beantwoord

Smerige trein


Reputatie 1

Ik begin me nu echt af te vragen waarom ik nog braaf elke keer die toeslag betaal voor de intercity direct tussen Amsterdam en Rotterdam. De treinstellen zijn vies. Vanochtend lagen er halve broodjes op de grond, plakkerige koffievlekken, kruimels als je het tafeltje voor je uitklapt. Overvolle prullenbakken. Even naar de wc gaan is er ook niet meer bij want deze zijn of defect, of zo vies dat je liever alles ophoudt. Beste NS: doe hier wat mee. Asjeblieft. 

icon

Beste antwoord door MoDe 2 March 2023, 23:26

Bekijk origineel

37 reacties

Reputatie 7

Veel NS treinen zijn helaas rommelig/vies. Ik weet ook niet wat dat nu is met ons Nederlanders maar elders in Europa zijn de treinen wel redelijk tot goed schoon (merk ik uit ervaring), blijkbaar zijn we grote vervuilers. Maar veel vuil ligt ook niet aan bewust handelen van reizigers zelf: Ik zie vaak ook grote stofnesten onder stoelen liggen en hangen, kruimels, algemeen straatvuil /zand langs randen en in hoeken - daar is al heel lang geen zwabber of stofzuiger geweest. 

De toeslag betaal je inderdaad voor reizen over de HSL. Direct traject zonder stop, geen hogere snelheid maar een lager aantal km waardoor je sneller op bestemming bent. NS heeft hogere kosten voor gebruik HSL en als er geen toeslag zou zijn zou er niet genoeg treincapaciteit zijn omdat er dan nog meer mensen mee willen reizen, heb ik weleens begrepen. Lang niet iedereen betaalt trouwens de toeslag (en lang niet iedereen weet het überhaupt dat dat verplicht is). Maar er is toch weinig controle op.

Reputatie 3

NS treinen zijn zo slecht onderhouden kwa schoonmaak dat alleen een deep cleaning nog iets er van kan maken. Overal zit aangekoekt vuil, stof en andere viezigheid. Toiletten zijn te smerig om bij in de buurt te komen, laat staan ze te gebruiken. 

Dit ligt absoluut niet aan het achterlaten van rotzooi door de Nederlandse reiziger want diezelfde Nederlandse reiziger maakt ook gebruik van treinen van regionale vervoerders die met heel wat schonere treinen rijden, deze echter wel regelmatig GOED reinigen. 

Nergens in Europa tref je zo'n vieze en onhygienische treinen aan als in Nederland bij de NS!!!!! Is gewoon gevalletje al jaren verkeerd bezuinigen.

Reputatie 7

Nederland valt hierin jammer genoeg op. Nergens zijn de treinen zo vuil als hier, of het nu aan de gebruikers ligt of verouderde wasstraten of personeelstekort of een combinatie hiervan. Het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk, Zwitserland of Duitsland: overal personeelstekorten en stakingen maar de treinen zijn veel schoner. In het VK ligt er vaak zelfs vloerbedekking in de intercity's, eveneens netjes en schoon. Zo veel verschil in West- Europa.

Reputatie 1

Een snelle verbinding tussen de twee grootste steden van Nederland zou de norm moeten zijn en niet iets waar je als reiziger extra voor moet betalen. Ik betaal nu extra voor een hoog percentage treinuitval en vieze treinstellen. Bizar!

Reputatie 7
Badge +1

Maar veel vuil ligt ook niet aan bewust handelen van reizigers zelf: Ik zie vaak ook grote stofnesten onder stoelen liggen en hangen, kruimels, algemeen straatvuil /zand langs randen en in hoeken - daar is al heel lang geen zwabber of stofzuiger geweest. 

Ik heb de laatste tijd steeds meer het idee dat de treinen amper nog schoongemaakt worden. Het lijkt of enkel het losse afval en de prullenbakken worden nog worden opgeruimd maar veel meer dan dat lijkt het niet.

Vooral de plakkerige koffieplekken kom ik nog regelmatig tegen (helaas).

 

Reputatie 7

Ze hadden het tussen Schiphol en Rotterdam beter bij een directe, nieuwe reguliere spoorlijn kunnen laten. Was veel makkelijker geweest, veel goedkoper, minder verstoringen.

Reputatie 1

Spice en span worden de treinen toch niet zolang daar gegeten en gedronken mag worden. Daar komt de meeste zooi vandaan. En de mentaliteit van mensen.

 

Je moet mensen blijven opvoeden, dat klopt. Maar dat gaat echt makkelijker als je in een schone omgeving zit, met een leeg prullenbakje, zonder plakkerige vloeren, etc. Of dat je gewoon door een raam kan kijken zonder dat je het gevoel hebt in een zandstorm te hebben gezeten. Ik heb echt in schone treinen gezeten, het kan.    

Reputatie 1

Kan inderdaad, maar iedereen weet dat dit toch niet gaat gebeuren vanwege de hogere kosten voor het gebruik van dat deel van het spoor.

Doorbereken van de kosten van de hsl hangt toch niet helemaal af van de hoogte van een extra toeslag. Verlaag het tijdelijk totdat alles weer spic en span is en je verhoogt de tevredenheid van je klanten. Is ook wat waard, lijkt mij. 

De gebruiker van de HSL betaald gewoon die toeslag die er is voor het duurdere tarief welke de NS weer aan Prorail moet betalen voor het gebruik van de HSL.  Dat is wel zo eerlijk, wil je die toeslag niet betalen dan kun je ook via de oude lijn reizen naar Rotterdam en verder zonder toeslag maar ben je langer onderweg.

En wat betreft de vieze treinen, de buitenzijde kan niet gereinigd worden door de lage temperaturen in Nederland momenteel. Het is hier al zo vaak benoemd maar de wasstraten van de treinen staan in de openlucht en bij temperaturen rondom het vriespunt gaan deze buiten gebruik en wordt het water afgevoerd ter voorkoming van schade door bevriezing.  Als het straks weer warmer weer wordt dan worden de treinen weer gewassen, een inhaalslag is dan alleen wat lastiger omdat er nog steeds een tekort is aan machinisten dus het duurt straks wat langer voordat alles weer gewassen is.

En inwendig worden de treinen vervuild door de gebruikers en schoonmakers hebben maar beperkte tijd om treinen te reinigen, dat gaat maar om een paar uurtjes in de nacht omdat veel treinen maar heel beperkt op de opstelterreinen staan waar de schoonmaak gedaan wordt.  Sommige treinen staan daar maar een paar uurtjes per nacht. Als reizigers er niet zo'n puinhoop van zouden maken dan zijn de treinen uiteindelijk weer veel schoner, je kunt je tijd immers maar 1 keer ergens voor gebruiken.

Beste Jeroen, dank voor je uitleg. Het heeft zeven miljard gekost om de hsl aan te leggen, lees ik ergens. Duizelingwekkend veel, maar waarschijnlijk vonden alle betrokken partijen het de moeite waard met de visie dat de trein de duurzame toekomst is. Vervolgens gaat de NS erop rijden met treinen die hier eigenlijk niet voor geschikt zijn. Steeds meer treinuitval, software problemen, treinen die stranden in de tunnel van Schiphol. Dat is nu verbeterd. Maar is het eerlijk om alles bij de reiziger te leggen? Waarom ook niet eens kijken wat we samen met elkaar kunnen verbeteren?

Als de NS vaker zou uitleggen dat treinen aan de buitenzijde niet gereinigd kunnen worden, zoals jij dit zo goed uitlegt, dan komt er vanuit de kant van de reiziger meer begrip. En kan je uitleggen waarom per se een trein op een opstelterrein moet staan om schoongemaakt te kunnen worden? Tot slot: ik praat het eetgedrag van reizigers niet goed. Integendeel. Ik vind het bizar dat reizigers denken dat de trein een eetkamer is of badkamer of kantoor (tenzij je goed kan werken in stilte). Laten we er gezamenlijk zien uit te komen. En ik zie gewoon weinig beweging bij de NS als het gaat om schone treinstellen.  

Reputatie 7
Badge +1

De verschillende factoren die ervoor zorgen dat treinen zo vies zijn versterken elkaar ook. Sommige reizigers maken er een bende van, de controle is slecht en de schoonmaak is minimaal. En dan gaat het natuurlijk snel. Tel daar bovenop dat personeel ook een gigantisch probleem is. Feit is dat de bal nu bij NS zou moeten liggen. De regionale vervoerders krijgen het ook voor elkaar. Misschien daar eens wat inspiratie opdoen.

En wat betreft de buitenzijde van de treinen: ik begreep dat de vaak verouderde wasstraten ook een probleem is en dat NS aan het testen is om de treinen op een andere manier schoon te maken (en te houden). Misschien dat iemand hier meer van weet.

Reputatie 7
Badge +1

Ik vind de reactie vanuit NS ook wel tenenkrommend. Dat van die verouderde wasstraten is ook echt niet iets van het laatste jaar. Ontbreekt gewoon op meerdere vlakken aan een visie.

Het reizigers maken er een bende van argument vind ik ook niet echt sterk. Ja, veel reizigers maken er inderdaad een gigantische bende van, maar de eerste reizigers die plukken stof en zand in de trein rondstrooien moet ik nog tegenkomen. Het achterlaten van afval is wel een groot probleem, maar als het niet of amper wordt opgeruimd blijft het gewoon liggen. Ik heb het idee dat dit de laatste jaren echt veel erger is dan eerder. De kleine prullenbakjes zitten vrijwel altijd stampvol en zelfs die op de balkons (in de sprinters) zitten regelmatig vol. En als er toch al afval ligt dan gooit men het er gewoon bij. Dat is overigens nog steeds geen reden om dan maar al het afval om je heen te laten liggen. Maar dit probleem komt duidelijk van twee kanten en ik ben ervan overtuigd dat het nu aan NS is om dit op te lossen door betere handhaving en schoonmaak.

Van de wasstraten is er altijd wel iets waardoor het niet schoongemaakt kan worden. Of het is te koud of de wasstraat doet het niet of er is geen personeel of er is geen ruimte in de dienstregeling of de wasstraat krijgt het niet meer schoon. Dat treinen in de winter vies rondrijden is begrijpelijk, daar valt met regenachtig weer ook niet tegenop te wassen. Maar richting de zomer en in de zomer is het niet heel anders. Ik kan me herinneren dat er maanden na de jaarwisseling (volgens mij vorig jaar) nog een trein rondreed waar iemand in het vuil “happy new year” had geschreven. Wat ook niet meehelpt is dat van veel treinen (DDZ bijvoorbeeld) de verflaag of helemaal vervaagd is of loslaat.

Ik vind het vooral heel erg jammer, want ik ben over het algemeen echt positief over reizen met NS.  Maar dit maakt dat het er niet bepaald beter op wordt…

Reputatie 7
Badge +1

De gemiddelde leeftijd van de Duitse treinen is juist vrij laag. Alleen in het ICE/IC vervoer tref je nog veel ouder materieel aan (met name ICE1, ICE2), in het regionale vervoer slechts zelden (incidenteel nog wat BR628 en wat oudere dubbeldekkers zonder airco).

Dan klopt mijn opvatting “soms” wel aardig. 😉

Uiteindelijk maakt het voor de reizigers niet veel uit hoe oud treinen zijn, als ze maar netjes en goed onderhouden zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Je betaalt voor het snellere vervoer.

Reputatie 1

Goedemorgen KatrienVermeulen. Als je een reis had gepland met de IC Direct en door uitval of vertragingen meer dan 15 minuten vertraging oploopt, dan kun je de IC Direct toeslag gecompenseerd krijgen als onderdeel van onze Geld Terug bij Vertraging regeling. Dat geldt ook als een IC Direct trein uitvalt en je de reguliere route neemt als alternatief, met meer dan 15 minuten vertraging t.o.v. de oorspronkelijk geplande reis mét de IC Direct als gevolg. Zoals MoDe al aangaf betaal je extra voor de snellere verbinding, als die niet sneller is door uitval dan is het logisch dat je de toeslag ook terug kunt krijgen.

Wat betreft de schoonmaak, dat is uiteraard zeer vervelend om te lezen. Er zijn ook daarbij momenteel problemen met personeelstekorten, maar dit wordt uiteindelijk deels ook veroorzaakt door hoe reizigers zelf hun trein achterlaten. Schoonmaak helpt, maar het wordt daarvoor eerst vies gemaakt.

Je kunt een vieze trein in ieder geval altijd doorgeven zodat wij een extra schoonmaak kunnen aanvragen als dat nodig is. Het werkt het beste en snelste om ons daarvoor een Tweet te sturen, aangezien we zo'n melding op de Community lang niet altijd snel kunnen oppakken.

Hoi Stijn NS, bedankt voor de compensatie tip. En het rapporteren van een vieze trein zou ook gewoon op Mastodon moeten kunnen. Bij deze een tip van mij: de Rotterdamse RET heeft een contract met een maatschappelijke opvang organisatie waar mensen met een enorme afstand tot de arbeidsmarkt, de metrostellen opruimen. Iets wat opgeruimd is, goed ruikt en fris oogt, wordt minder snel vies gemaakt. Dat wil je namelijk zo houden.     

Een snelle verbinding tussen de twee grootste steden van Nederland zou de norm moeten zijn en niet iets waar je als reiziger extra voor moet betalen. 

De denkt de overheid anders over, die verlangt voor treinen over de HSL van NS een hoge extra heffing en die berekenen dat door aan klant.

Ze hadden het tussen Schiphol en Rotterdam beter bij een directe, nieuwe reguliere spoorlijn kunnen laten. Was veel makkelijker geweest, veel goedkoper, minder verstoringen.

Er is destijds geopperd in plaats van de HSL de lijn via Den Haag volledig viersporig te maken met twee sporen voor intercityvervoer met  200 kmh max.  Daar zaten echter te veel haken en ogen aan, onder andere de geluidoverlast bij snelheden hoger dan 140 kmh.

Ze hadden het tussen Schiphol en Rotterdam beter bij een directe, nieuwe reguliere spoorlijn kunnen laten. Was veel makkelijker geweest, veel goedkoper, minder verstoringen.

Verstoringen op deze lijn zijn vooral veroorzaakt door hoe de lijn is aangelegd en dat de kosten om het probleem goed te verhelpen te hoog bevonden zijn door de overheid. De overgangen tussen regulier spoor en de HSL vormde het grootste probleem.

Reputatie 1

Een snelle verbinding tussen de twee grootste steden van Nederland zou de norm moeten zijn en niet iets waar je als reiziger extra voor moet betalen. 

De denkt de overheid anders over, die verlangt voor treinen over de HSL van NS een hoge extra heffing en die berekenen dat door aan klant.

Ik lees in artikel 65 (consessie hoofdrailnet Rijksoverheid) dat het gaat om een toeslag ten hoogste 30% van 2e klas tarief tussen Schiphol en Rotterdam. Een maximum, dus. De NS kan dan toch stellen: het is momenteel niet best gesteld qua reinheid van deze treinen op dit traject, dus we verlagen de toeslag. 

Een snelle verbinding tussen de twee grootste steden van Nederland zou de norm moeten zijn en niet iets waar je als reiziger extra voor moet betalen. 

De denkt de overheid anders over, die verlangt voor treinen over de HSL van NS een hoge extra heffing en die berekenen dat door aan klant.

Ik lees in artikel 65 (consessie hoofdrailnet Rijksoverheid) dat het gaat om een toeslag ten hoogste 30% van 2e klas tarief tussen Schiphol en Rotterdam. Een maximum, dus. De NS kan dan toch stellen: het is momenteel niet best gesteld qua reinheid van deze treinen op dit traject, dus we verlagen de toeslag. 

Kan inderdaad, maar iedereen weet dat dit toch niet gaat gebeuren vanwege de hogere kosten voor het gebruik van dat deel van het spoor.

Reputatie 1

Een snelle verbinding tussen de twee grootste steden van Nederland zou de norm moeten zijn en niet iets waar je als reiziger extra voor moet betalen. 

De denkt de overheid anders over, die verlangt voor treinen over de HSL van NS een hoge extra heffing en die berekenen dat door aan klant.

Ik lees in artikel 65 (consessie hoofdrailnet Rijksoverheid) dat het gaat om een toeslag ten hoogste 30% van 2e klas tarief tussen Schiphol en Rotterdam. Een maximum, dus. De NS kan dan toch stellen: het is momenteel niet best gesteld qua reinheid van deze treinen op dit traject, dus we verlagen de toeslag. 

Kan inderdaad, maar iedereen weet dat dit toch niet gaat gebeuren vanwege de hogere kosten voor het gebruik van dat deel van het spoor.

Doorbereken van de kosten van de hsl hangt toch niet helemaal af van de hoogte van een extra toeslag. Verlaag het tijdelijk totdat alles weer spic en span is en je verhoogt de tevredenheid van je klanten. Is ook wat waard, lijkt mij. 

Een snelle verbinding tussen de twee grootste steden van Nederland zou de norm moeten zijn en niet iets waar je als reiziger extra voor moet betalen. 

De denkt de overheid anders over, die verlangt voor treinen over de HSL van NS een hoge extra heffing en die berekenen dat door aan klant.

Ik lees in artikel 65 (consessie hoofdrailnet Rijksoverheid) dat het gaat om een toeslag ten hoogste 30% van 2e klas tarief tussen Schiphol en Rotterdam. Een maximum, dus. De NS kan dan toch stellen: het is momenteel niet best gesteld qua reinheid van deze treinen op dit traject, dus we verlagen de toeslag. 

NS lijdt dit jaar al vele honderden miljoenen euro's verlies dus waar moet die verlaging van betaald worden? Wellicht heeft u het nieuws gemist maar er is recent een peperdure nieuwe CAO afgesloten.

Reputatie 7
Badge +3

Spice en span worden de treinen toch niet zolang daar gegeten en gedronken mag worden. Daar komt de meeste zooi vandaan. En de mentaliteit van mensen.

 

Reputatie 1

Een snelle verbinding tussen de twee grootste steden van Nederland zou de norm moeten zijn en niet iets waar je als reiziger extra voor moet betalen. 

De denkt de overheid anders over, die verlangt voor treinen over de HSL van NS een hoge extra heffing en die berekenen dat door aan klant.

Ik lees in artikel 65 (consessie hoofdrailnet Rijksoverheid) dat het gaat om een toeslag ten hoogste 30% van 2e klas tarief tussen Schiphol en Rotterdam. Een maximum, dus. De NS kan dan toch stellen: het is momenteel niet best gesteld qua reinheid van deze treinen op dit traject, dus we verlagen de toeslag. 

NS lijdt dit jaar al vele honderden miljoenen euro's verlies dus waar moet die verlaging van betaald worden? Wellicht heeft u het nieuws gemist maar er is recent een peperdure nieuwe CAO afgesloten.

Ik lees dat de NS ondanks alles in 2022 toch een winst van 586 miljoen euro heeft kunnen boeken. Best aardig.  

Reputatie 7
Badge +3

Ik lees dat de NS ondanks alles in 2022 toch een winst van 586 miljoen euro heeft kunnen boeken. Best aardig.  

Da's boekhoudkundig geneuzel. Het operationeel verlies was 304 miljoen.

Reputatie 7
Badge +3

Spice en span worden de treinen toch niet zolang daar gegeten en gedronken mag worden. Daar komt de meeste zooi vandaan. En de mentaliteit van mensen.

 

Je moet mensen blijven opvoeden, dat klopt. Maar dat gaat echt makkelijker als je in een schone omgeving zit, met een leeg prullenbakje, zonder plakkerige vloeren, etc. Of dat je gewoon door een raam kan kijken zonder dat je het gevoel hebt in een zandstorm te hebben gezeten. Ik heb echt in schone treinen gezeten, het kan.    

Een schonere omgeving kan bijdragen aan het schoon willen houden. Helaas is die mentaliteit er bij velen niet meer bij. Als ik zie wat er elke dag aan afval op straat wordt gedumpt en de gemeente elke dag weer zorgt dat dat weggehaald wordt, om de buurt niet te laten verloederen, lijkt het dat het voor sommigen een uitnodiging is om vanalles op straat te dumpen, want het wordt toch wel opgehaald. En je afval na een evenement op de grond gooien, terwijl het bij aanvang schoon was en er om de zoveel meter een kliko staat die niet te missen is, is blijkbaar ook de norm.

Schone treinen kan, maar niet bij NS waar nauwelijks controle is en er een ander soort reizigers is dan bij vervoerders waar meer controle is.

Reputatie 7
Badge +1

Kan inderdaad, maar iedereen weet dat dit toch niet gaat gebeuren vanwege de hogere kosten voor het gebruik van dat deel van het spoor.

Doorbereken van de kosten van de hsl hangt toch niet helemaal af van de hoogte van een extra toeslag. Verlaag het tijdelijk totdat alles weer spic en span is en je verhoogt de tevredenheid van je klanten. Is ook wat waard, lijkt mij. 

Wat nu natuurlijk niet echt helpt is dat NS er met oude vieze en lawaaierige treinen rijdt. Zeker vergeleken met veel andere treinen zien de treinen er behoorlijk verouderd uit. 

Ergens wel begrijpelijk, want er is niets anders en miljoenen investeren in een vloot die er toch snel uit gaat is zonde.

Maar de treinen worden (mits alles nu verder goed gaat) over niet al te lange tijd vervangen door mooie nieuwe treinen.

Reageer