Smerige trein

• 27 april 2014
  • 36 reacties
  • 2151 Bekeken

Toon eerste bericht

36 reacties

Ik heb het niet over de staking breken, dat zou ik persoonlijk niet eens willen. Ik heb het over het tijdelijk inzetten van andere mensen, omdat het nu erg lang duurt. Reizigers zitten in principe maar even in de rommel, NS-personeel zit er een hele dag in. Ik denk niet dat dat volgens de Arbo-wet toegestaan in. Daarom zou het via een rechter gespeeld kunnen worden om tijdelijk andere mensen in te zitten, zodat reizigers weer in schone treinen kunnen zitten en dat personeel een schone, gezonde en veilige werkomgeving hebben.
Ik heb het niet over de staking breken, dat zou ik persoonlijk niet eens willen. Ik heb het over het tijdelijk inzetten van andere mensen, omdat het nu erg lang duurt. Reizigers zitten in principe maar even in de rommel, NS-personeel zit er een hele dag in. Ik denk niet dat dat volgens de Arbo-wet toegestaan in. Daarom zou het via een rechter gespeeld kunnen worden om tijdelijk andere mensen in te zitten, zodat reizigers weer in schone treinen kunnen zitten en dat personeel een schone, gezonde en veilige werkomgeving hebben.

Zoals Tom al aangeeft, Ilse, is het wettelijk gezien niet mogelijk om andere mensen in te zetten.
Wellicht dat eigen personeel van NS ingezet zou kunnen worden (voor zover dat personeel beschikbaar is), hoewel het ook dan nog de vraag is of dat gerechtvaardigd is.
En er zijn conducteurs die een treinstel aantreffen dat zo ernstig vervuild is dat zij weigeren om met die trein reizigers te gaan vervoeren.
Dan valt er dus een trein, dus een verbinding uit, met alle gezeur van de reizigers van dien.
En wat kan NS bij de rechter eisen? Niet dat de stakende schoonmakers weer aan het werk gaan; die zijn niet in dienst van NS.
NS heeft contracten met schoonmaakbedrijven; daartegen zou NS een procedure kunnen aanspannen, maar als die schoonmaakbedrijven aangeven dat zij hun verplichtingen jegens NS niet na kunnen komen wegens staking van hun medewerker, dan vrees ik dat NS bij voorbaat al met lege handen staat.
Het is immers een zaak tussen de schoonmaakbranche en de vakbonden?

Hoe vervelend ook, NS (en ook andere door de staking getroffen bedrijven en instellingen) staan gewoon met de rug tegen de muur.
En omdat het toch al een troep is zijn er veel reizigers die hun afval ook maar gewoon in de trein achterlaten en op die manier de puinhoop nog groter maken.

En als er al een schoonmaker is die niet staakt en probeert er nog iets van te maken, dan zijn er ook nog reiziger die het de beste man kwalijk nemen dat hij tijdens een korte pauze even een kop koffie drinkt ( lees hier )

En ook al zou er morgen een oplossing zijn, Ilse, dan zijn al die duizenden treinen ook donderdag nog niet schoon. Bij een oplossing (of gerechtelijke uitspraak morgen) gaan de schoonmakers op z'n vroegst donderdag weer aan het werk.
Dus vervelend voor jou, misschien is de auto voor jou donderdag toch een beter alternatief dan de trein.
Toiletten op benzine station zijn niet altijd even fris, maar lijken nu blinkend schoon vergeleken met WC's in treinen waarvan je hier en daar ook foto's op internet ziet.

Vr.gr.
Hans

Zoals Tom al aangeeft, Ilse, is het wettelijk gezien niet mogelijk om andere mensen in te zetten.
Wellicht dat eigen personeel van NS ingezet zou kunnen worden (voor zover dat personeel beschikbaar is), hoewel het ook dan nog de vraag is of dat gerechtvaardigd is.
En er zijn conducteurs die een treinstel aantreffen dat zo ernstig vervuild is dat zij weigeren om met die trein reizigers te gaan vervoeren.
Dan valt er dus een trein, dus een verbinding uit, met alle gezeur van de reizigers van dien.
En wat kan NS bij de rechter eisen? Niet dat de stakende schoonmakers weer aan het werk gaan; die zijn niet in dienst van NS.
NS heeft contracten met schoonmaakbedrijven; daartegen zou NS een procedure kunnen aanspannen, maar als die schoonmaakbedrijven aangeven dat zij hun verplichtingen jegens NS niet na kunnen komen wegens staking van hun medewerker, dan vrees ik dat NS bij voorbaat al met lege handen staat.
Het is immers een zaak tussen de schoonmaakbranche en de vakbonden?

Hoe vervelend ook, NS (en ook andere door de staking getroffen bedrijven en instellingen) staan gewoon met de rug tegen de muur.
En omdat het toch al een troep is zijn er veel reizigers die hun afval ook maar gewoon in de trein achterlaten en op die manier de puinhoop nog groter maken.

En als er al een schoonmaker is die niet staakt en probeert er nog iets van te maken, dan zijn er ook nog reiziger die het de beste man kwalijk nemen dat hij tijdens een korte pauze even een kop koffie drinkt ( lees hier )

En ook al zou er morgen een oplossing zijn, Ilse, dan zijn al die duizenden treinen ook donderdag nog niet schoon. Bij een oplossing (of gerechtelijke uitspraak morgen) gaan de schoonmakers op z'n vroegst donderdag weer aan het werk.
Dus vervelend voor jou, misschien is de auto voor jou donderdag toch een beter alternatief dan de trein.
Toiletten op benzine station zijn niet altijd even fris, maar lijken nu blinkend schoon vergeleken met WC's in treinen waarvan je hier en daar ook foto's op internet ziet.

Vr.gr.
Hans

Hans,

Terzijde, maar de toiletten langs de snelweg zijn tegenwoordig echt een stuk schoner. Ik durf wel te zeggen eigenlijk altijd schoner dan in de trein.

Om een rechter te vragen een staking te mogen breken, heb je goede argumenten nodig. 1 van die argumenten kan zijn dat de gezondheid in gevaar komt voor reizigers en personeel en zeker omdat het om een publieke dienst gaat. Een rechter zal moeten afwegen of ongedierte, kots, pis, afval, rottende etensresten en in sommige gevallen zelfs stront in een publieke dienst als het openbaar vervoer horen en of het opruimen daarvan zwaarder weegt dan het recht op staken. Een rechter kan op basis van deze argumenten, zeker wanneer er op de duur treinen gaan uitvallen, beslissen om toestemming te geven de staking (tijdelijk) te breken. Hoe lang mag het duren? Maanden? Ook dat zal een rechter meewegen: is het middel van staken in dit geval niet te zwaar?

En ik vind het zo'n k**argument dat de NS geen partij zou zijn. Als benadeelde zou zij zeker een wat actievere instelling moeten krijgen. Niet achterover hangen en wachten of en wanneer het goed komt.

Maar daarnaast zijn er echt wel ludieke of alternatieve dingen mogelijk. Lees het forum terug. Nog even en de trein rol uit zich zelf weg of hij kan over op biomassa uit eigen treinstellen....
Auto is helaas geen optie, ik krijg die kosten niet vergoed. Parkeren op een onveilig parkeerterrein kost me een paar euro. In onze eigen garage kost me dat 16 euro. En ik ben ook nog veel langer onderweg.

Toiletten bij benzinestations zijn tegenwoordig een stuk schoner, zeker die bij de Shell (zijn van 2theloo). Maar het is gewoon geen optie om met de auto te gaan.

Ik denk dat ik het donderdag maar even aankijk en anders ga ik weer terug naar huis.

Worden de toiletten op de stations zelf wel schoongemaakt of zijn dat dezelfde schoonmakers?
Voor aankomende donderdag lost het zich waarschijnlijk een klein beetje op, doordat er 's morgens geen treinen tussen Tilburg en Oisterwijk rijden. Tot 7 uur staat er, maar meestal lopen werkzaamheden wel uit. Misschien dat ik dan toch maar weer een thuiswerkdag inplan.
Voor aankomende donderdag lost het zich waarschijnlijk een klein beetje op, doordat er 's morgens geen treinen tussen Tilburg en Oisterwijk rijden. Tot 7 uur staat er, maar meestal lopen werkzaamheden wel uit. Misschien dat ik dan toch maar weer een thuiswerkdag inplan.

Mijn auto is al 8 jaar de deur uit, dus wat die toiletten op benzine stations betreft sprak ik uit herinnering.
En wat jouw reis per auto betreft dacht ik een keer gelezen te hebben dat je wel eens richting Breda reed en daar de trein nam.
Ik zie trouwens nergens iets staan omtrent werkzaamheden tussen Tilburg en Oisterwijk, noch in de reisplanner, noch op de speciale webpagina met werkzaamheden.
Maar jij reist op dat traject vaker dan ik, dus zal ongetwijfeld beter geinformeerd zijn.

Ook ik ben benieuwd hoe lang NS deze situatie laat voortduren; zeker nu ook rijdend personeel steeds meer van zich laat horen en begint te weigeren (te) smerige treinen mee te nemen.

Reputatie 7
Badge +4
Prima bijdrage van Aafke Klopman bij:

https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/stakingsacties-schoonmaakpersoneel-1602

Mijn auto is al 8 jaar de deur uit, dus wat die toiletten op benzine stations betreft sprak ik uit herinnering.
En wat jouw reis per auto betreft dacht ik een keer gelezen te hebben dat je wel eens richting Breda reed en daar de trein nam.
Ik zie trouwens nergens iets staan omtrent werkzaamheden tussen Tilburg en Oisterwijk, noch in de reisplanner, noch op de speciale webpagina met werkzaamheden.
Maar jij reist op dat traject vaker dan ik, dus zal ongetwijfeld beter geinformeerd zijn.

Ook ik ben benieuwd hoe lang NS deze situatie laat voortduren; zeker nu ook rijdend personeel steeds meer van zich laat horen en begint te weigeren (te) smerige treinen mee te nemen.

Ik rijd inderdaad wel eens naar Breda met de auto. Dat is alleen als ik echt naar kantoor moet. Als dat niet echt nodig is, dan werk ik thuis. Maar ook vanaf Breda duurt de reis voor mij dan nog te lang.

Op http://www.ns.nl/storingen/ staat de melding dat er morgenavond vanaf 7 uur geen treinen rijden tussen Tilburg en Oisterwijk.

Op http://www.ns.nl/storingen/ staat de melding dat er morgenavond vanaf 7 uur geen treinen rijden tussen Tilburg en Oisterwijk.

Ik kreeg daarstraks al een berichtje van iemand dat het op de pagina "Storingen" staat.
En ik had dus mooi op de pagina "Werkzaamheden" zitten kijken'.

Kennelijk ziet NS zo'n reparatie op korte termijn ook als een verstoring en zo werd ik dus op het verkeerde been gezet, :)

Ze zeggen inderdaad zelf ook al dat ze hopen het binnen 12 uur te klaren.
En dan te weten dat een zwijnenstal er nog luxer en schoner uitziet dan het gemiddelde treintoilet op het ogenblik, zou ik jou inderdaad geen ongelijk geven te proberen nog een dag thuis te werken.
Maar ja, we kunnen er over blijven ,mekkeren, de situatie verandert voorlopig toch niet, vrees ik.

Ik vind wel dat we erover moeten 'mekkeren'. Als een mak schaap alles accepteren lijkt me ook niet verstandig. Dan denken de werkgevers van de schoonmakers 'ach...ze worden niet echt gemist, waarom zouden we meer betalen'. Ze worden wel degelijk gemist, elke medewerker, hoe laag ingeschaald ook, is gewoon belangrijk.
Reputatie 1
Zoals mijn collega al aangeeft in zijn reactie, spelen wij geen rol aan de onderhandelingstafel bij deze stakingen. NS heeft dan ook geen geschil met de vakbonden. We betreuren het dan ook, dat onze reizigers last hebben van de staking. En zoals eerder al aangegeven, roepen we de werkgevers in de schoonmaak (OSB) en de FNV dus ook op om snel weer naar de onderhandelingstafel te gaan en een einde te maken aan de stakingen.

Wij hopen dan ook dat je weer snel in een schone en frisse trein zit, Ram.

NS, je gedraagt je nou niet bepaald als een klant die koning is.
Gewoon harde eisen stellen, en anders het contract opzeggen. Hoe moeilijk is dat :)
Als mijn internetverbinding 3 weken niet werkt, dan stap ik ook over naar een andere provider. As simple as that!

Anyway, ik heb geen zin om telkens maar in andermans kots, bier of andere onfrisse aanwezigheden te zitten. Als dit zo doorgaat ga ik toch eens de Algemene Voorwaarden van m'n abonnement erbij pakken; ik betaal uiteraard niet om te midden van smerigheid te reizen 😉

Als NS dat doet, is dat het breken van een staking en dat mag niet. De wetgeving verbiedt het inzetten van mensen met een uitkering en ook het leger mag niet worden ingezet tegen een deel van de eigen bevolking in deze omstandigheden.

Dan pas je maar fijn de wetgeving aan of vraagt ontheffing. Wat is er mis met taakstraffers of mensen in de bijstand (die nergens anders terecht kunnen) in te zetten voor dit werk? Laten we wel wezen, maar in de bijstand zit een groep die gewoon categorisch alles weigeren. Laat die werkweigeraars het maar opknappen voor hun uitkering. Scheelt NS weer geld, omdat de begeleiding toch via de Reclassering en Sociale Werkplaats kan verlopen ;)

NS, laat de niet bestaande wonderen nou toch es bestaan!

Reageer