Skip to main content

Ik begin me nu echt af te vragen waarom ik nog braaf elke keer die toeslag betaal voor de intercity direct tussen Amsterdam en Rotterdam. De treinstellen zijn vies. Vanochtend lagen er halve broodjes op de grond, plakkerige koffievlekken, kruimels als je het tafeltje voor je uitklapt. Overvolle prullenbakken. Even naar de wc gaan is er ook niet meer bij want deze zijn of defect, of zo vies dat je liever alles ophoudt. Beste NS: doe hier wat mee. Asjeblieft. 

Je betaalt voor het snellere vervoer.


Een snelle verbinding tussen de twee grootste steden van Nederland zou de norm moeten zijn en niet iets waar je als reiziger extra voor moet betalen. Ik betaal nu extra voor een hoog percentage treinuitval en vieze treinstellen. Bizar!


Goedemorgen KatrienVermeulen. Als je een reis had gepland met de IC Direct en door uitval of vertragingen meer dan 15 minuten vertraging oploopt, dan kun je de IC Direct toeslag gecompenseerd krijgen als onderdeel van onze Geld Terug bij Vertraging regeling. Dat geldt ook als een IC Direct trein uitvalt en je de reguliere route neemt als alternatief, met meer dan 15 minuten vertraging t.o.v. de oorspronkelijk geplande reis mét de IC Direct als gevolg. Zoals MoDe al aangaf betaal je extra voor de snellere verbinding, als die niet sneller is door uitval dan is het logisch dat je de toeslag ook terug kunt krijgen.

Wat betreft de schoonmaak, dat is uiteraard zeer vervelend om te lezen. Er zijn ook daarbij momenteel problemen met personeelstekorten, maar dit wordt uiteindelijk deels ook veroorzaakt door hoe reizigers zelf hun trein achterlaten. Schoonmaak helpt, maar het wordt daarvoor eerst vies gemaakt.

Je kunt een vieze trein in ieder geval altijd doorgeven zodat wij een extra schoonmaak kunnen aanvragen als dat nodig is. Het werkt het beste en snelste om ons daarvoor een Tweet te sturen, aangezien we zo'n melding op de Community lang niet altijd snel kunnen oppakken.


Veel NS treinen zijn helaas rommelig/vies. Ik weet ook niet wat dat nu is met ons Nederlanders maar elders in Europa zijn de treinen wel redelijk tot goed schoon (merk ik uit ervaring), blijkbaar zijn we grote vervuilers. Maar veel vuil ligt ook niet aan bewust handelen van reizigers zelf: Ik zie vaak ook grote stofnesten onder stoelen liggen en hangen, kruimels, algemeen straatvuil /zand langs randen en in hoeken - daar is al heel lang geen zwabber of stofzuiger geweest. 

De toeslag betaal je inderdaad voor reizen over de HSL. Direct traject zonder stop, geen hogere snelheid maar een lager aantal km waardoor je sneller op bestemming bent. NS heeft hogere kosten voor gebruik HSL en als er geen toeslag zou zijn zou er niet genoeg treincapaciteit zijn omdat er dan nog meer mensen mee willen reizen, heb ik weleens begrepen. Lang niet iedereen betaalt trouwens de toeslag (en lang niet iedereen weet het überhaupt dat dat verplicht is). Maar er is toch weinig controle op.


Maar veel vuil ligt ook niet aan bewust handelen van reizigers zelf: Ik zie vaak ook grote stofnesten onder stoelen liggen en hangen, kruimels, algemeen straatvuil /zand langs randen en in hoeken - daar is al heel lang geen zwabber of stofzuiger geweest. 

Ik heb de laatste tijd steeds meer het idee dat de treinen amper nog schoongemaakt worden. Het lijkt of enkel het losse afval en de prullenbakken worden nog worden opgeruimd maar veel meer dan dat lijkt het niet.

Vooral de plakkerige koffieplekken kom ik nog regelmatig tegen (helaas).

 


NS treinen zijn zo slecht onderhouden kwa schoonmaak dat alleen een deep cleaning nog iets er van kan maken. Overal zit aangekoekt vuil, stof en andere viezigheid. Toiletten zijn te smerig om bij in de buurt te komen, laat staan ze te gebruiken. 

Dit ligt absoluut niet aan het achterlaten van rotzooi door de Nederlandse reiziger want diezelfde Nederlandse reiziger maakt ook gebruik van treinen van regionale vervoerders die met heel wat schonere treinen rijden, deze echter wel regelmatig GOED reinigen. 

Nergens in Europa tref je zo'n vieze en onhygienische treinen aan als in Nederland bij de NS!!!!! Is gewoon gevalletje al jaren verkeerd bezuinigen.


Goedemorgen KatrienVermeulen. Als je een reis had gepland met de IC Direct en door uitval of vertragingen meer dan 15 minuten vertraging oploopt, dan kun je de IC Direct toeslag gecompenseerd krijgen als onderdeel van onze Geld Terug bij Vertraging regeling. Dat geldt ook als een IC Direct trein uitvalt en je de reguliere route neemt als alternatief, met meer dan 15 minuten vertraging t.o.v. de oorspronkelijk geplande reis mét de IC Direct als gevolg. Zoals MoDe al aangaf betaal je extra voor de snellere verbinding, als die niet sneller is door uitval dan is het logisch dat je de toeslag ook terug kunt krijgen.

Wat betreft de schoonmaak, dat is uiteraard zeer vervelend om te lezen. Er zijn ook daarbij momenteel problemen met personeelstekorten, maar dit wordt uiteindelijk deels ook veroorzaakt door hoe reizigers zelf hun trein achterlaten. Schoonmaak helpt, maar het wordt daarvoor eerst vies gemaakt.

Je kunt een vieze trein in ieder geval altijd doorgeven zodat wij een extra schoonmaak kunnen aanvragen als dat nodig is. Het werkt het beste en snelste om ons daarvoor een Tweet te sturen, aangezien we zo'n melding op de Community lang niet altijd snel kunnen oppakken.

Hoi Stijn NS, bedankt voor de compensatie tip. En het rapporteren van een vieze trein zou ook gewoon op Mastodon moeten kunnen. Bij deze een tip van mij: de Rotterdamse RET heeft een contract met een maatschappelijke opvang organisatie waar mensen met een enorme afstand tot de arbeidsmarkt, de metrostellen opruimen. Iets wat opgeruimd is, goed ruikt en fris oogt, wordt minder snel vies gemaakt. Dat wil je namelijk zo houden.     


Hoi Stijn NS, bedankt voor de compensatie tip. En het rapporteren van een vieze trein zou ook gewoon op Mastodon moeten kunnen   

NS en Mastodon? Vergeet het.


Een snelle verbinding tussen de twee grootste steden van Nederland zou de norm moeten zijn en niet iets waar je als reiziger extra voor moet betalen. 

De denkt de overheid anders over, die verlangt voor treinen over de HSL van NS een hoge extra heffing en die berekenen dat door aan klant.


Ze hadden het tussen Schiphol en Rotterdam beter bij een directe, nieuwe reguliere spoorlijn kunnen laten. Was veel makkelijker geweest, veel goedkoper, minder verstoringen.


Ze hadden het tussen Schiphol en Rotterdam beter bij een directe, nieuwe reguliere spoorlijn kunnen laten. Was veel makkelijker geweest, veel goedkoper, minder verstoringen.

Er is destijds geopperd in plaats van de HSL de lijn via Den Haag volledig viersporig te maken met twee sporen voor intercityvervoer met  200 kmh max.  Daar zaten echter te veel haken en ogen aan, onder andere de geluidoverlast bij snelheden hoger dan 140 kmh.


Ze hadden het tussen Schiphol en Rotterdam beter bij een directe, nieuwe reguliere spoorlijn kunnen laten. Was veel makkelijker geweest, veel goedkoper, minder verstoringen.

Verstoringen op deze lijn zijn vooral veroorzaakt door hoe de lijn is aangelegd en dat de kosten om het probleem goed te verhelpen te hoog bevonden zijn door de overheid. De overgangen tussen regulier spoor en de HSL vormde het grootste probleem.


Een snelle verbinding tussen de twee grootste steden van Nederland zou de norm moeten zijn en niet iets waar je als reiziger extra voor moet betalen. 

De denkt de overheid anders over, die verlangt voor treinen over de HSL van NS een hoge extra heffing en die berekenen dat door aan klant.

Ik lees in artikel 65 (consessie hoofdrailnet Rijksoverheid) dat het gaat om een toeslag ten hoogste 30% van 2e klas tarief tussen Schiphol en Rotterdam. Een maximum, dus. De NS kan dan toch stellen: het is momenteel niet best gesteld qua reinheid van deze treinen op dit traject, dus we verlagen de toeslag. 


Een snelle verbinding tussen de twee grootste steden van Nederland zou de norm moeten zijn en niet iets waar je als reiziger extra voor moet betalen. 

De denkt de overheid anders over, die verlangt voor treinen over de HSL van NS een hoge extra heffing en die berekenen dat door aan klant.

Ik lees in artikel 65 (consessie hoofdrailnet Rijksoverheid) dat het gaat om een toeslag ten hoogste 30% van 2e klas tarief tussen Schiphol en Rotterdam. Een maximum, dus. De NS kan dan toch stellen: het is momenteel niet best gesteld qua reinheid van deze treinen op dit traject, dus we verlagen de toeslag. 

Kan inderdaad, maar iedereen weet dat dit toch niet gaat gebeuren vanwege de hogere kosten voor het gebruik van dat deel van het spoor.


Een snelle verbinding tussen de twee grootste steden van Nederland zou de norm moeten zijn en niet iets waar je als reiziger extra voor moet betalen. 

De denkt de overheid anders over, die verlangt voor treinen over de HSL van NS een hoge extra heffing en die berekenen dat door aan klant.

Ik lees in artikel 65 (consessie hoofdrailnet Rijksoverheid) dat het gaat om een toeslag ten hoogste 30% van 2e klas tarief tussen Schiphol en Rotterdam. Een maximum, dus. De NS kan dan toch stellen: het is momenteel niet best gesteld qua reinheid van deze treinen op dit traject, dus we verlagen de toeslag. 

Kan inderdaad, maar iedereen weet dat dit toch niet gaat gebeuren vanwege de hogere kosten voor het gebruik van dat deel van het spoor.

Doorbereken van de kosten van de hsl hangt toch niet helemaal af van de hoogte van een extra toeslag. Verlaag het tijdelijk totdat alles weer spic en span is en je verhoogt de tevredenheid van je klanten. Is ook wat waard, lijkt mij. 


Een snelle verbinding tussen de twee grootste steden van Nederland zou de norm moeten zijn en niet iets waar je als reiziger extra voor moet betalen. 

De denkt de overheid anders over, die verlangt voor treinen over de HSL van NS een hoge extra heffing en die berekenen dat door aan klant.

Ik lees in artikel 65 (consessie hoofdrailnet Rijksoverheid) dat het gaat om een toeslag ten hoogste 30% van 2e klas tarief tussen Schiphol en Rotterdam. Een maximum, dus. De NS kan dan toch stellen: het is momenteel niet best gesteld qua reinheid van deze treinen op dit traject, dus we verlagen de toeslag. 

NS lijdt dit jaar al vele honderden miljoenen euro's verlies dus waar moet die verlaging van betaald worden? Wellicht heeft u het nieuws gemist maar er is recent een peperdure nieuwe CAO afgesloten.


Spice en span worden de treinen toch niet zolang daar gegeten en gedronken mag worden. Daar komt de meeste zooi vandaan. En de mentaliteit van mensen.

 


Een snelle verbinding tussen de twee grootste steden van Nederland zou de norm moeten zijn en niet iets waar je als reiziger extra voor moet betalen. 

De denkt de overheid anders over, die verlangt voor treinen over de HSL van NS een hoge extra heffing en die berekenen dat door aan klant.

Ik lees in artikel 65 (consessie hoofdrailnet Rijksoverheid) dat het gaat om een toeslag ten hoogste 30% van 2e klas tarief tussen Schiphol en Rotterdam. Een maximum, dus. De NS kan dan toch stellen: het is momenteel niet best gesteld qua reinheid van deze treinen op dit traject, dus we verlagen de toeslag. 

NS lijdt dit jaar al vele honderden miljoenen euro's verlies dus waar moet die verlaging van betaald worden? Wellicht heeft u het nieuws gemist maar er is recent een peperdure nieuwe CAO afgesloten.

Ik lees dat de NS ondanks alles in 2022 toch een winst van 586 miljoen euro heeft kunnen boeken. Best aardig.  


Spice en span worden de treinen toch niet zolang daar gegeten en gedronken mag worden. Daar komt de meeste zooi vandaan. En de mentaliteit van mensen.

 

Je moet mensen blijven opvoeden, dat klopt. Maar dat gaat echt makkelijker als je in een schone omgeving zit, met een leeg prullenbakje, zonder plakkerige vloeren, etc. Of dat je gewoon door een raam kan kijken zonder dat je het gevoel hebt in een zandstorm te hebben gezeten. Ik heb echt in schone treinen gezeten, het kan.    


Ik lees dat de NS ondanks alles in 2022 toch een winst van 586 miljoen euro heeft kunnen boeken. Best aardig.  

Da's boekhoudkundig geneuzel. Het operationeel verlies was 304 miljoen.


Spice en span worden de treinen toch niet zolang daar gegeten en gedronken mag worden. Daar komt de meeste zooi vandaan. En de mentaliteit van mensen.

 

Je moet mensen blijven opvoeden, dat klopt. Maar dat gaat echt makkelijker als je in een schone omgeving zit, met een leeg prullenbakje, zonder plakkerige vloeren, etc. Of dat je gewoon door een raam kan kijken zonder dat je het gevoel hebt in een zandstorm te hebben gezeten. Ik heb echt in schone treinen gezeten, het kan.    

Een schonere omgeving kan bijdragen aan het schoon willen houden. Helaas is die mentaliteit er bij velen niet meer bij. Als ik zie wat er elke dag aan afval op straat wordt gedumpt en de gemeente elke dag weer zorgt dat dat weggehaald wordt, om de buurt niet te laten verloederen, lijkt het dat het voor sommigen een uitnodiging is om vanalles op straat te dumpen, want het wordt toch wel opgehaald. En je afval na een evenement op de grond gooien, terwijl het bij aanvang schoon was en er om de zoveel meter een kliko staat die niet te missen is, is blijkbaar ook de norm.

Schone treinen kan, maar niet bij NS waar nauwelijks controle is en er een ander soort reizigers is dan bij vervoerders waar meer controle is.


Kan inderdaad, maar iedereen weet dat dit toch niet gaat gebeuren vanwege de hogere kosten voor het gebruik van dat deel van het spoor.

Doorbereken van de kosten van de hsl hangt toch niet helemaal af van de hoogte van een extra toeslag. Verlaag het tijdelijk totdat alles weer spic en span is en je verhoogt de tevredenheid van je klanten. Is ook wat waard, lijkt mij. 

Wat nu natuurlijk niet echt helpt is dat NS er met oude vieze en lawaaierige treinen rijdt. Zeker vergeleken met veel andere treinen zien de treinen er behoorlijk verouderd uit. 

Ergens wel begrijpelijk, want er is niets anders en miljoenen investeren in een vloot die er toch snel uit gaat is zonde.

Maar de treinen worden (mits alles nu verder goed gaat) over niet al te lange tijd vervangen door mooie nieuwe treinen.


 

 

 

Ik lees dat de NS ondanks alles in 2022 toch een winst van 586 miljoen euro heeft kunnen boeken. Best aardig.  

NS heeft vorig jaar een kleine 900 miljoen aan coronasteun uitbetaald gekregen voor de jaren 2020/2021. Omdat dat geld pas in het boekjaar 2022 is uitbetaald is NS verplicht dat geld in 2022 als inkomsten op de jaarrekening te zetten. 


Kan inderdaad, maar iedereen weet dat dit toch niet gaat gebeuren vanwege de hogere kosten voor het gebruik van dat deel van het spoor.

Doorbereken van de kosten van de hsl hangt toch niet helemaal af van de hoogte van een extra toeslag. Verlaag het tijdelijk totdat alles weer spic en span is en je verhoogt de tevredenheid van je klanten. Is ook wat waard, lijkt mij. 

Wat nu natuurlijk niet echt helpt is dat NS er met oude vieze en lawaaierige treinen rijdt. Zeker vergeleken met veel andere treinen zien de treinen er behoorlijk verouderd uit. 

Ergens wel begrijpelijk, want er is niets anders en miljoenen investeren in een vloot die er toch snel uit gaat is zonde.

Maar de treinen worden (mits alles nu verder goed gaat) over niet al te lange tijd vervangen door mooie nieuwe treinen.

Ha JurgenH, kijk dat is positief nieuws! Dat ziet er goed uit: schoon, groen, toegankelijk. Top. En als de NS dan in de tussentijd iets meer gaat sturen op extra schoonmakers - zie mijn tip hierover - en de toeslag tijdelijk verlaagd, dan ga ik alleen maar lovende topics starten😻


 

 

 

Ik lees dat de NS ondanks alles in 2022 toch een winst van 586 miljoen euro heeft kunnen boeken. Best aardig.  

NS heeft vorig jaar een kleine 900 miljoen aan coronasteun uitbetaald gekregen voor de jaren 2020/2021. Omdat dat geld pas in het boekjaar 2022 is uitbetaald is NS verplicht dat geld in 2022 als inkomsten op de jaarrekening te zetten. 

Laten we erop vertrouwen dat Wouter Koolmees hier goed mee aan de slag gaat.  


Reageer