beantwoord

Sneeuw en (geen) trein

  • 7 February 2021
  • 92 reacties
  • 2583 Bekeken


Toon eerste bericht

92 reacties

@Tamzin Jij stelt dat Pro Rail in 2011 een zak met geld heeft ontvangen om dit op te lossen. Wat je hierboven zegt heeft daar niets mee te maken. Ook in het artikel zelf staat daar niets over in. 

 

Graag alsnog de onderbouwing van je stelling dat NS in 2011 een zak met geld heeft ontvangen om alle wissels om te bouwen.

 Een artikel van de NOS van een paar jaar geleden en zo zijn er nog veel meer artikelen te vinden.

 

https://nos.nl/op3/artikel/2207082-doen-buitenlandse-treinen-het-echt-zoveel-beter-in-de-sneeuw.html

De enige reden die we hier voor het falen van de NS veelvuldig voorbij zien gaan, is het argument “de wissels” waarvan wij er klaarblijkelijk meer hebben dan wel ander land dan ook. Maar die kun je gewoon verwarmen, een techniek die ook al vele jaren wordt toegepast, maar door de extreme vorst :joy: waarmee Nederland gemiddeld door wordt getroffen, is dat niet voldoende. Nu zou je zeggen, dat dit probleem dan ook prioriteit heeft, bij de NS, maar is dus niet zo. 

 

 

Reputatie 7
Badge

@65plusreiziger waarom heeft wissels verwarmen volgens u geen prioriteit bij NS?

Reputatie 7
Badge +3

@Bertus Het is buitengewoon zuur natuurlijk dat totaal verkeerde beslissingen van inmiddels zo’n 20 jaar geleden tot op de dag van vandaag zulke negatieve effecten hebben. De verantwoordelijke klunzen zijn inmiddels van het toneel verdwenen. De huidige reizigers en medewerkers zitten opgescheept met hun prutswerk.

 

@65plusreiziger waarom heeft wissels verwarmen volgens u geen prioriteit bij NS?

Don't feed the trolls

U geeft het antwoord eigenlijk zelf al...

@65plusreiziger waarom heeft wissels verwarmen volgens u geen prioriteit bij NS?

Don't feed the trolls

U geeft het antwoord eigenlijk zelf al...


Nou simpelweg omdat de wissels niet van NS zijn. :rofl::joy:

Als rijkswaterstaat stukken asfalt uit de snelweg haalt dan rijden daar oo geen auto's meer nou dat heeft de NS met de infra die in beheer is van Prorail.  Als daar een stuk spoor mist of verkeerd ligt kunnen we met alle goede wil van de wereld daar niet rijden met een trein.

 

@65plusreiziger waarom heeft wissels verwarmen volgens u geen prioriteit bij NS?

Don't feed the trolls

U geeft het antwoord eigenlijk zelf al...


Nou simpelweg omdat de wissels niet van NS zijn. :rofl::joy:

Als rijkswaterstaat stukken asfalt uit de snelweg haalt dan rijden daar oo geen auto's meer nou dat heeft de NS met de infra die in beheer is van Prorail.  Als daar een stuk spoor mist of verkeerd ligt kunnen we met alle goede wil van de wereld daar niet rijden met een trein.

 

En natuurlijk de drogreden dat niet de NS mede verantwoordelijk is maar alleen Prorail. Juridisch misschien, maar als grootste gebruiker van het spoornet zou de NS Prorail al jaren geleden desnoods via de rechter moeten hebben gedwongen ervoor te zorgen dat het spoorwegennet bestand is tegen een beetje sneeuw en vorst. Wellicht is de reden dat de politieke achtergrond van de grote baas van de NS een oud politicus is de oorzaak dat dit niet is gebeurt. 

Reputatie 7

Nu zou je zeggen, dat dit probleem dan ook prioriteit heeft, bij de NS, maar is dus niet zo. 

 

NS kan er ook niets aan doen. Prorail heeft de stations en infrastructuur in beheer. En in dat laatste wordt veel te weinig geïnvesteerd. Hoe moet dat de komende jaren, wanneer steeds er vaker “extreem” weer zal zijn? Het grootste deel van de politiek vindt het ook wel best allemaal, OV lijkt bijzaak en relatief marginaal want de 95% van de Nederlandse belastingbetalers hebben een auto voor de deur, soms twee of drie. Bij mij in de buurt is 's avonds geen parkeerplek meer leeg, meer auto's dan plekken. Men parkeert gewoon op een groenstrook omdat veel huishoudens twee auto's hebben. Waarom gaat u niet met het OV, het station is hier op loopafstand: tijdrovend, onbetrouwbaar, onhandig hoor je dan meestal. En dit soort dagen doet geen goed aan het imago.

Graag betere en robuustere infrastructuur, met het oog op de toekomst. Luxe en onder architectuur gebouwde stationspaleizen met dure tierelantijnen hoeven we niet meer; stop het geld a.u.b. in seizoensbestendiger spoor. Terug naar waar een station feitelijk voor bestemd is. En graag beschutte wachtruimtes, want hoe ultramodern sommige stations ook mogen zijn, je klappertandt nog altijd in die grote doorwaairuimtes, zodat je van armoe de AH To Go in moet om wat behaaglijk te wachten. Zoals op station Breda. Dat ook nog altijd lekt trouwens zag ik afgelopen week: natte pilaren, vochtige plafonds en muren. 

Reputatie 6

Nu zou je zeggen, dat dit probleem dan ook prioriteit heeft, bij de NS, maar is dus niet zo. 

 

NS kan er ook niets aan doen. Prorail heeft de stations en infrastructuur in beheer. En in dat laatste wordt veel te weinig geïnvesteerd. Hoe moet dat de komende jaren, wanneer steeds er vaker “extreem” weer zal zijn? Het grootste deel van de politiek vindt het ook wel best allemaal, OV lijkt bijzaak en relatief marginaal want de 95% van de Nederlandse belastingbetalers hebben een auto voor de deur, soms twee of drie. Bij mij in de buurt is 's avonds geen parkeerplek meer leeg, meer auto's dan plekken. Men parkeert gewoon op een groenstrook omdat veel huishoudens twee auto's hebben. Waarom gaat u niet met het OV, het station is hier op loopafstand: tijdrovend, onbetrouwbaar, onhandig hoor je dan meestal. En dit soort dagen doet geen goed aan het imago.

Graag betere en robuustere infrastructuur, met het oog op de toekomst. Luxe en onder architectuur gebouwde stationspaleizen met dure tierelantijnen hoeven we niet meer; stop het geld a.u.b. in seizoensbestendiger spoor. Terug naar waar een station feitelijk voor bestemd is. En graag beschutte wachtruimtes, want hoe ultramodern sommige stations ook mogen zijn, je klappertandt nog altijd in die grote doorwaairuimtes, zodat je van armoe de AH To Go in moet om wat behaaglijk te wachten. Zoals op station Breda. Dat ook nog altijd lekt trouwens zag ik afgelopen week: natte pilaren, vochtige plafonds en muren. 

Yup dat is inderdaad het probleem, het begint bovenaan. Mensen die de treinen rijden werken knoeihard, de NS als organisatie valt ook nog niet zo heel veel te verwijten (behalve dan een gebrek aan “terugduwen”. Prorail kan heel veel dingen niet meer, ongetwijfeld niet omdat ze het niet kunnen maar omdat de politiek het niet nodif vindt. 

Een land krijgt het spoornet wat het verdient. Heel veel treinreizigers hebben hogere verwachtingen dan het gemiddelde van het land, omdat de meeste mensen toch nooit met de trein reizen. Democratisch klopt dat precies, alleen het probleem met democratie is dat het niet om kan gaan met allesomvattende crises zoals de klimaatcrisis. In woord wel stimuleren dat mensen minder de auto pakken, maar niet de noodzakelijke daad bij dat woord. En daarom is het spoornet in dit land middelmatig. Niet slecht, maar ook niet goed. Ondanks alle goeie bedoelingen van machinisten, conducteurs etc. Overal zijn er rotte appels maar de meesten doen echt wel hun best. Maar waar van boven niet op wordt gestuurd zal nooit gebeuren.

Nu zou je zeggen, dat dit probleem dan ook prioriteit heeft, bij de NS, maar is dus niet zo. 

 

NS gaat niet over wissels. NS is alleen één van de vervoerders op het spoor. Prorail heeft de stations en  infrastructuur in beheer. En in dat laatste wordt veel te weinig geïnvesteerd. Hoe moet dat de komende jaren, wanneer steeds er vaker “extreem” weer zal zijn? Het grootste deel van de politiek vindt het ook wel best allemaal, OV lijkt bijzaak en relatief marginaal want de 95% van de Nederlandse belastingbetalers hebben een auto voor de deur, soms twee of drie. Bij mij in de buurt is 's avonds geen parkeerplek meer leeg, meer auto's dan plekken. Men parkeert gewoon op een groenstrook omdat veel huishoudens twee auto's hebben. Waarom gaat u niet met het OV, het station is hier op loopafstand: tijdrovend, onbetrouwbaar, onhandig hoor je dan meestal. En dit soort dagen doet geen goed aan het imago.

Graag betere en robuustere infrastructuur, met het oog op de toekomst. Luxe en onder architectuur gebouwde stationspaleizen met dure tierelantijnen hoeven we niet meer; stop het geld a.u.b. in seizoensbestendiger spoor. Terug naar waar een station feitelijk voor bestemd is. En graag beschutte wachtruimtes, want hoe ultramodern sommige stations ook mogen zijn, je klappertandt nog altijd in die grote doorwaairuimtes, zodat je van armoe de AH To Go in moet om wat behaaglijk te wachten. Zoals in Breda. Dat ook nog altijd lekt trouwens zag ik afgelopen week: natte pilaren, vochtige plafonds en muren. 

Volgens Wikipedia is de NS een semi overheidsbedrijf, en dat geld feitelijk ook voor Prorail, dus geen kat en hond die elkaar zullen kunnen gaan bijten. 

Beide bedrijven worden bestuurd door een oud D66 politicus, het gevolg van politiek nepotisme, waar ik al eerder in een reactie in “ Beetje sneeuw.”over schreef. 

Reputatie 6

Met het oude materieel waren in de winter weinig problemen, het materieel op zich kon dan gewoon rijden en hooguit had je ergens dan wat problemen met een wissel die niet wilde werken of ijsafzetting op een bovenleiding. Tegenwoordig is al het materieel voorzien van printplaten en andere computer-rommel en dat kan niet tegen de kou. De Werkspoor-motor van Plan V draaide gewoon door, winter of niet, maar tegenwoordig is alles modern (leve de vooruitgang) computergestuurd en werkt in feite slechter onder bepaalde omstandigheden dan het ouderwetse materieel.

Misschien even het topic goed lezen dan hoeven we niet in herhaling te vallen.   De treinen gaven geen problemen maar de infrastructuur was het probleem.  En in dit geval had zelfs de stoomtrein uit jouw periode niet verder gekund.

Volgens Wikipedia is de NS een semi overheidsbedrijf, en dat geld feitelijk ook voor Prorail, dus geen kat en hond die elkaar zullen kunnen gaan bijten. 

Beide bedrijven worden bestuurd door een oud D66 politicus, het gevolg van politiek nepotisme, waar ik al eerder in een reactie in “ Beetje sneeuw.”over schreef. 

Eeeh die is nieuw voor mij, Marjan van Rintel en D66, volgens mij loopt u nog wat achter en bedoeld u onze vorige directeur.

En wie is er dan bij Prorail de directeur die bij D-66 politicus was?  Ook die is reeds vertrokken.

Misschien even tijd om u zelf beter in te lezen, u kunt toch de deur niet uit.

Marion Gout-van Sinderen  was van 2011-2014 president-directeur bij Prorail, maar het toch wel snelle verloop zowel bij de NS als Prorail is kenmerkend voor het fenomeen baantjescarrousel.

Een en ander doet niet af aan het voortdurende falen van de NS om ervoor te zorgen dat de treinen ook na een beetje sneeuw en vorst gewoon blijven rijden. Pas als het bedrijf alle mogelijkheden heeft benut om Prorail te dwingen maatregelen te nemen, kan ze zeggen dat ze er geen schuld aan hebben.

Wat echter heel irritant is, dat is het vergoelijken en steenhard ontkennen van de verantwoordelijkheid van de NS door mensen op dit forum die zichzelf presenteren als NS medewerkers.  

 

 

 

Ik kan me de winter van 1979 nog herinneren toen bijna nergens in Nederland treinen konden rijden vanwege stuifsneeuw. Hele programma's zijn er opgezet door eerst NS en later ProRail om de wisselverwarming zo te verbeteren dat de grote problemen niet meer zouden voorkomen.

Inmiddels zijn we 42 jaar verder en zijn de problemen bij stuifsneeuw en harde wind groter dan ooit. Wat een aanfluiting. Voor de vervoerders is het een drama dat ProRail de zaken niet op orde heeft.

Ik ben van dezelfde generatie, dus ik kan mij die winter ook nog wel herinneren. De bussen reden toen in mijn provincie ook nog hetzij met vertraging, maar de dienstverlening stond toen centraal, en de baasjes waren niet door politieke vriendjes e.d. benoemd, en beschouwden het als een uitdaging om te kunnen blijven rijden.

Dat de NS vrienden hier op dit forum uitdrukkelijk naar Prorail wijzen, noem ik een zwaktebod, immers beide zijn semioverheid, en het is duidelijk dat ze elkaar niet willen bijten. 

@65plusreiziger   inmiddels leven we in 2021 en u praat over vele jaren geleden.

De NS treinen kunnen rijden als het spoor daarvoor geschikt is, op dit moment ligt het niet rijden niet aan het materieel of inzet van de NS medewerkers maar aan de mogelijkheden om te rijden qua infra. U wilt dat gewoon niet zien en vindt het erg gemakkelijk om in uw warme huis vanachter uw toetsenbord te oordelen over medewerkers die midden in de nacht opstaan of zelfs 's nachts werken met buitentemperaturen die voelen alsof je op de poolcirkel loopt.  En voordat u dat in twijfel trekt, ja ik weet hoe de temperaturen daar zijn omdat ik mij geregeld bevind in Finland in arctische gebeiden boven de poolcirkel voor een wintersport vakantie.

En wat betreft uw laatste zin, er zijn op dit forum een aantal NS medewerkers actief inderdaad en deze werken echt bij de NS.  U kunt dit zien daardat er bij hun naar een toevoeging staat waaruit hun functie blijkt bij de NS.  Deze functies worden ons toegekend door de forum beheerders en alleen als bewezen is dat je NS medewerker bent.

Prorail en de NS zijn semi overheid, echter kan de NS wel eisen neerleggen bij Prorail maar is het ministerie degene die uiteindelijk bepaalt of er geld voor beschikbaar komt of niet.  En laat daar nu net het probleem zitten, er wordt te weinig geld beschikbaar gesteld voor het benodigde onderhoud.

Ik zou u bijna uitnodigen om morgen om 04.00 uur 's morgens mee te gaan en het te ervaren, het is dat de regels het niet toe staan.

 

@65plusreiziger   inmiddels leven we in 2021 en u praat over vele jaren geleden.

De NS treinen kunnen rijden als het spoor daarvoor geschikt is, op dit moment ligt het niet rijden niet aan het materieel of inzet van de NS medewerkers maar aan de mogelijkheden om te rijden qua infra. U wilt dat gewoon niet zien en vindt het erg gemakkelijk om in uw warme huis vanachter uw toetsenbord te oordelen over medewerkers die midden in de nacht opstaan of zelfs 's nachts werken met buitentemperaturen die voelen alsof je op de poolcirkel loopt.  En voordat u dat in twijfel trekt, ja ik weet hoe de temperaturen daar zijn omdat ik mij geregeld bevind in Finland in arctische gebeiden boven de poolcirkel voor een wintersport vakantie.

En wat betreft uw laatste zin, er zijn op dit forum een aantal NS medewerkers actief inderdaad en deze werken echt bij de NS.  U kunt dit zien daardat er bij hun naar een toevoeging staat waaruit hun functie blijkt bij de NS.  Deze functies worden ons toegekend door de forum beheerders en alleen als bewezen is dat je NS medewerker bent.

Prorail en de NS zijn semi overheid, echter kan de NS wel eisen neerleggen bij Prorail maar is het ministerie degene die uiteindelijk bepaalt of er geld voor beschikbaar komt of niet.  En laat daar nu net het probleem zitten, er wordt te weinig geld beschikbaar gesteld voor het benodigde onderhoud.

Ik zou u bijna uitnodigen om morgen om 04.00 uur 's morgens mee te gaan en het te ervaren, het is dat de regels het niet toe staan.

 

Geeft sektarisch beeld van NS personeel betreffende reflectie op hun club. quote (Andreas lacht om Roger) in onderwerp Beetje sneeuw.

Reageer