Snelheidsbeperking HSL bij Hazerswoude | NS Community
beantwoord

Snelheidsbeperking HSL bij Hazerswoude

  • 1 November 2022
  • 5 reacties
  • 512 Bekeken

Reputatie 2

De Intercity Direct HSL moet op de HSL bij Hazerswoude de laatste steeds langzamer rijden. Er wordt soms al omgeroepen dat er een snelheidsbeperking is. Wat is hier de reden van? Is het vanwege slechte ondergrond of broedplaats beschermde dieren?

icon

Beste antwoord door Edwin 1 November 2022, 11:44

Bekijk origineel

5 reacties

Goedemorgen NSReizigerCW . Ik vrees dat die informatie voor mij niet beschikbaar is en ook niet zo makkelijk te achterhalen. Wellicht dat er treinpersoneel actief op de Community toevallig meer informatie heeft hierover.

Reputatie 7
Badge

Het is geen van beiden. Er zitten op meerdere plekken zwakke plekken in het spoor daar en daarom is besloten om een TSR (tijdelijke snelheidsbeperking) van 40 km/u in te stellen. Grootste probleem is dat dit is gedaan middels seingeving, wat betekent dat er over een stuk van zo'n 2.5 km maximaal 40 gereden mag worden.

Reputatie 3

Is er enig zicht op wanneer dit hersteld gaat worden? De tijd dat 40 km/h een hoge snelheid was ligt al weer meer dan 150 jaar terug. 

Reputatie 7
Badge

Is er enig zicht op wanneer dit hersteld gaat worden? De tijd dat 40 km/h een hoge snelheid was ligt al weer meer dan 150 jaar terug. 

Ik heb gelezen dat men in ieder geval rekening houdt met eind volgende week, maar daar zit geen garantie aan. Als er meer gevonden wordt, of herstel duurt langer/is ingewikkelder dan men dacht, gaat het nog langer duren. Men is er zeker van doordrongen dat dit een enorme impact heeft op de treindienst, maar veiligheid gaat vóór alles natuurlijk.

Er ligt op dat stuk inmiddels bijna 3 jaar een snelheidsbeperking, ware het niet dat hij voorheen op 160km/u lag. De meeste reizigers zullen daar niks van gemerkt hebben, aangezien de meeste treinen op de HSL (m.u.v. Thalys en Eurostar) 160km/u als maximale snelheid hebben.

De oorzaak zijn verzakkingen en scheuren in het viaduct. Eind 2020 is nog gepoogd dit te stabiliseren, maar na een maand is gebleken dat de getroffen maatregelen niet voldoende waren en werd de snelheid weer verlaagd naar 160km/u.

Vlak voor de huidige verlaging naar 40km/u werd nog gesproken over 2023 voor een hogere snelheidsbeperking dan 160km/u. Vanaf zomer 2024 zou het probleem verholpen moeten zijn en weer 300km/u gereden mogen worden.

Hoe de huidige maatregelen de reparatie-tijdlijn beïnvloeden is mij op dit moment nog niet bekend.

Reageer