Smerige trein | NS Community
beantwoord

Smerige trein


Reputatie 1

Ik begin me nu echt af te vragen waarom ik nog braaf elke keer die toeslag betaal voor de intercity direct tussen Amsterdam en Rotterdam. De treinstellen zijn vies. Vanochtend lagen er halve broodjes op de grond, plakkerige koffievlekken, kruimels als je het tafeltje voor je uitklapt. Overvolle prullenbakken. Even naar de wc gaan is er ook niet meer bij want deze zijn of defect, of zo vies dat je liever alles ophoudt. Beste NS: doe hier wat mee. Asjeblieft. 

icon

Beste antwoord door MoDe 2 March 2023, 23:26

Bekijk origineel

37 reacties

Kan inderdaad, maar iedereen weet dat dit toch niet gaat gebeuren vanwege de hogere kosten voor het gebruik van dat deel van het spoor.

Doorbereken van de kosten van de hsl hangt toch niet helemaal af van de hoogte van een extra toeslag. Verlaag het tijdelijk totdat alles weer spic en span is en je verhoogt de tevredenheid van je klanten. Is ook wat waard, lijkt mij. 

De gebruiker van de HSL betaald gewoon die toeslag die er is voor het duurdere tarief welke de NS weer aan Prorail moet betalen voor het gebruik van de HSL.  Dat is wel zo eerlijk, wil je die toeslag niet betalen dan kun je ook via de oude lijn reizen naar Rotterdam en verder zonder toeslag maar ben je langer onderweg.

En wat betreft de vieze treinen, de buitenzijde kan niet gereinigd worden door de lage temperaturen in Nederland momenteel. Het is hier al zo vaak benoemd maar de wasstraten van de treinen staan in de openlucht en bij temperaturen rondom het vriespunt gaan deze buiten gebruik en wordt het water afgevoerd ter voorkoming van schade door bevriezing.  Als het straks weer warmer weer wordt dan worden de treinen weer gewassen, een inhaalslag is dan alleen wat lastiger omdat er nog steeds een tekort is aan machinisten dus het duurt straks wat langer voordat alles weer gewassen is.

En inwendig worden de treinen vervuild door de gebruikers en schoonmakers hebben maar beperkte tijd om treinen te reinigen, dat gaat maar om een paar uurtjes in de nacht omdat veel treinen maar heel beperkt op de opstelterreinen staan waar de schoonmaak gedaan wordt.  Sommige treinen staan daar maar een paar uurtjes per nacht. Als reizigers er niet zo'n puinhoop van zouden maken dan zijn de treinen uiteindelijk weer veel schoner, je kunt je tijd immers maar 1 keer ergens voor gebruiken.

Reputatie 1

Kan inderdaad, maar iedereen weet dat dit toch niet gaat gebeuren vanwege de hogere kosten voor het gebruik van dat deel van het spoor.

Doorbereken van de kosten van de hsl hangt toch niet helemaal af van de hoogte van een extra toeslag. Verlaag het tijdelijk totdat alles weer spic en span is en je verhoogt de tevredenheid van je klanten. Is ook wat waard, lijkt mij. 

De gebruiker van de HSL betaald gewoon die toeslag die er is voor het duurdere tarief welke de NS weer aan Prorail moet betalen voor het gebruik van de HSL.  Dat is wel zo eerlijk, wil je die toeslag niet betalen dan kun je ook via de oude lijn reizen naar Rotterdam en verder zonder toeslag maar ben je langer onderweg.

En wat betreft de vieze treinen, de buitenzijde kan niet gereinigd worden door de lage temperaturen in Nederland momenteel. Het is hier al zo vaak benoemd maar de wasstraten van de treinen staan in de openlucht en bij temperaturen rondom het vriespunt gaan deze buiten gebruik en wordt het water afgevoerd ter voorkoming van schade door bevriezing.  Als het straks weer warmer weer wordt dan worden de treinen weer gewassen, een inhaalslag is dan alleen wat lastiger omdat er nog steeds een tekort is aan machinisten dus het duurt straks wat langer voordat alles weer gewassen is.

En inwendig worden de treinen vervuild door de gebruikers en schoonmakers hebben maar beperkte tijd om treinen te reinigen, dat gaat maar om een paar uurtjes in de nacht omdat veel treinen maar heel beperkt op de opstelterreinen staan waar de schoonmaak gedaan wordt.  Sommige treinen staan daar maar een paar uurtjes per nacht. Als reizigers er niet zo'n puinhoop van zouden maken dan zijn de treinen uiteindelijk weer veel schoner, je kunt je tijd immers maar 1 keer ergens voor gebruiken.

Beste Jeroen, dank voor je uitleg. Het heeft zeven miljard gekost om de hsl aan te leggen, lees ik ergens. Duizelingwekkend veel, maar waarschijnlijk vonden alle betrokken partijen het de moeite waard met de visie dat de trein de duurzame toekomst is. Vervolgens gaat de NS erop rijden met treinen die hier eigenlijk niet voor geschikt zijn. Steeds meer treinuitval, software problemen, treinen die stranden in de tunnel van Schiphol. Dat is nu verbeterd. Maar is het eerlijk om alles bij de reiziger te leggen? Waarom ook niet eens kijken wat we samen met elkaar kunnen verbeteren?

Als de NS vaker zou uitleggen dat treinen aan de buitenzijde niet gereinigd kunnen worden, zoals jij dit zo goed uitlegt, dan komt er vanuit de kant van de reiziger meer begrip. En kan je uitleggen waarom per se een trein op een opstelterrein moet staan om schoongemaakt te kunnen worden? Tot slot: ik praat het eetgedrag van reizigers niet goed. Integendeel. Ik vind het bizar dat reizigers denken dat de trein een eetkamer is of badkamer of kantoor (tenzij je goed kan werken in stilte). Laten we er gezamenlijk zien uit te komen. En ik zie gewoon weinig beweging bij de NS als het gaat om schone treinstellen.  

Reputatie 7
Badge +1

De verschillende factoren die ervoor zorgen dat treinen zo vies zijn versterken elkaar ook. Sommige reizigers maken er een bende van, de controle is slecht en de schoonmaak is minimaal. En dan gaat het natuurlijk snel. Tel daar bovenop dat personeel ook een gigantisch probleem is. Feit is dat de bal nu bij NS zou moeten liggen. De regionale vervoerders krijgen het ook voor elkaar. Misschien daar eens wat inspiratie opdoen.

En wat betreft de buitenzijde van de treinen: ik begreep dat de vaak verouderde wasstraten ook een probleem is en dat NS aan het testen is om de treinen op een andere manier schoon te maken (en te houden). Misschien dat iemand hier meer van weet.

Reputatie 7

Nederland valt hierin jammer genoeg op. Nergens zijn de treinen zo vuil als hier, of het nu aan de gebruikers ligt of verouderde wasstraten of personeelstekort of een combinatie hiervan. Het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk, Zwitserland of Duitsland: overal personeelstekorten en stakingen maar de treinen zijn veel schoner. In het VK ligt er vaak zelfs vloerbedekking in de intercity's, eveneens netjes en schoon. Zo veel verschil in West- Europa.

Reputatie 7
Badge +1

Nederland valt hierin jammer genoeg op. Nergens zijn de treinen zo vuil als hier, of het nu aan de gebruikers ligt of verouderde wasstraten of personeelstekort of een combinatie hiervan. Het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk, Zwitserland of Duitsland: overal personeelstekorten en stakingen maar de treinen zijn veel schoner. In het VK ligt er vaak zelfs vloerbedekking in de intercity's, eveneens netjes en schoon. Zo veel verschil in West- Europa.

 

Ik vind de reactie vanuit NS ook wel tenenkrommend. Dat van die verouderde wasstraten is ook echt niet iets van het laatste jaar. Ontbreekt gewoon op meerdere vlakken aan een visie.

Reputatie 7
Badge

Het is toch algemeen bekend dat NS flink bezuinigt heeft op schoonmaken.

In het VK ligt er vaak zelfs vloerbedekking in de intercity's, eveneens netjes en schoon. 

Ho ho, dat is vloeken in de kerk. Je hoort in Nederland altijd te zeggen dat het treinverkeer in het VK veel slechter is dan in Nederland omdat het is aanbesteed.

Het is toch algemeen bekend dat NS flink bezuinigt heeft op schoonmaken.

Je kunt het geld maar een keer uitgeven. Met een te dure CAO blijft er nu eenmaal weinig geld over voor andere zaken zoals schoonmaken.

Reputatie 7
Badge +1

In het VK ligt er vaak zelfs vloerbedekking in de intercity's, eveneens netjes en schoon. 

Ho ho, dat is vloeken in de kerk. Je hoort in Nederland altijd te zeggen dat het treinverkeer in het VK veel slechter is dan in Nederland omdat het is aanbesteed.

Abellio (NS) is sinds kort vertrokken uit het VK, dat zal de reden wel zijn 😜. Maar zonder gekheid: Dat het treinverkeer er slechter presteert wil nog niet zeggen dat de schoonmaak er niet beter kan zijn natuurlijk. Al heb ik heb zelf geen ervaring met het treinverkeer daar. Wel met Duitse treinen en op de gigantische vertragingen en soms stokoude treinen na zijn ze over het algemeen wel netjes. Maar ook daar reis ik niet dagelijks met de trein.

Reputatie 7
Badge +1

Ik vind de reactie vanuit NS ook wel tenenkrommend. Dat van die verouderde wasstraten is ook echt niet iets van het laatste jaar. Ontbreekt gewoon op meerdere vlakken aan een visie.

Het reizigers maken er een bende van argument vind ik ook niet echt sterk. Ja, veel reizigers maken er inderdaad een gigantische bende van, maar de eerste reizigers die plukken stof en zand in de trein rondstrooien moet ik nog tegenkomen. Het achterlaten van afval is wel een groot probleem, maar als het niet of amper wordt opgeruimd blijft het gewoon liggen. Ik heb het idee dat dit de laatste jaren echt veel erger is dan eerder. De kleine prullenbakjes zitten vrijwel altijd stampvol en zelfs die op de balkons (in de sprinters) zitten regelmatig vol. En als er toch al afval ligt dan gooit men het er gewoon bij. Dat is overigens nog steeds geen reden om dan maar al het afval om je heen te laten liggen. Maar dit probleem komt duidelijk van twee kanten en ik ben ervan overtuigd dat het nu aan NS is om dit op te lossen door betere handhaving en schoonmaak.

Van de wasstraten is er altijd wel iets waardoor het niet schoongemaakt kan worden. Of het is te koud of de wasstraat doet het niet of er is geen personeel of er is geen ruimte in de dienstregeling of de wasstraat krijgt het niet meer schoon. Dat treinen in de winter vies rondrijden is begrijpelijk, daar valt met regenachtig weer ook niet tegenop te wassen. Maar richting de zomer en in de zomer is het niet heel anders. Ik kan me herinneren dat er maanden na de jaarwisseling (volgens mij vorig jaar) nog een trein rondreed waar iemand in het vuil “happy new year” had geschreven. Wat ook niet meehelpt is dat van veel treinen (DDZ bijvoorbeeld) de verflaag of helemaal vervaagd is of loslaat.

Ik vind het vooral heel erg jammer, want ik ben over het algemeen echt positief over reizen met NS.  Maar dit maakt dat het er niet bepaald beter op wordt…

In het VK ligt er vaak zelfs vloerbedekking in de intercity's, eveneens netjes en schoon. 

Ho ho, dat is vloeken in de kerk. Je hoort in Nederland altijd te zeggen dat het treinverkeer in het VK veel slechter is dan in Nederland omdat het is aanbesteed.

Wel met Duitse treinen en op de gigantische vertragingen en soms stokoude treinen na zijn ze over het algemeen wel netjes. 

De gemiddelde leeftijd van de Duitse treinen is juist vrij laag. Alleen in het ICE/IC vervoer tref je nog veel ouder materieel aan (met name ICE1, ICE2), in het regionale vervoer slechts zelden (incidenteel nog wat BR628 en wat oudere dubbeldekkers zonder airco).

Reputatie 7
Badge +1

De gemiddelde leeftijd van de Duitse treinen is juist vrij laag. Alleen in het ICE/IC vervoer tref je nog veel ouder materieel aan (met name ICE1, ICE2), in het regionale vervoer slechts zelden (incidenteel nog wat BR628 en wat oudere dubbeldekkers zonder airco).

Dan klopt mijn opvatting “soms” wel aardig. 😉

Uiteindelijk maakt het voor de reizigers niet veel uit hoe oud treinen zijn, als ze maar netjes en goed onderhouden zijn.

Reageer