beantwoord

Sneeuw en (geen) trein

  • 7 February 2021
  • 92 reacties
  • 2583 Bekeken


Toon eerste bericht

92 reacties

Prorail heeft in 2011 geld gekregen om uiterlijk 2017 alle wisselverwarming om te bouwen naar elektriciteit. Vandaag is gebleken dat in 2021 nog steeds slecht een klein deel is omgebouwd. De vraag is waar dat geld gebleven is?


Dat lijkt me dan wel een zaak die, zoals dat heet, ‘tot op de bodem’ uitgezocht moet worden. Hoe waren de afspraken dan precies? Wie gaat daarover, waar is dat geld dan wèl terecht gekomen, om welke bedragen gaat het?

Reputatie 6

Alles rijdt hier behalve NS. Ik ben van nature geen fan van marktwerking, maar zo nodigt het wel uit tot twijfelen :) 

Reputatie 7

Oh lees net dat wij in NL maar liefst 6370 wissels hebben @Rene74  hoeveel heeft Zwitserland er ??  Ben wel benieuwd of het vergelijkbaar is.

@Jeroen Zwitserland heeft 14.254 wissels. 

 Bron: https://de.wikipedia.org/wiki/Schweizerische_Bundesbahnen

Badge +3

 

@Robert B Is dat niet een spoor verder op het rangeerterrein. Die sprinters worden in Maastricht onderhouden toch? 

Dat laatste denk ik, tenzij dat rangeerterrein aan de andere kant van de A2 ligt, richting Baexem?

Reputatie 3

@Tonny.s

Het probleem is dat NS niet regionaal wil pendelen op plaatsen waar dat wel kan. 

De afgelopen 9/10 uur had NS probleemloos kunnen pendelen tussen bijvoorbeeld Zwolle/Meppel en Groningen/Leeuwarden. Het weer en de sporen waren hier uitermate geschikt voor. 

Reputatie 6

@Tonny.s

Het probleem is dat NS niet regionaal wil pendelen op plaatsen waar dat wel kan. Als er in Heiloo een wissel vast zit wordt daarom alle treinverkeer van Alkmaar tot Maastricht stilgelegd. 

Vreemd, dat doen ze feitelijk bijna elk weekend toch wel ivm buitendienststellingen. 

 

@Robert B Is dat niet een spoor verder op het rangeerterrein. Die sprinters worden in Maastricht onderhouden toch? 

Badge +3

Ter indicatie, dit was station Maastricht vanmiddag. Dit soort omstandigheden zijn kennelijk reden om geen treinen te rijden.

Wat doet een NS Flirt aan het perron in Maastricht? Zo te zien wel gekoppeld aan iets van Arriva (stoptrein Heerlen spoor 6?)

Zag vrijdag trouwens ook een NS Flirt rijden over viaduct over de A2 tussen Weert en Roermond, maar die zal wel naar de werkplaats geweest zijn… 

Reputatie 3

Met als waarschijnlijke gevolg dat je astronomisch hoge prijzen betaalt om daar met de trein te reizen.

De prijzen zijn in Zwitserland erg hoog voor losse kaartjes vol tarief, de kaartjes waar jij als toerist gebruik van maakt. Abonnementshouders betalen echter in Zwitserland gemiddeld juist minder dan in Nederland. Abonnementen zijn in Nederland buitensporig duur. 

Amen @Tamzin 

Nederland is heel goedkoop in de weekenden en de daluren en Nederland kent extreem hoge vergoedingen bij vertragingen. In de spits is Nederland buitensporig duur.

Als we toch met Zwitserland aan het vergelijken zijn... Voorbeeld: de Halbtax (50%) korting geldt daar bij ALLE vervoersbedrijven, zowel buiten als tijdens de spits. Onder CHF 10,00 geldt een lagere korting, tot maximaal 40%.

Wat abonnementen betreft. Voor ongeveer 200 euro heb je een maand vrij reizen met een ZVV-abonnement voor een gebied ter grootte van de provincie Noord-Holland in dal- en spitsuren met trein, bus en tram. Ik ben benieuwd in welk deel van Nederland een vergelijkbaar abonnement verkrijgbaar is.

OV-Vrij of Altijd-Vrij ga ik niet eens meer over beginnen, heel stuk goedkoper dan in Nederland en je kunt ook nog eens een maandkaart aan het loket halen waarmee je meteen kunt reizen. 

Reputatie 7

En wat betreft de HSL, waar rijdt in Zwitserland een hoge snelheidstrein ?

 

@Jeroen Nergens. Maar die zijn er in Nederland feitelijk ook niet. De ICD rijdt ook niet op hogesnelheid. De snelle reistijd komt alleen door het kortere, rechttoe-rechtaan traject zonder sprinters, zonder overwegen. Hoe komt, komt het maar het blijft een uitermate kostbaar spoor waarop nog altijd problemen zijn. Kan NS misschien niks aan doen, maar de reizigers ervaren hoe dan ook onbetrouwbaarheid helaas.

In Zwitserland rij je snel over normaal spoor, zonder stop, van Zürich naar Basel in 53 minuten. De rijafstand is 85 km. Dat is vlot en daar is geen HSL- spoor voor nodig. 

Na honderden treinritten in dat land kan ik denk ik aardig goed inschatten hoe het daar in het algemeen verloopt en hoe men daar aanpakt bij verstoringen.

Reputatie 6

Het Altijd Vrij abonnement is echt gigantisch duur, je hebt all-in volgens mij goedkoper een simpel autootje. Maar de dalabonnementen zijn weer een behoorlijke goede delal vind ik, hoewel je daar uiteraard wel vrijheid voor opgeeft.

Komt ook deels (voor een groot deel?) omdat we een spits-differentiatie in het OV normaal vinden maar op de weg niet.

Prorail heeft in 2011 geld gekregen om uiterlijk 2017 alle wisselverwarming om te bouwen naar elektriciteit. Vandaag is gebleken dat in 2021 nog steeds slecht een klein deel is omgebouwd. De vraag is waar dat geld gebleven is?

Ik denk dat in Zwitserland meer geld uitgegeven wordt voor het spoor. Met als waarschijnlijke gevolg dat je astronomisch hoge prijzen betaalt om daar met de trein te reizen.

De prijzen zijn in Zwitserland erg hoog voor losse kaartjes vol tarief, de kaartjes waar jij als toerist gebruik van maakt. Abonnementshouders betalen echter in Zwitserland gemiddeld juist minder dan in Nederland. Abonnementen zijn in Nederland buitensporig duur. 

@Tonny.s Ik denk dat dat pas gebeurt als er genoeg Kamerleden zijn die niet naar hun afspraakje kunnen omdat de treinen niet rijden. Overigens blijft het goed te bedenken dat we het bij dit soort problemen over ProRail hebben en niet over de NS. Maar goed, ieder jaar hetzelfde: valt er sneeuw, rijden de treinen niet. Je kunt eindeloos over deze problemen praten maar uiteindelijk gaat het toch om de oplossing, en dat lijkt een kwestie van geld en politieke wil. Ik benijd de werknemers niet die in deze barre weersomstandigheden de wissels schoon en ijsvrij moeten maken, kudo's voor die mensen.

Nederland is een fragiel land, juist doordat we hightech zijn, inclusief het materieel op het spoor; veel mensen kennen de beelden van de trein die in 1963 dapper door de sneeuw buffelde. Ik ben niet van de ‘vroeger was alles beter’ maar het was wel allemaal wat simpeler en steviger. Ook voor al die digitale en elektronische toepassingen betalen we een prijs. En dat is meer kwetsbaarheid.

Yep, met dat soort situaties als op je foto's snap ik best wel dat er problemen zijn :)

Ik denk wel dat het als sector slim zou zijn om juist nu te zeggen “kijk mensen, dit krijg je als de politiek aan het beknibbelen is”. 


Tja je weet hoe dat gaat, zijn allemaal politieke spelletjes en dan moet je niet de hand die je voed hard bijten.  Al ben ik het zelf geheel met je eens.

En ik moet zeggen we hadden weinig problemen onderweg maar dat was omdat we reden op een gedeelte waar de wissels blijkbaar al goed lagen voor onze rit, pas rondom Amsterdam ging het mis voor veel treinen die die kant op reden.

Gelukkig hebben we maar enkele van dit soort extreme dagen in het jaar.

Reputatie 6

Yep, met dat soort situaties als op je foto's snap ik best wel dat er problemen zijn :)

Ik denk wel dat het als sector slim zou zijn om juist nu te zeggen “kijk mensen, dit krijg je als de politiek aan het beknibbelen is”. 

@Tonny.sdan mis je toch een hoop want er wordt al veel langer aangedrongen op meer geld voor het OV maar de politiek houdt dat tegen en loopt dan op dagen als vandaag weer te mopperen via de media dat de NS het niet goed doet.  Vast ritueel en zodra er om meer geld gevraagd wordt geven ze niet thuis.

De gasverwarming zoals in Nederland gebruikt wordt is een groot deel van het probleem waar we nu mee te maken hadden vandaag, maar ja, vervangen kan om meerdere redenen niet zomaar en 1 er van is geld.

En wat er in Maastricht was weet ik niet want daar was ik niet vandaag, wel weet ik dat we niet mochten rijden vanmorgen vanuit Prorail want ik heb meerdere keren aan de treindienstleider gevraagd om toch terug of verder te rijden naar een groter station of terug te rijden naar het opstelterrein van mijn eigen standplaats maar dat mocht en kon allemaal niet.  Al ben ik niet bij het proces betrokken waar het besluit viel om niet meer te gaan rijden vermoed ik dat dat komt omdat er geen duidelijkheid gegeven kan worden over wanneer er wel gereden kon worden door Prorail.

Onderstaand foto's van waar ik mee te maken had, de foto met de oranje geklede medewerkers van Strukton geven weer hoe de wissel weer gangbaar gemaakt moest worden. Na 1 uur was het nog niet gelukt om de wissel los te krijgen en het lijkt er op dat het ook niet gelukt is.Ik ben toen afgelost maar ik kan zien dat de trein uiteindelijk niet op Hoofddorp opstel beland is maar naar Leiden is gereden en daar heeft gestaan vanmiddag.

 

Overigens denk ik dat als je zou pendelen tussen grote stations dat je dan als de wissels goed liggen hiervoor je wel enig treinverkeer kan verzorgen al zal dat leiden tot meer overstappen. Alleen wordt hier niet voor gekozen door degene die het beleid bepalen. Pendelen zou naar mijn idee kunnen zonder al te veel wissels te moeten bedienen alleen heb je dan een hele magere dienstregeling.

 

Reputatie 3

@Tonny.s Bedankt voor de foto, je ziet witte vlekjes. Hele middag geen vlok sneeuw te bekennen in Limburg, maar we gaan allemaal bang binnen zitten. :rofl::laughing::rofl:

Reputatie 6

Ter indicatie, dit was station Maastricht vanmiddag. Dit soort omstandigheden zijn kennelijk reden om geen treinen te rijden.

 

Reputatie 6

@Tonny.s   misschien wordt het eens tijd om je meer in de materie te verdiepen en dan te oordelen. Van mensen die bij het Zwitserse spoor hebben gewerkt weet ik dat het daar ook geregeld problemen geeft met winterse omstandigheden. Als het er eenmaal ligt dan niet meer nee maar als het sneeuw wel.

En wat betreft het keren, het keren is ook mede afhankelijk van het beveiligingssysteem ter plekke, welke in veel landen niet is ingericht om overal maar zonder meer te kunnen keren.

En die laatste zin geeft duidelijk aan dat je je meer moet verdiepen in de werkelijkheid en in de ideale wereld zou jij meer belasting betalen waardoor de regering meer kon besteden aan het OV waardoor het OV betrouwbaarder zou zijn.

Dus als we daar nu eens mee beginnen dat jij meer belasting gaat betalen en alle andere Nederlanders ook en dat de regering dat dan aan het OV besteeds dan gaat het vast goed komen.

Het lijkt me heel interessant om me verder te verdiepen. Heb je tips voor hoe ik dat kan doen (behalve in de sector gaan werken, zou ik graag doen maar ik vind m'n huidige werk te leuk). 

Ik heb ook wel begrip voor problemen tijdens veel sneeuwval. Maar hier in Zuid Limburg is er nauwelijks iets gevallen, en toch geen treinen. Dat leidt dan wel tot op z'n minst de illusie van desinteresse. Dat kan zoals gezegd een illusie zijn, dus ik zou graag leren waarom er hier dan ook geen treinen reden. Ik ben me er uiteraard van bewust dat de meeste treinen hier niet van NS zijn overigens.

En als we in Nederland niet ingericht zijn op keren maar wel ingericht zijn op wekelijkse buitendienststellingen, is dat dan niet een beetje raar?

Overigens zou ik van harte meer belasting gaan betalen als dat naar het spoor zou gaan. Ik hoor de sector echter niet vragen om meer geld, de meeste PR is gericht op “kijk eens hoe goed we het doen”. Als NS of (voornamelijk) Prorail een peitite zouden starten voor meer geld om een robuustere dienstverlening te kunnen waarborgen, dan teken ik graag! Maar voor zover ik kan overzien zien beide bedrijven de noodzaak daarvan niet. Middelmatigheid is goed genoeg in Nederland. Wat ook een keuze kan zijn, maar of je het de juiste keuze is daar zijn, uiteraard, de meningen over verdeeld.

Hier in het westen sneeuwt het nog steeds. Ben eigenlijk wel benieuwd of er al voorspellingen zijn voor morgen. Kan mij eigenlijk niet voorstellen dat er veel rijdt richting Amsterdam. 

@Pingpong 

 

De treinen van NS zullen morgen mondjesmaat rijden. Vandaag reden al een groot gedeelte van de dag treinen helemaal niet vanwege het extreme winterweer. De hevige sneeuwval en wind veroorzaken zondag veel storingen op het spoor. Reizigers wordt gevraagd, waar mogelijk, hun reis uit te stellen of een alternatief te zoeken.

,,Een veilige en betrouwbare reis van onze reizigers en medewerkers staat voorop. Daarom hebben NS en ProRail samen moeten besluiten vandaag geen treinen meer te rijden. Wij kunnen reizigers op dit moment nog geen zekerheid geven over het aantal treinen, de trajecten en de frequentie. Hiervoor zijn we afhankelijk van de verdere ontwikkeling van eventuele storingen op het spoor", aldus de NS.

In het hele land treden sinds vanochtend wisselstoringen op. ,,De wisselverwarming werkt, maar komt niet door de laag sneeuw. Hierdoor kunnen wissels niet meer bewegen. De storingsploegen van ProRail werken hard om dit op te lossen, maar de wind blaast de sneeuw weer terug in de wissels. De sneeuwval in combinatie met wind houdt de hele avond aan. De verwachting is dat we de storingen niet allemaal kunnen verhelpen en mogelijk kunnen de storingen zelfs terugkeren door dit specifieke weertype."

NS noemt het lastig nu al een duidelijk beeld te geven over de situatie van maandag. ,,Voorop staat dat NS en ProRail zich tot het uiterste inspannen om storingen op te lossen zodat morgen treinen kunnen rijden."

Oh lees net dat wij in NL maar liefst 6370 wissels hebben @Rene74  hoeveel heeft Zwitserland er ??  Ben wel benieuwd of het vergelijkbaar is.

Reputatie 3

Ik denk dat in Zwitserland meer geld uitgegeven wordt voor het spoor. Met als waarschijnlijke gevolg dat je astronomisch hoge prijzen betaalt om daar met de trein te reizen.

In 2014 is er een referendum geweest over investeringen die wel of niet in het spoor gedaan zouden moeten worden. Dit referendum heeft er mede aan bij gedragen dat je juist GEEN astronomisch hoge prijzen betaalt voor het OV. OV-vrij kost mede daarom minder dan 300 euro per maand. 

https://www.uvek.admin.ch/uvek/de/home/uvek/abstimmungen/abstimmung-fabi-vorlage.html

De trein in Zwitserland is voor forenzen een heel stuk goedkoper dan in Nederland. Dat geeft verder niet, maar ik ben heel benieuwd om voorbeelden @Vareo te lezen van forenzen die in Zwitserland veel duurder uit zijn. 

Reputatie 7
Badge

Ik denk dat in Zwitserland meer geld uitgegeven wordt voor het spoor. Met als waarschijnlijke gevolg dat je astronomisch hoge prijzen betaalt om daar met de trein te reizen.

In Nederland kun je ook omrijden, dan weliswaar met een andere trein en een overstap maar er is bijna overal op meerdere manieren te komen.  Alleen wil men in Nederland niet langer onderweg zijn dan strikt noodzakelijk.

En wat betreft de HSL, waar rijdt in Zwitserland een hoge snelheidstrein ?

Het ontwerp van de HSL heeft fouten en het ontwerp is niet van de NS maar de NS moet er wel mee dealen. De regering is gevrgaad om geld om deze ontwerpfouten op te lossen maar is niet bereid om de gemaatke fouten te herstellen.

 

Als ik 14 dagen in Florida ben is het ook altijd mooi weer, dat wil niet zeggen dat dat voor het hele jaar geldt.

 

Reputatie 7

@Rene74   Je kunt ook heel vaak in Nederland zijn en geen last hebben van dit soort verstoringen.  Ik heb het van iemand die jaren in Zwitserland gewoond heeft en die geeft aan dat grote verstoringen daar vaker voorkomen dan in NL.  Wel appels met appels vergelijken.

Ik heb erg vaak last van verstoringen in Nederland helaas. Gisteravond nog. Had niets met vorst te maken trouwens maar ICDirect vast in de tunnel. Die HSL blijft nog steeds iets onbetrouwbaars- waardoor ik die liever mijdt als ik ergens op tijd moet zijn. Vorige week ook 3x verstoring meegemaakt.... een keer een gecancelde trein (reden onbekend, gevolg was 30 minuten op koud en uitgestorven perron rondhangen), 1x trein gestrand, 1x defect spoor.

Als ik 14 dagen in Zwitserland ben, al ruim tien jaar lang 1 of 2x jaarlijks, reis ik dagelijks per trein en heb ik zelden ergens lange hinder van, soms 5 of 10 min vertraging, een zeer enkel keertje uitval, maar dat is het dan wel. De trein rijdt als het kan om of de aansluiting wacht vaak nog even, waardoor vertraging beperkt blijft. Dat is fijn. Sorry hoor, maar het valt me toch op als je vergelijkt met Nederland. Iedereen doet zijn best hier, maar het is hier gewoon allemaal anders (zakelijker?) geregeld, een andere benadering, en het geld dat hier geïnvesteerd wordt in spoor lijkt veel minder. 

Reageer