beantwoord

Sneeuw en (geen) trein

  • 7 February 2021
  • 92 reacties
  • 2583 Bekeken


Toon eerste bericht

92 reacties

En dat heeft Arriva niet? Of schort er bij NS iets aan de planning of is de regelgeving wat al te rigide? Als een trein een aantal dagen vast heeft gestaan op een rangeerterrein en dus niet heeft gereden kun je die controletermijn natuurlijk ook met hetzelfde aantal dagen verlengen. 

Arriva heeft iets minder treinstellen.

Arriva heeft natuurlijk ook evenredig minder werkplaatscapaciteit. 

Voor de controletermijn maakt het geen fluit uit of een trein stilstaat of rijdt, hij moet met een bepaalde interval gecontroleerd worden.

Dat vaste interval is onzinnig in het geval van een week stilstand. Dat hij vanwege een bepaald interval dan toch "moet" worden gecontroleerd is het probleem met de rigide regelgeving binnen NS.

Reputatie 7
Badge +3

Een duidelijke analyse vandaag in de Volkskrant: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/veiligheid-gaat-voor-alles-daarom-vallen-treinen-in-nederland-eerder-uit-dan-elders~b9a23160/

Veel zaken zijn al voorbijgekomen. Waar ik me wel heel erg over verbaas is het eindeloze gedoe met uitgewaaide waakvlammen bij de wisselverwarmingsinstallaties. Die problemen waren er al in de strenge winter van 1979.  Zo’n 10 jaar geleden zou dit opgelost zijn door ProRail. Er was zelfs een speciaal projectteam dat in het hele land bezig is geweest met het plaatsen van extra beschermingskappen. Blijkbaar heeft dat nog steeds niet goed genoeg geholpen. Daar mag ProRail natuurlijk op aangesproken worden.

Een ander steeds terugkerend punt: wanneer er in het spoor gewerkt wordt in Nederland mogen er geen treinen rijden, ook niet op het nevenspoor. Dit in tegenstelling tot andere landen waar men minder streng is. In Nederland worden door de strenge regelgeving op het gebied van veilig werken gelukkig geen baanwerkers meer doodgereden. 

En dat heeft Arriva niet? Of schort er bij NS iets aan de planning of is de regelgeving wat al te rigide? Als een trein een aantal dagen vast heeft gestaan op een rangeerterrein en dus niet heeft gereden kun je die controletermijn natuurlijk ook met hetzelfde aantal dagen verlengen. 

Arriva heeft iets minder treinstellen.

Voor de controletermijn maakt het geen fluit uit of een trein stilstaat of rijdt, hij moet met een bepaalde interval gecontroleerd worden. Sterker nog, als zo'n ding een tijd heeft stilgestaan, moet er nog wat strikter gecontroleerd worden, aangezien (langdurig) stilstaan niet bepaald goed is.

 

Sorry, Vind dit een beetje onzin argument.: Arriva heeft iets minder treinstellen.

 

Natuurlijk heeft Arriva minder treinstellen, maar Arriva heeft natuurlijk ook veel minder onderhoudspersoneel. In principe zou door efficiency NS iets minder onderhoudspersoneel dan Arriva kunnen hebben, maar ik betwijfel sterk of dat wel het geval is.

Reputatie 6
Badge

Bedenk dat NS de complete vloot van 50! DDZ treinstellen een paar maanden geleden aan de kant heeft gezet om veiligheidsredenen. NS heeft hierdoor meer stoelcapaciteit aan de kant staan dan Arriva in de hele vloot heeft (ongeveer 175 korte enkeldeks treinstellen). De capaciteit van de intercityvloot stond daardoor al sterk onder druk en dat is na de vorst erger geworden. Net het zetje dat je niet meer kon hebben. Je kan je natuurlijk wel afvragen wat erger is: de vorstellende niet in een week kunnen herstellen of problematiek met een vloot van 50 treinstellen niet binnen een paar maanden kunnen oplossen.

Een beschermkap werkt met gasverwarming natuurlijk niet omdat je juist een permanente toevoer van zuurstof moet hebben voor de verbranding. 

Sorry, Vind dit een beetje onzin argument.: Arriva heeft iets minder treinstellen.

 

Natuurlijk heeft Arriva minder treinstellen, maar Arriva heeft natuurlijk ook veel minder onderhoudspersoneel. In principe zou door efficiency NS iets minder onderhoudspersoneel dan Arriva kunnen hebben, maar ik betwijfel sterk of dat wel het geval is.

Wij hebben meerdere totaal verschillende treintypes waardoor er meer kennis moet zijn van de specifieke treinen en ook de onderdelen liggen natuurlijk niet voor alle treinen op elke onderhoudslocatie, want dat is niet efficient en is kostenverhogend.   Het punt is vooral dat Arriva het vooral lokaal heeft en dat het bij de NS verspreidt is over Nederland en dat elk Onderhouds Bedrijf zijn eigen treintype heeft waar ze het grotere onderhoud aan doen.

Het maakt echt wel verschil of je met 1 of 2 type treinen rijdt of met veel meer types waarbij de techniek ook weer heel verschillend is.

 

En de materieel krapte zoals sneltram aangeeft zal ook een rol spelen waardoor er meer druk komt te staan op het andere materieel wat weer meer kilometers maakt en dus sneller slijt en meer/vaker onderhoud nodig heeft.

Een beschermkap werkt met gasverwarming natuurlijk niet omdat je juist een permanente toevoer van zuurstof moet hebben voor de verbranding. 


Tja en jij denkt dat daar niet aan gedacht is, de kap schermt de brander af voor de wind zodat deze kan ontsteken. Er is nog zat ruimte voor de zuurstof. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Soms is een opmerking zo onhandig, onwetend of misplaatst dat het waarschijnlijk het beste is om maar niet te reageren.

Reputatie 3

hier

Vreemde artikelen om aan te halen. Ik ben die dag voor mijn werk probleemloos van het noorden van het kanton Zürich gereisd naar Rapperswil-Jona (SG) met een veelvoud van de sneeuw die hier nu valt. En het treinverkeer in Nederland is compleet stilgelegd. In bijvoorbeeld Zürich en omliggende kantons en het hoodrailnet van SBB rijdt alles met sneeuw over het algemeen vrij goed. En dagen per jaar met met deze omstandigheden zijn echt op de vingers van maximaal twee handen te tellen. 

Ik neem de medewerkers van NS weinig kwalijk trouwens... 

Reputatie 3

Deze foto van januari hoorde eigenlijk bij mijn vorige bericht. Ik ben het eens met @Jeroen dat dit veel te maken heeft met investeringen in het spoor.

NS heeft als grote voordeel goede vergoedingen bij vertragingen en dat ze hier vrij coulant mee zijn. In Zwitserland pas bij meer dan een uur en max. 10% van je abonnement en abonnementen zijn zo goedkoop en de restitutie zo'n rompslomp dat je hier echt geen zin in hebt.

Het is in ieder geval goed om te lezen dat @loklok8 een situatie die minder dan 1x per tien jaar voorkomt (ik woon sinds december 2009 in Zwitserland) aanhaalt als 'bewijs' dat het in andere landen ook niet altijd goedgaat in de winter. Gefeliciteerd, in sommige delen is het misgegaan met (een) meter(s) sneeuw.

Dat het in delen van Zwitserland, waar het grootste deel van de verplaatsingen over het spoor plaatsvindt, gewoon goed gaat laat je voor het gemak maar even weg. 

Reputatie 6

Als ik op google maps naar de stations Basel en Zürich kijk zie ik toch genoeg wissels. 

Verder vindt ik het typisch dat het hele land platgelegd is, hier in het zuiden lijkt het allemaal niet zo extreem qua sneeuw. Maargoed de spoorsector in Nederland is steeds meer een plek waar heel veel níet kan. Of dat aan de sector zelf ligt of aan de geldstromen...ik vermoed het laatste. Maar dan zou ik van de sector zelfr uit daar meer kritiek op verwachten.

Reputatie 7

Nederlands spoor is gewoon niet berekend op dit weer. Noch op matige vorst, noch op 36 graden in de zomer. Het is gericht op typisch standaard Nederlands weer en wordt zo goedkoop mogelijk onderhouden. Zwitserse budgetten zijn veel groter.

Al tientallen keren de afgelopen jaren in Zwitserland geweest en ook in de winter nauwelijks problemen gehad. Het moet al heel erg zijn. Vaak reden treinen ook via een andere route als een traject eruit lag door extreme sneeuw, omgevallen bomen of anderszins. Bij ons kan omrijden nauwelijks. Te weinig spoor. Als Eindhoven - Boxtel er bijvoorbeeld uit ligt heb je al een probleem. 

Gisteravond ook alweer problemen, een en al vertraging op HSL. Gestrande trein in tunnel. 45 minuten later thuis.

Ik moest werken vandaag en kon dus niet weg....ook de bussen rijden niet in Brabant. Uiteindelijk heeft een collega me opgehaald met de auto. En ook weer thuisgebracht. Morgen waarschijnlijk weer. 

Hier in het westen sneeuwt het nog steeds. Ben eigenlijk wel benieuwd of er al voorspellingen zijn voor morgen. Kan mij eigenlijk niet voorstellen dat er veel rijdt richting Amsterdam. 

Reputatie 7
Badge

Ik denk dat in Zwitserland meer geld uitgegeven wordt voor het spoor. Met als waarschijnlijke gevolg dat je astronomisch hoge prijzen betaalt om daar met de trein te reizen.

Badge +3

Ter indicatie, dit was station Maastricht vanmiddag. Dit soort omstandigheden zijn kennelijk reden om geen treinen te rijden.

Wat doet een NS Flirt aan het perron in Maastricht? Zo te zien wel gekoppeld aan iets van Arriva (stoptrein Heerlen spoor 6?)

Zag vrijdag trouwens ook een NS Flirt rijden over viaduct over de A2 tussen Weert en Roermond, maar die zal wel naar de werkplaats geweest zijn… 

Reputatie 6

@Tonny.s

Het probleem is dat NS niet regionaal wil pendelen op plaatsen waar dat wel kan. Als er in Heiloo een wissel vast zit wordt daarom alle treinverkeer van Alkmaar tot Maastricht stilgelegd. 

Vreemd, dat doen ze feitelijk bijna elk weekend toch wel ivm buitendienststellingen. 

 

@Robert B Is dat niet een spoor verder op het rangeerterrein. Die sprinters worden in Maastricht onderhouden toch? 

Reputatie 3

@Tonny.s

Het probleem is dat NS niet regionaal wil pendelen op plaatsen waar dat wel kan. 

De afgelopen 9/10 uur had NS probleemloos kunnen pendelen tussen bijvoorbeeld Zwolle/Meppel en Groningen/Leeuwarden. Het weer en de sporen waren hier uitermate geschikt voor. 

Badge +3

 

@Robert B Is dat niet een spoor verder op het rangeerterrein. Die sprinters worden in Maastricht onderhouden toch? 

Dat laatste denk ik, tenzij dat rangeerterrein aan de andere kant van de A2 ligt, richting Baexem?

Reputatie 6

Alles rijdt hier behalve NS. Ik ben van nature geen fan van marktwerking, maar zo nodigt het wel uit tot twijfelen :) 

Prorail heeft in 2011 geld gekregen om uiterlijk 2017 alle wisselverwarming om te bouwen naar elektriciteit. Vandaag is gebleken dat in 2021 nog steeds slecht een klein deel is omgebouwd. De vraag is waar dat geld gebleven is?


Dat lijkt me dan wel een zaak die, zoals dat heet, ‘tot op de bodem’ uitgezocht moet worden. Hoe waren de afspraken dan precies? Wie gaat daarover, waar is dat geld dan wèl terecht gekomen, om welke bedragen gaat het?

Reputatie 7

I

Het ontwerp van de HSL heeft fouten en het ontwerp is niet van de NS maar de NS moet er wel mee dealen. De regering is gevrgaad om geld om deze ontwerpfouten op te lossen maar is niet bereid om de gemaatke fouten te herstellen.

 

 

Weliswaar geheel off-topic maar het is wél NS geweest die een astronomisch bedrag bood om koste wat het kost over de ‘foute’ lijn te kunnen rijden en daardoor alleen bij een fabrikant met een ‘bepaalde reputatie’ iets kon kopen dat achteraf gezien, niet bepaald een succesnummer was.

En tja… en ondanks dat de ’regering’ niet bereid is de ‘ontwerpfouten’  te herstellen, is NS wél bereid om te investeren in nieuw materieel om over een lijn vol gebreken te kunnen rijden.

 

Prorail heeft in 2011 geld gekregen om uiterlijk 2017 alle wisselverwarming om te bouwen naar elektriciteit. Vandaag is gebleken dat in 2021 nog steeds slecht een klein deel is omgebouwd. De vraag is waar dat geld gebleven is?

Ik lees net dit artikel dat beweert iets heel anders @Tamzin Kan je  bovenstaande ook onderbouwen?

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2020/09/02/prorail-stapt-geleidelijk-af-van-wisselverwarming-op-gas/?gdpr=accept

Als ik zo tot op heden (08.38 uur) kijk, rijdt er alleen zo af en toe een sprinter en dan vooral een kort stukje. Amsterdam-Hoofddorp ipv Amsterdam-Den Haag. Amsterdam- Hilversum ipv Amsterdam-Amersfoort.

 

Vanaf Maastricht rijden de regionale treinen vandaag wel, maar de intercity naar Alkmaar dus weer niet. Er hadden ongetwijfeld gisteren ook treinen in de regio Maastricht kunnen rijden, maar waarvoor?? Voor die enkeling die een dringende reis naar Sittard of Heerlen had? Ik vraag mij het toch echt af. 

 

Ik denk dat op zondag 90% van het vervoer recreatief is. Zeker in deze coronaperiode met ook nog een avondklok is er gisteren door NS denk ik een verstandig besluit genomen.   

Reputatie 7
Badge +1

Alles rijdt hier behalve NS. Ik ben van nature geen fan van marktwerking, maar zo nodigt het wel uit tot twijfelen :) 

Ik vraag me af wat het nut zou zijn om de intercity naar Alkmaar op dit moment ook te laten rijden vanaf Maastricht. Arriva rijdt al tot Roermond dus op dat traject is al een dienstverlening aanwezig. Vanaf Roermond rijden er treinen richting Eindhoven/Tilburg, waarvandaan de rest van Nederland bereikt kan worden. 

Prorail heeft in 2011 geld gekregen om uiterlijk 2017 alle wisselverwarming om te bouwen naar elektriciteit. Vandaag is gebleken dat in 2021 nog steeds slecht een klein deel is omgebouwd. De vraag is waar dat geld gebleven is?

Ik lees net dit artikel dat beweert iets heel anders @Tamzin Kan je  bovenstaande ook onderbouwen?

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3338406/het-sneeuwt-een-dag-en-de-treinen-rijden-niet-hoe-kan-dat

Het artikel vermeldt:

"Slechts een deel van de wissels is voorzien van elektrische verwarming. Het overgrote deel heeft gasgestuurde verwarming, ofwel verwarming door middel van een gasvlammetje. Vergelijkbaar met de waakvlam in je cv-ketel thuis. Door de flinke windstoten die gepaard gaan met de sneeuwstorm Darcy die over het land raast, is een deel van die vlammetjes uitgewaaid. Op dat moment is er dus geen sprake meer van verwarming en kan een spoorwissel vastvriezen."

Reageer