Skip to main content

https://treinposities.nl/ritinfo/20250304/568

Deze rit duurde maar 31 minuten. In het systeem staat dat de trein hoger dan de maxmiumsnelheid ging. Dit is blijkbaar dus ook waard. Dit is het record eigenlijk op dit traject. De rit duurt gemiddeld 34 minuten en bij vertraging kan meestal slechts een minuut ingehaald worden. Maar ik zie nu dus ook dat een  eerdere rit op dit traject  31 minuten maar heeft gereden tussen Zwolle en Amf CS. Maar hoe kan het überhaupt dat de ene machinist de rit meestal met 1 minuut inhaalt en een andere gewoon met 4 minuten?

Als een trein harder dan de maximumsnelheid rijdt, dan is dat geen maximumsnelheid 😉.

Ik zie de trein overigens niet harder rijden dan 140km/u, dus ik snap niet zo goed wat het probleem is.

Als een trein harder dan de maximumsnelheid rijdt, dan is dat geen maximumsnelheid 😉.

Ik zie de trein overigens niet harder rijden dan 140km/u.

Inderdaad 143 is niet harder dan 140

Rijd jij precies 40 km/u op een weg waar je maar 40 km/u mag rijden? De meeste mensen zitten er onder of net boven.

Dus, de antwoord op je vraag: sommige machinisten zoeken het randje op.

Rijd jij precies 40 km/u op een weg waar je maar 40 km/u mag rijden?

In Nederland is de maximumsnelheid voor treinen op het spoor meestal vastgesteld door ProRail, en deze wordt bepaald door de specifieke omstandigheden van het spoor, zoals bochten, bruggen, tunnels en het type trein. Een trein mag niet zomaar 143 km/u rijden als de toegestane snelheid 140 km/u is, omdat de toegestane snelheid geldt voor de veiligheid van het verkeer en de staat van het spoor.

Als een trein een snelheid van 143 km/u zou rijden in een gebied waar de maximumsnelheid 140 km/u is, zou dat een overtreding van de verkeersregels zijn, tenzij er specifieke toestemming of uitzonderingen zijn (zoals bij bepaalde treinen met goedgekeurde snelheden). Veiligheid en naleving van de regels staan altijd voorop.

Naast dat ik het een portie mieren... vind, volgens mij mag er met toestemming harder gereden worden om een vertraging in te halen.

140km/u of 143km/u.

140 km/u is niet het maximum dat het spoor aankan, maar de ideale snelheid waarbij het spoor het langst meegaat.

Een verschil van 0.83 meter per seconden 😁.

Naast dat ik het een portie mieren... vind, volgens mij mag er met toestemming harder gereden worden om een vertraging in te halen.

140km/u of 143km/u 

Een verschil van 0.83 meter per seconden 😁.

Amai mogen ze ook met mijn vertraagde treinen doen!

De trein is om 19:24 (en een beetje) vertrokken en stond om 19:56 nog net niet stil, dus dat was een rit van bijna 32 minuten. De trein heeft gedurende 20 minuten 143 i.p.v. 140 km/u gereden.

Als je 20 minuten 143 rijdt leg je bijna 48 km af. Rijd je 140 dan duurt diezelfde afstand nog geen halve minuut langer dus daar zit de tijdwinst niet.

Als de rit op papier 35 minuten duurt dan zit daar een ruime marge in, bijv. bij vertrektijd laat in minuut 0 en aankomst vroeg in minuut 32 komt er al een ‘hele’ minuut bij. En dan nog het optrekken, de snelheidsvermindering bij Harderwijk en het uitrollen.

Als je rustig aan doet (wat deze trein dus niet gedaan heeft volgens het nogal ‘haastige’ snelheidsverloop om de vertraging in te halen) dan kan een rit normaal best 35 minuten duren, want het is in totaal 66 km. Misschien is de ‘adviessnelheid’ wel 130 zonder vertraging?

Die 19:25 (19:24:58) is blijkbaar gebaseerd op de doorkomsttijd na vertrek uit Zwolle, en die 19:56 de binnenkomst op Amersfoort (19:55:32).

Rijd jij precies 40 km/u op een weg waar je maar 40 km/u mag rijden?

In Nederland is de maximumsnelheid voor treinen op het spoor meestal vastgesteld door ProRail, en deze wordt bepaald door de specifieke omstandigheden van het spoor, zoals bochten, bruggen, tunnels en het type trein. Een trein mag niet zomaar 143 km/u rijden als de toegestane snelheid 140 km/u is, omdat de toegestane snelheid geldt voor de veiligheid van het verkeer en de staat van het spoor.

Dat is op de weg natuurlijk ook niet anders behalve dat het hier de wegbeheerder is die dit bepaalt in plaats van ProRail en dat het in plaats van de staat van het spoor om de staat van het wegdek gaat.

Als ik op mijn meter 140 rij, kan dat ook 143 zijn. Zo enorm groot is dat verschil niet. Op de weg krijg je ook geen boete als je op je meter 103 op de snelweg rijdt, dat komt pas bij veel hogere snelheden.

ATB grijpt ook niet direct in op 141, juist om de reden dat de meter iets kan afwijken.

Puur omdat ik het wel een leuk breinbrekertje vond in de trein ondanks dat ik het verder eigenlijk wel met ​@EUreiziger24 eens ben:

Even afgaand op een artikeltje van Top Gear Nederland, mag een snelheidsmeter (in een auto) nooit een te lage snelheid aangeven, maar wel een maximaal 10% hogere snelheid vermelden dan je werkelijk rijdt. Aannemend dat een meting feitelijk beide kanten op even veel kan afwijken (relatief), zullen fabrikanten in het midden gaan zitten. Bij een werkelijke snelheid van 140km/h zal een teller die feitelijk niet afwijkt (of ruim minder dan op gerekend is) dan zo'n 147km/h aangeven. Bij die aanduiding mag de werkelijke snelheid zo'n 5% hoger of lager zijn dan gemeten. Bij een werkelijke snelheid van 143km/h zou volgens dezelfde redenering iets rond de 150km/h op de teller hebben moeten staan.

Als ik op mijn meter 140 rij, kan dat ook 143 zijn.

Niet als je meter aan de regels voor auto's voldoet, dus. Je meter mag nooit een lagere snelheid aanduiden dan je werkelijke snelheid. Dat je daar nog geen boete voor krijgt, komt omdat bij de controle ook weer rekening wordt gehouden met een veel grotere foutmarge dan er werkelijk is (en de feitelijk afwijking ook nog de andere kant op, in je voordeel, kan zijn als je mazzel hebt).

Bij controles op de weg met snelheden boven de 100km/h corrigeert men de feitelijke meting 3% in je voordeel. Er moet dus meer dan 103km/h gemeten zijn voor je een boete krijgt. Aannemend dat dat ongeveer je werkelijke snelheid is en bovenstaande redenering volgend, stond er dan zo'n 108km/h op je teller. 

Bij controles op de weg met snelheden boven de 100km/h corrigeert men de feitelijke meting 3% in je voordeel. Er moet dus meer dan 103km/h gemeten zijn voor je een boete krijgt. Aannemend dat dat ongeveer je werkelijke snelheid is en bovenstaande redenering volgend, stond er dan zo'n 108km/h op je teller. 

Plus nog een standaardcorrectie van € 4.

Tot 100 km/u komt daar nog € 3 bij, en boven de 100 inderdaad 3%. Daarom krijg je in de bebouwde kom bijvoorbeeld pas een boete bij een gemeten snelheid van 57 km/u.

Wie beboet de machinist wanneer deze harder rijdt dan dat mag? De spoorwegpolitie? 😅

Wie beboet de machinist wanneer deze harder rijdt dan dat mag? De spoorwegpolitie? 😅

IL&T .

In het geval van een meting zal hier nog een kilometercorrectie over worden geplaatst. Hetzelfde systeem bij auto's (zie bijvoorbeeld ook de filmpjes van o.a. Wegmisbruikers). Dus een trein die 143 rijd zal na correctie uitkomen op ~138km/u. 

Plus nog een standaardcorrectie van € 4.

Tot 100 km/u komt daar nog € 3 bij, en boven de 100 inderdaad 3%. Daarom krijg je in de bebouwde kom bijvoorbeeld pas een boete bij een gemeten snelheid van 57 km/u.

Moest even zoeken maar er speelt inderdaad ook nog dat er niet wordt beboet tot 4km/h overschrijding. Waar 100km/h is toegestaan krijg je dus een boete vanaf een gecorrigeerde gemeten snelheid van 104km/h. Uitgaande van een verwaarloosbare (gemiddelde) effectiefe afwijking moet je (gemiddeld) dan dus feitelijk 107km/h hebben gereden. Volgens mijn eerdere redenering heeft er dan waarschijnlijk wel 112km/h op je meter gestaan.

On topic: dus laten we niet te streng zijn voor een machinist die 143km/h heeft gereden waar maximaal 140km/h mocht en misschien 150km/h op zijn snelheidsmeter had staan, hoewel je van een professional misschien eel meer zou moeten mogen verwachten dan van een gemiddelde automobilist.

In het geval van een meting zal hier nog een kilometercorrectie over worden geplaatst. Hetzelfde systeem bij auto's (zie bijvoorbeeld ook de filmpjes van o.a. Wegmisbruikers). Dus een trein die 143 rijd zal na correctie uitkomen op ~138km/u. 

Treinen zijn uitgerust met nauwkeurige meetsystemen, zoals tachografen en GPS-gebaseerde treinpositiesystemen, die de werkelijke snelheid van de trein weergeven. Er is geen structurele overschatting zoals bij sommige auto’s.

Als een treinpositie-indicator 143 km/u aangeeft, dan rijdt de trein daadwerkelijk 143 km/u. Er is geen interne correctie nodig.

En er is dan dus pas sprake van een overtreding vanaf een gemeten snelheid van (140km/h+4km/h)*1,03=148km/h.

Ik geloof eigenlijk niet dat het systeem een meet-marge kent. https://treinposities.nl/voertuig/ns_virm_9524 Bijna bij geen enkele trein zie je langdurig een snelheid van 143  aanhouden net als bij de rit die ik noemde. Zo kan je dit wel doodleuk een non-onderwerp noemen, maar blijkbaar waren er genoeg geïnteresseerden en er was ruimte om discussie aan te gaan.

Laten we ervan uitgaan dat de machinist een beetje haast had en een beetje de grens opzocht. Ik zou het trouwens zelfs prima vinden als mijn vertraagde trein 160 rijdt🤣

Ik geloof eigenlijk niet dat het systeem een meet-marge kent. https://treinposities.nl/voertuig/ns_virm_9524 Bijna bij geen enkele trein zie je langdurig een snelheid van 143  aanhouden net als bij de rit die ik noemde.

Ik neem aan dat machinisten ​@Edwin en ​@West wel weten waar ze over praten. Ze werken zelf immers met dit materieel.

Vaak zie je overigens dat machinisten overigens niet strak tegen 140 aan rijden, maar er wat onder blijven zitten.

En er is dan dus pas sprake van een overtreding vanaf een gemeten snelheid van (140km/h+4km/h)*1,03=148km/h.

En zover zal het echter niet eens kunnen komen, want meestal bij een overschrijding van 4km of meer grijpt de ATB snelheidsbewaker wel in.

Ik zie de trein overigens niet harder rijden dan 140km/u, dus ik snap niet zo goed wat het probleem is.

Ik weet niet of je af en toe op scherm kijkt daar de gemiddeldesnelheid van de trein, maar soms rijden trein ook harder dan 140 km/u. Het is voorgekomen dat er trein met 145 km/u reed terwijl hij 140 km/u mag rijden

En zover zal het echter niet eens kunnen komen, want meestal bij een overschrijding van 4km of meer grijpt de ATB snelheidsbewaker wel in.

ATB zal ingrijpen als 5 km/u harder gaat dan de toegenstande snelheid is volgens mij bij sommige trein wel gebeurt 

Deze rit duurde maar 31 minuten. In het systeem staat dat de trein hoger dan de maxmiumsnelheid ging. Dit is blijkbaar dus ook waard. Dit is het record eigenlijk op dit traject. De rit duurt gemiddeld 34 minuten en bij vertraging kan meestal slechts een minuut ingehaald worden. Maar ik zie nu dus ook dat een  eerdere rit op dit traject  31 minuten maar heeft gereden tussen Zwolle en Amf CS. Maar hoe kan het überhaupt dat de ene machinist de rit meestal met 1 minuut inhaalt en een andere gewoon met 4 minuten?

Een reden kan zijn dat de ATB niet helemaal goed is afgesteld.

Zoals b.v. treinstel 9422 (VIRM) die in 2021 ruim 150 heeft gereden

(even naar boven scrollen om het gehele verhaal te lezen )

Een reden kan zijn dat de ATB niet helemaal goed is afgesteld.

Zoals b.v. treinstel 9422 (VIRM) die in 2021 ruim 150 heeft gereden

(even naar boven scrollen om het gehele verhaal te lezen )

Oei dat is niet best ik denk ATB niet heeft gereageerd en die misschien aan vervanging toe is

Reageer