zoals bijv ook in dit topic .

Het probleem is dat NS zelf geen schoonmaakploegen in dienst heeft, maar over de schoonmaak van treinen contracten heeft afgesloten met schoonmaakbedrijven.
En het is juist de schoonmaakbranche die sinds enkele maanden vrijwel plat ligt door stakingen.

De vervuiling van de treinen zal daardoor alleen maar verder toenemen, ook al omdat reizigers niet eens de moeite nemen om hun eigen afval even mee te nemen en elders )op een station bijv.) weg te gooien.
Wanneer een trein naar de mening van een conducteur te vies wordt om nog op verantwoorde mensen te vervoeren, kan de conducteur besluiten dat de trein aan het eind van de rit buiten dienst gesteld wordt en naar een onderhoudsbedrijf van NS gaat om aldaar grondig gereinigd te worden.

Ook voor het treinpersoneel - bij wie je altijd je klachten kwijt kunt - is het natuurlijk een lastige beslissing. Laat je een vervuilde trein nog gewoon rijden, of laat je die uit de dienst halen, met als gevolg kortere treinen of zelfs uitval van treinen.

En op een dag als vandaag - meteen na Koningsdag - kon je eigenlijk al verwachten dat de treinen extra smerig zouden zijn.
Helaas is de hele verwording van onze maatschappij weer eens extra duidelijk geworden.

Zelf de gemeentereiniging van Rotterdam moest hun collega's van Amsterdam te hulp komen vanwege de grote bergen afval die na Koningsdag in de stad lagen.

Bij gebrek aan schoonmaakpersoneel ben ik bang dat NS er voorlopig niet al te veel aan zal kunnen doen, behoudens dan het trachten te verhelpen van excessen.

Vr.gr.
Hans
Reputatie 2
Misschien is het beter dat de NS zelf de schoonmaakdienst ter hand neemt? Kunnen ze gelijk een goede prijs afspreken.
Want daar ligt het natuurlijk ook aan!!
Alles moet tegen zo laag mogelijke kosten. Daar maakt de NS zich ook schuldig aan.
Dit is niet het enige geval waarin de NS voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, uiteindelijk pakt het altijd slecht uit, van het kopen van nieuwe treinstellen tot het onderbetalen van schoonmakers. Treinen zijn nog steeds een bende, ik vraag me af hoe lang deze staking gaat duren. Dat het de laatste niet zal zijn, is wel zeker.
Dit is niet het enige geval waarin de NS voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, uiteindelijk pakt het altijd slecht uit, van het kopen van nieuwe treinstellen tot het onderbetalen van schoonmakers. Treinen zijn nog steeds een bende, ik vraag me af hoe lang deze staking gaat duren. Dat het de laatste niet zal zijn, is wel zeker.

Hoezeer ik deze reactie en die van Gerrit1507 ook begrijp, NS heeft als een van de initiatiefnemers van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag de laatste jaren juist laten zien dat het anders kan in de schoonmaakbranche. De code moet er toe leiden dat alle marktpartijen - opdrachtgevers, opdrachtnemers/werkgevers, werknemers en makelaars en hun vertegenwoordigers - gezamenlijk werken aan het verbeteren van de arbeidsomstandigheden van de schoonmakers én de kwaliteit van het schoonmaakwerk.

De staking nu is een landelijke staking, die juist in het OV inmiddels erg merkbaar wordt. We betreuren het enorm dat onze reizigers hiervan de dupe worden en roepen al sinds het begin van de stakingen partijen op om snel weer om de onderhandelingstafel te gaan en te komen tot een echt duurzame en verantwoorde CAO voor alle betrokken partijen en zonder dat reizigers en werknemers de dupe zijn, zoals nu al jaren regelmatig het geval is.

Tot die tijd zetten we natuurlijk alles op alles om met de beperkte mankracht die we hebben de treinen zoveel mogelijk schoon te houden. Uiteraard kun je hier als treinreiziger zelf ook een rol in spelen, door geen afval achter te laten in de trein.
Reputatie 2
Als het echt zo zou zijn dat de NS hier een voortrekkersrol in speelt, dan moeten de bonden zich wel schamen!
Ik ga ervan uit dat de bonden de staking organiseren en dat het geen wilde staking is.
Als het echt zo zou zijn dat de NS hier een voortrekkersrol in speelt, dan moeten de bonden zich wel schamen!
Ik ga ervan uit dat de bonden de staking organiseren en dat het geen wilde staking is.

Deze landelijke stakingen zijn inderdaad georganiseerd. NS is als podium voor stakingen natuurlijk erg aantrekkelijk: waar anders bereik je zo'n groot publiek als in het OV. Maar niet alleen in het OV staken de schoonmakers.
Hessel en andere forumleden,

Check de NS facebook pagina, ik heb wat foto's achtergelaten van mijn reisje Almere-Lelystad. Je schoenen plakken vast en je moet zoeken naar een bank waar geen harde stukken (kots?) in het pluche zitten. Dit doe je flink betalende klanten niet aan, dan zoek je als bedrijf in je "voortrekkersrol" een alternatief. Ik heb vanochtend in een trein gezeten die inderdaad als een naar pis, kots, vuilnis en bier stinkend vuilnisvat gekwalificeerd kan worden. En dan komen er op het eindstation 2 (!) schoonmaker aan boord. En hoe lang hebben die? 15, 20 minuten? Dan krijgen ze nog niet eens 1 treinstel p.p. schoon. Echt, schaam je diep.

Dat de NS een geschil heeft met de bonden mag niet in deze grove mate leiden tot vervuiling van treinen. Ik heb echt medelijden met forenzen (lekker druk in die stank) of ouders die in de paasvakantie er lekker op uit trekken met de kids...

En ik las ergens dat het nog erger gaat worden: hoezo moet ik vieze treinen verwachten na koningsdag? Elke grote stad heeft de boel na een nacht op orde. En de trein waar ik in zat was inderdaad het station "verantwoord" gepasseerd maar de conducteur zag ik niet (snap ik, je schaamt je natuurlijk dood). En ik ga er van uit dat ik voor het bedrag van een kaartje toch wel een koffiebeker weg zou moeten kunnen gooien, dat ik die niet mee hoef te nemen.

Maar eigenlijk wordt er gezegd: "Het is erg en wordt alleen maar erger.... Wen er maar aan want voorlopig wordt het niet beter". Lees de comments eens na, ik krijg er plaatsvervangende schaamte van.

Fail, schaam. :@
Zoals mijn collega al aangeeft in zijn reactie, spelen wij geen rol aan de onderhandelingstafel bij deze stakingen. NS heeft dan ook geen geschil met de vakbonden. We betreuren het dan ook, dat onze reizigers last hebben van de staking. En zoals eerder al aangegeven, roepen we de werkgevers in de schoonmaak (OSB) en de FNV dus ook op om snel weer naar de onderhandelingstafel te gaan en een einde te maken aan de stakingen.

Wij hopen dan ook dat je weer snel in een schone en frisse trein zit, Ram.
Eigenlijk is het dieptriest deze staking. De schoonmakers willen doorbetaald krijgen bij ziekte??? Ik wist niet eens dat het nog kon niet doorbetaald worden bij ziekte. Volkomen terecht dat zij doorbetaald willen worden. Alsof je er zelf voor kiest om ziek te worden. En een loonsverhoging van 50 cent bruto per uur. Wat is nou toch in vredesnaam 50 cent? Gooi er een euro bij en uitbetalen bij ziekte. Schoonmakers blij, reizigers blij, patiënten blij en nog veel meer mensen blij. Deze mensen zijn gigantisch belangrijk, want iedereen wil reizen in een schone trein, naar een schoon ziekenhuis, lesgeven en krijgen in een schone school. Enz. enz. enz.
Reputatie 7
Badge +4
Als je naar de arbeidsvoorwaarden van schoonmakers kijkt, dan zijn dat moderne slaven. Van loon kun je al haast niet spreken en van arbeidsvoorwaarden al helemaal niet. Gelukkig dat er nog beschaafde mensen in Nederland zijn die het voor ze opnemen. De bonden inderdaad en die worden door sommigen nog als de schuldigen aangewezen ook. NS had dit werk nooit mogen uitbesteden, in het belang van de schoonmakers niet en ook in het belang van de reizigers niet. NS is wel een fatsoenlijk bedrijf en zou nooit met dit soort arbeidsvoorwaarden aankomen. Natuurlijk kost een kaartje geld en voor een schone trein moeten we nu een maal eenmaal iets over hebben. Hoe belangrijk hun nederige werk is, zie je pas als het niet meer gebeurd. Als je dan de reacties leest van mensen met een sociale nulmentaliteit die alleen hun eigen wensen zien, zou je je bijna schamen in dit geflexibiliseerde land te wonen waar het trappen naar zwakke groepen mensen groteske vormen aanneemt.
Reputatie 5
Badge
Misschien is het beter dat de NS zelf de schoonmaakdienst ter hand neemt? Kunnen ze gelijk een goede prijs afspreken.
Want daar ligt het natuurlijk ook aan!!
Alles moet tegen zo laag mogelijke kosten. Daar maakt de NS zich ook schuldig aan.

Dit is niet direct mogelijk. Dan is de NS de staking aan het opbreken, en dat ligt al zeker niet in hun voordeel. Het zou wel een optie voor hen zijn om dat later te realiseren, waarbij de schoonmakers ook echt in dienst van de NS gaan werken.

Laatste jaren is het serieus een knipperlicht-staking te noemen.
[quote=Aar
Dit is niet direct mogelijk. Dan is de NS de staking aan het opbreken
[/quote]

Sterker nog, het breken van een staking is wettelijk verboden.
Zoals mijn collega al aangeeft in zijn reactie, spelen wij geen rol aan de onderhandelingstafel bij deze stakingen. NS heeft dan ook geen geschil met de vakbonden. We betreuren het dan ook, dat onze reizigers last hebben van de staking. En zoals eerder al aangegeven, roepen we de werkgevers in de schoonmaak (OSB) en de FNV dus ook op om snel weer naar de onderhandelingstafel te gaan en een einde te maken aan de stakingen.

Wij hopen dan ook dat je weer snel in een schone en frisse trein zit, Ram.

Je kan niet zeggen dat je geen partij bent als dit het gevolg is, dan maak je jezelf partij. Het slappe "oproepen" is niet goed genoeg. Verlaag voorlopig de prijzen en ga als een bezetene op zoek naar een tussenoplossing. Je mag de staking niet breken maar je mag wel tussen maatregelen nemen, doe dat alsjeblieft. Want kots, bier en urine kunnen en mogen niet in openbaar vervoer. Zeker niet wanneer het er al dagen ligt.
Lieve leden, ik wil graag nog even de reactie van Hessel NS met jullie delen. Je kunt de reactie terugvinden in dit topic. Ik hoop dat dit zo meer duidelijkheid biedt.

Het is simpel wat mij betreft: NS maakt afspraken met schoonmaakbedrijven. Als die schoonmaakbedrijven niet kunnen leveren, omdat ze in een intern conflict verwikkeld zijn moeten de klanten daar niet onder hoeven lijden. NS dient een andere, des noods duurdere, schoonmaakorganisatie in te huren en kan er vervolgens zelf voor kiezen die kosten weer ten laste te leggen aan het 1e schoonmaakbedrijf.

Mijn onbeperkte treinabonnement kost circa 300 euro per maand. PER MAAND.
Dan zit je slechts tweedeklasse.

NS zal meerdere inkomstenbronnen hebben, maar het geld dat reizigers betalen is een van inkomstenbronnen waaruit lasten worden betaald. Ik verwacht dat de dienst waarvoor ik betaal geleverd wordt: schoon vervoer op de afgesproken tijden, een enkele vertraging daargelaten.

En dan wel de prijs van het spitskaartje willen verhogen, terwijl mensen vaak vanwege werk niet de keuze hebben om buiten de spits te reizen.

Tot slot vind ik het statement dat NS heeft laten uitgaan werkelijk bespottelijk. Klassiek voorbeeld van proberen de volkswoede te verschuiven naar een ander (in dit geval de schoonmakers). Maar sorry, dat gaat niet lukken. Iedereen kan zien dat 50 cent p.u. extra en 2 dagen doorbetaald ziekteverlof een heel redelijke wens is. Dat mensen hiervoor moeten knokken is al bespottelijk.

Dus NS, maak goede betaalafspraken met de schoonmaakbedrijven, zodat die weer goede loonafspraken kunnen maken met hun werknemers.

En huur andere schoonmaak in zolang de onderhandelingen duren. Jullie hebben een plicht naar je klant. Het is niet een beetje rommelig. Het is heel erg vies. Onmenselijk vies. Kots. Poep en plas. Bloed. Beschimmeld eten. Ongedierte. Dat jullie je treinen zo durven laten rondreizen is belachelijk.
Lieve leden, ik wil graag nog even de reactie van Hessel NS met jullie delen. Je kunt de reactie terugvinden in dit topic. Ik hoop dat dit zo meer duidelijkheid biedt.

Bullshit. Probeer het niet richting de schoonmakers te schuiven. Van de 300 euro die ik per maand betaal mag een schoonmaker best wat beter betaald krijgen. En de klant heeft geen boodschap aan jullie probleem. Huur dan andere schoonmaak in en leg de kosten ten laste van het bedrijf dat niet levert. Stelletje...

Nee Susan, als je de reacties leest, accepteren reizigers deze rijdende stinkende onhygiënische vuilnisvaten niet meer. Kom als groot bedrijf met een tussenoplossing, niet achterover leunen en wachten tot het ergens anders wordt opgelost. Met "we zijn geen partij" komt de NS niet weg. Bied klanten op zijn minst een koffiebon aan voor het ongemak en zoek dus naar een tussenoplossing.

En het wordt van kwaad tot erger: als je het vuilnisbakje al niet meer durft aan te raken of wanneer het bakje overloopt, wat verwacht de NS dan van haar klanten? Kranten en bekertje mee? Dat is echt de oplossing niet. Ik snap dat jij en Hessel het bedrijfsstandpunt uitdragen maar als professionele organisatie moet je je ballen uit je broek schamen.

Het creëren van een tussenoplossing is heel wat anders dan het breken van een staking.

Bullshit. Probeer het niet richting de schoonmakers te schuiven. Van de 300 euro die ik per maand betaal mag een schoonmaker best wat beter betaald krijgen. En de klant heeft geen boodschap aan jullie probleem. Huur dan andere schoonmaak in en leg de kosten ten laste van het bedrijf dat niet levert. Stelletje...

Wat betreft de suggesties van reageerders hier om ander personeel in te zetten om treinen schoon te maken: het breken van een staking is wettelijk verboden.

Wat betreft de suggesties van reageerders hier om ander personeel in te zetten om treinen schoon te maken: het breken van een staking is wettelijk verboden.

Wat ik al zei: het breken van een staking is wat anders dan een redelijke tussenoplossing zoeken. Wees potdomme eens creatief. Zeker wanneer je als bedrijf op geen enkele wijze geneigd bent enige vorm van compensatie te bieden. Dat het volgens de NS niet haar probleem is om dit mede op te lossen (hetgeen ik betwist), betekent niet dat haar klanten hier onder moeten lijden. De reizigers zijn hier zeker geen partij in.
Omdat het breken van een staking wettelijk verboden is, kun je geen andere schoonmaakbedrijven inhuren. Akkoord, dat is een gegeven.
Maar onder de tienduizenden medewerk(st)ers van NS zijn er best een (groot) aantal te vinden die bereid zijn om op een vrije dag gezamenlijk de schouders er onder te zetten om treinen op z'n minst weer redelijk toonbaar te maken.
Ook zij moeten 8 - 9 uur per dag in die rijdende afvalcontainers werken en lopen nog meer risico op enge ziektes dan de gemiddelde reiziger.

En als eigen medewerk(st)ers van NS op vrijwillige basis de handen uit de mouwen steken, dan kun je niet meer spreken van het breken van een staking.

Het punt is nu genaderd (misschien wel overschreden) dat er door NS handelend moet worden opgetreden.
Nog even en dan weigeren HC's en MCN nog met een rijdend vuilnisvat de weg op te gaan en stellen zij omdat de veiligheid en volksgezondheid in gevaar komt.

Kortom, NS, breek geen staking, maar doe intern een oproep om vrijwilligers die bereid zijn gezamenlijk het rijdend materieel onder handen te nemen en geef ze voor de moeite een vuilwerk toeslag.

Omdat het breken van een staking wettelijk verboden is, kun je geen andere schoonmaakbedrijven inhuren. Akkoord, dat is een gegeven.
Maar onder de tienduizenden medewerk(st)ers van NS zijn er best een (groot) aantal te vinden die bereid zijn om op een vrije dag gezamenlijk de schouders er onder te zetten om treinen op z'n minst weer redelijk toonbaar te maken.
Ook zij moeten 8 - 9 uur per dag in die rijdende afvalcontainers werken en lopen nog meer risico op enge ziektes dan de gemiddelde reiziger.

En als eigen medewerk(st)ers van NS op vrijwillige basis de handen uit de mouwen steken, dan kun je niet meer spreken van het breken van een staking.

Het punt is nu genaderd (misschien wel overschreden) dat er door NS handelend moet worden opgetreden.
Nog even en dan weigeren HC's en MCN nog met een rijdend vuilnisvat de weg op te gaan en stellen zij omdat de veiligheid en volksgezondheid in gevaar komt.

Kortom, NS, breek geen staking, maar doe intern een oproep om vrijwilligers die bereid zijn gezamenlijk het rijdend materieel onder handen te nemen en geef ze voor de moeite een vuilwerk toeslag.

Kijk NS, dit bedoelde ik nou met creatieve oplossingen. Inderdaad Hans, alle normen zijn overschreden.

Ben het met Ram eens.

Wanneer gaat er een kamerlid een keer iets vragen over volksgezondheid en hygiene? Als NS-personeel treinen al niet laat rijden vanwege onhygienische omstandigheden...

Zal ik even creatief meedenken (aangezien jullie eigen personeel dit niet lijkt te kunnen):

Stap 1.) Maak als een idioot een percentage van het materieel goed schoon en parkeer de meest vieze treinen tot nader orde. Zet dat prachtige winterschema van jullie in, dat bij het minste vlokje sneeuw al gaat draaien. Ligt gewoon ergens in een laatje.

Wat ik al zei: het breken van een staking is wat anders dan een redelijke tussenoplossing zoeken. Wees potdomme eens creatief. Zeker wanneer je als bedrijf op geen enkele wijze geneigd bent enige vorm van compensatie te bieden. Dat het volgens NS niet haar probleem is om mede op te lossen (het geen ik betwist), betekent niet dat haar klanten hier onder moeten lijden. De reizigers zijn hier zeker geen partij in.

Ben het met Ram eens.

Zal ik even creatief meedenken, aangezien jullie eigen personeel dat niet lijkt te kunnen?

Stap 1.) Parkeer de meest vieze treinen op een afrangeerterrein. Maak een haalbaar percentage van de treinen schoon (desnoods in etappen, te beginnen bij de menselijke uitwerpselen en rondkruipende beestjes).
Stap 2.) Laat het percentage schone treinen rijden volgens het prachtige winterschema dat jullie al bij het minste vlokje sneeuw laten rijden... Ligt toch al ergens in een lade en is getest.
Stap 3.) Bied reizigers gratis koffie / thee aan totdat de treinen weer hygienisch zijn. Of laat iedereen met 40% korting rijden.

Ik vraag me af wanneer er iemand kamervragen gaat stellen over het risico voor de volksgezondheid...

Overigens ruim ik altijd braaf mijn eigen bekertjes en krantjes op en vind ik dat iedereen dat zou moeten doen. Maar dat lost denk ik niet het probleem van smerige treinen op.

Creatieve oplossing nummer 2:

Geef iedere reiziger die wil helpen de treinen schoon te maken een VVV-bon van 50 euro en doe een beroep op de maatschappij. Hang er een gezellige hashtag en website aan en noem hem 'solidair met de schoonmakers' of iets in die richting. Hoeft er niet een apart schoonmaakbedrijf te worden ingehuurd, breek je niet de staking, treed je op samen met de mensen die gedupeerd zijn en geef je de burger een stem en een oplossing.

Kan er nog wel een paar bedenken...?

Er zijn al HC's geweest die geweigerd hebben een trein te laten rijden in deze omstandigheden. Helden vind ik dat.
Inmiddels zijn we 3 dagen na Koningsdag en nog ligt de rommel van die dag in de treinen. Toiletten worden dus ook niet meer schoongemaakt. Voor mij persoonlijk een probleem als ik aankomende donderdag weer met de trein een uur moet reizen. Betekent dit dat ik dan niet met de trein kan reizen?

3 Dagen ligt er dus een grote rommel en er komt dagelijks rommel bij, want veel mensen denken dat als er al zoveel ligt, dat er dan dan nog wel wat bij kan. Op een gegeven moment moeten ze bij de NS toch gaan bedenken dat het zo niet langer kan. Hoe doen ze dat in ziekenhuizen? Er zijn ziekenhuizen waar het schoonmaakpersoneel ook staakt. Wordt daar geen oplossing voor gevonden? Kamers worden niet meer schoongemaakt, toiletten niet meer, operatiekamers ook niet meer? Kan me voorstellen dat een directie van een ziekenhuis het zover niet laat komen.

Als een staking niet gebroken mag worden, dan moet er toch een andere oplossing gevonden kunnen worden? Desnoods via de rechter!! En dan bedoel ik niet dat de staking moet stoppen, want deze mensen hebben het recht om te staken en ik vind het terecht dat zij staken. Maar een oplossing in het inhuren vand andere mensen, desnoods mensen met een uitkering!
Reputatie 7
Badge +4
Als NS dat doet, is dat het breken van een staking en dat mag niet. De wetgeving verbiedt het inzetten van mensen met een uitkering en ook het leger mag niet worden ingezet tegen een deel van de eigen bevolking in deze omstandigheden.

De rechter kan de staking verbieden in een kort geding. Hij kan beslissen om een staking te schorsen of beëindigen, als hij van mening is dat er onvoldoende is geprobeerd om er via overleg uit te komen. Die weg lijkt me kansloos en is ook niet te rechtvaardigen. In Nederland wordt, vanwege het overlegmodel, weinig gestaakt en de rechters zullen terughoudend zijn. Er zijn wel eerdere uitspraken geweest als er sprake is van actievormen met onevenredige schade, zoals het blokkeren van autosnelwegen en knooppunten van deze verbindingen. In het verleden hebben werkgevers wel geprobeerd een staking via de weg van de rechter te breken maar rechters zijn daar uiterst voorzichtig in (geworden). Deze staking lijkt in alles gerechtvaardigd en het feit dat ik er net als u nogal wat overlast van heb, doet daarbij niet ter zake. Mensen kunnen van alles aan oplossingenroepen maar Nederland is nog altijd een rechtsstaat. Ook voor schoonmakers met weinig loon en slechte arbeidsvoorwaarden, die hun arbeidsomstandigheden willen verbeteren. En de rechtsstaat is een hoog goed. Het belang daarvan is nauwelijks te onderschatten.

Reageer