beantwoord

(Snel)remming Sprinters Gv - Gvc?

• 11 juni 2019
  • 10 reacties
  • 283 Bekeken

Reputatie 5
  • Koploper*
  • 1023 reacties
Het viel me vandaag op dat trein 5056 vrijwel direct na vertrek te Den Haag HS richting Den Haag Centraal plots weer tot stilstand kwam, nog voordat het station verlaten was. Na enige tientallen seconden stilgestaan te hebben werd er weer verder gereden.

Ik heb dit de laatste tijd vaker meegemaakt en vind het een merkwaardig iets. Zijn er wellicht mensen met dezelfde ervaring of machnisten die hier iets zinnigs over kunnen zeggen? Wat is hier aan de hand?

Let wel, het gaat niet om het wachten tot er een plekje vrij is in de sjoelbak (dat is ook een vrij frequent gebeuren) maar een remming direct na vertrek uit HS.

Alvast bedankt en een vriendelijke groet,

W.S.M. Westland
icon

Beste antwoord door Julian 11 juni 2019, 21:14

Correct, dit gaat om te snel optrekken als het eerste ATB-VV baken al gepasseerd is met de voorkant van de trein
Dan trekt de machinist dus net even te snel op, voordat het nieuwe signaal (even verderop bij de vrijgavelus) is ontvangen en verwerkt.
Ik zorg zelf in de meeste gevallen er voor dat ik de trein vóór het ATB-VV baken al stilzet, of bij een lange trein waarbij het baken wel gepasseerd moet worden houd ik het speciaal in de gaten dat ik de trein niet te snel optrek (en dus onder de ingrijp-snelheid blijf) om te voorkomen dat dit dus gebeurd.

Het ATB-VV systeem legt een onzichtbare remcurve neer tot het rode sein. Helaas is het een puntsgewijs systeem in basis (informatie wordt pas op specifieke punten geüpdatet), dus krijgt de trein pas weer nieuwe informatie binnen op het moment dat er een nieuw ATB-VV baken gepasseerd wordt.
De machinist krijgt dus een groen sein te zien en zal normaal optrekken, maar zolang het ATB-VV systeem nog geen nieuwe informatie heeft ontvangen, zal dit systeem er van uit gaan dat het sein nog steeds rood is, dus de onzichtbare remcurve blijft actief tot het volgende baken gepasseerd wordt. Trek je dan dus te snel op, dan volgt er een remingreep, omdat het ATB-VV systeem dus denkt dat je op een rood sein af rijdt, terwijl dat niet het geval is.
De trein rijdt dus niet te hard en er is dus ook geen sprake van een onveilige situatie of zoiets.
Bekijk origineel

10 reacties

Goed dat je het aankaart, ik zet je bericht op de Community!
Reputatie 7
@Jeroen @Edwin Misschien weten jullie meer 🙂 Klinkt als een ATB en te hard wegrijden of storing daar oid?
Correct, dit gaat om te snel optrekken als het eerste ATB-VV baken al gepasseerd is met de voorkant van de trein
Dan trekt de machinist dus net even te snel op, voordat het nieuwe signaal (even verderop bij de vrijgavelus) is ontvangen en verwerkt.
Ik zorg zelf in de meeste gevallen er voor dat ik de trein vóór het ATB-VV baken al stilzet, of bij een lange trein waarbij het baken wel gepasseerd moet worden houd ik het speciaal in de gaten dat ik de trein niet te snel optrek (en dus onder de ingrijp-snelheid blijf) om te voorkomen dat dit dus gebeurd.

Het ATB-VV systeem legt een onzichtbare remcurve neer tot het rode sein. Helaas is het een puntsgewijs systeem in basis (informatie wordt pas op specifieke punten geüpdatet), dus krijgt de trein pas weer nieuwe informatie binnen op het moment dat er een nieuw ATB-VV baken gepasseerd wordt.
De machinist krijgt dus een groen sein te zien en zal normaal optrekken, maar zolang het ATB-VV systeem nog geen nieuwe informatie heeft ontvangen, zal dit systeem er van uit gaan dat het sein nog steeds rood is, dus de onzichtbare remcurve blijft actief tot het volgende baken gepasseerd wordt. Trek je dan dus te snel op, dan volgt er een remingreep, omdat het ATB-VV systeem dus denkt dat je op een rood sein af rijdt, terwijl dat niet het geval is.
De trein rijdt dus niet te hard en er is dus ook geen sprake van een onveilige situatie of zoiets.
Reputatie 7
Badge
Dat is inderdaad een remming door ATB-VV. De machinist rijdt hier niet te snel, maar staat (waarschijnlijk 5 of 6 bakken) net binnen de bakens en dan wordt er (onzichtbaar) een remweg maar het sein gemaakt. Daar voldoe je niet aan als je dan wegrijdt ondanks een groen sein en dat resulteert weer in een snelremming.

Al vele malen bij ProRail gemeld.
Badge
Ik denk dat het probleem het volgende is, aangezien dat eerder ook een veel voorkomende oorzaak was voor dit spoor met de sprinter:

De trein komt daar binnen als het sein aan het einde van het perron stoptonend staat, tijdens het stilstaan daar komt het sein veilig. Op dat moment moet de trein een signaal krijgen dat het sein veilig staat waardoor het veiligheidssysteem (ATB) weet dat het veilig is om langs het sein te rijden. In dit geval ontvangt het ATB systeem dit signaal niet en hierdoor gaat de trein voor het systeem af op een stoptonend sein en zet daarom de trein bij het laatste meetpunt (ATB baken) voor het sein stil i.v.m. de veiligheid. In dit geval zal dit onterecht zijn en dan kun je als machinist na een reset en als het remsysteem weer op druk is weer verder rijden. Je moet dan wel zeker weten dat het sein groen is anders moet je eerst contact opnemen met de treindienstleider om dit te controleren.

De oorzaak ligt zit er in dat het signaal dat het sein veilig is via een draad welke in het spoor ligt bij de trein moet komen, maar soms staat de trein net niet boven de draad waar dit signaal door gaat en dan kun je zoiets krijgen.

Edit, 2 collega's waren sneller 🙂
Reputatie 7
Ik was @Julian zelfs vergeten te taggen en hij was nog als eerst 🙂 goed bezig!

Handig, 3 toppers die snel (hetzelfde) antwoord geven 😃
Reputatie 5
Allemaal bedankt voor de heldere uitleg!
Reputatie 7
Badge +2
Handig, 3 toppers

Wanneer komen deze 3 toppers in de ArenA? Een thema bedenken is niet meer nodig 🤣
Badge

Handig, 3 toppersWanneer komen deze 3 toppers in de ArenA? Een thema bedenken is niet meer nodig 🤣

Ik weet niet hoe het met Edwin en Julian zit maar zingen is niet mijn ding. 🤣😂
Reputatie 7
Badge +2
Mag jij playbacken. Wel natuurlijk zo'n glitterpakje aan

Reageer